• 0

Contract software ontwikkeling

Hi all,

 

Ik ben al een tijdje op zoek naar een voorbeeld contract voor het laten ontwikkelen van een stuk software. Overal waar ik zoek kom ik verwijzingen tegen naar "algemene voorwaarden", de FENIT voorwaarden, ESCROW contracten en soort gelijke afspraken. Maar dat zoek ik dus niet...

 

Ik zoek een voorbeeld contract waarin de rechten en plichten van zowel de opdrachtgever (me) als die van de programmeur staan. Gaat dan natuurlijk vooral om het interlectueel eigendom van het uiteindelijke product.

 

Weet iemand toevallig iets wat bruikbaar is (of gemaakt kan worden) zonder dat er gelijk weer een advocaat dik aan verdient? Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die dit zoekt.....

 

 

M.v.g.

 

 

Michiel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor mijn bedrijf werk ik ook met FENIT-voorwaarden.

 

Als een klant specifieke wensen wat betreft de voorwaarden heeft dan neem ik in het contract aanvullende voorwaarden op. Een voorbeeld:

 

Aanvullende voorwaarden

 

[*] extra garantie van xx maanden.

[*] de klant heeft het recht om de software te verkopen.

[*] de programmeur heeft niet het recht om de applicatie als één geheel te gebruiken voor andere doeleinden.

 

Voor zover van toepassing, blijven de algemene voorwaarden van kracht.

 

Op deze wijze bereik je voor beide partijen een goed compromis, zonder dat er sprake is van het overdragen van intellectuele eigendomsrechten.

 

Is dit niet voldoende en gaat je programmeur akkoord met de overdracht? Zorg dan voor een apart contract voor de overdracht van de intellectuele eigendomsrechten. overdracht intellectueel eigendom

Link naar reactie
  • 0
Ik zoek een voorbeeld contract waarin de rechten en plichten van zowel de opdrachtgever (me) als die van de programmeur staan. Gaat dan natuurlijk vooral om het interlectueel eigendom van het uiteindelijke product.

 

Dat staat allemaal gewoon in de FENIT voorwaarden. Samen met een stukje papier waar op staat wat je laat maken is dat je overeenkomst / contract. Je zult dus specifieker moeten zijn over wat je zoekt (of niet terug vindt in de FENIT voorwaarden)

Link naar reactie
  • 0

@Willem

 

De FENIT-voorwaarden dekken hoofdzakelijk de opdrachtnemer. Ik weet natuurlijk niet of je ze ooit hebt gelezen (1), maar ik begrijp de insteek van Michiel. Ik ben echter benieuwd of zijn programmeur zo ver wil gaan...

 

(1) Een indrukwekkend en gecompliceerd stukje tekst die ook is samen te vatten in enkele woorden:

Wij zijn nergens verantwoordelijk voor ;D

 

Link naar reactie
  • 0

@Willem

 

De FENIT-voorwaarden dekken hoofdzakelijk de opdrachtnemer. Ik weet natuurlijk niet of je ze ooit hebt gelezen (1),

 

Jazeker heb ik ze gelezen. Keer of drie van voren en weer terug. Hanteer ze zelf (althans de voorlaatste versie met standaard wat aanvullingen in offertes) en weet uiteraard wat ik mijn klanten voorleg.

 

maar ik begrijp de insteek van Michiel. Ik ben echter benieuwd of zijn programmeur zo ver wil gaan...

 

Ik lees in Michiel z'n vraag niets over de eenzijdigheid van de FENIT voorwaarden alleen dat hij iets gevonden heeft over FENIT voorwaarden maar denkt dat dat niet onderdeel van een contract kan zijn. Andere intrepetatie. Misschien dat Michiel z'n vraag wat kan toelichten.

Link naar reactie
  • 0

Je zult dus specifieker moeten zijn over wat je zoekt (of niet terug vindt in de FENIT voorwaarden)

 

Mijn "probleem"met de FENIT voorwaarden is, zoals ook al door Piet is opgemerkt, deze zijn geheel naar de opdrachtnemer toe geschreven. Ik zoek juist het omgekeerde. Ik kom met een idee voor een stuk software waarvan ik wil voorkomen dat de programmeur uiteindelijk met de code (en daarmee mijn idee) aan de haal gaat.

 

Een programmeur die dat niet als voorwaarde kan/wil accepteren, krijgt de opdracht niet. Ik heb er geen probleem mee om te betalen voor die software, maar wil dan wel alle rechten hebben. Ik zal eens dieper in die overdracht van interlectueel eigendom duiken.

 

Overigens beweer ik niet dat de FENIT voorwaarden niet bruikbaar zijn als uitgangspunt, ze gaan alleen voor mij niet de juiste kant op :D.

 

 

Michiel

Link naar reactie
  • 0

Over de Fenit en ICT~Office voorwaarden hoeven we het niet meer te hebben. Daar schiet je als opdrachtgever niets mee op.

Je hebt wel wat aan het voorbeeld van Peter, maar lees het document kritisch door.

 

Beschrijf goed wat je precies wilt overdragen. In het voorbeeld wordt gesproken over standaard- en maatwerkprogrammatuur.

Wat valt onder maatwerk en wat onder standaard? Vaak maken programmeurs voor het ontwikkelen van een applicatie gebruik van een framework. Als je het framework niet hebt, dan heb je ook niets aan het maatwerk (als het onderscheid al duidelijk is).

 

Verder nog een belangrijke:

Wordt de broncode van de programmatuur van zowel standaard als maatwerk verstrekt? Op welk moment? In het voorbeeld pas bij acceptatie (niet te laat?). Acceptatie is juist het punt waar je problemen krijgt.

 

 

 

 

 

ICTRecht juridisch adviesbureau; ictrecht.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt de ICT Office Voorwaarden gebruiken, de opvolger van de Fenit-voorwaarden. De ICT Office Voorwaarden werkt met een algemene module en vervolgens kun je de modules gebruiken die op jouw dienst van toepassing is. In dit geval, voor zover je bedoelt dat jij software hebt ontwikkeld die je aan verschillende afnemers in licentie wilt uitgeven, kun je Module 1 (Licentie voor programmatuur) gebruiken in combinatie met de Algemene Module. Als je de software als SaaS (Software as a Service) of ASP (Application Service Provision) beschikbaar wilt stellen, kun je Module 9 gebruiken in combinatie met de Algemene Module.

Er zijn diverse combinaties mogelijk, afhankelijk van wat je precies aanbiedt en wat je precies wilt.

In sommige gevallen is het aan te raden om de ICT Office Voorwaarden te laten aanpassen aan je bedrijfsvoering. Sommige bepalingen kunnen nogal belastend zijn, om een voorbeeld te noemen de hoge maximumbedragen bij aansprakelijkheid voor relatief kleine aanbieders.

Je kunt de ICT Office Voorwaarden hier vinden.

 

Groetjes Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.