• 0

managmentfee

Ik probeer iemand te helpen bij het opstarten van een onderneming, maar heb helaas niet genoeg fiscale kennis. Vandaar dat ik me tot jullie wend. De casus is als volgt.

 

Momenteel is A in loondienst bij BV L. Er is afgesproken dat A vanaf januari 2011 25% gaat houden van de aandelen. A heeft daarom besloten een Holding op te richten. De holding zal dan een managementfee ontvangen van BV L. Tevens wordt de winst van BV L voor 25% aan het eind van het jaar als dividend uitgekeerd aan de Holding.

Naar aanleiding hiervan heb ik twee vragen.

 

1. Is dit de voordeligste structuur?

2. Wat zijn de punten van belasting? Ik weet dat BV L over haar winst Vpb dient af te dragen. En dat bij uitkering van loon uit de Holding aan A dat er IB verschuldigd is. Is er verder nog een andere heffing van toepassing zoals BTW of Vpb voor hetgeen dat de Holding ontvangt.

 

Hoogachtend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste eindhoven1,

 

Het klinkt misschien een beetje flauw maar mede gezien je andere vraag:

Als je je vriend / bekende écht wilt helpen dan stuur je hem naar een deskundige fiscalist. Het oprichten en van een Persoonlijke Holding BV en het inkopen in een bestaand bedrijf is geen klusje voor goed bedoelende vrienden die wel even via een forum uitzoeken hoe het allemaal werkt. De belangen en consequenties zijn daarvoor veel te groot. Je vragen duiden erop dat je zelfs moeite hebt met het onderscheiden van de verschillende belastingen, dan heb je gewoonweg te weinig fiscale kennis om het zelf te doen en al helemaal om anderen te adviseren daarover.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geachte Roel,

 

Nu ik mijn mijn 'andere vraag' heb nagelezen, zie ik dat mijn vraagstelling niet geheel goed is.

Aangezien mijn vraag over de deelnemingsvrijstelling de Vpb betreft, op grond van artikel 13 Vpb, en mijn vraag over BTW daar niet op aansloot.

Ik zal mijn vraag beter formuleren. Maar mijn vraag is eigenlijk of de managementfee onder 'voordelen van een deelneming' uit artikel 13 valt, dus onder de dvs.

Verder is het niet zo dat mijn kennis alles zal doen slechts op basis van mijn advies. Maar het is altijd goed om te weten wat er speelt.

 

Hoogachtend,

Link naar reactie
  • 0

Eindhoven

 

Ik zet een slot op dit topic. Nog geen twee berichten geleden noemde je de BTW en de deelnemingsvrijstelling in een adem en nu haal je ineens wel artikel 13 VPB aan (of je leert gewoon heel snel ;)). Dit lijkt verdacht veel op studievraagstukken en niet op hulpvragen voor een ondernemer.

 

1. dan kan die ondernemer zijn vragen ook zelf op HL stellen

2. ik kan als mod zo niet nagaan waarom je deze vragen stelt

3. je vragen zijn zo specifiek gericht op een studievraagstuk (BV A en BV L) dat ik de andere geweerde studenten vooralsnog recht doe door dit te sluiten.

 

Ik zie me gesteund in deze tekst van jou:

Tevens wordt de winst van BV L voor 25% aan het eind van het jaar als dividend uitgekeerd aan de Holding.

 

Dat is geen realiteits casus, maar een studievraag. Een dergelijke afspraak leggen aandeelhouders onderling namelijk nooit vast. Dividend uitkeren bepaal je realtime en op basis van de dan bekende gegevens.

 

Uiteraard sta ik open voor een weerlegging, PM me die gerust. Voor nu dus een slotje.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 302 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.