• 0

Meningen over bartering (betaling via wederdienst)

Eerlijk gezegd een beetje tot mijn verbazing, is er op internet heel weinig te vinden over bartering: het ruilen van goederen en/of diensten tegen andere goederen en/of diensten, dus zonder inschakeling van geld.

 

Voorbeeld:

Een schilder heeft een auto nodig, een autohandelaar vind dat zijn zaak wel een grote schilderbeurt kan gebruiken, maar geen van beiden kunnen ze er de financiële middelen voor vrijmaken. Ze vinden elkaar, komen tot een overeenkomst, schrijven elkaar een factuur die ze tegen elkaar wegstrepen zodat het gewoon in de boeken komt, en voila.

 

Natuurlijk moet er bij iedere ondernemer brood op de plank komen, maar stel nou dat je startende ondernemer bent en moeite hebt met het vinden van klanten.Dan zou dit een mogelijkheid kunnen zijn om noodzakelijke kosten af te dekken in de tijd die men anders aan een klant zou besteden. Een grafisch ontwerper maakt bijvoorbeeld een nieuwe huisstijl voor een accountant, die in ruil zijn administratie afhandelt.

 

Het wordt in de mediabranche vrij veel toegepast (tv-stations die reclametijd weggeven aan bedrijven in ruil voor goederen/diensten), en er zijn een paar bedrijven die er in bemiddelen (Strijkstok & co) maar hoe zit het in het "gewone" bedrijfsleven? Is dit het overwegen waard, of zou je er niet eens aan moeten denken? Zitten er addertjes onder het gras?

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee hoor, dit is niet simpel gedacht hoor, echter niet altijd even praktisch....

In jou voorbeeld:

en dan moet me even van het hart dat iedereen spreekt over Accountant....een boekhouder is genoeg voor starters!!!

 

Een ontwerper maakt de huisstijl van de boekhouder en hij doet de boekhouding.....

De huisstijl is eenmalig..en soms met een restyling nog een keertje,

je wilt toch wel de boekhouder volgend jaar weer op de stoep neem ik aan...wat doe je dan...

 

Daar komt nog bij dat de belastingdienst hier ook niet blij mee is want

- die ziet de BTW niet meer.....(per saldo maakt het hun trouwens niet uit maar ze accepteren het niet)

- en je kunt op deze manier gaan schuiven met winsten van het ene naar het andere bedrijf door niet evenredig te ruilen en dat heeft dan weer gevolgen voor hun inkomstenbelasting en/of VPB.

 

Oftwel bartering is ok maar niet voor bedrijven...

Wat je wel kan doen en daar krijgen ze geen poot tussen is elkaar een factuur sturen voor hetzelfde bedrag..... ;)

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Doe zelf wel eens aan bartering. Werk prima. Geen factuur, geen vpb geen btw. Prima, zolang het niet de spuigaten uitloopt.

 

Een andere vorm van bartering is goodwill kweken. Daar maken wij veel gebruik van. Wij helpen veel mensen. Vaak om niet of tegen een kleine vergoeding. Klanten blij :D. Als die klanten iets terug kunnen doen zullen de meeste het niet laten. Het zijn vaak kleine dingen. Een keertje doorverweizen. Eën van onze klanten ff helpen, optreden als gastspreker etc. Ik denk dat zo'n 20% van onze omzet bestaat in het uitruilen van goodwill, overigens zonder dat daar enige afspraak aan ten grondslag ligt. "Someday I will ask you to do something for me ...." (The Godfather) ;D

 

Anyway, bartering komt meer voor dan je denkt. Het is echter lastig te structureren. Het werkt het beste onder "vrienden".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dat is geen bartering maar reclame maken voor jezelf/ Imago kweken/ netwerk opbouwen.....

 

 

Waarom is dat geen bartering? Als je doelbewust goodwill kweekt die je later kan "cashen" dan is dat zelfs beter dan bartering. "Goodwill" is eigenlijk virtueel geld. De "ruil" vind niet direct plaats, maar kan in tijd en plaats gescheiden zijn.

 

Als het geen bartering is, is het toch wel economie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik zei toch ook niet dat "reclame maken voor jezelf/ Imago kweken/ netwerk opbouwen....." slecht is, integendeel zelfs....

