• 0

Domeinnaam en handelsnaamregister

Na lang nadenken heb ik een tijdje terug een generieke domeinnaam geregistreerd voor niet-commercieel gebruik. Geloof het of niet, maar op precies dezelfde dag meldt een multinational in een persbericht dat het zich in Nederland gaat vestigen. Het bedrijf is in Nederland totaal onbekend en tot nu toe niet zichtbaar actief. Twee dagen na mijn registratie staan ze in het Nederlandse handelsnaamregister ingeschreven. Pas na drie maanden gaan ze opeens de domeinnaam opeisen. Ze hebben het Europese woord- en beeldmerk, maar ik ben in een totaal andere branche werkzaam, dus van verwarring is geen sprake. Kan je een generieke domeinnaam opeisen, ook al blijkt het een voor Nederland verder onbekende merknaam te zijn? En kan je een domeinnaam opeisen als de handelsnaamregistratie later heeft plaatsgevonden dan de registratie van de domeinnaam?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ze hebben het Europese woord- en beeldmerk, maar ik ben in een totaal andere branche werkzaam, dus van verwarring is geen sprake.

 

Sinds wanneer hebben ze het Europese woord- en beeldmerk?

 

Weet je zeker dat het zowel woord- als beeldmerk is; heb je de registraties opgezocht?

 

Blijkbaar werd die merknaam door de registrator niet als te generiek beschouwd.

 

Ben je actief onder de bewuste domeinnaam? Gebeurt er iets op dat domein?

 

Er is een algemeen topic over merknamen, handelsnamen en domeinnamen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een aanvulling: het bedrijf heeft zowel het Europese woord- als beeldmerk, maar was op het moment van mijn registratie van de domeinnaam niet in Nederland actief; ze stonden ook niet in het handelsnaamregister. Nogmaals: de domeinnaam is zeer generiek (in de stijl van 'discount' of 'vision') en is door mij volkomen te goeder trouw geregistreerd. De website is op dit moment gevuld met enkele mededelingen en een dagelijks bijgehouden nieuwsbrief; begin volgend jaar gaan we 'live'.

 

De eis is dat de domeinnaam moet worden overgedragen voor de kosten van registratie. Alle overige gemaakte kosten (webdesign etc.) wil men niet vergoeden, dan had ik de naam maar niet moeten registreren. Eigen schuld. Men dreigt met allerhande juridische acties, waarbij men in vrijwel elke e-mail dreigt dat het mij weleens zeer veel geld zou kunnen gaan kosten. Behoorlijk intimiderend allemaal...

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Quarter,

 

Ik ben zelf geen deskundige op dit vlak, maar mijn rechtvaardigheidsgevoel vertelt mij dat door alleen de registratiekosten te willen vergoeden zij zich niet redelijk opstellen.

 

Is het domein een gewoon woord / samenstelling van gewone woorden, of is het daadwerkelijk uitsluitend een merknaam?

 

Hoe sta jij er zelf in, wil je onder vergoeding van de overige kosten wel de domeinnaam afstaan?

 

Ten slotte meen ik dat de soep niet zo heet gegeten wordt dan dat hij wordt opgediend. Advocatenbrieven staan vaak vol met spierballentaal en bij het lezen ervan kun je alleen maar tot de conclusie komen dat zij gelijk hebben. Echter het is nog altijd de rechter die beslist, en dat weten zij ook. Meestal zitten zij ook niet te wachten op procedures, procesonzekerheid, tijdsvertraging, mogelijke imagoschade, advocaatkosten etc etc Realiseer bijvoorbeeld wat het voor hen betekent op het moment dat jij bij de rechter gelijk krijgt. Op dat moment heb jij rechtszekerheid over het gegeven dat deze multinational de domeinnaam nimmer onvrijwillig van je af kan nemen. Dus op het moment jij met hen op een positieve manier in gesprek komt moet er mijn inziens ook op deze wijze veel meer in zitten.

 

Groet, Peter

Link naar reactie
  • 0

Je moet hem al afstaan als je geen legitiem belang hebt, zelfs als de domeinnaam lijkt op een geregistreerd merk. Een zaak (rechtbank of WIPO) ga je op basis van de gegevens dus vrijwel zeker verliezen.

 

Het gaat de tegenpartij wel geld en tijd kosten. Tenzij ze kunnen bewijzen dat het vastleggen van de naam te kwader trouw was. In het laatste geval kunnen ze wellicht de gemaakte kosten verhalen. Maar dan nog kost het tijd en moeite.

Schikken is altijd het snelst en vaak het voordeligst voor beide dus dat eerst proberen en als dat niet lukt de handdoek snel in de ring gooien zou mijn advies zijn. Als je denkt echt in je recht te staan zou ik een gespecialeerde jurist raadplegen en deze een brief laten opstellen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Na lang nadenken heb ik een tijdje terug een generieke domeinnaam geregistreerd voor niet-commercieel gebruik. Geloof het of

Waarom heb je lang nagedacht? Is er iets aanwezig geweest van voorkennis?

Angst is een slechte raadgever. Ga voor jezelf na hoe een rechter uit jouw bewijs (wat wilde je met de naam?) en uit bewijs van de tegenpartij zal oordelen. Een rechter is een gewoon nuchter persoon. Maar het ligt er ook aan waar de tegenpartij je exact van beschuldigen. Diefstal ?

De adviezen van anderen wil ik niet tegenwerpen. Die zullen echt gegrond zijn. Uit je verhaal wat je hier vrijgeeft valt de domeinnaam terecht jou toe. Ik zou benieuwd zijn hoe dit voor jou afloopt als je kunt of wil volhouden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als je een domeinnaam registreert die als woordmerk al geregistreerd is, ga je waarschijnlijk nat. En het allerberoerdste is dat je in IE zaken de werkelijke advocaatkosten van de winnende partij moet vergoeden, dus dat kan je zomaar 10k of meer kosten.

