• 0

Is het mogelijk om van meerdere familie leden geld te krijgen?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om in totaal 30,000 euro te krijgen van je familie leden? Bijv 5000 euro per familie lid , die mij bijv de geld via bank stuurt. Mag dat? Zo niet , waarom niet? En wat gaat er gebeuren als er zoiets gebeurd? Waar moet ik dan rekening mee houden? Belasting enz.

 

 

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Altan,

 

Je geeft wel weinig informatie, maar ik neem aan dat je zakelijk geld wilt lenen (het is immers een ondernemersforum). Dit mag je natuurlijk van je familie lenen. Je neemt het geld, per geldschieter, op in je balans als "Lening o/g" gevolgd door de naam van het familielid. Iedere keer dat jij aflost boek je hierop af.

Het is wel zaak dat je de lening formaliseert, dus dat je een onderhandse akte opstelt waaruit blijkt dat je geld leent en hoeveel rente je daarover gaat betalen. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat de inspecteur van mening is dat de rente niet aftrekbaar is van jouw winst.

Ik zou deze leningen altijd via de bank laten lopen. Dat zorgt er voor dat het transparant is en dat er naderhand minder snel misverstanden ontstaan.

 

Mocht je nu nog vragen hebben dan lees ik dat graag!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Altan,

 

Je geeft wel weinig informatie, maar ik neem aan dat je zakelijk geld wilt lenen (het is immers een ondernemersforum). Dit mag je natuurlijk van je familie lenen. Je neemt het geld, per geldschieter, op in je balans als "Lening o/g" gevolgd door de naam van het familielid. Iedere keer dat jij aflost boek je hierop af.

Het is wel zaak dat je de lening formaliseert, dus dat je een onderhandse akte opstelt waaruit blijkt dat je geld leent en hoeveel rente je daarover gaat betalen. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat de inspecteur van mening is dat de rente niet aftrekbaar is van jouw winst.

Ik zou deze leningen altijd via de bank laten lopen. Dat zorgt er voor dat het transparant is en dat er naderhand minder snel misverstanden ontstaan.

 

Mocht je nu nog vragen hebben dan lees ik dat graag!

 

 

Ik moet dus perse ''met'' rente aan mijn familie leden terug betalen. Moet ik dan ook een deel van de geld die ik dan krijg aan de belasting dienst geven of een bepaalde percentage van de rent of wat dan ook? Of kan ik die geld gewoon krijgen met als reden dat ik de geld terug ga betalen inclusief rente.

 

Moet er ook perse een datum zijn wanneer ik de geld terug ga betalen? Of mag ik het zelf weten?

 

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Is het bijvoorbeeld mogelijk om in totaal 30,000 euro te krijgen van je familie leden? Bijv 5000 euro per familie lid , die mij bijv de geld via bank stuurt. Mag dat? Zo niet , waarom niet? En wat gaat er gebeuren als er zoiets gebeurd? Waar moet ik dan rekening mee houden? Belasting enz.

 

 

 

Beste altan,

 

Na alles wat er hier door jouw is geschreven vind ik dat je er goed over na moet denken. Besef je wat er kan gebeuren als je niet kan terugbetalen. Welke schade het je band met de familie kan toebrengen.

 

Ik herinner me een post van je van een paar weken terug waarin je aangeeft een paar extra klanten van 20 euro al heel wat te vinden en nu begin je over 30 k lenen......

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ik moet dus perse ''met'' rente aan mijn familie leden terug betalen. Moet ik dan ook een deel van de geld die ik dan krijg aan de belasting dienst geven of een bepaalde percentage van de rent of wat dan ook? Of kan ik die geld gewoon krijgen met als reden dat ik de geld terug ga betalen inclusief rente.

 

Moet er ook perse een datum zijn wanneer ik de geld terug ga betalen? Of mag ik het zelf weten?

 

Los van het commentaar van Danny, waarvan ik zeker vind dat je er rekening mee moet houden, op jouw vragen het volgende:

 

- je hoeft niet met rente aan familieleden terug te betalen, het mag. Houd er wel rekening mee dat de lening die jouw familieleden ter beschikking stellen meetelt in hun Box 3. Het kan zijn dat zij er wel rente over moeten betalen (vermogensrendementsheffing). Meestal wordt er dan een rente in rekening gebracht die gelijk is aan de rente die jouw familieleden aan de Belastingdienst moeten betalen zodat ze er niet op achteruit gaan. Maar je bent zeker niet verplicht om rente te betalen of te rekenen.

