• 0

Aangifte: balans en de winst- en verliesrekening.

Hallo,

Net vandaag voor het eerst Aangifte Inkomstbelasting, Premie ziekenfondsverzekering, Premie volksverzekering en Premie WAZ binnen gekregen. Het is net een verlate valentijnskaart...

Afijn, vol goede moet de bladen 1 & 2 al overgeslagen en mag bij blad 3 beginnen: 3) Als u in 2003 winst uit onderneming had. Inderdaad dit is het geval en ik ben dan verplicht de balans en de winst- en verliesrekening als bijlage meesturen.

Hmmn, daar zit ik dus, de balans en de winst- en verliesrekening, hoe maak ik deze, is er een sjabloon beschikbaar? Op HL kan ik niks vinden, tevens niks op de website van de belastindienst (tsjee, die website wordt met de dag slechter!) wel heb ik een vage excel sjabloon via Google gevonden, maar die ziet er een beetje raar uit.

 

Wie kan me helpen?

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat hangt wel een beetje af van hoe veel facturen er in je boekhouding zitten etc...

Maar voor een startende éénmanszaak mag het eerste jaar niet meer dan 300 Euro kosten, vind ik....

 

Maar jij hoeft toch pas je eerste balans en zo volgend jaar te regelen? Volgens mij ben je pas 5 januari dit jaar gestart..?

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt wel een beetje af van hoe veel facturen er in je boekhouding zitten etc...

Maar voor een startende éénmanszaak mag het eerste jaar niet meer dan 300 Euro kosten, vind ik....

 

Maar jij hoeft toch pas je eerste balans en zo volgend jaar te regelen? Volgens mij ben je pas 5 januari dit jaar gestart..?

 

 

Ja klopt, ik ben de 5de officieel begonnen. Ik dacht dat je die balans per kwartaal diende op te geven tesamen met je BTW aangifte. Geen van beiden heb ik nog gedaan. Het lijkt me echter niet verkeerd er nu al werk van te maken. Is de accountingsoftware nog relevant? Of leveren die allemaal dezelfde resultaten qua balans en v/w rekening?

 

Bedankt voor je antwoord overigens, het is altijd aardig een richtlijn te hebben qua prijs.

 

Grtz.

Link naar reactie
  • 0
dacht dat je die balans per kwartaal diende op te geven tesamen met je BTW aangifte. Geen van beiden heb ik nog gedaan

De balans en v&w hoef je alleen maar te maken voor je aangifte inkomstenbelasting volgend jaar (als éénmanszaak).

Voor de BTW hoef je alleen maar de

-Omzet exclusief btw te weten (zijn dus je facturen naar je klanten)

-Aan klanten belaste BTW

-Betaalde BTW

te weten (en dat kan best zonder boekhouder), maar de belastingdienst komt vanzelf met een aangifteformulier, begin maart die je voor 1 april dan moet hebben ingevuld en betaald.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Het moge duidelijk zijn dat ik sterk voorstander ben van een professional voor mijn eigen boekhouding. Als -startende- ondernemer is de verleiding groot om het "er even bij te doen", omdat het toch niet zoveel werk kan/hoeft te zijn. En de paar honderd euro die je ermee uitspaart zijn mooi meegenomen, toch?

 

Waarom ik mijn eigen adminstratie wel laat nakijken door een accountant, die daarna de jaarafsluiting (incl. fiscale afwikkeling) verzorgt:

- ondanks dat ik een klein bedrijf heb, weet hij door de juiste aftrekposten uit te zoeken mij geld op te leveren: baten zijn dus hoger dan zijn kosten.

- als ik op termijn van een bank geld nodig heb voor investeringen, heb ik alle financiele gegevens vanaf dag 1 onderbouwd met een krabbel van een professional. Geeft aan dat de cijfers kloppen.

- de belastingdienst vraagt niet voor niets de naam van je boekhouder / accountant. Indien er twijfels zijn over je gegevens, dan kunnen ze desgewenst je administratie opvragen en gaan controleren. Het zal ongetwijfeld veel geld kosten als je daardoor problemen krijgt.

- last but not least: de v&w en balans leveren dagelijks informatie op die handig is om je bedrijf te runnen: debiteuren/crediteurendagen, kasstromen, verwachte fiscale lasten etc. Jaarlijks worden de cijfers gecontroleerd, waardoor ik weet dat ik op goede cijfers "stuur".

 

Wellicht komt bovenstaande over als een commercial voor accountants. Dat is het beslist niet, ik wil slechts wijzen op de voordelen op korte en lange termijn.

 

Succes met je keuze!

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Lees hier boekhouders/adminstratiekantoren ipv accountants en je hebt al weer 2/3 van de kosten bespaart.... 8)

Alleen als je heel veel personeel in dienst hebt of heel veel omzet draait heb je pas een account nodig...

en accountants zijn gewoon dure boekhouders, en ik kan het weten want ik heb bij KPMG gewerkt... :-X

 

Maar verder geef ik je 100% gelijk edwin...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Tussen de accountantkantoren onderling zit ook een groot verschil. Onlangs heb ik een paar prijzen opgevraagd bij verschillende kantoren en zeker de grote bekende namen zijn gelijk zo'n 500 á 1.000 euro duurder voor een standaard administratie! Dus het onderling vergelijken van bedrijven loont ook zeker...

