• 0

Interesse in mijn idee?

Hoi allemaal,

 

Ik ben ondernemer in spé met een idee! Ik zou graag van zoveel mogelijk mensen, bijvoorkeur werkgevers in het MKB en studenten, de mening horen.

 

Ik heb het idee om de bemiddeling te verzorgen van werkopdrachten, stages en afstudeeropdrachten tussen studenten in het HBO en WO en werkgevers in het MKB. Hierin wordt in mijn regio nog niet voorzien, maar de vraag is of hier wel vraag naar is, vandaar deze vraag.

 

Het is juist de kloof tussen deze twee partijen die ik wil dichten! Er zijn zulke mooie opdrachten die op uitvoering liggen te wachten, maar waarvoor geen tijd/personeel is. Tevens kan de organisaties op deze manier relatief goedkoop actuele kennis verwerven en kennismaken met de toekomstige arbeidsmarkt.

Daarnaast zijn er vele studenten die niet weten dat deze opdrachten liggen te wachten en je hiermee een hele leuke bijverdienste kan creeren en een hoop ervaring op doet die later in de carriere van doorslaggevend belang kan zijn.

 

Wie durft hierop te schieten??? :D

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij heb je een gaatje in de markt gevonden maar ik zou ook de mbo meepakken omdat daar de krapte nog het grootst is.

Ik heb weinig op internet gezien dat bemiddelt in stage opdrachten. Hoogstens scholen die voor hun leerlingen de nog onbemiddelde plaatsen op internet zetten.

Nou is het MKB ook niet echt supergemotiveerd om stageplekken te hebben, vraag maar eens aan een mentor van een school die dit werk (wat jij nu wilt gaan doen) moet doen...

Maar het is volgens mij wel uitwerkbaar.....

Hoe wil je revenue krijgen uit deze site? Per bemiddelde stageplaats een bedrag vragen aan de school/leerling of MKB-er of gewoon al een bedrag voor het plaatsen van een stage-aanvraag?

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

het feit dat iets al bestaat vind ik niet belangrijk als je een eigen bedrijf wilt beginnen. wat belangrijk is is dat je je onderscheidt. ik deed maar eens een check op beschikbaarheid van stagaires in mijn (voorgenomen) vakgebied op dat stageplaze. en jammer maar helaas...

 

Er zijn 0 stagiaires gevonden die aan uw zoekcriteria voldoen...

 

na zo'n ervaring kom ik meestal niet meer terug. ik bedoel maar te zeggen dat een idee heel mooi kan zijn, maar zonder kritische massa wordt het niet succesvol. mocht je het dus toch gaan proberen, zorg dan dat je snel aanbod hebt! a la marktplaats dus.

Link naar reactie
  • 0

Zulke initiatieven zijn niet helemaal nieuw. zie www.stageplaza.nl

ja en http://www.stagemotor.nl is er ook al,

Maar niet alle regio's en niet echt voor het MKB/MBO. Ik zou eerst een gaan inventariseren en mailen bij de plaatselijke winkeliers en het hele industrieterrein. Want stagemotor heeft ook veelal de grote bedrijven en uitzendbureau's. Regionaal kun je sterk staan maar wees wel snel met je site want er komen steeds meer mensen die de gaatjes opvullen. Zorg dat je snel regionaal stageplaatsen hebt en ga dan persoonlijk bij de scholen in je buurt langs om flyers op te hangen op het prikbord en bij de mentoren.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

 

De stage-markt is niet echt een happige markt. Stageairs zoeken doorgaans ongericht, en het aanbod is mager. Een marktplaats zou kunnen werken als je veel aanbod hebt, maar om dat te krijgen vergt een enorme inspanning. Een paar ideetjes.