 

- Aan de Belastingdienst hoef je niets te geven. Leningen zijn geen inkomsten, en alleen over inkomsten moet je belasting betalen. Daarom staan ze ook op de balans en niet op de verlies- en winstrekening. Zoals je zelf al aangeeft, je leent het geld en je hebt de intentie om deze lening terug te betalen.

 

- Er is geen datum waarop je moet beginnen met terugbetalen. Je moet samen met je familieleden uitmaken. De lening moet wel altijd een vordering van jouw familieleden blijven. Mocht de vordering omgezet worden in een schenking (ze zien af van de vordering en je mag het geld houden) dan kan het zijn dat je toch moet afdragen aan de Belastingdienst.

 

Succes met je afwegingen!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hey Altan,

 

Als jij van familie geld leent dan hoef je daar niets van aan de belasting af te dragen. Wat wel belangrijk is om een goede leningsovereenkomst op te stellen om de zakelijkheid van de lening vast te stellen. Als je namelijk geld van familie krijgt en een familielid leent je meer dan 2000 euro dan zou je met schenkbelasting in aanraking kunnen komen. Dus daarvoor is een goede leningsovereenkomst belangrijk.

Rente rekenen/betalen is niet verplicht, maar als je rente moet betalen dan is ook weer die overeenkomst belangrijk om de rente zakelijk te kunnen aftrekken. Als je leent zonder overeenkomst dan kan het zijn dat de belastingdienst de aftrek van rente weigert.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Altan,

 

Als jij van familie geld leent dan hoef je daar niets van aan de belasting af te dragen. Wat wel belangrijk is om een goede leningsovereenkomst op te stellen om de zakelijkheid van de lening vast te stellen. Als je namelijk geld van familie krijgt en een familielid leent je meer dan 2000 euro dan zou je met schenkbelasting in aanraking kunnen komen. Dus daarvoor is een goede leningsovereenkomst belangrijk.

Rente rekenen/betalen is niet verplicht, maar als je rente moet betalen dan is ook weer die overeenkomst belangrijk om de rente zakelijk te kunnen aftrekken. Als je leent zonder overeenkomst dan kan het zijn dat de belastingdienst de aftrek van rente weigert.

 

 

 

 

En wat betekend dat dan precies? De aftrek van de rente weigert,.. ik heb niet zo heel veel verstand daarvan.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

Normaal gesproken mag je rente die je betaald over geldleningen aftrekken van je winst als kosten. Als de voorwaarden van een lening niet duidelijk zijn voor de belastingdienst dan kan die "rente aftrek" word geweigerd, waardoor je winst hoger is en je dus meer belasting betaald.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Beste altan,

 

Ik herinner me een post van je van een paar weken terug waarin je aangeeft een paar extra klanten van 20 euro al heel wat te vinden en nu begin je over 30 k lenen......

Danny

 

Dat niet alleen, maar altan heeft het ook over onderverhuren, pandjes kopen en kamers verhuren.......

 

Het pad wat Altan bewandelt is denk ik gladder dan nu momenteel buiten het geval is....

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Beste altan,

 

Ik herinner me een post van je van een paar weken terug waarin je aangeeft een paar extra klanten van 20 euro al heel wat te vinden en nu begin je over 30 k lenen......

Danny

 

Dat niet alleen, maar altan heeft het ook over onderverhuren, pandjes kopen en kamers verhuren.......

Het pad wat Altan bewandelt is denk ik gladder dan nu momenteel buiten het geval is....

 

 

Wat bedoel je precies ;D ?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo lees - denk ik er klopt iets niet.

 

Als de opzet is, jij verdeelt 30k over 6 familie leden, en die storten dat dan keurig op je bedrijfsrekening, moet je op passen hoe, en met wie je dat doet.

 

Als dat niet zo is, lees je maar over dit bericht heen.

 

Waarom zo achterdochtig :P ?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

correct me if I'm wrong, maar van een eenmanszaak kan je toch geen aandelen uitgeven?

als 6 familieleden jou elk 5.000 euro lenen ga je dus 6 verschillende leningen aan.

 

Ik zou je altijd adviseren om een leenovereenkomst op te (laten) stelen om misverstanden te voorkomen.

Ik zou ook zeker een (lage) rente berekenen, zoals Roel al aangaf mag je die aftrekken als kosten.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Waarom zo achterdochtig :P ?

 

Ik vindt de vraag wel goed, en ik denk dat veel startende ondernemers (ex handelaren, ex hosselers) met hetzelfde probleem zitten.

