• 0

Hoeveel ouderschapsverlof DGA?

Beste Allemaal,

 

Ben bezig om mijn VA (voorlopige aanslag) 2011 in te vullen als DGA. Dit jaar en volgend jaar wil ik ouderschapsverlof gaan opnemen. Ik weet dat je in totaal 26 weken mag opnemen. Maar in de VA programma van de belastingdienst staan de volgende twee vragen:

 

[1] Aantal uur ouderschapsverlof dat je gaat opnemen in 2011

[2] Terugval in jaarloon (Deze is recht toe recht aan.)

 

Hier gaat het eigenlijk om:

Kun je bij punt 1 zeggen dat je bijvoorbeeld dit jaar 750 uur gaat opnemen en volgend jaar (bij het invullen van de VA 2012) ook 750 uur opneemt?

 

Concreet:

Wat is de maximum dat je kan invullen om fiscaal zo voordelig mogelijk uit te zijn? Er zijn DGA s die ook in het weekend bijvoorbeeld bezig zijn met hun onderneming. Stel je voor dat je 60 uur werk in een week als DGA?

Wie heeft een logisch redenering voor het aantal ouderschapsverlof uren, gebaseerd op de 26 weken dat je mag opnemen als DGA/ werknemer volgens de wet?

 

Graag zie ik jullie reactie tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

JK.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Peter,

 

Ik doe niet aan een levensloopregeling. Het is niet meer verplicht om een levensloop te hebben om in aanmerking te komen of om gebruik te maken van het ouderschapsverlof als DGA zijnde.

 

Het gaat puur om het aantal uur dat je mag opnemen als DGA.

 

Met vriendelijke groet,

JK

Link naar reactie
  • 0

Om voor ouderschapsverlofkorting in aanmerking te komen, heb je een ouderschapsverlofverklaring van je werkgever (jouw eigen BV, dus) nodig. Daar staat dan o.a. het aantal uren van het ouderschapsverlof op.

De belastingdienst rekent de korting uit op basis van de uren (met een maximering op basis van de terugval in loon).

 

En nu wil je dus een voorschot op de ouderschapsverlofkorting voor 2011 aanvragen via het VA programma?

 

De terugval in loon is het verschil tussen je jaarloon in 2011 en het jaarloon in 2010. En het aantal uren is het aantal uren ouderschapsverlof dat je in 2011 op gaat nemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Je verhaal is duidelijk, maar dit info wist ik al. Toch bedankt ervoor.

 

De vraag gaat meer over het aantal uren dat ik mag opvoeren. Ik weet dat het bedrag van de ouderschapsverlofkorting maximaal het bedrag van de terugval in jaarloon mag zijn.

 

Kan ik bijvoorbeeld zeggen dat ik 1000 uur dit jaar neemt en volgend jaar ook 1000 uur? Waarbij ik rekening houdt met de terugval in loon?

 

Waar ik eigenlijk op zoek ben is de grens, die ik niet mag overschrijden voor de belastingdienst! Misschien dat een concrete voorbeeld met getallen het duidelijk voor me maakt. Alvast bedankt voor je moeite.

 

Groet,

JK.

Link naar reactie
  • 0

bij mijn weten is de ouderschapsverlofregeling leidend:

 

De duur van je ouderschapsverlof is afhankelijk van je dienstverband. De standaardregeling is 26x de wekelijkse arbeidsduur, op te nemen gedurende 6 maanden voor ten hoogste de helft van de arbeidsduur per week. Werk je bijvoorbeeld 32 uur per week, dan ga je gedurende een jaar voor de helft minder werken (16 uur ouderschapsverlof per week).

 

Hier staat het behoorlijk goed uitgelegd.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.