• 0

onderneming beeindigen; crediteuren akkoord; het hoe en wat

Beste mede ondernemers, experts en behulpvaardigen onder ons.

 

Ik ben na ruim 3 jaar ploeteren tot de keiharde conclusie gekomen dat zo doorgaan geen enkele nut meer heeft.

Ik wil mijn onderneming per 1feb2011 beeindigen, maar hou dan een schuld van ruim € 75.000,- over.

 

Hiervan is meer dan de helft een starterskrediet, een kleine 3-5% BTW schuld en de rest zijn leveranciers, verhuurder en mijn accountant.

 

Na veel gelezen te hebben, meerdere advocaten, schuldsanerings instellingen, IMK en gemeente gesproken te hebben, zijn er 2 opties over;

 

- schuldsanering (via de gemeente / WSNP)

- crediteuren akkoord aanbieden

 

Optie: Crediteuren Akkoord

Ik kan mijn inventaris verkopen aan een geintresseerde ondernemer, die tegelijkertijd mijn huurcontract/pand wilt overnemen.

 

Met dit bedrag en een 36 maandelijkse aflossing kan ik in totaal 42% van mijn zakelijke schulden inlossen.

Het zou dan betekenen dat ik 21% van mijn schuld in één keer aan de diverse schuldeisers kan betalen en 21% na een looptijd van 3 jaar. Wellicht als de schuldeisers bereid zijn om een 5 jarige looptijd akkoord te bevinden, zou ik zelfs richting de 75% van de totale schuldenlast kunnen inlossen!

 

nu mijn vraag:

 

Is de boven uiteengezette crediteurenakkoord eentje die reeel is of ben ik nu naief bezig?

Met andere woorden; is een crediteuren akkoord waarbij iedereen in totaal 42% van de openstaande saldo (Waarvan 21% in één keer) krijgt een goede of te laag en niet reeel?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste end57,

 

Dat is wel een heel vervelende situatie waar jij in zit. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw crediteuren zullen reageren, maar proberen kan altijd. Een relatie van mijn heeft laatst een aanbod gehad van een finale kwijting tegen 15% van het openstaande bedrag. De keus is dan of die 15% pakken of de crediteur failliet laten gaan. In het eerste geval vang je nog iets, in het laatste geval krijg je waarschijnlijk niets. Dan zit jij met je 42% nog heel netjes dacht ik zo. En jouw bereidwilligheid om zelfs 5 jaar lang deze lasten te dragen zal het zeker goed doen bij veel crediteuren.

Houd er rekening mee dat je ook de fiscus moet meenemen in je crediteurenakkoord. Deze zullen elleen met je voorstel instemmen als zij twee maal zoveel krijgen als de andere crediteuren. Dus als jij gemiddeld een bod doet van 42% zal de fiscus zeggen dat zij dus 84% van de uitstaande schuld wil zien. Dit betekent dat er natuurlijk minder overblijft voor de andere crediteuren, maar gezien het relatief kleine percentage BTW-schuld vermoed ik dat dit nominaal niet zoveel zal veranderen voor de anderen.

 

Ik zou het overigens altijd via deze route proberen. Natuurlijk kun je de WSNP in, maar dat is echt geen prettige situatie. Op deze manier houd je in ieder geval zelf regie over je financiële positie.

 

Heel veel sterkte!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Dit klinkt weer wat positiever, op een andere fora kreeg ik te horen dat dit hoogstwaarschijnlijk NIET mogelijk is en wel om de volgene reden(en) ;

 

Wat is de betaalde voorbelasting geweest? Welke aftrekposten waren er? Heb je gedacht aan de stakingswinst belasting die je moet betalen als je de winkel verkoopt? Heeft de bank bij het verstrekken van het starterskrediet een onderpand gevraagd (bijv. huis?), hoe lang duurt het zakelijke huurcontract nog wat je af dient te kopen?