 

Ze hebben na jaren handelen en hosselen de broekzakken vol met verdiend geld, helaas is daar nooit belasting over betaald, en nu willen ze met hun bedrijf die euries erin kiepen.

 

Dat kan wel, maar wees voorzichtig, als ome Mehmet een uitkering geniet, falliet gaat of ander gedonder heeft/krijgt komen ze het terug halen :)

Link naar reactie
  • 0

Waarom zo achterdochtig :P ?

 

Ik vindt de vraag wel goed, en ik denk dat veel startende ondernemers (ex handelaren, ex hosselers) met hetzelfde probleem zitten.

 

Ze hebben na jaren handelen en hosselen de broekzakken vol met verdiend geld, helaas is daar nooit belasting over betaald, en nu willen ze met hun bedrijf die euries erin kiepen.

 

Dat kan wel, maar wees voorzichtig, als ome Mehmet een uitkering geniet, falliet gaat of ander gedonder heeft/krijgt komen ze het terug halen :)

 

LOLLLLLLLLLLL AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Je beschuldigt me van iets wat ik TOTAAAL NIET van plan ben. Ik dacht altijd dat wij , onze mensen vertrouwden. Maar dat blijkt dus een leugen te zijn. Jammer.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

(buiten het feit rk dat ik je antwoorden niet begrijp in deze vraag... :( )

 

Altan, wat wil je nou ? Je wilt bij 6 mensen geld lenen met in totaal 30.000 piek ? Correct ? En je vraagt of dat mag.

 

1) Waarom zou je dat niet mogen ? Al leen je bij 35 mensen geld, dat moet jij weten. Klaar.

2) Consequenties zijn voor jou natuurlijk. Je weet hoe familiebanden en geleend geld meestal aflopen?

3) Ik snap de complete onbenulligheid van je vraag niet, eerlijk gezegd....

Link naar reactie
  • 0

(buiten het feit rk dat ik je antwoorden niet begrijp in deze vraag... :( )

 

Altan, wat wil je nou ? Je wilt bij 6 mensen geld lenen met in totaal 30.000 piek ? Correct ? En je vraagt of dat mag.

 

1) Waarom zou je dat niet mogen ? Al leen je bij 35 mensen geld, dat moet jij weten. Klaar.

2) Consequenties zijn voor jou natuurlijk. Je weet hoe familiebanden en geleend geld meestal aflopen?

3) Ik snap de complete onbenulligheid van je vraag niet, eerlijk gezegd....

 

Ik wou weten of mijn familie leden mij ineens , 30,000 euro kunnen lenen. Want dat betekend een forse groei van het bedrijf. Dat kan ik misschien wel doen. Misschien dat ik met 10,000 euro begin en zo steeds verder. Binnen 1 jaar zal dat wel nog duidelijker worden.

 

Ik ben nu precies te zijn , 5-6 maanden bezig. Als ik nog 1 jaar draai , en het loopt goed. Dan kan het zo zijn dat ik nog meer geld ga investeren met hulp van familie leden.

 

Maar wat bedoelde je met die gladheid enz?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Dat je te gladjes bent. Je begeeft je op paden waar echte ondernemers niet willen wandelen. Kom op man, waarom wil je investeren in een toko waar je zelf nooit bent, je loopt met allerlei wilde plannen rond, doet niks met gegeven adviezen, maar wil wel weten of je 30K effe mag lenen. Joh, doe gewoon je ding, zoals jij denkt dat het goed is, en (sneeuw)schuif maar een end raak.

 

Maar alsjebleift, laat zulke onbenullige vragen als dit op tafel liggen in je eigen gesloten garage.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat je te gladjes bent. Je begeeft je op paden waar echte ondernemers niet willen wandelen. Kom op man, waarom wil je investeren in een toko waar je zelf nooit bent, je loopt met allerlei wilde plannen rond, doet niks met gegeven adviezen, maar wil wel weten of je 30K effe mag lenen. Joh, doe gewoon je ding, zoals jij denkt dat het goed is, en (sneeuw)schuif maar een end raak.

 

Maar alsjebleift, laat zulke onbenullige vragen als dit op tafel liggen in je eigen gesloten garage.

 

 

 

Dus omdat ik alleen op afspraak werk(dat ik dus daar nooit ben) betekend voor jou dat ik daar niet meer in moet gaan investeren? Als ik via deze manier geld verdien , dan is het toch juist goed om nog meer te investeren zodat ik er nog meer uit kan halen?