Ik doe ook vaak administraties het eerste en soms het tweede jaar onder de kostprijs of soms voor nop als ik denk dat dat op de lange duur zijn geld weer opbrengt door of een goede naam of het sneeuwbal effect etc....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik realiseer me dat de berichten al een jaar oud zijn maar ik wil toch reageren. Er zijn in de wereld zo'n 700 professionele barterorganisaties voor bedrijven. Deze organisaties werken met aangesloten leden ( bedrijvennetwerk) die onderling barteren met elkaar middels een speciale bartervaluta die alleen binnen het netwerk de zelfde waarde heeft als de valuta van dat land. Op deze manier werkt deze valuta als een loyaliteitsmiddel tussen de leden. Leden kunnen zonder geld van de andere leden gebruikmaken door transacties te verrekenen met deze valuta. Zodoende kun je dus extra omzet verwachten van de andere leden omdat zij jouw bedrijf verkiezen boven een bedrijf buiten het netwerk. De barterorganisatie brengt vraag en aanbod bij elkaar en houdt de administratie van de bartertegoeden bij. De bedrijven factureren elkaar voor de geleverde producten of diensten op de normale wijze echter met de vermelding dat een en ander betaald kan worden met de bartervaluta. BTW wordt soms wel in cash afgerekend. De belastingdienst ziet deze transacties als normale omzet en uitgaven. Als bedrijf is het verstandig om niet meer barteromzet op jaarbasis te genereren als dat je onkosten hebt die je binnen het netwerk weer kunt spenderen, omdat over barteromzet wel belasting dient te worden betaald. Veel barterorganisaties bieden ook de mogelijkheid om een voorschot op de barteromzet te nemen tegen 0% rente. Dit kan dan weer worden afgelost met extra omzet uit het ledennetwerk. Op die manier creeer je extra financiele armslag.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Therecia Venema

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien er veel onduidelijkheid rond het fenomeen barter op deze site was , dacht ik er goed aan te doen om de kennis die ik heb van het barteren hier te delen. Ik ben zelf jarenlang actief lid van diverse barterorganisaties in het buitenland geweest en run nu zelf een barterorganisatie. In mijn uitleg heb ik ook op de nadelen gewezen en geprobeerd de tekst zo algemeen mogelijk te houden. Dat je dit opvat als reclame maken voor mezelf vind ik jammer. Ik heb nu eenmaal al jaren gewerkt met het barterconcept en ken de voordelen en weet hoe bedrijven hier dagelijks gebruik van maken. Dan zou het natuurlijk vreemd zijn wanneer ik me daar niet positief over zou uitlaten.

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat de oorspronkelijke thread zo plots is stilgevallen. Ik heb sinds ik vorig jaar maart als ondernemer begonnen ben erg veel gebruik gemaakt van bartering. In eerste instantie omdat ik geen cash had om dingen te financieren, maar ook omdat ik het ergens wel een sympathiek middel vind. Het is minder precies dan geld en je moet ook niet alles tot op de cent in evenwicht proberen te krijgen.

 

Mijn 2e klant was een barterdeal, een Engelse coach die tekst nodig had voor een nieuwe site. Ze kon niet betalen wat ik vroeg, dus heb ik haar gevraagd mijn beste vriend te coachen. Top deal, iedereen werd er beter van!

 

Ok, dit was voor mijn beste vriend, maar voor de rest moet je het wel zakelijk houden. Bartering moet niet je cash flow te zwaar dempen, anders kom je in de problemen. Maar af en toe een goede ruildeal kweekt veel goodwill, zeker als het door de andere partij wordt voorgesteld.

 

