• 0

Waardebepaling 'intellectueel eigendom'

Beste HL'ers, lang geleden dat ik hier ben geweest, de zaken gaan goed!

 

Nu het volgende:

 

Ik heb via via op het internet een idee gevonden die ik helemaal geweldig vind. Het gaat om een nieuw stukje software. Degene die dit bedacht heeft, heeft ook een alpha versie hiervan gemaakt. Niet gepubliceerd overigens.

 

Ik heb contact met hem en hij is bereidt mij mijn gang te laten gaan omn dit verder te ontwikkelen tot een beta versie en de marketing omtrent te verzorgen. Uiteraard in ruil voor het een en ander.

 

Logischerwijs wil ik hem belonen voor 'het idee' ook al is het nergens vastgelegd of beschermd en zou ik hem links kunnen laten liggen, maar ik geloof in een wereld vna win-win situaties (en ja ik geloof ook in sinterklaas en de paashaas). Eerlijk duurt het langst.

 

Nu is de vraag 'hoe kan ik de waarde van dit idee bepalen?'. Ik weet niet of en als hoeveel omzet dit stukje software kan genereren voordat de beta versie er is.

 

En op welke basis kan ik zo iemand betalen?

 

- één vast bedrag? vooraf, maar hoe bepaal je dit bedrag? OF!!! zo gauw als het product omzet oplevert betaal ik x bedrag voor het idee...?

 

- percentage vande omzet? hoeveel is redelijk?

 

 

Wie heeft hier ervaring mee of een idee over? ik ben compleet in een grijs gebied nu....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb hier ervaring mee, maar heb te weinig informatie om een concreet advies te kunnen geven.

.

Heeft de bedenker van de software al eisen/wensen kenbaar gemaakt?

 

Daar het vooralsnog niet duidelijk is of en zo ja je met deze software omzet kunt genereren, lijkt het mij niet aan de orde om er een bedrag ineens voor te betalen. Alleen als de eventueel overeen te komen lumpsum zo laag is en de potentiële omzet (indien de software aanslaat in de markt) echt substantieel kan worden, zou je zo'n gok kunnen wagen.

Anders is het betalen van een omzetgerelateerde vergoeding (royalty) duidelijk de te verkiezen route. Welk percentage je daarvoor hanteert, is afhankelijk van factoren zoals o.a. de nog door jou te investeren tijd en geld om er een verkoopbaar product van te maken, het marktsegment en de daarbij behorende haalbare omzetvolumes en marges, de opstelling van de bedenker, enz.

 

Link naar reactie
  • 0

Afkopen geniet mijn persoonlijke voorkeur. Als je gelooft in het product zou ik dat doen voordat het product klaar is. Let wel op dat je dit juridisch goed vast legt, het is niet standaard zo dat de betaler de rechten krijgt.

 

De prijs onderhandelen is naar mijn mening het moeilijkste. Een aantal dagen geleden heb ik als verkoper een deal gemaakt met een internationaal bedrijf, en hun gevraagt om een bod te doen. Dit hebben ze gedaan. Niet waarop ik gehoopt had, maar zeker ook niet wat ik als minimum in mijn hoofd had gezet. Ik denk als je een voor jezelf eerlijk, doordachte waarde erop plakt, dat je er uit kunt komen.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties. ik heb besloten om eerst af te wachten wat er uit het 'business-plan' komt qua revenues en ga aan de hand daarvan de waarde en manier bepalen. Soms ben je zo enthousiast dat je meteende hele toko wilt kopen en aan de slag wilt gaan.. mja geduld geduld als jimmy.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.