• 0

Agentschap

Hallo,

ik heb een onderneming (webshop) en heb een agent in handen genomen om in het buitenland een audit te laten doen bij een fabrikant (china) en dit is naar tevredenheid verlopen. Omdat ik een plezierig contact heb en ik graag met deze agent in het buitenland het eea op wil gaan zetten met een fabrikant en er reeds prijsonderhandelingen zijn gestart namens mij willen wij het eea vast gaan leggen met toekomstige deals.

 

Nu staat er in het contract vd agent geen concurrentie beding en is er na het beendiging van het eventuele agentschap recht op een afgesproken provisie (3% FOB) van 5 jaar. Is dit realistisch? Ik heb deze agent echt nodig omdat ik de chinezen ken en het volgens mij handig is er iemand terplekke is om het een en ander aan te jagen mochten ze niet helemaal conform deals (productie tijd, kwaliteits controle) gaan uitleveren.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt mij ongebruiklijk.

 

3% op zich als provisie op goederen die ingekocht, gesourced worden en alle communicatie etc met de chinese producent voor betaald wordt is laag. Meestal gaat het dan over enkele containers per maand en jij als opdracht gever betaald altijd direkt aan de fabriek en de commissie voor de agent dan apart.

 

Om 5 jaar te gaan betalen voor diensten die niet geleverd worden of een andere partij die dan die taken uitvoerd is onredelijk. De agent denkt hier vast anders over maar die is misschien een beetje het spoor bijster.

 

Uitzonderingen zijn er altijd. Zoals: wanneer de agent aanzienlijke investering gedaan heeft in aanlooptraject, en deze regeling vooraf mondelijk of anders is besproken. Zo zijn er nog een aantal ander denkbaar waarin de agent veel verder gaat dan enkel vinden producent en communicatie onderhoud, orders begeleid.

 

Zonder meer info is er dan ook niet veel meer op te zeggen denk ik..

Link naar reactie
  • 0

De provisie is idd realistisch mi, het worden niet meteen containers maar eerst proeforders, en dan langzaam groeien naar grotere hoeveelheden. De Agent gaat de (prijs) onderhandelingen voeren met voeding van mij. Volgens mij is het een goed contract, mi alleen niet op het concurrentie beding en de provisie duur na ontbinding. Aan de ene kant snap ik het wel omdat nog in de opstart fase zit en er veel tijd wellicht voor de agent gaat inzitten. Als er goed werk wordt verricht moet dat ook worden beloond, aan de andere kant wil ik geen wurgcontract aangaan en heb ik geen ervaring met een agent omdat ik eigenlijk altijd direct inkoop. Maar het nu niet mogelijk is omdat het nog niet een echt internationaal gericht producent is, ik dus tegen taal barrieres aanloop, het groots wil gaan opzetten en mij het dus makkeljk lijkt als er iemand ter plaatse zit die eventueel de producent kan gaan aansporen of er anderszins bovenop zit. Bijgaand vinden jullie grotendeels het contract.

De agent doet geen financiele investering dus maar wel qua tijd en inzet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.