Kijken of anderen deze draad weer oppakken. Iemand anders ervaringen - goede en slechte - met bartering?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Ik realiseer me dat de berichten al een jaar oud zijn maar ik wil toch reageren. Er zijn in de wereld zo'n 700 professionele barterorganisaties voor bedrijven. Deze organisaties werken met aangesloten leden ( bedrijvennetwerk) die onderling barteren met elkaar middels een speciale bartervaluta die alleen binnen het netwerk de zelfde waarde heeft als de valuta van dat land. Op deze manier werkt deze valuta als een loyaliteitsmiddel tussen de leden. Leden kunnen zonder geld van de andere leden gebruikmaken door transacties te verrekenen met deze valuta. Zodoende kun je dus extra omzet verwachten van de andere leden omdat zij jouw bedrijf verkiezen boven een bedrijf buiten het netwerk. De barterorganisatie brengt vraag en aanbod bij elkaar en houdt de administratie van de bartertegoeden bij. De bedrijven factureren elkaar voor de geleverde producten of diensten op de normale wijze echter met de vermelding dat een en ander betaald kan worden met de bartervaluta. BTW wordt soms wel in cash afgerekend. De belastingdienst ziet deze transacties als normale omzet en uitgaven. Als bedrijf is het verstandig om niet meer barteromzet op jaarbasis te genereren als dat je onkosten hebt die je binnen het netwerk weer kunt spenderen, omdat over barteromzet wel belasting dient te worden betaald. Veel barterorganisaties bieden ook de mogelijkheid om een voorschot op de barteromzet te nemen tegen 0% rente. Dit kan dan weer worden afgelost met extra omzet uit het ledennetwerk. Op die manier creeer je extra financiele armslag.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Therecia Venema

www.ebanctrade.com

 

Leuke en interessante bijdrage! Nooit gedacht dat organisaties hier serieus mee bezig waren.

 

Zelf heb ik onlangs mijn eerste barterdeal afgerond. Dit beviel erg goed. Ik ben er alleen nog niet zo over uit waarom. Het was duidelijk een gevoelskwestie.

 

De enige drempel die ik had was het administratieve gedeelte. Hoe verwerkt je dit netjes in je administratie. We hebben samen besloten om elkaar een gelijk bedrag te factureren die we niet 'echt' betalen. Omdat hetgeen ik ontving meer waard was kreeg ik het verschil apart gefactureerd. De opdracht was op te splitsen dus lijkt me dit verantwoord.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Respecteer uw leverancier! Hoe vaak moet ik dit zeggen! Betaling voor alle diensten, alle producten vindt plaats met gewoon geld en niks anders dan gewoon geld. we leven in 2005, niet in het Stenen Tijdperk. Het is eerst en vooral een kwestie van respectr, en niets anders dan respect.

Wie geen centjes heeft, hoort niet thuis in het zakenleven!

En het gaat verder. Wie andermans probleem als betaling accepteert, die zal in de toekomst natuurlijk ook niet meer serieus genomen kunnen worden. De ezel stoot zich in het gemeen,enz.

Barter is goed. Voor cash!

Link naar reactie
  • 0

Als de voorgaande post geen reclame maken voor jezelf....

 

Nou, ik lees daar vooral een goeie uitleg van iemand die weet waarover hij/zij praat. En dat lijkt me wel nodig als zelfs mensen met administratiekantoren bartering afdoen als een middeleeuws verschijnsel of iets wat alleen consumenten doen. Volgens mij is dit een gebruikelijke handelswijze bij grote bedrijven als Hoogovens, Shell en Philips.

 

In Japan maakt bartering 25% uit van Shell's oliebusiness bijvoorbeeld. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wie geen centjes heeft, hoort niet thuis in het zakenleven!

En het gaat verder. Wie andermans probleem als betaling accepteert, die zal in de toekomst natuurlijk ook niet meer serieus genomen kunnen worden. De ezel stoot zich in het gemeen,enz.

Barter is goed. Voor cash!

Sorry hoor, maar onderbouw dit dan eens?

 

Ik heb in het verleden gehad dat iemand mij een barterdeal aanbood. Ik had niks te makken, en die persoon deed iets voor mij waar ik op dat moment onbeschrijfelijk blij mee was. Ik weet voor mezelf 100% zeker dat als ik het kan betalen dat ik dan een vervolgdienst afneem bij deze persoon, gewoon netjes tegen betaling.

(ik ben nog maar kort bezig, dus kan het nu nog niet betalen helaas).

 

Bartering lijkt me een prima middel om een band te kweken, mits in geringe mate toegepast. Je bent tenslotte een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling.