 

* maak de dienst interessant voor praktijkbureaus en stagebegeleiders, door het stagetraject te vergemakkelijken (rapportage, etc)

 

* bouw een wervingstraject in dat door die praktijkbureaus gebruikt kan worden, iets met een stappenplan en marketingtools

 

* zet de service zo op dat individuele scholen hun interne stagemarkt via jouw dienst kunnen laten lopen, dat sluit immers aan op jouw regionale opzet en dan gaan de praktijkcoordinatoren voor jou aan de wandel

 

* beproef het inderdaad in één regio en wellicht één sector (MTS/MEAO), en zoek bij gebleken succes aansluiting bij een landelijke MKB-site, om je stagemarkt whitelabel aan te bieden

 

* denk nog eens goed na over je revenue-potentieel, want MKBers gaan waarschijnlijk niet betalen voor iets waar ze nu al de noodzaak amper van inzien. misschien dat scholen willen betalen voor zo'n service...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi collegae-ondernemers (in spé),

 

Ik heb het idee om de bemiddeling te verzorgen van werkopdrachten, stages en afstudeeropdrachten tussen studenten in het HBO en WO en werkgevers in het MKB.

 

Er zijn zulke mooie opdrachten die op uitvoering liggen te wachten, maar waarvoor geen tijd/personeel is. Tevens kan de organisaties op deze manier relatief goedkoop actuele kennis verwerven en kennismaken met de toekomstige arbeidsmarkt.

Daarnaast zijn er vele studenten die niet weten dat deze opdrachten liggen te wachten en je hiermee een hele leuke bijverdienste kan creeren en een hoop ervaring op doet die later in de carriere van doorslaggevend belang kan zijn.

 

Zijn er ondernemers (in spé) die op mijn idee willen schieten? ???

 

Link naar reactie
  • 0

Voordat ik m'n geweer tevoorschijn haal, kun je iets meer vertellen over die werkopdrachten? Het probleem met stages en afstudeervakken is vaak dat bedrijven dan iets moeten hebben liggen waar iemand zich maandenlang mee bezig kan houden. Hoe zit dat met werkopdrachten? Zijn studenten/onderwijsinstellingen daar veel naar op zoek?

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Je zou je idee ook kunnen uitbouwen naar andere typen banen met een typische leerdoelstelling:

 

werkervaringsplaatsen: zorginstellingen, CWI, WIW

leerbanen: MKB-nederland, VMBO-scholen

leer-/werkplekken: MBO

duaal leren: HBO

assistent in opleiding: WO, MC, Kennisinstellingen

 

Voor al deze typen banen is we een instelling te vinden die een groot aanbod of vraag kan genereren (die heb ik erachter gezet). In mijn beleving moet je de aanbieders laten betalen: bijvoorbeeld € 5,00 voor 3 maanden vermelding, maar eerst moet je een paar grote belanghebbers overtuigen, bijvoorbeeld een groot ROC bij jou in de regio of de regionale afdeling van MKB-nederland, of een regionale CWI, die kunnen dan een startupfee bij elkaar brengen.

 

Succes.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Momenteel is er een groot gebrek aan kwalitatief goede stageplekken. Studenten weten de bestaande sites en de grote ondernemingen wel te vinden voor opdrachten, maar bij het mkb is dat lastiger.

 

Ik denk dat als je er in slaagt veel mkb bedrijven weet te overtuigen van het voordeel van een stageplek en daardoor een groot aanbod wet te creeeren dat het best lucratief kan zijn. Ga je dus vooral richten op het binnenhalen van stageopdrachten, de studenten weten je wel te vinden...

 

Misschien moet je is kijken of hier geen leuke subsidie voor te vinden is.

 

Succes ermee in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Vaak ligt het probleem voor het MKB bij de inhoud van een stage omdat zij hier geen ervaring mee hebben. Wat kunnen stagiairs betekenen voor de onderneming, welke begeleiding is noodzakelijk en wat zijn de kosten?

 

Indien je concrete en afgebakende stage opdrachten formuleert, maak je dit veel duidelijker voor ondernemers en stagiairs. De ondernemers kunnen dan kiezen uit een bepaald stage pakket en weten dan waar ze aan toe zijn wat betreft begeleiding en kosten. Ook weten ze dan wat ze kunnen of mogen verwachten van een stagiair.

 

Wellicht kun je deze stage opdrachten samenstellen met een docent en kun je met behulp van ondernemers case beschrijvingen van stages opstellen.

