• 0

Uitzendbureau: aansprakelijkheid uitzendkracht

Hoi,

 

ik heb een uitzendbureau in de zorg-/ welzijnssector, samen met mijn compagnon. We zijn net begonnen. We vragen ons af: wanneer uitzendkrachten een fout maken (bijvoorbeeld een verkeerde spuit zetten met alle gevolgen van dien), wie is er dan aansprakelijk?

 

Is dat de zorginstelling waar onze uitzendkracht werkt? Of zijn wij dat dan toch, als VOF (en dus prive) ?

 

Kunnen we dit eventueel ondervangen door een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering op te pakken, en heeft iemand zicht op de kosten die hieraan verbonden zijn. (uiteraard o.a. afhankelijk van risicoanalyse/ in welke branche je onderneemt.. begrijp ik)

 

ik kijk uit naar eventuele tips en reacties :)

 

Groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi,

 

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering lijkt me wel sowieso raadzaam.

 

Vwb je geschetste case: Je kan dit soort risico's uitsluiten door het risico bij de inlener te leggen (inleenaansprakelijkheid). Je moet zo redeneren: wat zou er gebeuren als zoiets met hun eigen personeel zo voorkomen?

 

Uiteraard ben je wel aansprakelijk als mocht blijken dat jij niet juist de kandidaat hebt gescreend. Dus mocht blijken dat de inleenkracht niet bevoegd is dit soort handelingen te verrichten omdat hij/ zij niet over de juiste diploma's beschikt dan kan jij aansprakelijk gesteld worden.

Een inlener kan wel de inleenkracht zelf aansprakelijk stellen.

 

Neem het inleenrisico op in je algemene voorwaarden (het staat al in de algemene voorwaarden van NBBU/ ABU).

 

Geluk!

 

Ferry

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Een van mijn klanten detacheert ZZP-ers bij zorginstellingen. Daarbij is sprake van het toedienen van medicatie en soms preventief geweld (vasthouden van iemand met een psychose bijvoorbeeld). De aansprakelijkheidsdekking kost daar 90 euro per ZZP-er per jaar, ik vermoed dat dat ook een redelijke indicatie is voor de kosten van het uitzenden van personeel in loondienst. Het werkgeversaansprakelijkheidsrisico ligt iets hoger dan bij ZPP-ers, maar de regie ligt ook bij de inlener.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is belangrijk dat je in de overeenkomst goed aangeeft dat er sprake is van een uitzendovereenkomst. Je werkt dus met de driehoeksverhouding uitzender (dat zijn jullie), inlener (dat is de zorginstelling) en de werknemer (dat is de uitzendkracht die bij jullie in loondienst is). Verstandig is om expliciet te noemen dat BW 7:690 van toepassing is. Dat artikel stelt: "De uitzendovereenkomst is de arbeidsovereenkomst waarbij de werknemer door de werkgever, in het kader van de uitoefening van het beroep of bedrijf van de werkgever ter beschikking wordt gesteld van een derde om krachtens een door deze aan de werkgever verstrekte opdracht arbeid te verrichten onder toezicht en leiding van de derde."

 

Belangrijk is hierbij de het laatste deel: onder toezicht en leiding van de derde. Dit betekent dat alle werkzaamheden die de uitzendkracht verricht vallen onder het risico van de inlener. Dit is ook logisch, de functie van een uitzendorganisatie is om op de vraag naar arbeid van de inlener te voorzien in werkkracht. Met andere woorden, jullie zorgen er voor dat er uitzendkrachten in de organisatie werken. Wat deze mensen daar doen is, cru gezegd, jullie een zorg. De inlener kan een verpleegkundige met een patiënt laat ganzenborden maar ook laten werken in een operatiekamer, al naar gelang de behoefte van de inlener. Dit zijn totaal verschillende risico's waar je als uitzender niet verantwoordelijk voor kan zijn. Dit is het grote verschil tussen een aannemer van werk (werkt voor eigen rekening in risico en is dus aansprakelijk) en de uitzender (stelt alleen werknemers ter beschikking).

 

Met andere woorden, de wet geeft al veel zekerheid over de aansprakelijkheid van de uitzender. Natuurlijk is het altijd verstandig om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Alleen in het concrete voorbeeld zal deze verzekering geen meerwaarde hebben. Een verzekering dekt namelijk een risico dat door de verzekeringnemer gelopen wordt. In mijn optiek garandeert BW 7:690 dat deze aansprakelijkheid geen risico is en dus ook niet gedekt wordt door een verzekering.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.