• 0

Aandelen in box 3: belasting over aandelenwaarde en dividend?

Ik sta op het punt om aandelen te kopen in een bedrijf. Dat zal om minder dan 5% gaan, dus geen aanmerkelijk belang. Als ik het goed heb begrepen valt het dan in box 3, waardoor de waarde van deze aandelen jaarlijks wordt belast met 1.2%, en het dividend (waarvan overigens nog niet zeker is of en hoeveel er zal worden uitgekeerd) is dan in principe belastingvrij. Klopt dat?

 

Hoe wordt de waarde van die aandelen bepaald? In het eerste jaar zal dat waarschijnlijk de prijs zijn waarvoor ik ze gekocht heb, maar daarna?

 

Nog een vraagje betreffende het dividend: indien dit wordt uitgekeerd, is een bedrijf dan verplicht om alle aandeelhouders evenveel dividend uit te betalen (naar ratio van hun aandelenpercentage uiteraard) of kunnen er afspraken worden gemaakt om sommige aandeelhouders verhoudingsgewijs meer dividend uit te keren dan anderen?

 

(PS. Ik koop de aandelen overigens privé, dus niet vanuit een B.V. of persoonlijke holding o.i.d.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Ronald77,

 

Aandelenbelang onder de 5% valt inderdaad in Box 3 (er even vanuitgaande dat je geen directe familie hebt die ook aandelen bezitten in dezelfde BV).

 

Een eventueel uitgekeerd dividend wordt aangemerkt als inkomsten uit sparen en beleggen, en daarom is de ingehouden dividendbelasting geheel terug te vragen bij de fiscus. Uiteraard wordt de onderliggende waarde van de aandelen wel belast met 1,2%. Voor wat betreft de onderliggende waarde van de aandelen geldt het gekeken moet worden naar de waarde in het economisch verkeer. Zoals je zelf al terecht aangeeft, kan dit gesteld worden op aanschafwaarde. Voor de toekomst moet in principe bij elke aangifte een update plaatsvinden van deze waarde. Het is zaak hierbij te kijken naar de ontwikkeling van de BV, maar mijn advies is om hier vooral pragmatisch mee om te gaan.

 

Voor wat betreft de dividendverdeling zou je, indien je onderscheid wilt maken, naar een situatie kunnen gaan met bijvoorbeeld

[*]preferente aandelen (geven vóór alle overige aandelen recht op een vast dividend), of

[*]cumulatief preferente aandelen (gelijk aan preferente maar indien de BV een aantal jaren slecht draait en geen dividend wordt uitgekeerd, dan blijft het recht op het vaste deel daarop bij deze aandelen bestaan),

[*]of winstdelende (cumulatief) preferente aandelen met recht op een winstafhankelijk dividend buiten vast dividend.

 

Een en ander moet wel statutair afgeregeld worden.

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.