 

Ik heb in het verhaal van 42% van de schulden betalen rekening gehouden met de bank en de belastingdienst, alleen niet volgens het 2x zoveel principe :(

Ik heb een starterskrediet lopen, waarin men als onderpand hoogstwaarschijnlijk wél de voorraden/inventaris heeft meegenomen?

 

Kan mijn akkoord dan alsnog?

 

In hoeverre kan ik dit ZONDER profesionele hulp af (anders gaat daar weer geld inzitten en zakt het deel wat ik aan de crediteuren kan betalen)?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eén advies : Die dit aub NOOIT zonder professionele begeleiding !!!

 

Er zitten zoveel haken en ogen aan, en je hoeft maar één foutje te maken zodat je beticht wordt van paulianeus handelen en je akkoord is weg.

 

Wanneer je de kosten voor hulp aftrekt van de totale som, en je kunt dan nog een 35% bieden, zit je nog goed.

 

En daar heb je het overigens al : Wanneer je je inventaris hebt verpand aan de bank, mag je dit dus niet, niet zomaar, of niet zonder toestemming verkopen.....

 

Kijk uit met alles wat je doet, been there, done that... :-[

Link naar reactie
  • 0

^^ Wat raad je me dan aan om te doen?

Ik heb nu een gouden kans om nog geld te kunnen genereren voor mijn inventaris.

Als ik dit laat schieten is de enige overgebleven optie uitschrijven bij KvK en bij de Gemeentelijke Schuldhulpverlening gaan zitten. :(

 

alle adviezen zijn meegenomen!

feiten:

- ik heb geen liquide middelen

- ik kan wél mijn inventaris verkopen én mijn verhuuder aan een nieuwe huurder helpen

 

echter ik heb ook een starterskrediet (loopt per 1 januari aanstaande af) en daar zitten voor zover ik weet geen huis als onderpand, wellicht wel onze voorraden en inventaris.

Als dit inderdaad het geval is, betekent het dan dat ik weliswaar wel mijn inventaris kan verkopen (Het bedrag wat ik ervoor kan krijgen zullen ze nooit ervoor krijgen, al helemaal niet in de 'haast' waarin banken excecuteren), maar moet ik het gehele bedrag dan aan de bank afstaan?

 

 

Of kan ik de inventaris verkopen, huurcontract overdragen en dan met een zak geld alsnog bij de gemeentelijke schuldhulp gaan aanschuiven?

Dit laatste heeft voor mij en de schuldeisers (excl. Bank dan) alleen maar nadelen denk ik.

Link naar reactie
  • 1

Ah, ik ging er eigenlijk vanuit dat je dit allemaal in je plan meegenomen had, gezien jouw verhaal over advocaten en dergelijke instanties. Ik dacht dat jouw vraag alleen maar ging over de hoogte van het aanbod. Dit kan het verhaal wel ingewikkelder maken, maar ik wil wel een poging wagen ;)

 

- Jouw crediteuren zullen een deel van hun facturen niet betaald krijgen. Zij hebben vermoedelijk wel BTW gerekend in hun facturen. Bij de aangifte OB hebben zij deze BTW aan de Belastingdienst betaald. Deze BTW mogen zij terugvorderen bij de Belastingdienst. Jij hebt deze BTW afgetrokken als voorbelasting (maar nooit, of maar voor een deel, betaald). Het deel wat jouw klanten terug gaan vorderen bij de Belastingdienst wil de Belastingdienst ook meegenomen hebben in het crediteurenakkoord. Hierdoor neemt de BTW schuld toe en zal er nominaal een groter deel aan de Belastindienst aangeboden moeten worden.

 

- De opmerking over aftrekposten snap ik niet zo goed. Ik neem aan dat jij gewoon aangifte IB 2010 gaat doen en daar je aftrekposten op zult voeren. Voor die ene maand in 2011 kan ik mij niet voorstellen dat dit voor het verhaal relevant is. Maar ik kan het natuurlijk mishebben...