Link naar reactie
  • 0

Als de domeinnaam al opgeëist is, zie ik niet zoveel bezwaar meer om deze zaak hier in detail voor te leggen. In het kader van 'gratis' advies, wat natuurlijk ook nog altijd een zeker risico inhoudt. Wat hebben kosten voor webdesign te maken met een specifieke domeinnaam? Is het een Nederlands generiek woord?

 

Het is schering en inslag, dat 'derden' domeinnamen registreren op dagen van persberichten zoals in onderstaande het geval lijkt:

 

De Japanse banden- en autohandelaar Marubeni (verduidelijking: registratie van Marubeni.nl) bereidt een overnamebod van 650 miljoen pond (760 miljoen euro) voor op bandenleverancier Kwik-Fit.

 

Vraag is wie hier beschermd moet worden of wie hier belanghebbende (rechthebbende) is. In dit soort zaken zijn natuurlijk vele personen met een zekere vorm van voorkennis, ook al in aanloop naar het naar buiten brengen van een dergelijk bericht. Marubeni komt voor in het Handelsregister en als Europees merk.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een aanvulling: het bedrijf heeft zowel het Europese woord- als beeldmerk, maar was op het moment van mijn registratie van de domeinnaam niet in Nederland actief; ze stonden ook niet in het handelsnaamregister.

 

Als de Europese merkregistratie al bestond voordat jij je domein registreerde, is de brief die je ontvangen hebt tamelijk netjes. Bij jouw huiswerk hoort ook een check van de Europese merken. Voeg daarbij dat jouw domein geregistreerd is op de dag dat dit bedrijf aankondigde in Nederland actief te worden en het wordt volgens mij lastig een rechter te overtuigen dat jouw domeinregistratie niet ter kwader trouw was.

 

Zie het onderwerp over merknamen, handelsnamen en domeinnamen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kom toch nog even terug op het legitieme belang. Bij een generieke naam zoals bijvoorbeeld Puma kan je een legitiem belang hebben als je het merk Puma hebt geregisteerd als merk voor herbiciden. Bayer kan de domeinnamen niet opeisen van het Sportmerk Puma omdat ze (beide) kunnen bewijzen een legitiem belang te hebben.

 

Nu gaat mijn creatieve brein in de actief mode.

Stel dat je meteen ook een merk had vastgelegd in één of meerdere afwijkende klassen dan had je bewijs voor een legitiem belang. Ook dan zal een rechter kijken naar timing maar dan had je zeker een sterkere zaak. Of het nu nog zoden aan de dijk zet waag ik te betwijfelen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie adviezen. Zo kan ik beter mijn positie bepalen. Misschien heb ik een grote fout gemaakt. Ik heb altijd begrepen dat een domeinnaam, zeker als die ook als generieke naam kan worden gelezen, geregistreerd kan worden als je maar niet in dezelfde branche werkzaam bent als de merkhouder. Verwarring moet te allen tijde zijn uitgesloten.

 

Toch zijn er een aantal zaken die mij bevreemden. Zo belde mijn registrar mij op de dag van registratie. Het bedrijf had daar boos aan de lijn gehangen en eiste de domeinnaam van mij op. Ik wilde een groot bedrijf niet in de wielen rijden en heb gevraagd of het bedrijf mij wilde bellen, dan wilde ik de naam kosteloos overdragen. Mijn registrar zou het vragen. Het bedrijf heeft echter niets van zich laten horen. Ondertussen stelde de registrar wel een webpakket beschikbaar zodat ik een website kon laten bouwen. Toen de site online ging, reageerde het bedrijf ook niet. Na 2 maanden wilde ik de site uitbreiden en heb het bedrijf per mail verzocht contact met mij op te nemen. Ze konden de domeinnaam nog steeds kosteloos overnemen. Opnieuw geen reactie. Ik heb de woordvoerder van het bedrijf gebeld, die mij meldde dat het bedrijf heus wel contact zou hebben opgenomen als ze de domeinnaam echt hadden willen hebben. Toen heb ik per mail aangegeven dat ik me nu voldoende heb ingespannen om de belangen van het bedrijf in het oog te houden en dat ik ging investeren in de site.

 

Drie maanden na registratie volgde opeens de eis om de domeinnaam over te dragen tegen de registratiekosten. Daar ging ik niet mee akkoord. Ik heb er een streep onder getrokken, het bedrijf heeft ruimschoots de kans gehad de domeinnaam over te nemen en ik heb er nu in geïnvesteerd.

Link naar reactie
  • 0

 

Klinkt als: bedrijf X heeft een country manager aangesteld voor Nederland en die komt er nu achter dat de lokale domeinnaam toch wel van belang is. Jij hebt vooraf niet gecontroleerd of de domeinnaam die je wilde gebruiken mogelijk problemen zou opleveren. Nu zitten julie in mekaars vaarwater.

 

Als je het gevoel hebt dat jouw keuzes te verdedigen zijn, kun je bedrijf X een voorstel doen om de domeinnaam over te nemen voor kosten+. Wijs erop dat de woordcombinatie een algemene betekenis heeft, dat jouw gebruik niet in het domein is waarvoor zij een merkregistratie hebben en dat je niet kon weten dat zij in Nederland actief wilden worden. Attendeer hen op je eerdere mail en vergeet niet te vermelden dat je destijds een aanbod hebt gedaan waarop ze niet zijn ingegaan.

 

Sta je heel sterk, dan kun je gewoon onderhandelen over een marktpijs.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.