• 0

Btw correctie en kleine ondernemersregeling

Naast mijn " gewone" baan heb ik nog een kleine onderneming, volgens IB inkomsten uit overige werkzaamheden. Hiervoor doe ik per kwartaal aangifte btw.

Ik heb hiervoor een auto waarvan ik de btw teruggevorderd heb en waarvan ik ook prive gebruik maak.

Over het afgelopen jaar zou ik nog hooguit 100,- btw moeten betalen maar door de bijtelling van het privegebruik over het btw gedeelte zou dat ongeveer 1100,- worden.

kan ik voor dit jaar evengoed gebruik maken van de kleine ondernemersregeling?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lukt me nog niet te denken als een boekhouder.

Hoezo moet ik "uiteraard" die 600,- terugbetalen? Ik heb ze toch al betaald bij aanschaf van goederen en daarna weer terug ontvangen en nu weer betalen?

 

In mijn laatste aangifte btw moet ik dus opgeven:

omzet en voorbelasting (resultaat 100,- terug te ontvangen)

correctie btw prive gebruik 1000,-

vermindering voor kleine ondernemers 300,-

 

Uiteindelijk op deze opgave te betalen 600,-

 

 

Met mijn simpele niet boekhoudersgedachten zou ik kunnen denken:

De eerste drie kwartalen heb ik voorbelasting betaald en (na aftrek van verschuldigde btw) weer terug ontvangen en staan we dus op 0

Dan wordt nu mijn btw aangifte:

omzet en voorbelasting (resultaat 100,- terug te ontvangen)

correctie voor prive gebruik 1000,-

vermindering voor kleine ondernemers 900,-

 

Uiteindelijk op deze opgave te betalen 0,-

 

Ik heb voldoende op deze site gelezen en ook uit het vorige antwoord begrepen dat de bovenste aangifte de juiste is maar ik wil het ook goed begrijpen. Waar sla ik de verkeerde weg in?

Link naar reactie
  • 0

Niet zozeer denken als een boekhouder maar denken als een fiscalist 8)

 

Je moet het zo zien, de KOR is een tegemoetkoming van de overheid die over een heel jaar berekend wordt. De KOR stelt dat als de af te dragen BTW op jaarbasis minder bedraagt dan EUR 1.345 je deze niet hoef af te dragen.

Er zijn ondernemers die maar een maal per jaar aangifte OB hoeven te doen. Deze zouden in jouw voorbeeld aan het einde van het jaar opgeven (ik houd het op kwartalen voor her rekenvoorbeeld):

 

Te vorderen BTW kwartaal 1: EUR 200,00

Te vorderen BTW kwartaal 2: EUR 200,00

Te vorderen BTW kwartaal 3: EUR 200,00

Te vorderen BTW kwartaal 4: EUR 100,00

 

Total te vorderen: EUR 700,00

Correctie BTW prive: EUR 1.000,00

 

Subtotaal betalen over jaar: EUR 300,00

Af: vermindering KOR: EUR 300,00

 

Totaal te betalen over jaar: EUR 0,00

 

---------------------------

 

Nu doe je niet een maal per jaar aangifte maar 4 x per jaar (ieder kwartaal)

 

Gevorderde BTW kwartaal 1: EUR 200,00

Gevorderde BTW kwartaal 2: EUR 200,00

Gevorderde BTW kwartaal 3: EUR 200,00

 

Totaal gevorderd t/m kwartaal 3: EUR 600,00

 

Nu komt kwartaal 4:

 

Te vorderen BTW: EUR 100,00

Correctie BTW prive: EUR 1.000,00

 

Af te dragen BTW: EUR 900,00

 

Nu kun je er voor kiezen om die EUR 900,00 te betalen, maar dat zou niet slim zijn. Immers, je mag gebruik maken van de KOR. De KOR is nooit meer dan EUR 1.345. Jouw BTW druk is dus EUR 900,00, maar daarvan heb je al EUR 600,00 teruggehad in de eerdere kwartalen (we kijken over een heel jaar). Dit betekent dus dat de totale BTW druk EUR 900,00 - EUR 600,00 EUR 300,00 is, dit bedrag mag je bij de KOR opgeven.

 

De aangifte wordt dus:

 

subtotaal Af te dragen BTW 4e kwartaal: EUR 900,00

vermindering KOR (EUR 900,00 - EUR 600,00) EUR 300,00

 

Af te dragen BTW EUR 600,00

 

Dit komt dus op hetzelfde uit als bij een keer per jaar aangifte doen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de KOR niet toe te passen, maar dan heb je het voordeel van de EUR 300 niet. Maar het kan natuurlijk nooit zo zijn dat de kwartaalaangevers een voordeel hebben boven de jaaraangevers. Voor de KOR zijn de kwartaalaangiften dus geen afgesloten hoofdstukken maar slechts tussenaangiftes.

