• 0

aansprakelijkheid bij faillissement, bezit 4.9% aandelen privé.

Hallo,

 

Na wat zoekwerk op deze website heb ik nog niet mijn vragen kunnen beantwoorden.

 

Op dit moment bezit ik 4.9% van de aandelen van een installatiebedrijf (BV) privé, tevens sta ik bij de kvk vermeld als bestuurder samen met mijn werkgever zijn beheer bv. Maar helaas gaat het op dit moment niet zo goed met de onderneming, nu is mijn vraag stel wij moeten faillissement aanvragen of dat wordt door iemand gedaan. Kunnen ze mijn dan ook privé aansprakelijk stellen?

Mocht dit zo zijn wat kan ik hier op dit moment nog aandoen om dat te voorkomen?

 

Als iets niet helemaal duidelijk is dan hoor ik het graag.

 

Alvast bedankt voor jullie tijd en aandacht,

 

webrazor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kunnen ze mijn dan ook privé aansprakelijk stellen?

Alleen als sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid, bijvoorbeeld als de jaarcijfers niet tijdig zijn gepubliceerd, of er financiële verplichtingen door de onderneming zijn aangegaan terwijl de bestuurders wisten dat de onderneming die verplichtingen niet kon terugbetalen.

 

Bestuurdersaansprakelijkheid is overigens hoofdelijke aansprakelijkheid, dus je bent in dat geval aan te spreken voor het volle bedrag, niet "slechts" 4,9%. Reden te meer om als minderheidsaandeelhouder, zeker onder de aanmerkelijk belang norm, niet al te lichtzinnig bestuurder te worden van een vennootschap met een 95,1% meerderheidsaandeelhouder. Dat is qua bestuurdersaansprakelijkheid een scheve verdeling tussen risico en opbrengsten

 

Is er geen sprake van bestuurdersaansprakelijkheid, dan ben je privé niet aansprakelijk voor de schulden in geval van een faillissement

 

Mocht dit zo zijn wat kan ik hier op dit moment nog aandoen om dat te voorkomen?

Helemaal niets. Je kunt wel aftreden als bestuurder en decharche krijgen van de aandeelhoudersvergadering, maar dat ontslaat je niet van de bestuurdersaansprakelijkheid in de voorafgaande periode.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

Waar zou ik dat kunnen vinden of er sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid?

Zover ik weet zijn er gaan rare dingen, er lopen alleen wat algemene financiële verplichtingen.

Zoals een starters lening van de bank, lease auto, huur pand, gas, water en licht, en er staan uiteraard facturen open bij leveranciers.

Link naar reactie
  • 0

Dat is zo niet te zeggen, natuurlijk. Als je een leaseovereenkomst bent aangegaan terwijl je wist dat de BV die niet zou kunnen betalen, of als er dividend is uitgekeerd terwijl er geen winst was of bekend was dat dat geld in de BV nodig was, kan het mis zijn. Als de jaarrekening niet tijdig bij de kvk is gedeponeerd, zal de curator daar ook naar kijken en als er facturen open staan met betrekking tot zaken die helemaal niets met de onderneming te maken hebben, heb je ook wat uit te leggen.

 

Er is niet een lijstje met dit is goed en dat is fout - althans, niet voor het grote grijze gebied.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Aan het begin bij de start zijn er geen problemen geweest, en zijn de rekeningen gewoon bestaald.

Alleen omdat de verkoop tegenviel, klanten bleven maar uitstellen. We hebben onszelf al maanden zelf niet meer betaald om zo doende zakelijk wel dingen te kunnen betalen. Verder zijn er geen dingen aangeschafd dat niks met de zaak had te maken. Dividend is er ook nog nooit uitgekeerd. Maar ik neem aan dat er wel ergens in de oprichtings akte ofzo moet staan wie er hoofdelijk aansprakelijk is?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Is er achterstand bij de belastingdienst?

 

Daar ben je verplicht om binnen de betaaltermijn betalingsonmacht te melden. Als dit niet is gedaan dan kan je daar hoofdelijk aansprakelijk voor worden gesteld.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dus de hoofdelijke aansprakelijke kan eigelijke iedereen zijn die als bestuurder staat vermeld. Maar kan de curator dan zo maar zeggen van uuuh nou dit keer pik ik jouw bijvoorbeeld? Kijk ik doe op de zaak alleen de technische zaken, projecten, installatie's etc. Mijn collega doet de verkoop, boekhouding en administratie hij heeft verder ook alles geregeld.

Link naar reactie
  • 0

Dus de hoofdelijke aansprakelijke kan eigelijke iedereen zijn die als bestuurder staat vermeld. Maar kan de curator dan zo maar zeggen van uuuh nou dit keer pik ik jouw bijvoorbeeld? Kijk ik doe op de zaak alleen de technische zaken, projecten, installatie's etc. Mijn collega doet de verkoop, boekhouding en administratie hij heeft verder ook alles geregeld.

Het gaat de curator er om zoveel mogelijk te halen voor de crediteuren, dat is zijn rol. Dus als het wettelijk mogelijk is zal hij bij beide proberen zoveel mogelijk te halen om zo de crediteuren zoveel mogelijk tegemoet te komen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Jah ik snap dat de curator dat zal proberen. Maar ik neem aan dat hij ook aan regels gebonden zit.

Kijk als op de zaak alles gewoon gedaan is zoals het hoort, dus geen rare dingen.

Je hebt gewoon allebij je best gedaan om er het beste van te maken, maar dat is gewoon niet gelukt.

Zullen ze dan nog proberen alles op mijn privé te verhalen? en ondankt dat ik maar 4,9% bezit?

Link naar reactie
  • 0

Is er achterstand bij de belastingdienst?

 

Daar ben je verplicht om binnen de betaaltermijn betalingsonmacht te melden. Als dit niet is gedaan dan kan je daar hoofdelijk aansprakelijk voor worden gesteld.

 

Danny

 

Er is een achterstand, maar er is tevens al een betalingsonmacht gemeld bij de belastingdienst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.