 

Het "revenue-model" kan lastig zijn. Denk daar eerst goed over na voordat je gaat investeren.....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn (zoals al door een paar anderen aangegeven) meerdere organisaties die zich bezighouden met het gat tussen 'student en bedrijf'. Een aantal voorbeelden die ik weet uit alleen al Delft zijn:

 

www.integrand.nl, een landelijke (lees: in elke studentenstad is een vestiging) non-profit organisatie die bemiddelt tussen bedrijven en studenten voor stages/afstudeeropdrachten/business courses/ enz. In de tijd dat ik het bestuur van Integrand deed (1999?) betaalde het bedrijf voor elke geplaatste student een bedrag van 700 gulden. Dit was om de kosten te dekken. Verder bemiddelden we voor het 'loon' van de student, maar in principe was dit een overeenkomst tussen student en bedrijf.

 

aiesec (www.aiesec.nl), studentenuitzendbureaus als StuD (www.stud.nl), UniPartners (http://upd.oli.tudelft.nl/), STEP (www.stepweb.nl).

En dan heb je nog het platform WASA (werkgroep aansluiting student en arbeidsmarkt, een link via de pagina van Vrije Universiteit Amsterdam). Op de site staat: "Alle Nederlandse universiteiten doen mee in de Werkgroep Aansluiting Student en Arbeidsmarkt (WASA). Deze werkgroep heeft de functie van een platform, waar universiteiten van elkaar kunnen leren wat de beste manier is om hun studenten en academici goed voor te bereiden op de arbeidsmarkt."

 

Op de sites van de verschillende partijen moeten ze zich onderscheidend presenteren, omdat ze anders concurrenten zijn, maar in de praktijk doen ze van alles wat, probeer daar doorheen te prikken dus!

Ik weet zeker dat er voor elke stad een paar van dit soort initiatieven zijn (stageloket bij de hogeschool in Haarlem bijv.).

 

Hopelijk kun je wat inspiratie opdoen uit bovenstaande links.

:) Succes!

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie
  • 0

Laatst las ik zoiets in " de Ondernemer" en ik heb het er even bijgezocht:

 

MKB overspoeld door aanvragen onderwijs

 

Bedrijven worden in hun ogen te vaak benaderd door verschillende kennisinstellingen voor stages en projecten. Voornamelijk MKB'ers ontwikkelen hier een 'allergie' tegen. Daarom richt het MKB samen met de kamer van koophandel een MKB Portal op. Dit centrale communicatieorgaan probeert vraag en aanbod aan elkaar te koppelen.

 

 

Onderwijsinstellingen proberen steeds meer praktijkgericht onderwijs aan te bieden. Studenten moeten één of twee keer stage lopen om praktijkervaring op te doen. Daar blijft het tegenwoordig niet bij. Studenten krijgen ook opdrachten of projecten die een hoge praktijkgerichte relevantie hebben. Daarvoor hebben onderwijs- instellingen kennis en hulp nodig van bedrijven. Onderwijsinstellingen schrijven zoveel mogelijk bedrijven aan. Het gevolg is dat bedrijven overladen worden met aanvragen voor stages en medewerking voor projecten. Voornamelijk het MKB wordt die aanvragen beu. Eén van de gevolgen is dat ze steeds minder bereid zijn om stages te verlenen. Zo ontstaat een toenemend probleem voor de toekomst.

Win-win situatie

Het MKB Portal moet ervoor zorgen dat onderwijsinstellingen niet meer met 'hagel' schieten naar het MKB. Een vraag om een stage of specifieke praktijkkennis wordt doelgericht doorgestuurd naar één of enkele relevante bedrijven. Het moet er voor zorgen dat er een win-win situatie ontstaat. Ondernemers moeten er zelf ook baat bij hebben om studenten een stageplek te verlenen. Bijvoorbeeld door een vraag te laten beantwoorden, waar de ondernemer zelf niet uit komt, zoals het laten doen van marktonderzoek. Het plan zit op dit moment nog in de ontwerpfase. Eind 2004 moet het MKB Portal in werking treden.

 

Meer informatie

Kamer van Koophandel

Afdeling regiostimulering

Tel: (076) 564 69 46

 

Bron: http://www.zuidwest-nederland.nl/200402/r05.shtml

 

Je idee wordt dus inmiddels al uitgevoerd, niettemin is er zeker een markt voor, dat blijkt wel.

( (><) )

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.