 

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is!

 

Correctie met dank aan Peter! Blijft lastig ;)

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

vermindering voor kleine ondernemers 900,-

 

Waar sla ik de verkeerde weg in?

 

Hier sla je de verkeerde weg in:

De vermindering is in jouw voorbeeld 300,- (dat is het totale bedrag van de verschuldigde BTW over het hele jaar).

 

Dus moet je over het 4e kwartaal betalen (jouw voorbeeld):

1000,- privé-gebruik

minus 100,- voorbelasting

minus 300,- KOR

-------------------------

is 600,-

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik wil nog even reageren op dit jaren oude topic ;-)

Ook ik zit met exact hetzelfde probleem, maar dan meer boekhoudkundig. Ik hoop dat jullie mij hier duidelijkheid in kunnen geven.

Het volgende (aan de hand van bovenstaande bedragen):

 

Je hebt 3 kwartalen EUR 200,00 terug ontvangen aan omzetbelasting: EUR 600,00

Bedrag kleine ondernemersregeling: EUR 300,00

Te betalen omzetbelasting 4e kw: EUR 600,00

 

De grootboekrekening "BTW te betalen/ontvangen" ziet er dan als volgt uit:

 

Debet: EUR 300,00 (bedrag KOR)

Credit: EUR 1.200,00 (EUR 600,00 ontvangen btw kw 1-3 + EUR 600,00 te betalen in kw 4)

 

Per saldo staat er nu een te betalen bedrag op de grootboekrekening van EUR 900,00, terwijl de aangifte over het 4w kwartaal "slechts" EUR 600,00 is.

 

Na betaling van de EUR 600,00 staat dus alsnog een saldo van EUR 300,00 credit op de grootboekrekening:

Debet: EUR 300,00 (bedrag KOR)

Credit: EUR 600,00 (ontvangen btw kw 1-3)

 

Het saldo zou na betaling van het 4e kw toch 0 moeten zijn?

 

Weet iemand hoe dit verwerkt moet worden?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden!

 

Ik begrijp 'het scenario' niet echt eigenlijk. Je schrijft:

 

600,- teruggekregen over de eerste 3 kwartalen.

600,- te betalen over het 4e kwartaal.

 

600 minus 600 is toch 0. Waar dan de KOR vandaan moet komen is dan niet duidelijk.

 

In theorie is het (door de binnenlandse verleggingsregeling) natuurlijk wel mogelijk dat je een vermindering KOR van 300,- kan hebben (maar het lijkt mij sterk).

Als dat werkelijk zo zou zijn, dan hoef je dus maar 300,- (want 600 minus 300 is 300) daadwerkelijk te betalen over het 4e kwartaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden!

 

@Anouk: dit maakt het verhaal duidelijk. Ik vergeet dus de tegenboeking van de btw aangifte kw 1-3 als ik het goed begrijp.

 

Nee die tegenboeking van de eerste 3 kwartalen zijn als het goed is automatisch al gedaan toen je de bankmutaties verwerkte.

 

De omzetbelasting over het 4e kwartaal komt uit op €900 wat weer wordt verminderd met €300 KOR is dus €600 te betalen. Maar in jouw berekening rekening je credit €600 voor het 4e kwartaal te betalen maar schrijf je ook nog eens €300 debet bij de KOR. Je verrekend dan zowel debet als credit de KOR. Daarom zou credit dus €900 (i.p.v. €600) moeten komen te staan en debet €300 KOR.

 

Gebruik je een boekhoudpakket? Dan zou alles al automatisch goed moeten staan op de KOR na en is de enige boeking die jij hoeft te maken

Op de rekening te ontvangen/ te betalen €300

Aan KOR (W&V) €300

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden!

 

Ik begrijp 'het scenario' niet echt eigenlijk. Je schrijft:

 

600,- teruggekregen over de eerste 3 kwartalen.

600,- te betalen over het 4e kwartaal.

 

600 minus 600 is toch 0. Waar dan de KOR vandaan moet komen is dan niet duidelijk.

 

 

 

Vraagsteller geeft dus bij het 4e kwartaal nu het verkeerde bedrag door. Dit kwartaal kwam volgens het voorbeeld uit op €900 te betalen waardoor dus recht op €300 KOR bestaat en dus nog €600 betaald moet worden.

Vraagsteller neemt nu in zijn boekhouding €600 te betalen op en haalt daar nog een keer de KOR vanaf, wat dus dubbel is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.