• 0

Bescherming van goedkope producten waarvoor een octrooi niet haalbaar is

Goedenacht! Ik kom net vers binnenvallen en heb me aangemeld naar aanleiding van een vraag.

 

Vanaf begin dit jaar ben ik bezig met het opzetten van een webshop voor flightcasemateriaal. (Flightcases zijn die zwarte transportkoffers die je vaak bij concerten ed ziet). Hoewel het bouwen van flightcases vaak maatwerk is en door specialisten gedaan wordt is er ook een markt voor mensen die dat zelf willen doen. Om een deel van dat proces makkelijker te maken heb ik een malletje bedacht. (Voor snelle beeldvorming; iets om een Ikea-pakket achtig iets nog makkelijker mee in elkaar te kunnen zetten).

 

Het probleem is alleen als volgt; de materiële waarde is laag - het gaat om houten blokjes. Hout in dat formaat kost bijna niks, bewerking is het duurste. Kostprijs is 2-3 euro. De perceptuele waarde is wel wat hoger: het zorgt ervoor dat een veelgemaakte fout niet meer gemaakt kan worden, en voor een minder ervaren doe-het-zelver die naar professionele kwaliteit streeft lijkt me dat waardevol. De kers op de taart: mijn concurrenten kunnen datzelfde hulpstukje nog goedkoper produceren dan ikzelf, omdat ik de bewerking moet uitbesteden en zij over de benodigde machines beschikken. (Zelf daarin investeren wordt 'm niet, gaat om een CNC freesmachine - die beginnen op een halve ton)

 

Vanzelfsprekend wil ik deze stap voor op de concurrentie behouden, maar een octrooi aanvragen kost teveel en duurt te lang. Snel de markt ingooien en verzilveren zoals bij een hype zou kunnen werkt in dit geval ook niet omdat dit hulpstukje ook over een paar jaar relevant is. Het namaken kost de concurrent een avond - een trage beunhaas een dag.

 

Ik heb het internet inclusief dit forum behoorlijk overhoop gehaald, maar heb toch niet kunnen vinden waar ik naar zocht. Wat is in dit geval wijsheid? Alvast bedankt voor jullie input!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Juist omdat het zo simpel is en het nog niet bestaat is de kans behoorijk dat je octrooi kan krijgen. \Weet niet hoe slim je bent maar als je jezelf een aantal dagen verdiept in de octrooimaterie en je vindt, wellicht met hulp, wat octrooien die vergelijkbare ideen (simpele mal) beschrijven is het zeker niet onmogelijk zelf een octrooi te schrijven en in te dienen. Het kost je dan hooguit een paar honder euro.

Alternatief zou je Cees van der Waal eens kunnen polsen voor hulp.

Zomaar de markt opgooien, dat zie je zelf gelukkig ook in, heeft weinig nut.

 

Wel meteen stoppen dit idee verder publiek te maken!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Hans eens. Maar wel heel goed kijken of de kosten van bescherming wel ruimschoots terugverdiend kunnen worden. Hou er rekening mee dat (zelfs bij een knaller) het mogelijk is dat je de eerste 4 - 5 jaar alleen maar kosten ophoest en niet winstgevend draait, als je octrooikosten op je nek krijgt. Kun je je product niet veel simpeler van je eigen logo voorzien?

Link naar reactie
  • 0

Een goede cnc machine hoeft geen halve ton te kosten.

Ons bedrijf importeert portaalfreesmachines uit Duitsland. Inmiddels werken veel bedrijven in Nederland met deze machines en ze worden voor de meest uiteenlopende toepassingen gebruikt.

Het kleinste model begint bij ongeveer 2000 euro ex btw.

 

Mocht je meer informatie willen hebben dan zou je me een prive boodschap kunnen sturen.

Link naar reactie
  • 0

Juist omdat het zo simpel is en het nog niet bestaat is de kans behoorijk dat je octrooi kan krijgen. \Weet niet hoe slim je bent maar als je jezelf een aantal dagen verdiept in de octrooimaterie en je vindt, wellicht met hulp, wat octrooien die vergelijkbare ideen (simpele mal) beschrijven is het zeker niet onmogelijk zelf een octrooi te schrijven en in te dienen. Het kost je dan hooguit een paar honder euro.