 

- Stakingswinst staat in principe los van het crediteurenakkoord. Dit komt pas aan de orde bij de aangifte IB 2011 (met uitstel niet eerder dan 2013). De stakingswinst is het verschil tussen de boekwaarde van de onderneming en de werkelijke waarde (die door zogenaamde stille reserves aanzienlijk kan zijn). De stakingswinst bepalen kan heel erg lastig zijn en kan het beste door een fiscalist gedaan worden. Ik heb nu te weinig informatie om hier iets zinnigers over te zeggen. Maar het is dus maar de vraag of er überhaupt stakingswinst is.

 

- Als de bank inderdaad de voorraad / inventaris als onderpand heeft kan jouw plan evengoed doorgaan. Dit betekent dat de bank de hele verkoopwinst van dit gebeuren op zal eisen. Dat geld zal dan weg zijn. Het deel voor de crediteuren wordt dan allengs minder. Maar dan nog kun je ze een goed aanbod doen (al denk ik dat 6% het niet gaat worden).

 

- Huurovereenkomst kan een probleem zijn. Bij zakelijke huurovereenkomsten is het wel mogelijk om een indeplaatsstelling in werking te zetten. Als jij een andere huurder weet te vinden voor jouw pand kan deze jouw huurovereenkomst overnemen (hij neemt jouw plaats in). De verhuurder hele goede argumenten hebben wil hij hier niet mee instemmen.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@ Dennis: Mijn huur is BTW vrij, mijn leveranciers zijn allen ook BTW vrij (buitenlandse leveranciers). Enige BTW die ik in vooraftrek neem/ heb genomen, zijn de nota's van de accountant, telefoon rekening e.d.

 

Wij gaan inderdaad "gewoon" een aagifte IB 2010 doen :)

 

Stakingwinst had ik zelfs nog nooit van gehoord, wat ik daar verder mee kan/ moet weet ik dus ook vooralsnog niet :(

 

Hoe kan ik de "verkoopwinst" op de inventaris bepalen?

 

@ QuDo:

Ik heb een zeer beperkte voorwaarde papiert thuis van de starterskrediet, kan ik de bank maandag bellen en om uitleg over de voorwaarden van de starterskrediet vragen of is dat niet handig?

Link naar reactie
  • 0

- Jouw crediteuren zullen een deel van hun facturen niet betaald krijgen. Zij hebben vermoedelijk wel BTW gerekend in hun facturen. Bij de aangifte OB hebben zij deze BTW aan de Belastingdienst betaald. Deze BTW mogen zij terugvorderen bij de Belastingdienst.

 

Dit is een hele goede ! Je kunt je crediteuren dit aangeven. Is een beetje verzachting op de wond, dat ze de BTW nog kunnen terugvorderen.

 

(die door zogenaamde stille reserves aanzienlijk kan zijn).

 

Ook een super tip ! Dit wordt erg vaak vergeten namelijk en kan behoorlijk belastend zijn ! Dit kun je navragen bij je boekhouder.

 

 

Link naar reactie
  • 1

In hoeverre kan ik dit ZONDER profesionele hulp af

 

Ik wil dit toch graag nogmaals aanhalen. Niet alleen voor jou, maar voor alle lezers.....

 

Dit kun je niet namelijk. Nogmaals, alle haken en ogen, fiscaliteiten, wat mag nu precies wel en niet.... het is een heel apart wereldje en een crediteurenakkoord is een proces van soms wel en jaar. (of langer) Die sores kun je als ondernemer die al in de shit zit persoonlijk niet aan, geloof me.

 

Als voorbeeld : Je denkt nu dat je het goed doet voor je crediteuren, om ze zo'n bod te doen, maar geloof me, zodra de eerste leveranciers het voorstel hebben ontvangen, schelden ze je verrot, komen er advocaten die je helemaal ondersneeuwen, incasso bureau's aan de deur, dreiging beslaglegging enzovoorts. Dit Wil Je Niet !

 

Dan kun je beter iemand naast je hebben staan die alle ins en outs kent, en die de klappen voor je opvangt.....