 

Aan de andere kant het eeuwige verhaal van "het zakenleven is hard en gaat alleen om de cash" vind ik persoonlijk totaal niet aansprekend. Voor mij is ondernemen een 'way of life' waarin het niet alleen gaat om de poen, maar vooral ook om het plezier en het opdoen van leuke contacten. En bovenal om doen waar ik het beste in ben en wat IK leuk vind. Geweldige bijkomstigheid is als je daar ook nog eens (goed) van kunt leven. Bartering past voor mij prima in de plaatje, en ik zal dus ook zeker niet nalaten het zelfs een aan te bieden als ik denk dat ik daarmee iemand kan helpen die ik daarmee ook aan mij bind (je moet er zelf ook iets aan hebben natuurlijk).

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Respecteer uw leverancier! Hoe vaak moet ik dit zeggen! Betaling voor alle diensten, alle producten vindt plaats met gewoon geld en niks anders dan gewoon geld. we leven in 2005, niet in het Stenen Tijdperk. Het is eerst en vooral een kwestie van respectr, en niets anders dan respect.

 

...

 

Als er ergens wederzijds respect is is het wel bij een barterdeal. Je stelt ook vertrouwen in elkaar (elkaars product) door het samen af te nemen. (Dit is mijn ervaring in ieder geval).

 

Waarom zou een barterdeal uit het stenen tijdperk komen? Ruilhandel zie je toch ook in de top van het bedrijfsleven?

 

Ik ben benieuwd naar je uitleg.

Groet

Link naar reactie
  • 0

Respecteer uw leverancier! Hoe vaak moet ik dit zeggen! Betaling voor alle diensten, alle producten vindt plaats met gewoon geld en niks anders dan gewoon geld. we leven in 2005, niet in het Stenen Tijdperk. Het is eerst en vooral een kwestie van respectr, en niets anders dan respect.

Wie geen centjes heeft, hoort niet thuis in het zakenleven!

En het gaat verder. Wie andermans probleem als betaling accepteert, die zal in de toekomst natuurlijk ook niet meer serieus genomen kunnen worden. De ezel stoot zich in het gemeen,enz.

Barter is goed. Voor cash!

 

Zo zo, net nieuw op het forum, en dan al vrienden maken.

 

Ik zat er eerst iets heel ingewikkelds achter te zoeken. maar eigenlijk zit de zakenwereld vol met dit soort constructies.

Een bijzondere vind je in de agrarische wereld.

Veel machines in deze sector zijn prijzig, zeker als je kijkt naar het gebruik.

Ik ken voorbeelden van ondernemers die in samenspraak met elkaar machines kopen. Ik bedoel dus niet gezamelijk een machine kopen.

Elke machine heeft één eigenaar.

Voor gebruik echter lenen ze deze machines aan elkaar uit, vaak ook inclusief bedienend personeel. De knip blijft daardoor meestal gesloten doordat er gedurende het seizoen aan elkaar uitgeleend word.

 

Slachterijen willen ook nog wel eens in ruil voor een deel van de opbrengst werken, dan gaat er ook geen knip open.

 

Voorbeelden genoeg eigenlijk nu ik er zo over nadenk.

Ook sponsoring zou je als een soort bartering kunnen bestempelen

 

Niet alle handel leent zich voor bartering, maar het is iets dat ik in het bedrijfsleven al veel gezien heb, ik had alleen nog nooit van de term gehoort.

Met gebrek aan geld heeft het dus niets te maken, ook diensten en goederen zijn geld, zij het in ongeconverteerde vorm.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi mede-HLers,

 

Ik geloof ook in barter deals maar in mijn jargon noem ik dat sponsors (zie mijn column over sponsors). Er zijn verschillende bedrijven die hun businessmodel op sponsors baseren. Een van de mooiste voorbeelden is First Tuesday.

 

Voor mij is ondernemen een 'way of life' waarin het niet alleen gaat om de poen, maar vooral ook om het plezier en het opdoen van leuke contacten. En bovenal om doen waar ik het beste in ben en wat IK leuk vind. Geweldige bijkomstigheid is als je daar ook nog eens (goed) van kunt leven. Bartering past voor mij prima in de plaatje, en ik zal dus ook zeker niet nalaten het zelfs een aan te bieden als ik denk dat ik daarmee iemand kan helpen die ik daarmee ook aan mij bind (je moet er zelf ook iets aan hebben natuurlijk).

Dit geldt ook voor mij, Zaphod! Bedankt voor deze bijdrage.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.