• 0

BV en verhuizing naar het buitenland

Beste forumleden,

 

Sinds 3 jaar ben ik DGA van een gewone BV in Nederland, een eenmanszaak in technische vakopleidingen. Nu willen mijn vrouw en ik een toekomstdroom verwezenlijken en ons blijvend vestigen in Costa Rica. Dit houdt in dat wij ons zullen laten uitschrijven als inwoners van een NL gemeente.

Het opgebouwde vermogen in de BV willen we graag gebruiken als inkomengarantie voor de komende jaren in CR.

 

Mijn vragen mbt de voorgenomen emigratie zijn:

- Kan de Nederlandse BV eenvoudig aan een op te richten buitenlandse BV (SA in Costa Rica) verkocht worden en wat zijn daarvan de fiscale consequenties in NL?

- Is het een alternatief om de BV in NL aan te houden, zonder commerciele activiteiten, maar met het doel om doorlopend een periodiek bedrag te laten uitkeren naar het buitenland?

- Omdat ik mijn opleidingsactiviteiten vanuit CR deels voort zal zetten, kunnen de BV in NL (als zakenadres) en de op te richten SA in Costa Rica (als werkmaatschappij) een 'holding'' verband met elkaar hebben?

 

Wie kan mij voorzien van een goed advies? Alvast bedankt..

 

Bastiaan

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Bastiaan

 

Bij de verkoop van de BV aan een buitenlandse rechtsvorm of bij emigratie van de BV zal NL een zogenaamde exitheffing opleggen. Een aanslag over die bestanddelen in de BV waarop nog een toekomstige fiscale claim ligt. Denk aan stille reserves in activa, pensioen- en lijfrentevoorzieningen, etc. Deze heffing staat voor verplaatsing binnen de EU ter discussie door het EU Hof van justitie, doch verhuis je naar buiten de EU dan zal deze heffing opgelegd worden.

 

De BV in NL aanhouden is dan een mogelijkheid. NL bestuurder aanstellen die alles regelt vanaf hier. De BV kan vervolgens de periodieke uitkeringen betalen en houdt daar enkel de loonheffing zonder premies sociale voorzieningen op in. Dat impliceert een druk van bijv. 2,35% over ruwweg de eerste 18.000 euro per jaar. De exacte heffing zal aan de hand van het verdrag tussen NL en CR bepaald moeten worden. Mogelijk is in CR ook nog belasting en premies verschuldigd. Helaas heb ik daar geen informatie over.

 

De SA en de BV kunnen inderdaad een holding/dochter relatie hebben. Ik vrees echter dat dit erg complex is omdat dan een aandelenoverdracht gaat plaatsvinden tussen twee vennootschappen die naar verschillend recht zijn opgericht.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zijn er eigenlijk nog eisen verbonden aan het salaris van de aangestelde bestuurder?

Bijvoorbeeld minimaal het salaris dat de best verdienende werknemer (topicstarter dus) geniet.

Indien dat zo is, en de bestuurder besteedt maar 1 uur per week aan zijn taken, mag zijn salaris dan 1/40 van topicstarter zijn?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.