 

 

Link naar reactie
  • 0

^^ Akkoord, alleen heel veel van dit soort "instanties" snoepen het kleine beetje geld dat een ondernemer in nood heeft op en leveren er vrijwel weinig voor terug (Ervaring mee).

Degene die wellicht wel ten goede trouw zijn, zijn meestal ontiegelijk duur (tarieven van 100 tot 250 euro per uur) :(

 

als ik alleen het kleine som geld in handen heb wat ik benoemde, zou me dat teveel gaan kosten :(

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

^^ Akkoord, alleen heel veel van dit soort "instanties" snoepen het kleine beetje geld dat een ondernemer in nood heeft op en leveren er vrijwel weinig voor terug (Ervaring mee).

Degene die wellicht wel ten goede trouw zijn, zijn meestal ontiegelijk duur (tarieven van 100 tot 250 euro per uur) :(

 

als ik alleen het kleine som geld in handen heb wat ik benoemde, zou me dat teveel gaan kosten :(

 

100 tot 250 euro is wel wat aan de hoge kant voor deze dienstverlening.

 

Kan je aangeven uit welke gemeente je komt,dan ik wel voor je opzoeken of ze een vergoedingstelsel hebben voor deze dienstverlening.

 

 

Voor de goede orde : Dit is geen werving. Ik richt me vanaf maandag weer heerlijk op de sokken op HL.....

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

^^ ik pm je ! bedankt.

overigens kan ik dus geen hulp bij 'gratis' schulhulpverleners krijgen , dan zou ik al met mijn winkel gestopt moeten zijn.

 

 

 

Je kan bij de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente inderdaad pas terecht als je uitgeschreven bent. Er zijn ook gemeenten die schuldhulpverlening aan (ex)ondernemers aanbieden of daar een bureau voor inschakelen en die kosten vergoeden.

 

Het probleem is dat de afdeling particuliere schuldhulpverlening hier vaak niet van op de hoogte is.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

ik ben in ieder geval 2x toe weggestuurd bij mijn gemeente...

 

"eerst uitschrijven, dan terugkomen"

 

stap 2 zal waarschijnlijk zijn; "eerst huis verkopen, dan terugkomen" :-[

 

iemand hier bekend met in het veen advocaten, florijn schuldhulpverlening (geen erkende, zover ik kan zien) en Zuidweg en partners?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

ik ben in ieder geval 2x toe weggestuurd bij mijn gemeente...

 

"eerst uitschrijven, dan terugkomen"

 

stap 2 zal waarschijnlijk zijn; "eerst huis verkopen, dan terugkomen" :-[

 

iemand hier bekend met in het veen advocaten, florijn schuldhulpverlening (geen erkende, zover ik kan zien) en Zuidweg en partners?

 

Als je nou even je gemeente kenbaar maakt,mag uiteraard per PM, dan kan ik zien OF je ergens kosteloos terecht kan.

 

Danny

 

 

edit : PM ontvangen en kenbaar gemaakt dat deze gemeente geen vergoedingstelsel heeft voor deze dienstverlening. Ook kenbaar gemaakt dat zowel Zuidweg als Florijn door vele gemeentes worden vergoed en beide goede kantoren zijn. Het advocatenkantoor ken ik niet dus kan ik geen oordeel over geven.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

^^ Akkoord, alleen heel veel van dit soort "instanties" snoepen het kleine beetje geld dat een ondernemer in nood heeft op en leveren er vrijwel weinig voor terug (Ervaring mee).

Degene die wellicht wel ten goede trouw zijn, zijn meestal ontiegelijk duur (tarieven van 100 tot 250 euro per uur) :(

 

als ik alleen het kleine som geld in handen heb wat ik benoemde, zou me dat teveel gaan kosten :(

Als je een beetje handige advocaat treft, ontdekt hij bij jou wel een mooie civiele kwestie waarvoor je rechtsbijstand nodig hebt en dan kun je - uitgaande dat je voldoet aan de inkomenseisen, voor een eigen bijdrage van € 100,-- gebruik maken van een advocaat.

Link naar reactie
  • 0

even een vraag omtrent mijn aankomende faillisement, maar dan qua woning.

