• 0

Hongaarse BV en nederlandse Holding

Hallo,

Ik ben eigenaar van een Hongaarse BV en woon en werk dan ook in Hongarije. Omdat ik een geringe leeftijd bereik en mijn familie/kinderen in nederland wonen wil ik graag een nederlandse holding oprichten en hier de bv (als werkmaatschappij) onderhangen. Nu heb ik 1 zoon die de firma over wil nemen en 3 kinderen die ik niet in de kou wil laten staan. Nu ik reeds 25 jaar weg ben uit Nederland is mijn vraag waar moet ik op letten en wat zijn bijvoorbeeld de belastingen voor mijn kinderen.

Nu is het idee om 4 holdings op te richten die alle 25 procent van de aandelen hebben van de werkmaatschappij. Nu wil ik de winst uit de hongaarse bv overmaken naar de nederlandse holding. Dus nogmaals waar moet ik op letten en wat zijn dan de belastingen in deze 2 landen ?

Mochten er nog aanvullende vragen zijn beantwoord ik ze graag...

Alvast bedankt,

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29818-hongaarse-bv-en-nederlandse-holding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Nee de onderneming zal in Hongarije blijven maar mijn familie woont in Nederland. Dus de opzet is als volgt. Hongaarse BV met daarboven 4 holdings.

Maar hoe is het dan met de belastingen. Kan ik de winst uitkeren naar de holdings en wat moeten hun dan afdragen aan de belasting. (Als ze geld uit de holding halen).

Alvast bedankt,

• 0

Beste PatvdH,

Nederland kent de deelnemingsvrijstelling. Dat betekent dat inkomende dividenden in de Nederlandse Holdings onbelast zijn. Het belang moet dan wel meer dan 5% zijn en de Hongaarse BV mag geen beleggingsdeelneming zijn.

Als vervolgens de Holdings dividend gaan uitkeren aan de aandeelhoudende kinderen volgt er wel een belastingheffing van 25% (aanmerkelijk belang heffing).

De opzet kan echter ook tot belastingheffing in Hongarije leiden. Ik zou dus ook een Hongaarse adviseur raadplegen.

Ik begrijp niet waarom je 4 Holdings opricht, terwijl slechts 1 van de kinderen de onderneming voortzet. Het voortzettende kind heeft dan slechts 25% van het stemrecht en kan daardoor in de bedrijfsvoering belemmert worden door de andere kinderen. Bovendien delen de niet voortzettende kinderen zo ook in toekomstige winsten, terwijl ze daar feitelijk geen bijdrage aan leveren.

Al met al een constructie waarbij je niet over één nacht ijs moet gaan. Ik adviseer je dan ook om deskundigen te raadplegen.

Succes,

Odeon

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar