• 0

Kan ik reiskosten opvoeren naar cliënten als ik deze Pro Deo help (geen factuur)

Beste mensen,

 

Ik heb een vraag :). Ik ben zeer recentelijk begonnen met mijn eigen praktijk en heb een summier aantal facturen uitgeschreven aan de kleine hoeveelheid cliënten die ik nu heb. Ik sta bij de BD als 'particulier met inkomsten uit overige werkzaamheden' bekend. Ik heb nog een vaste baan ernaast.

 

Het is nu voorgekomen dat ik therapeutische sessies heb gegeven aan cliënten in Duitsland, op Pro Deo basis. Geen factuur uitgeschreven, geen inkomsten, maar heb hiervoor wel reiskosten gemaakt. Mijn vraag is nu: kan ik de gemaakte reiskosten opvoeren als bedrijfkosten, of kan dit alleen als deze reiskosten aangetoond kunnen worden met een factuur van een dergelijke sessie?

 

Ik ben benieuwd...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je het iets abstracter bekijkt is je vraag: zijn pro deo (pro bono) activiteiten te beschouwen als zakelijke activiteiten?

 

Het antwoord zal nogal snel "ja" zijn als je het een zakelijk karakter toe kunt dichten. Het heeft dan een zakelijk doel.

 

In het andere geval: Als je naar een vriend in Oostenrijk rijdt, daar 1 wierookstaafje verbrand, en iedere dag een (pro bono) therapeutische sessie doet tijdens de après ski en 1 week later terug komt rijden, dan moet je niet vreemd opkijken wanneer je bij een controle hier een vraagje over krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Als je het iets abstracter bekijkt is je vraag: zijn pro deo (pro bono) activiteiten te beschouwen als zakelijke activiteiten?

 

Het antwoord zal nogal snel "ja" zijn als je het een zakelijk karakter toe kunt dichten. Het heeft dan een zakelijk doel.

 

Ja het zijn wel degelijk zakelijke activiteiten, maar hoe kan ik dit (Pro Deo sessies) aantonen bij de BD als ik geen facturen kan overleggen dat ik daadwerkelijk bij een cliënt in Duitsland ben geweest? Ik kan me voorstellen dat dit (geen noodzaak voor factuur bij opvoeren reiskosten) misbruik kan opleveren, vandaar mijn vraag hoe de BD hier mee omgaat. Ik begrijp van je dat ik géén facturen hoef te overleggen om de gemaakte reiskosten op te kunnen voeren als bedrijfskosten?

 

In het andere geval: Als je naar een vriend in Oostenrijk rijdt, daar 1 wierookstaafje verbrand, en iedere dag een (pro bono) therapeutische sessie doet tijdens de après ski en 1 week later terug komt rijden, dan moet je niet vreemd opkijken wanneer je bij een controle hier een vraagje over krijgt.

Ja, hoe lekker het wierookstaaje ook mag zijn.... ;) .... uiteraard begrijp ik deze zienswijze. Juist om te voorkomen dat ik iets zou administreren/boeken wat achteraf niet volgens de geldende richtlijnen zou zijn, stel ik deze vraag.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Starterscoach aangeeft, is slechts de zakelijkheid van belang. Als je zakelijk een bezoek aflegt, staat daar niet altijd omzet tegenover - denk aan zakelijk shoppen bij de groothandel, een beurs bezoeken, etc. Zonder omzet geen factuur, dus is een factuur niet verplicht en kan de zakelijkheid ook op een andere manier aangetoond worden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ja het zijn wel degelijk zakelijke activiteiten, maar hoe kan ik dit (Pro Deo sessies) aantonen bij de BD als ik geen facturen kan overleggen dat ik daadwerkelijk bij een cliënt in Duitsland ben geweest? Ik kan me voorstellen dat dit (geen noodzaak voor factuur bij opvoeren reiskosten) misbruik kan opleveren, vandaar mijn vraag hoe de BD hier mee omgaat. Ik begrijp van je dat ik géén facturen hoef te overleggen om de gemaakte reiskosten op te kunnen voeren als bedrijfskosten?

 

Je kunt dit aantonen met alle middelen waarit blijkt dat je daar geweest bent.

- Mail wisseling met betreffende client waarin de afspraak word bevestigd.

- Contract met betreffende klant dat jij X keer komt behandelen of een behandelplan.

- Bonnetje van de lokale bakker / snackbar dat je op die dag daar geweest bent.

- Benzinebon van het lokale tankstation omdat je daar getankt hebt. (let op de benzine bon zelf kun je niet aftrekken met priveauto maar wel als bewijs gebruiken dat je er geweest bent)

- Snelheidsboete in het bezochte stad (niet te vaak doen is zo duur bewijsmiddel :P)

 

Kortom alles waaruit blijkt dat je daar geweest bent. Het gaat om het aannemelijk maken van de gedeclareerde reiskosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij klust die Roel bij als private detective.

 

Alles wat Roel zegt klopt (als onderbouwing). Naar mijn idee is het ook (al) voldoende als die afspraak simpelweg in je agenda staat.

 

Bekijk het ook even feitelijk. Een bezoek aan Duitsland, laten we zeggen 600 km enkele reis. Dus 1200 reiskilometers x 19 cent ... 228 euro kostenaftrek. Veel geld, maar vanuit de BD nog steeds peanuts. Als je die trip 50 keer per jaar maakt zul je wel een duidelijk zakelijk doel moeten hebben. Anders is het gewoon familie/vriendenbezoek en dan wordt het natuurlijk een lastige excercitie bij een controle.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf het idee dat je een particulier bent (inkomen uit vast dienstverband) en dat de BD je als bijklusser extra kritisch zal benaderen. Bovendien: geen facturen. Hopelijk wel bonnetjes om je aanwezigheid te bewijzen. Maar dan nog zal de BD willen weten wat voor werkzaamheden je hebt verricht. Wat je daar achtergelaten of opgedaan hebt. Ik vrees het ergste, maar misschien zie ik het te somber. Sterkte!

www.bizzionair.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.