Zoals iedereen ook aangeeft, stel ik me in op hetgeen waarschijnlijk gaat gebeuren; me koophuis verkopen.

 

Dan ga ik er wél vanuit dat we urgentie vanuit de gemeente krijgen voor een huurwoning.

via de plaatselijke woningbouw website kijk dan alvast wat onze mogelijkheden in onze regio zouden zijn.

 

We zijn met z'n 4-en en dan mogen we neem ik aan zoeken naar een 4 kamer woning.

We mogen geen eengezinswoningen was me door de sociale woningbouw vereniging(en) verteld, dus die klikken we uit.

 

Ik Krijg dan in 5 (!) verschillende gemeentes in totaal de keus aan ca. 30 huizen, waarvan ALLEMAAL de eerste 3,4 mensen die erop gereageerd hebben, urgentie hebben.

In praktijk betekent het dat wij uiteindelijk in geen enkele huis zouden kunnen.

Omdat deze slechte tijden al een hele tijd als de zwaard van damocales (schrijf ik natuurlijk fout) boven onze hoofd hangt, kijk ik geregeld naar de mogelijkheden van de huurhuis aanbod.

De boven geschetste praktijk voorbeeld is hetgeen ik structureel tegenkom!

 

Nu mijn vraag:

Als wij dan onze huis uit moeten, maar we geen enkele kans maken op een sociale huurwoning, wat dan?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

even een vraag omtrent mijn aankomende faillisement, maar dan qua woning.

Zoals iedereen ook aangeeft, stel ik me in op hetgeen waarschijnlijk gaat gebeuren; me koophuis verkopen.

 

Dan ga ik er wél vanuit dat we urgentie vanuit de gemeente krijgen voor een huurwoning.

via de plaatselijke woningbouw website kijk dan alvast wat onze mogelijkheden in onze regio zouden zijn.

 

We zijn met z'n 4-en en dan mogen we neem ik aan zoeken naar een 4 kamer woning.

We mogen geen eengezinswoningen was me door de sociale woningbouw vereniging(en) verteld, dus die klikken we uit.

 

Ik Krijg dan in 5 (!) verschillende gemeentes in totaal de keus aan ca. 30 huizen, waarvan ALLEMAAL de eerste 3,4 mensen die erop gereageerd hebben, urgentie hebben.

In praktijk betekent het dat wij uiteindelijk in geen enkele huis zouden kunnen.

Omdat deze slechte tijden al een hele tijd als de zwaard van damocales (schrijf ik natuurlijk fout) boven onze hoofd hangt, kijk ik geregeld naar de mogelijkheden van de huurhuis aanbod.

De boven geschetste praktijk voorbeeld is hetgeen ik structureel tegenkom!

 

Nu mijn vraag:

Als wij dan onze huis uit moeten, maar we geen enkele kans maken op een sociale huurwoning, wat dan?

 

Heb je de keus gemaakt failliet te gaan?

 

Je kan er niet zomaar vanuit gaan dat je een urgentieverklaring krijgt naar aanleiding van jou situatie. Ervaring leert dat mensen in jouw situatie daar geen urgentie voor zullen verkrijgen.

 

Danny

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

^^ Nee, die "keus" heb ik niet gemaakt ;)

Ik tracht van iedere situatie alvast in te schatten wat nu precies de gevolgen voor mij zouden zijn.

 

Als ik failliet zou gaan / WSNP in zou komen krijg ik in ieder geval volgens de woningbouw verenigingen in mij omgeving (heb er in totaal 3 verschillende gesproken) urgentie....

Het probleem zit hem in het feit dat ik dan nog steeds geen huis kan bemachtigen, omdat de meeste huizen bij de eerste 5 allemaal "urgentie" hebben staan.

 

Ik kan mij in een sociale staat als Nederland toch niet voorstellen dat ik met mijn gezin doodleuk uit me huis word geknikkert en op straat gezet word; zoek het verder maar zelf uit? ???