Alternatief zou je Cees van der Waal eens kunnen polsen voor hulp.

Zomaar de markt opgooien, dat zie je zelf gelukkig ook in, heeft weinig nut.

Zelf schrijven zou eventueel inderdaad een optie kunnen zijn, al schakel ik in dat geval wel hulp in; niets zo vervelend als denken dat je safe zit terwijl je alsnog nat gaat als het erop aankomt.

 

Daar wringt ook gelijk de schoen: deze hulpstukjes zijn handig om te gebruiken bij de bouw van cases, maar vertegenwoordigen op zichzelf geen waarde. Aanbieden voor losse verkoop kan, maar de prijs wordt in dat geval bepaald op basis van de waarde die de klant erin ziet. Kan nog zo'n wereldvinding zijn, als de klant dat niet ziet en er dus maar een gering bedrag voor wilt betalen zal de prijs daarop aangepast moeten worden. In mijn geval komt dat neer op grofweg 3 euro ex aan kosten, en een verkoopprijs van ongeveer 7 euro inclusief. Dat is ook nog in verhouding met de waarde van de cases en de waarde van het niet maken van een bepaalde fout. Duurder dan een tientje is per definitie kansloos; het is een hulpstukje, geen bruikbaar eindproduct. Commercieel exploiteren gaat niet lukken of op z'n minst lastig worden. De "competitive edge" die het me geeft is moeilijk te becijferen, dus daar ga ik ook niet al te veel hoop op vestigen. Met andere woorden: pakweg 1000 euro uitgeven aan een patent (en de jaarlijkse kosten om deze in stand te houden vooral) kunnen niet uit.

 

Wel meteen stoppen dit idee verder publiek te maken!

Inhoudelijk heb ik niks openbaar gemaakt, ook degene die nu als het goed is bezig is met het frezen van een partijtje weet niet wat de toepassing ervan is. Ik heb gisteren overwogen een klant een proefsetje te sturen om de bevindingen te polsen, maar heb daar uiteindelijk van afgezien en gelijk van dit vraagstuk werk gemaakt. Ik had een tijdje terug al het een en ander gelezen, dus ben ervan op de hoogte dat de mogelijkheid tot patenteren vervalt bij openbaarmaking.

 

@P.J. Odems: deze hulpstukjes staan los van het eindproduct (de cases) De malletjes zelf van een logo voorzien was ik wel van plan, maar weerhoudt de concurrentie er niet van deze te kopieëren.

 

Als ik de tussenstand opmaak komt het erop neer ofwel een patent aan te vragen en er geld op toeleggen; leuk voor het bedrijfsimago maar minder leuk voor de portemonnee, of onbeschermd laten en hopen dat men (ook als de concurrentie gaat namaken) mij herkent als eerste die met het idee kwam en me daarmee alsnog kan profileren als vooruitstrevend.

 

Winstbejag gaat 'm hiermee niet worden en was ook niet de opzet. Voornamelijk extra waarde bieden aan de klant en mezelf neerzetten als vernieuwend. In gedachte blijf ik hangen in "dat kan alleen als ik de eerste ermee ben en ook blijf", maar in hoeverre dat waar is is ook maar de vraag.

 

Ik zal Cees van der Waal eens raadplegen, wellicht kan hij me een beter beeld geven over de kosten die ermee gemoeid zijn.

Link naar reactie
  • 0

onbeschermd laten en hopen dat men (ook als de concurrentie gaat namaken) mij herkent als eerste die met het idee kwam en me daarmee alsnog kan profileren als vooruitstrevend.

 

Als ik jouw verhaal zo hoor, dan is dat de beste optie. Wellicht kun je het product een sterke merknaam geven. Zo'n sterke naam dat de competitie die klakkeloos overneemt, omdat hun klanten er op die manier naar vragen. Het Spa idee: mensen die bronwater willen drinken, bestellen een Spa-tje bij de ober.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.