• 0

factuurnummers van ontvangen creditnota's

Hallo. Ik zie verschillende posts over het verzenden van creditnota's en de noodzaak om deze doorlopend te nummeren zodat ze netjes passen in de rij van uitgaande facturen. Maar ik ontvang regelmatig creditnota's (bijna altijd gaat het dan om uitbetalingen die automatisch gegeneerd zijn) en deze facturen bevatten het factuurnummer van de betalende partij (die mij dus die creditnota stuurt). Hoe pas ik die nu in in mijn boekhouding? Ik heb al gedacht aan gewoon met de hand mijn factuurnummer op die factuur te schrijven, maar dat lijkt me niet echt een goede oplossing. Of wel? Graag jullie hulp.

Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

dankjewel voor je antwoord, "eentje". Kun je uitleggen waarom dat niet hoeft? De doornummering is er toch voor om te zorgen dat mensen geen inkomsten buiten hun boekhouding houden? Nu kan ik in een reeks met gewone facturen en creditnota's (zoals 1, 2, 3, 4, 1078, 5, 6, 7) gemakkelijk de creditnota (1078 dus in dit geval) weglaten.

Link naar reactie
  • 0

Als je zelf een creditfactuur verzendt, dan moet je deze een factuurnummer geven dat past in de nummering die je gebruikt, dat is in principe verplicht. Dit is inderdaad ter controle, zodat je niet zomaar facturen zou kunnen uitreiken en deze buiten je administratie laten op het moment dat deze contant betaald zouden worden.

Jij ontvangt echter creditfacturen, dat is een ander verhaal. Deze kunnen uiteraard niet aansluiten op de door jouzelf gebruikte reeks van factuurnummers. Het risico van weglaten uit je administratie speelt hier natuurlijk ook niet (of in ieder geval minder): degene die jou de creditfactuur uitreikt zal deze op je bankrekening uitbetalen of met een door jou uitgereikte factuur verrekenen. Dit kun je dan natuurlijk niet meer buiten je administratie laten.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Om misverstanden en gepuzzel te voorkomen, nummer je die gewoon in je eigen factuurnummering mee. Wat is daar mis mee?

 

Het probleem is dat het niet jouw facturen zijn dus dat ze ook niet in jouw facturenreeks thuis horen. Een creditfactuur boek je gewoon in als een inkoopfactuur (een factuur van een crediteur aan jou) en doe je bij jouw inkoopfacturen in een map. Je boekt hem debet (het is een vordering). Deze facturen maken dus gewoon deel uit van jouw crediteurenadministratie.

Als jij facturen van derden (jouw crediteur) gaat meenemen in jouw factuurnummering kan de Belastingdienst concluderen dat jij een gat (of meerdere gaten) in jouw reeks hebt zitten. Naast het feit dat dit niet in toegestaan (eis is een aansluitende oplopende reeks) kan het ook aanleiding zijn om uit te zoeken of er niet toevallig tot een stuk omzet uit de administratie is gehaald.

 

Kort gezegd: ik zou het niet doen 8)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat Dennis zegt is correct. Je moet de creditnota als inkoopfactuur zien. Je kunt deze voor je eigen boekhouding wel nummeren maar dit staat los van je uitgaande factuurstroom.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie hulp! Ben er erg blij mee. Ik heb wat rondgevraagd en merk dat de meeste zzpers inderdaad creditfacturen als inkoopfacturen boeken. Vaak is dat ook logisch, omdat de creditfactuur hoort bij een eerdere factuur die betaald is, en waarvan iemand een deel terugkrijgt (om wat voor reden dan ook). Alleen ... in mijn geval krijg ik zuivere inkomsten via een creditfactuur; het gaat dus niet om een terugstorting maar om een dienst die ik verleend heb. De vergoeding daarvoor krijg ik automatisch middels een creditfactuur, zonder dat ik daarvoor zelf een factuur hoef te sturen. Het gaat dus ook niet om een verrekening van een eerdere uitgave. Daar komt bij dat dit geldt voor nagenoeg al mijn inkomsten.

 

De vraag waar ik mee blijf zitten: mag ik creditfacturen als inkoopfacturen blijven behandelen ook als het om zuivere inkomsten gaat, en ook als het bijna 100% van mijn inkomsten betreft?

Link naar reactie
  • 0

Ah, dus je ontvangt creditfacturen waar je geen eerdere factuur van hebt ontvangen? Dus niet als correctie maar gewoon als inkomsten...

En waarom laat je de andere partij niet gewoon een opgaaf van te factureren bedragen sturen en stuur jij vervolgens een factuur?! Dat zou het proces wat eenvoudiger maken, administratief gezien...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Het is voor de btw gewoon toegestaan dat de afnemer/klant zelf een factuur opstelt en die in de vorm van een creditnota. in sommige situaties is dat gewoon de beste/snelste manier van factureren. De belangrijkste eis die de belastingdienst stelt is dat beide partijen dit nadrukkelijk zijn nagekomen.

 

Situaties waarin het veel voorkomt is bij goederen die in consignatie zijn geleverd, de goederen blijven eigendom van de leverancier en pas als ze verkocht zijn moet er betaald worden aan de leverancier. Omdat in je in dat geval als klant eerst zou moeten opgeven hoeveel er verkocht is om daarna een factuur te ontvangen kan er dus ook worden overeengekomen dat je als afnemer gewoon een creditnota maakt aan je leverancier met verkochte aantallen.

 

Ook met steeds meer online diensten word dit model toegepast, als er op basis van het aantal clicks (of welke eenheid dan ook word afgesproken) betaald moet worden is het gewoon een handig model, de afnemer heeft direct inzicht in het aantal clicks en kan dus direct en soms geautomatiseerd creditnota's aanmaken, waarom zou je dan eerst die aantallen door gaan geven aan de leverancier om vervolgens een factuur van hem te ontvangen.. Het is gewoon efficienter om direct als afnemer een creditnota te maken. Voor de belastingdienst is dat geen probleem mits expliciet overeengekomen, zodat geen onduidelijkheid bestaat over wie aan wie factureert.

Link naar reactie
  • 0

Het is voor de btw gewoon toegestaan ... over wie aan wie factureert.

 

Dat snap ik. De bijzondere situatie ontstaat natuurlijk als dat je voornaamste vorm van inkomsten is. Geen verkoopfacturen, enkel inkomsten uit inkoopfacturen... Gewoon boeken naar de juiste rekening op de W&V en het is weer netjes... :)

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.