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Normaal is dit geen urgentie reden voor de verhuurders.

 

Nu krijg je dit dus, op elke woning 5 urgentie reageerders.... Wat heeft urgentie dan nog voor zin?

 

 

En het zal inderdaad lastig worden om geschikte woonruimte te vinden. Ga daar dan ook zsm mee aan de slag.

 

Probeer ook alle makelaars te bellen in de omgeving ,wellicht zit daar iets bij.

 

Danny

 

 

Link naar reactie
  • 0

Regeren is vooruitzien en het is verstandig om je mogelijkheden te onderzoeken.

 

In het geval dat het jou lukt om een crediteurenakkoord af te sluiten ga je dus niet failliet. Ook als je de zaak in februari liquideert ben je nog niet failliet. Zolang je niet failliet bent en er voor zorgt dat je je hypotheeklasten iedere maand netjes betaalt heeft de bank geen enkele reden om jou je huis uit te zetten en de boel te laten executeren.

Het is dan ook altijd verstandig om de bank netjes te blijven betalen of, als dat niet lukt, de bankt e informeren over jouw situatie en aan te geven dat je er alles aan doet om toch te kunnen betalen. Problemen met de bank krijg je pas echt op het moment dat je stopt met communiceren.

Een ander nadeel van de bank die een hypothecaire zekerheid heeft is dat dit buiten een eventueel faillissement om gaat. Als de bank over gaat tot executie (verkoop) kan deze de opbrengst geheel gebruiken om jouw hypothecaire lening af te lossen (dit is immers ook het doel van executoriale verkoop). Er zal niets (op een eventuele overwaarde na) terugstromen naar de boedel of gebruikt kunnen worden om de andere crediteuren af te lossen. Voor het deel van de hypotheekschuld dat dan nog resteert schuift de bank aan bij de resterende crediteuren en zal zij moeten meedelen in een eventueel crediteurenakkoord (of mee delen in de boedelrekeneing die in de WSNP opgebouwd wordt).

 

Mocht je de WSNP in gaan, bijvoorbeeld omdat jouw crediteuren niet akkoord gaan met jouw voorstel, is het ook nog niet zeker of je de eigen woning zult moeten verkopen. Als er sprake is van overwaarde die liquide gemaakt kan worden (met andere woorden: de woning is veel meer waard dan er aan hypotheek in zit) dan zal de woning verkocht worden en moet je daar de volle medewerking aan meebrengen.

Met de huidige ontwikkeling van de huizenprijzen komt het steeds vaker voor dat de hyptoheekschuld hoger is dan de opbrengst van de woning zal zijn. Het is dan ook niet in het voordeel van de bank om de boel te verkopen. Mocht dit ook bij jou het geval zijn dan kan er een verzoek ingediend worden om de eigen woning niet te verkopen maar in eigendom te laten van de schuldenaar. Er zijn dan wel allerlei aanvullende voorwaarden aan de orde.

 

Ik blijf het zeggen, dit is specialistenwerk en moet goed uitgezocht worden. Ik vertel enkel hoe de wet- en regelgeving in elkaar zit, ik kan je niet vertellen hoe deze situatie in jouw geval er uit zal komen te zien. Het advies om een advocaat in de arm te nemen onderschrijf ik helemaal. Ga eens praten met een advocaat die jij vertrouwt of die je wordt aangeraden!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

^^ ik ben in afwachting van een terugbel van 2 schuldsanerings instanties. Om dan via de intake te kijken in hoeverre wij een crediteuren akkoord kunnen regelen.

 

hoe zit het eigenlijk met een BKR melding na een eventuele crediteuren akkoord?

 

met betrekkint tot wat jij al aangeeft richting een koophuis;

 

- ons huis heeft 99% zeker (ik heb geen taxatie gedaan, maar de buurman z'n huis werd verkocht voor 4% minder dan onze hypotheek is en er staat er eentje iets verderop nu ook te koop voor 3% minder dan onze hypotheek)

 

wat zijn die aanvullende voorwaarden om de huis te mogen behouden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.