• 0

Bestaande holding-werkmaatschappij, VOF ook inbrengen?

Beste forummers,

 

De situatie: Ik heb een persoonlijke holding waarin ik aandelen in een werkmaatschappij bezit, deze constructie is zo gekozen omdat één van de aandeelhouders in deze werkmaatschappij een investeerder is. Door het bedrag waar dit om ging was daar de keuze voor een BV als werkmaatschappij logisch. Om later bij een overname niet tegen hoge tarieven af te hoeven rekenen hebben mijn compagnon en ik beide een persoonlijke holding om de aandelen in te bewaren.

 

Nu heb ik ook een VOF, dat is een VOF en geen BV omdat dit fiscaal aantrekkelijk was een paar jaar geleden (o.a. door zelfstandigen-aftrek en een niet heel hoge omzet). Inmiddels werk ik 4 dagen per week voor de BV, dus is mijn recht op zelfstandigen-aftrek bij de VOF vervallen (ik haal het uren-criterium niet). Omdat de VOF wel nog een aantal (software)producten verkoopt is er wel een zeker risico aan het uitvoeren van deze diensten als VOF. Uiteraard zijn de voorwaarden netjes afgedekt, maar ook dan blijft er natuurlijk een risico over.

 

Mijn vraag is dus: Wat zouden de fiscale nadelen zijn aan het omzetten van deze VOF naar een BV onder mijn bestaande holding? Aan welke extra kosten moet ik denken? Want als die kosten niet erg hoog zijn dan is de risico-beperking dat misschien wel waard.

 

Uit eigen onderzoek ben ik op deze kosten gekomen:

[*] Verlies zelfstandigen aftrek -> niet van toepassing

[*] Oprichtingskosten -> éénmalig, een enkele BV, ik denk aan zo'n 1000 euro voor notaris?

[*] Hogere kosten accountant -> offerte aangevraagd bij mijn huidige accountant, is niet heel veel duurder dan VOF

 

Zien jullie nog andere extra kosten of fiscale nadelen? Of is het in mijn geval eigenlijk heel goedkoop om van de VOF een BV te maken en daarmee een stukje risico af te dekken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Vanuit fiscaal oogpunt zul je de onderneming staken en dus moeten afrekenen over de eventuele stille reserves en goodwill. Als dat heel veel is, kun je overwegen om de inbreng fiscaal 'geruisloos' te doen, dat wil zeggen zonder belastingheffing. Maar dat is wel wat meer werk (en dus ook duurder).

 

De bestaande risico's kun je daar niet mee afdekken, dat geldt alleen voor nieuwe risico's en voor zover er geen sprake is van onbehoorlijk bestuur. Je zal zelf een afweging moeten maken of het nuttig is, of dat je bijvoorbeeld beter kunt stoppen met de vof en je laten uitkopen. Daar is zo natuurlijk weinig van te zeggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.