• 0

Aangifte: balans en de winst- en verliesrekening.

Hallo,

Net vandaag voor het eerst Aangifte Inkomstbelasting, Premie ziekenfondsverzekering, Premie volksverzekering en Premie WAZ binnen gekregen. Het is net een verlate valentijnskaart...

Afijn, vol goede moet de bladen 1 & 2 al overgeslagen en mag bij blad 3 beginnen: 3) Als u in 2003 winst uit onderneming had. Inderdaad dit is het geval en ik ben dan verplicht de balans en de winst- en verliesrekening als bijlage meesturen.

Hmmn, daar zit ik dus, de balans en de winst- en verliesrekening, hoe maak ik deze, is er een sjabloon beschikbaar? Op HL kan ik niks vinden, tevens niks op de website van de belastindienst (tsjee, die website wordt met de dag slechter!) wel heb ik een vage excel sjabloon via Google gevonden, maar die ziet er een beetje raar uit.

 

Wie kan me helpen?

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Helaas kan ik je zo van afstand niet helpen.....maar misschien kan ik je laten helpen via mijn broer(tje :D) die ook in Friesland woont net als jij....

Een balans en v&w draai je als leek niet zo maar in elkaar en ik raad je erg af om te werken met de in roulatie zijnde excel-sheetjes....

Daar wordt vaak alleen met kosten gewerkt en niet met afschrijvingen en zo.... mail me maar even met wat nadere gegevens dan spreken we wat af... (ik kom zo nu en dan ook in Friesland om heit en mem te bezoeken en dan kan ik wel 20 km omrijden via leeuwarden....)

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

DAAR heb ik nou een boekhouder voor ;D

Kan Jan hier dan niet even langs komen ;)

Boekhouder, och ik wil het zelf kunnen, en zoveel is het niet, betaal ik meer aan boekhouders dan dat ik winst maak, dat is ook niet de bedoeling. ;D

 

Een balans en v&w draai je als leek niet zo maar in elkaar en ik raad je erg af om te werken met de in roulatie zijnde excel-sheetjes....

Daar wordt vaak alleen met kosten gewerkt en niet met afschrijvingen en zo....

Afschrijvingen, daar doe ik niet aan, dus dat scheelt alweer :)

 

Ik heb net een Jaarrekening met daarin een balans en w/v rekening doorgemailt gekregen, deze ga ik eens rustig doornemen. Dan eens proberen om zelf wat in elkaar te draaien en dan laat ik het jullie wel controleren ;)

 

Alvast bedankt! Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

boekhouder, och ik wil het zelf kunnen, en zoveel is het niet, betaal ik meer aan boekhouders dan dat ik winst maak, dat is ook niet de bedoeling. ;D....

Niet elke boekhouder laat zijn teller gelijk lopen...we komen wel met rekeningen als je dikke winsten maakt...

maar net als met de administratie is het net als met een goede website of software....een goede startopzet is het belangrijkste van daaruit kun je goed verder.... Anders heb je straks een boekhouder nodig om alles weer om te draaien/bouwen en dat gaat wel centjes kosten...

 

Afschrijvingen, daar doe ik niet aan, dus dat scheelt alweer ....

Je hebt toch wel een computer "van de zaak"?? Die moet je dan toch afschrijven? Heb je 'm nog prive staan...breng 'm dan in, kun je je winst weer wat drukken...En een bureau/stoel bijvoorbeeld.....

Hoe minder winst, hoe minder belastingen zeg ik altijd... ;D

 

dan laat ik het jullie wel controleren ;)....

Stuur maar op hoor, je hebt mijn e-mail adres, ik kijk er wel even naar...

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf opgeleid tot boekhouder, om het ouderwets te zeggen, en weet dus dat zakken vullen snel gedaan is. Stom van mij om aan de andere kant, als ondernemer, aan de tafel te gaan zitten, maar goed.

 

Feit is wel, dat een goede boekhouder zichzelf terug kan verdienen door de belastingen omlaag te drukken!

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0
Niet elke boekhouder laat zijn teller gelijk lopen...we komen wel met rekeningen als je dikke winsten maakt...

Afschrijvingen, daar doe ik niet aan, dus dat scheelt alweer ....

