• 0

Financiële afrekening bij verkoop bedrijf

Hallo.

 

Ik heb een vraag met betrekking tot de verkoop van mijn bedrijf. Het gaat hier om een eenmanszaak waarvoor vandaag een deal is gesloten met een overnemende partij. Bij deze deal wordt het hele klantenbestand inclusief alle bijbehorende apparatuur overgenomen.

 

Nu sta ik binnenkort voor het punt dat er voor de belasting moet worden afgerekend voor de stakingswinst. Het bedrijf wat ik gedraaid heb is niet erg winstgevend geweest en heeft zelfs verlies gedraaid over de afgelopen 3 jaar dat het bestond.

 

In deze periode van 3 jaar is er door mij 8500 euro geïnvesteerd in het bedrijf en er is tussentijds nooit geld uit de onderneming gehaald. Op dit moment krijg ik er ongeveer 5500 euro voor waarbij er nog +/- 2300 op de rekening staat. Dit komt neer op een totaal van +/- 7800 euro.

 

Wat betreft de hardware die verkocht wordt gaat dit voornamelijk over computers. Deze zijn ongeveer 2 tot 3 jaar oud en willekeurig afgeschreven waarbij de afschrijving in een keer heeft plaatsgevonden per computer in het jaar van aanschaf.

 

Nu vraag ik me af of er in deze situatie sprake is van stakingswinst. Hoe kan ik de boekwaarde van het bedrijf bepalen wanneer er willekeurig is afgeschreven en hoe kan ik de eigen investering hierin terug laten komen?

 

En de hoofdvraag: Is er in dit geval wel sprake van stakingswinst als er minder geld uit het bedrijf komt dan dat erin is gestopt?

 

Hierbij wil ik aantekenen dat er voor de inkomsten belasting nog nooit wat is opgegeven met betrekking tot het bedrijf.

 

Uiteraard begrijp ik dat dit wellicht tot de simpelere boekhouding behoord en dat ik er beter mee naar een accountant kan stappen. Dit is meer een vraag uit interesse en of ik ergens kan terug vinden hoe dit werkt.

 

Alvast bedankt voor uw reactie.

 

Met vriendelijke groet,

Jasper

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1
Nu vraag ik me af of er in deze situatie sprake is van stakingswinst. Hoe kan ik de boekwaarde van het bedrijf bepalen wanneer er willekeurig is afgeschreven en hoe kan ik de eigen investering hierin terug laten komen?

Stakingswinst maak je (even allemaal simpel gesteld) als je activa (en eventueel goodwill) verkoopt voor een prijs die hoger is dan de boekwaarde. De boekwaarde van de PC's die je verkoopt is nihil, want je hebt die PC's allemaal in één keer tot nul afgeschreven. Alles wat je er voor ontvangt vormt dus stakingswinst.

De eigen investering "kun je hierin niet terug laten komen". Die investering zie je terug in de verliezen die de voorgaande jaren zijn geleden.

Als je iets krijgt voor je klantenbestand ("goodwill"), dan vormt dit ook stakingswinst.

Hierbij wil ik aantekenen dat er voor de inkomsten belasting nog nooit wat is opgegeven met betrekking tot het bedrijf.

Dat zul je alsnog wel moeten doen, zo lijkt me. Heb je helemaal geen aangiften ingediend de laatste jaren, of heb je wel aangiften ingediend maar is hier het geleden verlies niet in meegenomen? In allebei de gevallen is dat zonde, je hebt nu niets met je verliezen gedaan, die hadden wellicht met ander inkomen (eventueel van eerdere jaren) verrekend kunnen worden.

Je stelt trouwens dat de apparatuur willekeurig is afgeschreven. Hoe bedoel je dat als je niets hebt opgegeven voor de inkomstenbelasting?

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 1

Hierbij wil ik aantekenen dat er voor de inkomsten belasting nog nooit wat is opgegeven met betrekking tot het bedrijf.

 

Is er wel sprake van een BTW aangifte ?

 

Indien er fiscaal helemaal niets is aangegeven is het wellicht verdedigbaar dat er sprake is van hobby matige bezigheden die per saldo niets opgeleverd hebben.

 

Deze behoeven dan ook niet in de aangifte inkomstenbelasting opgenomen te worden.

 

Let wel ! Het is voor alle zekerheid wel van belang dat de kosten en inkomsten duidelijk vastgelegd zijn en ook voor een periode van 7 jaar bewaard blijven om als "bewijs" te dienen indien de belastingdienst alsnog om nadere informatie vraagt.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor jullie reacties. Ik stel het erg op prijs.

 

Wat betreft de belastingdienst heb ik te horen gekregen dat ik destijds alleen een ondernemer was voor de omzet belasting en niet voor de inkomstenbelasting. Ik heb elk kwartaal de omzetbelasting ingediend waarbij ik eigenlijk alleen de belasting over hardware als voorbelasting heb opgegeven waardoor de belasting dus lager werd.