 

Verder ga ik mee met het verhaal van Edwin en Ben. Mijn voorkeur gaat uit naar het proffesioneel beheren van mijn administratie, maar ik wil wel weten wat er gebeurt. Een aantal zaken blijf ik zelf doen en uiteraard krijg ik uitleg over het hoe/wat/waarom. Hiermee kan ik mijn eigen bedrijf toch blijven volgen en weet zeker dat het goed gebeurt (en kan ik me bezig houden met andere belangrijke zaken, de belastingtechnische kant veranderd mij te veel en te snel).

 

Persoon

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Zelf klop ik alle rekeningen in, zodat de accountant alleen maar hoeft te controleren. Dit scheelt tevens in de kosten.

 

Voor de leken op dit gebied heeft ZIBB.nl een sjabloon geplaatst wat je richting kan gaan geven.

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Tsja, het verschil tussen een accountant en een boekhouder? De accountant heeft meer gestudeerd, toch?

 

Het kantoor dat m'n prive gebeuren doet (tsja, ik doet het andersom: prive uitbesteden, zakelijk zelf ::)) moest laatst z'n naam veranderen omdat ze toch wat teveel accountancy-gerichte advieszaken en andere bla deden...

 

Ik doe alles (zakelijk dus) tot nu toe zelf, gaat goed. Voor de belasting-achtige dingen en eventuele ingewikkelder zaken raadpleeg ik eens in de paar maanden een fiscalist (nee niet doen als je eenmanszaak hebt, deze zijn een stukje duurder dan de accountant).

Link naar reactie
  • 0

Dit is een managementsspel dat vrij duidelijke voorbeeld spreadsheets voor het opmaken van een balans geeft:

http://www.fons-vernooij.nl/tc_boekhoudmodel.htm

 

Het is eigenlijk bedoeld voor eerstejaars HBO bedrijfskunde, dus dan maken mensen zoals ik ook nog kans om het te snappen.

 

Hier vond ik ook nog een voorbeeld op Excel gebaseerd, kwam wel wat ingewikkelder over:

http://www.zibb.nl/finance/administratie_artikel.asp?artnr=652557&versie=1

 

Link naar reactie
  • 0

[qoute]Dit is een managementsspel dat vrij duidelijke voorbeeld spreadsheets voor het opmaken van een balans geeft

Als je de saldibalans afhebt is dit leuk, maar dan heb je je balans ook al voor 99%.

Nadeel (lees groot nadeel) van dit soort vogelarijtjes is dat eenmaal een boeking ingebracht en een tweede en een derde is dat je niet meer kan zien wat de eerste was en waar nou je cijfers vandaan komen.....En dat is leuk als de belastingdienst eens langskomt.... >:(

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Waarom privé? Ik wil ook wel weten of dit soort alternatieven bruikbaar zijn om je te helpen bij het verkrijgen van je Balas / Winst-verliesrek. zonder meteen naar boekhouders / accountants etc te springen. Ik snap dat die mensen ook geld willen verdienen maar ik wil gewoon zelf weten waar ik mee bezig ben...

Link naar reactie
  • 0

 

Afschrijvingen, daar doe ik niet aan, dus dat scheelt alweer ....

Je hebt toch wel een computer "van de zaak"?? Die moet je dan toch afschrijven? Heb je 'm nog prive staan...breng 'm dan in, kun je je winst weer wat drukken...En een bureau/stoel bijvoorbeeld.....

Hoe minder winst, hoe minder belastingen zeg ik altijd... ;D

 

 

Ik ben in maart 2007 met mijn eigen part-time onderneming begonnen, en ik vraag mij af is het mogelijk om op mijn privé computer (wat ik nu alleen zakelijk gebruik van maak en in 2005/2006 heb aangeschaft) nog de btw terug te vragen? en zo ook op de bureau/stoel, telefoon en printer?

 

Groeten,

 

Shafqat

Link naar reactie
  • 0

Nee dat is niet mogelijk. Over de prive computer kun je geen btw meer aftrekken. Dit kan wel wanneer je nu een nieuwe computer zou kopen en de oude voor prive houdt en de nieuwe voor zakelijk zodat duidelijk kan worden gemaakt dat de nieuwe zakelijk is aangeschaft.

 

Groeten,

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Nee dat is niet mogelijk. Over de prive computer kun je geen btw meer aftrekken. Dit kan wel wanneer je nu een nieuwe computer zou kopen en de oude voor prive houdt en de nieuwe voor zakelijk zodat duidelijk kan worden gemaakt dat de nieuwe zakelijk is aangeschaft.

 

Groeten,

 

Patricia Visser

 

zowel op de thuis computer en zakelijk computer doe ik dezelfde werk. Maar ik kan de privé computer wel inbrengen?

Link naar reactie
  • 0

Heb je ervaring met een boekhoudpakket?

Weet je er een die minder dan 300 euro kost en geen jaarlijkse vergoeding kent en nog eens eenvoudig in het gebruik is?

 

Zelf heb ik de volgende gebruikt.

Zap onder DOS, gratis werkt wel maar niet makkelijk.

Osirius boekhouden, eenvoudig en snel te bedienen, naast de 139 euro aanschaf wilde ze ieder jaar weer geld hebben.

 

Wat zijn jouw ervaringen?

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik minipak, www.minipak.nl

kost weinig, jaarlijkse update en geen extra kosten.

Nadeel is dat het er wat eenvoudig uitziet.

 

Hmmm dat laatste vind ik juist een voordeel. Ik houd niet van toeters en bellen. Minipak doet precies wat het moet doen, meer heb ik niet nodig.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.