Je hebt toch wel een computer "van de zaak"?? Die moet je dan toch afschrijven? Heb je 'm nog prive staan...breng 'm dan in, kun je je winst weer wat drukken...En een bureau/stoel bijvoorbeeld.....

Hoe minder winst, hoe minder belastingen zeg ik altijd... ;D

 

Hmmn, dan moet ik toch even zo'n boekhouder vinden hier in de buurt, die op mijn vertrouwd dat ik winst ga maken en dan pas betaald wil worden. Want dat inbrengen, afschrijven en het maken van jaarrekeningen wordt nu toch steeds moeilijker.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf opgeleid tot boekhouder, om het ouderwets te zeggen, en weet dus dat zakken vullen snel gedaan is.

Kijk en daarvoor ben ik niet ondernemer......

Ik vul mijn zakken bij parttime bij een baas :-X en de rest van de week lekker kleinere boekhoudingen doen en echt "meehelpen" een onderneming op te bouwen. Dat is leuk en relaxed en stimuleert me ook om verder te denken dan alleen dat standaard stampwerk bij mijn baas.

Wat ik aan die "kleinere boekhoudingen" overhoudt kan ik leuk besteden aan leuke printer / laptop / kantoortje asdl abonnementje etc... En wie weet groeien die kleine boekhoudingen wel uit tot heeele groten...tsja dan ga ik ook meegroeien....en neem ik een boekhouder in dienst :D

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Beste Jelmer,

 

Precies twee weken geleden zat ik met dezelfde vraag. Was in de eerste instantie van plan om het zelf te gaan doen, maar liep toch tegen wat problemen aan. De accountant van me pa kon me wel een beetje helpen, maar die is vrij prijzig.

 

Daarna een beetje gaan rondbellen met mensen in de buurt en heb nu een accountantkantoor die me flink op weg helpt. Uiteraard rekenen ze er wat voor, maar dat heb ik alweer terug verdient. Ze kwamen direct met wat zaken die ik zelf niet voorzien had (in mijn voordeel). Mix dat met een goede prijs, minder zorgen en misschien zelfs de kans op een potentiele klant (ja, ze deden niets aan RSI-preventie :P) en de keus was snel gemaakt.

 

Dat neemt niet weg dat ik zelf veel blijf doen. De BTW, het overzicht, etc. wil ik zelf houden. Dus ik blijf het op de oude manier doen, hiermee heb ik direct overzicht van de fin. status binnen mijn bedrijf (en dat vind ik heel belangrijk als ondernemer).

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand inmiddels een voorbeeld gevonden? Of nog beter misschien: zou iemand zijn rekening van een vorig jaar kunnen posten? In het laatste geval lijkt het me geen probleem om de bedragen even uit te vagen of fictief te maken, het gaat -denk ik- vooral om hoe zoiets eruit moet zien.

 

Eigenlijk vind ik het een beetje loos om als klein bedrijf met tamelijk eenvoudige kosten en baten een expert in te huren om die getalletjes op de goede volgorde te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk vind ik het een beetje loos om als klein bedrijf met tamelijk eenvoudige kosten en baten een expert in te huren om die getalletjes op de goede volgorde te zetten.

 

Dat dacht ik dus ook, maar die mensen kunnen wel degelijk geld besparen... en daardoor is het zeker interessant om eens te overwegen!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ïk weet niet hoe groot je zaak is, maar het lijkt mij dat je niet binnen "2 A4-tjes" je boekhouding goed op kan zetten. Dat is natuurlijk afhankelijk van je situatie (soort bedrijf, aantal financiele mutaties, fiscale aspecten), maar als ik jou was zou oppassen om het "even snel te doen". Een handige kennis zal op termijn een beter resultaat geven.

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Afijn, na verschillende voorbeelden en teksten te hebben bekeken heb ik eerst maar eens een voorbeeld balans gemaakt (als bijlage toegevoegd, de cijfers zijn fictief ;D). Bij het maken van dit voorbeeld kwam ik op de volgende vragen:

 

Wat is "financiele activa"?