 

Wilde plannen? Hm.. dat vond mijn vader , mijn opa en mijn hele familie ook met mijn zogenaamde autohandel. Ik heb het gedaan en ik heb bewezen dat het eventueel mogelijk is. Ik heb natuurlijk geen garantie dat het 100% zeker goed zal lopen. Maar ik heb het tot nu toe wel bewezen dat het ''eventueel'' wel mogelijk is. Het gaat er niet om of de plannen wild zijn of juist rustig zijn ofzo , het gaat erom , ''kun je brood naar je huis brengen met behulp van je bedrijf?'' ja of nee?

 

En ja ik kan als ik wil nu 30k lenen. Ik kan ook 100k euro lenen , dat is het probleem niet.

 

Het kan zo zijn dat deze vraag voor jou onbenullig is. Maar voor mij is het belangrijk.

 

Wie zijn de ''echte'' ondernemers dan volgens jou?

 

 

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Joh, doe gewoon je ding, zoals jij denkt dat het goed is, en (sneeuw)schuif maar een end raak.

 

Maar alsjebleift, laat zulke onbenullige vragen als dit op tafel liggen in je eigen gesloten garage.

 

Wie zijn de ''echte'' ondernemers dan volgens jou?

 

kunnen we dit soort 'off-topic' discussies hierbuiten laten en gewoon enkel de vraag van TS beantwoorden?

anders eindigt dit ook weer in een oeverloos verhaal.... :P

 

Ik denk dat TS al duidelijke antwoorden heeft gehad.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Joh, doe gewoon je ding, zoals jij denkt dat het goed is, en (sneeuw)schuif maar een end raak.

 

Maar alsjebleift, laat zulke onbenullige vragen als dit op tafel liggen in je eigen gesloten garage.

 

Wie zijn de ''echte'' ondernemers dan volgens jou?

 

kunnen we dit soort 'off-topic' discussies hierbuiten laten en gewoon enkel de vraag van TS beantwoorden?

anders eindigt dit ook weer in een oeverloos verhaal.... :P

 

Ik denk dat TS al duidelijke antwoorden heeft gehad.

 

Ik ren niet weg van discussies. Als die wat zegt krijgt die ook antwoord terug snap je. Misschien leer ik nog iets van hem , of hij zelfs van mij.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

My final Altan post....

 

Luister nu aub eens heel eventjes voor één keer aub ? Reageer ook niet gelijk, maar laat he nu eens even tot je doodringen :

 

- Je hebt een autohandel, waar mensen alleen op afspraak terecht kunnen. Zoals 100.000 x aangegeven is hier, zo werkt het niet. Je hebt gekozen voor een "open" bedrijf, maar je bent gesloten. Ongeveer als een winkel in het centrum, waar je eerst voor moet bellen, om te vragen dat je alsjeblieft mag komen....

 

- je geeft in andere posten aan (kan ze niet meer vinden in de Altan-poel) dat je 80% van de week in de bank zit. Wanneer je op je bedrijf was geweest, waren er misschien wel 4 potentiële kopers langs gekomen. Alleen maar gemiste kansen.

 

- Met een garantie tot net over de drempel ga je het al helemaal niet redden in jouw wereld. Maar goed, ook dit is al tig keer tegen je gezegd, en je gooit toch je kont tegen de krib en gaat gewoon door.

 

- Je vertrouwen in de mensheid is schaamteloos. Ik kan en wil daar zelfs geen woorden meer aan vuil maken.

 

Heel je verhaal de laatste jaren, je ondernemersplan/inzichten zijn zo kortzichtig en alleen maar op jou gericht..... je WILT ook gewoon niet luisteren en signalen oppikken he ?

 

Wij allemaal hier zijn dom, je vader, je opa, en weet ik veel wat hebben er ook geen verstand van. Nee, Altan weet het beter. Die heeft namelijk toch een bedrijf gestart met wat auto's erin en verdorie, soms verkoopt-ie er nog wel eens één ook. Meer geluk dan wijsheid.

 

Zelfs het aantal kneuzen geven je niet het inzicht wat een ander al 10.000 keer gehad zou hebben. Nogmaals..., doe je ding zoals jij denkt dat het moet, luister naar niemand, maar stel dan ook je vragen niet meer. Want als je geen antwoorden wenst die niet in je straatje passen, blijf dan gewoon weg. Ok ?

 

I rest my case....

 

en gooi er alsjeblieft een slotje op......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.