• 0

Nut holding structuur m.b.t. management

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van mijn ondernemingsplan. Ik heb op dit forum al veel gevonden over verschillende rechtsvormen en een holding structuur etc., maar er is 1 ding wat ik nog niet helemaal snap.

De uitspraak "1 BV is geen BV" ben ik al meerdere malen tegengekomen. Maar als de holding managementfee ontvangt zal, als er iets mis gaat, ik nog steeds zelf aansprakelijk zijn. Wat is dan eigenlijk het praktisch nut van een holding structuur op dit gebied? De persoonlijke aansprakelijkheid zal er niet minder om worden, zoals ik het begrijp.

Is er ook een mogelijkheid dat de holding de aandelen bezit en dat ik in loondienst ben van de werkmaatschappij. Ontloop je dan de persoonlijke aansprakelijkheid?

(Ja, het is redelijk ambitieus om een BV (/GmbH) op te richten voor iemand van mijn leeftijd, maar ik heb een erg goed plan en qua aansprakelijkheid zal het helaas geen EMZ of VOF kunnen worden).

Alvast bedankt als jullie een antwoord zouden hebben.

Groetjes,

Rick

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29837-nut-holding-structuur-mbt-management/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 1

Een holdingstructuur vermindert niet de bestuursaansprakelijkheid. Het voordeel zit hem met name in de mogelijkheden om de werkmaatschappij fiscaalvriendelijk licht te houden (door de winsten via dividend naar de holding over te brengen) en bij (al dan niet gedeeltelijke) verkoop om niet direct over de winst af te hoeven rekenen. Stel dat de werkmaatschappij failliet gaat zonder dat je daar als bestuurder zodanig schuld aan hebt dat je aansprakelijk gesteld zou kunnen worden, dan is het vermogen in de holding in principe veilig (tenzij er sprake is van borgstellingen, etc).

Dat kun je ook bereiken met 1 vennootschap door de winst steeds uit te keren, maar dat levert direct belastingheffing op. Bij uitkering aan de holding, blijft die belastingheffing nog even achterwege.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar