Jump to content
Yannick_
Verberg

Asset/bedrijf opbouwen en hoe eigendom regelen

vraag

Op dit moment ben ik bezig om samen met 2 partners een asset op te bouwen in de vorm van een stuk software (dat straks als het goed is omzet moet gaan opleveren :)).

 

Hoe kunnen we die asset (en dus eigenlijk het bedrijf wat we om die software heen gaan bouwen) het beste fiscaal/juridisch regelen?

 

Zij hebben een werk BV en elk een persoonlijke holding. Een van hun werknemers gaat meewerken aan de ontwikkeling van de tool. Zij worden voor 66% eigenaar, ik voor 33%.

 

Ik ga naar rato bijdragen aan de tool in uren/kosten, evenals ga ik naar rato bijdragen aan de loonkosten voor de werknemer die zijn tijd daar in stopt.

 

Met oog op de toekomst willen we een en ander goed regelen, zonder al te veel administratieve rompslomp. Ik heb al meerdere ondernemingen op mijn staan en zij ook. Daarnaast is er ook nog een subsidieregeling mogelijk, maar die kan (volgens mij) alleen aangevraagd worden door de juridische entiteit die eigenaar is van de software. (Subisidie op loonkosten die aan ontwikkeling innovatieve software wordt besteed)

 

Ons idee was om een vof te starten waarin hun werk bv voor 66% participeert en ik (evt via een bv) met 33% participeer. Is dit een goede oplossing? Zijn er andere mogelijkheden? Het gaat er nu vooral om om dit nu al te regelen, nu de asset nog (bijna) niets waard is zodat we niet hoeven afrekenen als we het ergens in gaan stoppen.

 

En hoe werkt dat dan precies fiscaal gezien? Verkopen zij/wij hun/onze uren aan die vof ?


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Iemand nog mooie inzichten gekregen zo vlak voor de kerst? :)


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je met BV's aan de slag gaat is een holding vrijwel noodzaak, zeker als je verwacht dat de waarde flink gaat stijgen. Anders mag je meteen afrekenen op het moment dat je de werk bv bijvoorbeeld verkoopt. Dat heb je niet in de holdingconstructie.

 

In basis is een gezamenlijke werkmaatschappij een goede optie. Het probleem daarmee is wel dat het intellectueel eigendom, als dat in de werkBV zit risico loopt. Een alternatief is een tussenholding waarbij jullie dus aandeelhouder worden in een tussenholding en de de tussenholding 100% van de aandelen in de werkmaatschappij bezig.

 

Als we het verhaal van die werknemer even apart zetten en eerst kijken naar jullie 3: Jullie zijn met z'n 3en directeur? In dat geval kan er bijvoorbeeld een management fee uitgekeerd worden naar de 3 holdings. Je moet even uitzoeken wat het DGA salaris doet in het geval van 3 directieleden, dat is o.a. afhankelijk van je tijdsbesteding.

 

In basis zou ik niet zomaar uren gaan betalen, dan wordt het veel administratie, gedoe om urenstaten etc. terwijl er gewoon fanatiek aan het project gewerkt moet worden.

 

Dan het verhaal van de medewerker: De werknemer is nu in dienst bij een ander bedrijf. Je kan deze dus bijvoorbeeld via dat bedrijf inhuren, gewoon uren afrekenen bijvoorbeeld. Aan de andere kant wel goed opletten hoe je het de betrokkenheid gaat regelen.

 

Wat zijn je andere bedrijven precies? VOF's?


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

2 emz en 1 vof

 

Ik sprak laatst een ander forumlid. Hij stelde voor om de asset op te bouwen in een stichting en die via licentievorm te verhuren aan een werkmaatschappij.

 

Moet(en) we/ik niet via die stichting, of het bedrijf waar die asset wordt opgebouwd die medewerker niet betalen/inhuren?

 

Probleem wordt volgens mij de complexheid? "Kan dat nou niet makkelijker..." ? :)


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

2 emz en 1 vof

Wist niet dat dat mogelijk was! Weet je dat zeker? Heb je niet gewoon 1 eenmanszaak met 2 handelsnamen?

Ik sprak laatst een ander forumlid. Hij stelde voor om de asset op te bouwen in een stichting en die via licentievorm te verhuren aan een werkmaatschappij.
Dat kan maar ik ben persoonlijk niet van de stichtingen e.d. Of daar zou echt een enorm voordeel moeten zitten maar anders heb ik er niet veel mee. Geen nuttig advies uiteraard maar ik vind dat je stucturen zo simpel mogelijk moeten zijn.

Moet(en) we/ik niet via die stichting, of het bedrijf waar die asset wordt opgebouwd die medewerker niet betalen/inhuren?
In basis moet je de rechtspersoon waar je de intellectuele eigendommen in hebt geplaatst zo schoon mogelijk houden. Als die rechtspersoon mensen in gaat huren loop je risico dat de rechtspersoon uiteindelijk failliet gaat en dat wil je nu net niet.

Probleem wordt volgens mij de complexheid? "Kan dat nou niet makkelijker..." ? :)
In basis moet je dit soort constructies niet doen als je een ton omzet o.i.d. verwacht maar ik neem aan dat je dan ook niet met 3 man er mee aan de slag gaat?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 16 leden online en 185 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept