• 0

Kunnen meerdere eenmanszaken samenwerken onder één naam?

Als eigenaar van een eenmanszaak heb ik sinds kort geen personeel meer. Ook ben ik de traditionele verhouding werkgever/werknemer meer dan zat omdat mensen maar door één ding gemotiveerd worden ; Geld. En vaste salarissen zijn nou niet echt een stimulans voor verbetering. Ook zijn bonussen sterk aan regels gebonden, en rijzen de sociale lasten flink de pan uit.

Mijn vraag voor HigherLevel.nl is ; Kunnen mensen niet ieder een eigen eenmanszaak hebben en toch onder een gezamenlijke naam producten en/of diensten maken? Bijvoorbeeld 5 mensen hebben ieder een eigen eenmanszaak bij KvK en Belastingdienst maar werken praktisch altijd met elkaar (Bijvoorbeeld 5 automonteurs)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad, een VOF lijkt een mooie samenwerkingsvorm. Zou je op deze manier ook medewerkers nieuwe vorm kunnen hebben ; Dus geen wergever/werknemer verhouding maar een gelijkelijk naar inbreng en inzet verdeelde bedrijfsvoering. Dat is mijn droom. Ben geinspireerd door Semco Brazilie. Dus des te meer ideeen en reacties des te beter !!

Link naar reactie
  • 0

En dit is de reden waarom de vof in deze casus geen goed idee is:

 

De vof en aansprakelijkheid

Als u vennoot bent, dan bent u persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van de vof. Ook als een andere vennoot deze heeft gemaakt.

 

Daarnaast ontstaan er problemen als er onderling onenigheid ontstaat tussen de vennoten.

 

Een alternatief is wellicht de co-operatie met beperkte aansprakelijkheid. Fiscaal pakt deze oplossing minder gunstig uit, omdat de co-operatie onder de vennootschapsbelasting valt.

 

Een andere oplossing is om zzp-ers in te huren, maar dan mag er geen sprake zijn van een dienstbetrekking. Via de zoekfunctie vind je hier veel informatie over. En misschien is payrolling ook wel iets voor je.

Link naar reactie
  • 0

En dit is de reden waarom de vof in deze casus geen goed idee is:

 

De vof en aansprakelijkheid

Als u vennoot bent, dan bent u persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van de vof. Ook als een andere vennoot deze heeft gemaakt.

 

Daarnaast ontstaan er problemen als er onderling onenigheid ontstaat tussen de vennoten.

 

 

Wanneer is een VOF wel een goed idee,

ik zie VOF's vanaf een niveau bestaande uit twee glazenwassers of schoonmakers tot VOF's tussen BV's met miljoenenomzet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

De VOF werkt prima in familieverband en met enkele firmanten. Naarmate er meer firmanten zijn binnen een v.o,f, nemen de risico's van aansprakelijkheid en onenigheid toe. Er hoeft maar 1 rotte appel in de mand te zitten. De aansprakelijkheid kan prima afgedekt worden door de firma-aandelen onder te brengen in BV's, maar met een BV ben je gebonden aan een directeurssalaris en mis je de ondernemersaftrek. Voor kleinschalige ondernemingen is dit financieel vrij nadelig.

 

5 automonteurs die elk via een eigen BV participeren in een v.o.f. zie ik nog niet zo zitten.

Link naar reactie
  • 1

Dus geen wergever/werknemer verhouding maar een gelijkelijk naar inbreng en inzet verdeelde bedrijfsvoering. Dat is mijn droom. Ben geinspireerd door Semco Brazilie. Dus des te meer ideeen en reacties des te beter !!

In dit geval zou ik een cooperatie zeker overwegen. (even zoeken op cooperatie hier op HL levert al de nodige basisinformatie op).

 

Het fiscale nadeel waar Odeon op doelt geldt m.i. eigenlijk alleen voor de winst die je "achterlaat" in de coop. Voor de winstuitkeringen naar de deelnemende leden kun je gebruikmaken van de verlengstukwinstvrijstelling. De coop gebruik je eigenlijk als vehikel om een pand te huren, gereedschap te kopen en klanten te factureren etc. Ook kan de coop ondersteunende diensten afnemen (schoonmaak, accountant, marketing). Normaal gesproken houd je de coop financieel dus zo arm mogelijk en keer je zo veel mogelijk uit aan je leden t.b.v. hun levensonderhoud.

 

Het grote nadeel van de coop m.i. is de onbekendheid ervan. Je zult dus naar een accountantskantoor moeten die er ervaring mee hebben en er warm voor lopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.