• 0

Goodwill in VOF

3 personen (A, B en C) runnen samen een vof en hebben een verdeling van 55 / 30 / 15 afgesproken.

Het betrof bij oprichting een bestaand concept, dat per 1 januari 2010 precies 90.000 euro waard was.

A heeft de waarde van het concept in de vorm van goodwill ter waarde van 90.000 euro ingebracht (alles was zijn idee, en hij had dit eerder prive uitgevoerd, en voor het idee inclusief assets waren partijen bereid 90.000 euro te betalen).

De beginbalans was dus 90.000 activa (goodwill) en 90.000 kapitaalrekening vennoot A.

 

B en C hebben niets ingebracht maar genieten winst volgens bovenstaande percentages.

 

Omdat deze vennoot, bij eventuele verkoop van het bedrijf, zijn 90.000 euro wil, en de rest van de opbrengst van de verkoop volgens de percentages wordt berekend, is voor deze constructie gekozen.

Echter, de vraag is, is dit een goede constructie, of is er een andere manier om die vennoot zn deel te garanderen bij een eventuele verkoop?

 

En, moet er worden afgeschreven op deze goodwill? Normaal wel toch? Want dan verlaagt dit deel van deze vennoot dus...

Of moeten we de goodwill ieder jaar opnieuw bepalen?

 

Hopelijk heeft iemand hier kaas van gegeten.

Een BV is nog even geen optie, we wachten op het nieuwe BV-recht...

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over die 90k... Als je over 10 jaar de onderneming verkoopt, hoeveel van de huidige goodwill denk je dat er dan nog is? Het is niet voor niets dat je op goodwill afschrijft. Dus om dan nog 90k te betalen voor iets dat er niet meer is?

 

Maar ik denk dat je het anders bedoelt dan er staat en de vennoot gewoon gecrediteerd is op zijn kapitaalrekening. Hij heeft daarmee geen recht op de goodwill, maar een ingebracht vermogen van 90k, want hoger of lager kan worden door de resultaten van de VOF, stortingen en onttrekkingen. Je zal die 90k dan niet meer terug zien komen.

 

Wat is er overigens ingebracht? Alleen een idee, of ook tastbare activa? Die komen immers apart op de balans terecht. Hoe is bij de inbreng omgegaan met het resultaat bij de inbrenger (hij heeft immers een deel van de goodwill gerealiseerd)?

 

Waarom is een BV geen optie? Ook daar kun je nu al, bijvoorbeeld via soortaandelen, een onderscheid maken. Wat verwacht je van het nieuwe BV-recht?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Over die 90k... Als je over 10 jaar de onderneming verkoopt, hoeveel van de huidige goodwill denk je dat er dan nog is? Het is niet voor niets dat je op goodwill afschrijft. Dus om dan nog 90k te betalen voor iets dat er niet meer is?

 

Het kan zijn dat de onderneming over 10 jaar, bijv. bij verkoop, wel 190k waard is.

Dan wil vennoot A zijn 90k zien, en verdelen we de overige 100k via de bekende verdeelsleutel.

Zie ik iets over het hoofd?...

 

Maar ik denk dat je het anders bedoelt dan er staat en de vennoot gewoon gecrediteerd is op zijn kapitaalrekening.

Klopt, hij heeft een kapitaalrekening van 90k.

 

Hij heeft daarmee geen recht op de goodwill, maar een ingebracht vermogen van 90k, want hoger of lager kan worden door de resultaten van de VOF, stortingen en onttrekkingen. Je zal die 90k dan niet meer terug zien komen.

Klopt ook. Maar als iedereen vrijwel alle winst opneemt, dan blijft het totale vermogen rondom die 90k staan, met daartegenover die goodwill/assets.

 

Wat is er overigens ingebracht? Alleen een idee, of ook tastbare activa? Die komen immers apart op de balans terecht.

Domeinnamen, websites, en een vergunning die ons het recht geeft bepaalde online diensten aan te bieden.

Je kunt ze ook assets noemen natuurlijk. Maakt dit verder nog iets uit? Het blijven toch ingebrachte activa?

 

Hoe is bij de inbreng omgegaan met het resultaat bij de inbrenger (hij heeft immers een deel van de goodwill gerealiseerd)?

Ik snap niet precies wat je hier bedoelt :(

De inbrenger geniet resultaat in de vorm van winst die we maken met de vof, bedoel je dat?

 

Waarom is een BV geen optie? Ook daar kun je nu al, bijvoorbeeld via soortaandelen, een onderscheid maken. Wat verwacht je van het nieuwe BV-recht?

Geen verplicht te storten kapitaal en geen dure (naam-is-mij-ontschoten)-verklaring nodig. Een BV oprichten betekent dat we gelijk 4 BV's moeten oprichten...

 

 

Hopelijk maak ik het zo duidelijk genoeg? :)

De voornaamste vraag voor mij is dus eigenlijk wat ik tegenover die kapitaalrekening van 90k moet zetten (goodwill/assets?), of ik daarop moet afschrijven, en of ik die boel ieder jaar moet gaan herwaarderen, of pas bij een eventuele verkoop?

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

 

De voornaamste vraag voor mij is dus eigenlijk wat ik tegenover die kapitaalrekening van 90k moet zetten (goodwill/assets?), of ik daarop moet afschrijven, en of ik die boel ieder jaar moet gaan herwaarderen, of pas bij een eventuele verkoop?

 

Je moet hier inderdaad op afschrijven (als het pure goodwill is over 10 jaar, als het andere vaste activa zijn over 5 jaar), rekening houdend met de restwaarde.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank.

Dat die verplichte afschrijvingsregels bestaan, wist ik min of meer al.

 

Blijf ik met het volgende probleem zitten:

Aan het einde van het boekjaar zijn die assets (contracten, websites) nog steeds evenveel waard.

Hoe moeten we hiermee omgaan? Moet ik ze ieder jaar gaan herwaarderen en dus netto niet afschrijven?

Ik snap dat dit een tegen-intuitieve vraag is, maar er moet als het ware de garantie zijn, dat diegene zijn 90k terugkrijgt bij een eventuele verkoop...

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie een overeenkomst opgesteld waarin de verdeling e.d. gespecificeerd zijn?

 

Natuurlijk.

Daar staat in dat Vennoot A 90k inbrengt, en wat de percentages voor winstverdeling zijn.

Maar staat er ook in dat hij die 90k terug krijgt?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn interpretatie van je verhaal tot nu toe:

 

De ‘bedenker’ heeft nu al recht op 90.000,- meer uit de VOF dan de twee andere vennoten. En dat blijft normaal gesproken ook zo, behalve als hij veel meer dan zijn winstaandeel gaat opnemen (of dat jullie veel minder dan jullie winstaandeel opnemen).

Dus als jullie ‘de boel’ straks verkopen, dan krijgt hij ook 90.000,- meer dan jullie (als het genoeg oplevert!).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, hij krijgt bij verkoop 90k, en de rest wordt verdeeld volgens het percentage.

 

Oh, maar wacht even.

Stel dat we inderdaad gewoon 10% afschrijven.

Dan is er na 10 jaar gewoon 90k aan goodwill omgezet in liquide middelen.

En is er niets aan de hand, en kunnen we hem zijn 90k geven.

Hij zou zelfs al gedurende die 10 jaar zn deel van die 90k kunnen opnemen, aangezien er min of meer ieder jaar wordt afgeschreven, wat wel kosten zijn, maar geen uitgaven.

Toch?

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.