 

Dit heb ik in 1 keer gedaan voor alle hardware dus een computer van 2000 euro heb ik in het kwartaal van aanschaf opgegeven als voorbelasting ( Ik meen dat dit verstaan word onder willekeurig afschrijven toch ? ). Verder heb ik nooit gebruik gemaakt van andere faciliteiten zoals investeringsaftrek of iets dergelijks.

 

Verder heb ik voor de inkomsten belasting nooit wat ingevuld met betrekking tot het bedrijfje aangezien ik eigenlijk alleen maar verlies draaide. Ik heb wel aangifte gedaan voor mijn vaste dienstverband bij mijn werkgever.

 

Zou het mogelijk zijn om het verlies van de afgelopen jaren alsnog te verrekenen?

 

Het zou wel vervelend zijn als ik uiteindelijk 8500 euro in een bedrijfje heb gestopt. Hier 3 jaar volle bak aan heb gewerkt en uiteindelijk als ik er dan 7500 euro uithaal (met dus 1000 euro verlies) dit gezien zou worden als winst waar belasting over zou moeten worden betaald.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
  • 0

Jasper,

 

Je hebt toch behoorlijk veel dingetjes door elkaar gehaald, moet ik zeggen.

 

Heeft de belastingdienst werkelijk de aanschaf van de computer (2.000,- euro), die je (als ik je goed begrijp tenminste) zo creatief als “willekeurige afschrijving” bij de BTW aangifte als voorbelasting hebt afgetrokken, ook daadwerkelijk aan je uitbetaalt?

Dan zou ik dit nu zo laten en snel tot de orde van de dag overgaan…

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Dus als ik het goed begrijp van je had ik de belasting die ik voor deze hardware heb betaald niet bij de voorbelasting mogen opgeven voor de omzetbelasting? (ik heb dus de belasting opgegeven bij voorbelasting. Geen afschrijvingen of iets dergelijks)

 

want dat is de enige plek waar ik deze hardware heb meegerekend. Verder heb ik niets met deze kosten gedaan. Ik heb dus niets meegerekend voor mijn inkomstenbelasting van winst of verlies.

 

Groeten,

Jasper

Link naar reactie
  • 0

Jasper,

 

Je bent erg onduidelijk. Probeer feiten duidelijk weer te geven, anders kunnen anderen (zoals ik, Louis, VNIS en alle anderen) hier weinig mee.

 

Wat heb je nou aangegeven:

 

Je hebt dus ooit een computer zakelijk gekocht voor 2000,- (inclusief BTW) en de BTW hierover (dus 319,33 euro) als voorbelasting op je BTW aangifte afgetrokken?

Daar is natuurlijk niets mis mee, als je een goede inkoopfactuur hebt (waar o.a. het bedrag aan BTW op staat).

 

Klopt dit? Is dit wat je aangegeven hebt? Dan heb je de BTW (zo lijkt het) goed aangegeven.

 

Dit heeft niets, maar dan ook niets, met “willekeurige afschrijvingen” te maken. Dat is iets voor de winstberekening (en daar heb je niets mee gedaan, zo lijkt het althans).

 

Peter

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Sorry dat ik onduidelijk ben. Ik zal proberen het beter te verwoorden.

 

Het klopt inderdaad dat ik het op die manier met de voorbelasting heb opgegeven voor de omzetbelasting en dit is verder denk ik ook goed gegaan met de aangiftes in de afgelopen jaren.

 

Mijn vraag is als volgt.

 

Ik heb de volgende winsten/verliezen gemaakt in de afgelopen jaren:

 

2007: verlies van Euro 6209

2008: verlies van Euro 2713

2009: verlies van Euro 809

2010: winst van Euro 212

 

De apparatuur die ik in deze jaren heb aangeschaft heb ik voor de berekening van deze winsten/verliezen willekeurig afgeschreven in zijn geheel op de datum van aanschaf. Deze winsten/verliezen heb ik echter nooit opgegeven voor de inkomstenbelasting.

 

Nu is het zo dat ik het bedrijf kan verkopen voor een Euro of 5500 en dus moet afrekenen voor de stakingswinst.

 

De vraag is dus of ik het negatieve inkomen van de afgelopen jaren alsnog kan opgeven om de stakingwinst te compenseren.

 

Bedankt voor je reactie!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Wat betreft de belastingdienst heb ik te horen gekregen dat ik destijds alleen een ondernemer was voor de omzet belasting en niet voor de inkomstenbelasting.

Het was aardig geweest als je dit meteen bij je eerste post had vermeld, want als jij geen ondernemer bent voor de IB, dan geldt de regeling van de willekeurige afschrijving helemaal niet. Je bent dan "resultaatgenieter" en daar gelden andere regels voor dan voor ondernemers.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om even wat professionele hulp in te roepen, waarbij men de aangiften die je hebt ingediend over de laatste jaren corrigeert met de (juiste) resultaten uit je nevenwerkzaamheden (dus zonder willekeurige afschrijving maar met juiste afschrijvingen) en waarbij men een goede aangifte doet in het jaar waarin je je activiteiten verkoopt (2010 of 2011).

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.