Ik kwam dit begrip tegen op een voorbeeld balans en heb hem ook in mijn voorbeeld overgenomen, maar wat is het eigenlijk :-\

 

Bankrekening, kas enzovoorts dat valt onder "liquide middelen" neem ik aan? Zo heb ik het in ieder geval bedoelt met de voorbeeld.

 

Dan als ik deze balans voor mezelf in ga vullen.

Ik heb geen gebouw, geen auto's, geen inventaris, geen computers. Alleen 'liquide middelen' en 'debiteuren', dan wordt het dus wel een beetje kaal. Wel ben ik van plan om de computer, en mijn bureau gebeuren in te brengen in de onderneming, maar dat maakt eingelijk niet meer uit voor deze balans, of wel? Is het ook mogelijk om de PC, de inventaris etc. als startkapitaal te hebben ingevoegd? Net zoals je je geld heb 'geschonken' aan je onderneming?

 

EDIT:

Gaarne hoor ik uiteraard ook op en aanmerkingen voor deze balans :)

 

Alvast bedankt.

 

Jelmer.

voorbeeld-balans.xls

Link naar reactie
  • 0

Nu begrijp ik wat jullie bedoelen met "zakkenvullers"...die administratiekantoren die voor kleine administraties 99 euro per maand berekenen ... pfiew... dat kan stukken minder...zeg 200 a 300 euro per jaar...voor wat btw-zaakjes een jaarrekening en advies...

Waarom maak je geen gebruik van een online boekhoudpakket? Kost maar € 9,50/mnd zie:

Mensen...pas toch op... zijn jullie zo voorzichtig met het aanschaffen van hosting-diensten en dan geven jullie je administratie zomaar uit handen?!!

Een goede boekhouder komt 1 a 2 keer in het jaar langs voor jullie kleine adm. en als jullie alles netjes hebben opgeborgen, kan hij voor ongeveer 300 euro die balans en jaarrekening in elkaar draaien en heb je zelf niet eens software nodig !!!

Nu betaal je bij die 7*24 al 350 euro en moet je nog alles zelf doen....

***

En nu even 2thepoint.... Wat rekenen jullie zelf per uur? Die tijd die je aan de boekhouding kwijt bent kost jullie waarschijnlijk een 10-voudige dan wat jullie aan een snelle goedkope boekhouder kwijt zijn...

TECHNO .... BLIJF BIJ JE LEEST...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

@Jelmer,

 

Ik vind het een mooie balans, maar de belastingdienst vraag als ik me niet vergis een winst- en verliesrekening. Dat is toch een ander ding, aangezien daar eigenlijk alleen 'geld' op thuishoort.

 

En nu even 2thepoint.... Wat rekenen jullie zelf per uur? Die tijd die je aan de boekhouding kwijt bent kost jullie waarschijnlijk een 10-voudige dan wat jullie aan een snelle goedkope boekhouder kwijt zijn...

 

Het gaat mij niet alleen om kostenbesparing en efficientie - op een of andere manier heb ik ook de wens om dit soort dingen te begrijpen.

 

Het probleem is dat ik me zelf eigenlijk maar 2 posten kan bedenken: verzonden facturen (voor leveringen) en ontvangen facturen (voor inkoop). Daarnaast zijn er nog zaken zoals autokilometers en wellicht een deel van de huur die ik graag zou boeken als kosten - dat zijn van die dingen die ik graag zou weten.

 

Op zich lijkt het me ook geen gek idee om dat het 1e jaar te laten doen, zodat ik de volgende keer weet wat waar moet - op de een of andere manier kan je dan wat zekerheid hebben dat het goed gebeurd, en er ook nog iets van leren ;)

Link naar reactie
  • 0

@Jelmer,

 

Ik vind het een mooie balans, maar de belastingdienst vraag als ik me niet vergis een winst- en verliesrekening. Dat is toch een ander ding, aangezien daar eigenlijk alleen 'geld' op thuishoort.

 

De belastingdienst vraagt om de balans en de winst- en verliesrekening, inderdaad dit is eerst alleen de balans, ga nog met de winst- en verliesrekening aan de slag.

 

Dan nog een vraagje aan 2thepoint, hoeveel zou ik nou eenmalig kwijt zijn als ik jou mijn balans en w/v rekening laat maken?

 

Jelmer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.