• 0

auto van de zaak die alleen tijdens de vakantie prive wordt gebruikt?

Werknemer heeft een auto van de zaak en gebruikt deze niet prive. Er wordt een administratie bijgehouden. Reden voor de keuze om de auto niet prive te gaan rijden is dat de auto door de week niet beschikbaar is. De werknemer is namelijk altijd voor de werkgever onderweg waardoor hij genoodzaakt is alsnog een auto te kopen voor het gezin.

Tijdens de grote vakantie staat de auto dus in principe op de zaak. Wat nu als de werkgever deze auto verhuurt aan bedrijf X a 0,19 per km? Bedrijf X verhuurt deze auto vervolgens weer aan de werknemer.

Er is natuurlijk een verklaring gedeponeerd dat werknemer niet prive zal rijden in de bewuste auto met dat kenteken. Kan de werkgever in dat geval een andere zakenauto verhuren?

Wie kan mij juridsch helpen?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Bedrijf X zal niet als ebdrijf gekenmerkt worden door de belastingdienst. Er is namelijk geen winstkenmerk.

19 cent per kilometer is misschien net genoeg om de kosten te dekken. JE zou de auto dan echt moeten verhuren met een dagprijs. Alleen mag autoverhuren tegenwoordig niet zomaar meer. Auto's mogen geloof ik maar 1 of 2 jaar oud zijn en vallen standaard buiten alle pechhulpdiensten. Je moet hiervoor de auto apart verzekeren.

• 0

Bedrijf X zal niet als ebdrijf gekenmerkt worden door de belastingdienst. Er is namelijk geen winstkenmerk.

Volgens mij heb gelijk als het verhuren van deze auto de enige activiteit van bedrijf X zou zijn ;)

Ik zou er trouwens mijn vingers niet aan branden... Als de werknemer privé een auto voor zijn gezin heeft, waarom zou je je dan in dit wespennest begeven? Het is wel heel veel administratief gedoe om iemand zonder bijtelling in een auto te laten rijden. Als je het al zou doen zou ik de constructie ter goedkeuring voorleggen aan de inspecteur van de Belastingdienst. Je loopt namelijk het risico, hoe mooi je het ook inkleedt, dat de auto alsnog bijgeteld wordt - en dat is denk het het laatste wat je wilt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar