• 0

Lage omzet en winst. Hoe gaat dat met de belasting?

Een VOF bestaande uit 2 personen. We verdienen geld met websites waarop advertenties staan. Ook doen we zo nu en dan een website maken voor een klant.

De verwachting is dat we dit jaar maar een paar euro winst hebben, misschien zelfs verlies. De verdeling is niet 50/50. Zo doet een persoon alleen mee met het advertentiegedeelte, maar niet het maken van de website. De kosten en opbrengsten zijn gewoon voor de persoon die dat doet. Dus persoon A en B doen samen met de advertentiesites. Persoon A maakt ook nog eens websites voor een klant, B doet hier niks. Advertentiewebsites zijn bijvoorbeeld 100 euro winstgevend, dat is dus 50 euro per persoon. Het kan dus zijn dat persoon A dit jaar misschien wel 200 euro winst maakt bijvoorbeeld, omdat deze nog een site maakt voor een klant.

 

Stel vennoot A heeft 250 euro winst en vennoot B heeft 50 euro winst. Aangeven bij de belasting moet, voor zover ik weet. Maar gaat hier nu ook nog veel geld vanaf? Ik heb met verschillende mensen gepraat en iedereen zegt iets anders, maar niemand lijkt het zeker te weten.

 

Bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoeveel er concreet af gaat is niet te zeggen. Dat hangt af van de overige inkomsten en aftrekposten, en of er überhaupt sprake is van een bron van inkomen (onderneming/werkzaamheid) of dat het meer hobby is. Dat kan voor beide anders zijn, immers met het maken van een website zijn doorgaans meer werkzaamheden gemoeid dan met de advertenties.

 

Als dit de enige inkomsten zijn in een jaar en er verder geen andere inkomsten zijn (denk aan loondienst, etc), dan zal er bij deze bedragen geen belasting verschuldigd zijn. Het andere uiterste is 52% belastingheffing.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie. Voor de rest heb ik geen inkomsten. Ik ben nog werkzoekend. Ben pas afgestudeerd en heb dus nog niet gewerkt, WW krijg ik dus ook niet. Jongeren krijgen tegenwoordig ook geen bijstand. Eigenlijk helemaal niks (alleen een beetje zorgtoeslag).

Die 250 Euro zijn dus mijn enige inkomsten.

Link naar reactie
  • 1

Dan kun je de belastingheffing wel vergeten. Mochten je inkomsten sterk stijgen, vergeet dan niet middeling toe te passen.

 

Is de VOF btw-plichtig? Vergeet dan niet de KOR (kleine ondernemersregeling) toe te passen.

 

Over beide staat hier op HL al heel veel informatie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dan is de eerste vraaf van de belastingdienst "Waar leeft u dan van?"

 

Ik heb ook slechte tijden gekent. Maar 250 euro per jaar is wel heel weinig om van te leven.

 

In mijn beginjaren heb ik me hier ook altijd zorgen over gemaakt.

 

Je hebt toch huur, een buskaart, en pizza, bier, condooms, je pc, enz. Dan heb je al snel een schatting aan de broek hangen.

Link naar reactie
  • 0

Dan is de eerste vraaf van de belastingdienst "Waar leeft u dan van?"

 

Ik heb ook slechte tijden gekent. Maar 250 euro per jaar is wel heel weinig om van te leven.

 

In mijn beginjaren heb ik me hier ook altijd zorgen over gemaakt.

 

Je hebt toch huur, een buskaart, en pizza, bier, condooms, je pc, enz. Dan heb je al snel een schatting aan de broek hangen.

Ik leef van mijn spaarrekening. Die is natuurlijk niet oneindig dus dat betekent heel rustig aan doen.

Uitgaven: Zorgverzekering, 115 Euro per maand. Krijg gelukkig wel een beetje toeslag.

Stappen, bier, pizza, bioscoop etc: ongeveer 20 euro per week.

Telefoon: 20 euro per maand

PC etc: wisselend, alleen als ik dringend iets nodig heb, maar mijn 2.5 jaar oude PC werkt nog goed. Soms natuurlijk wel opslag nodig of kleine vervangingen. Misschien gemiddeld 10 euro per maand.

Kleding: koop niet meer veel, alleen als het nodig is. Dus even zuinig aan met de huidige garderobe. Denk ongeveer 20-30 euro per maand, inclusief schoenen etc.

Dat waren de uitgaven zo ongeveer. Een appartement/woning, auto of vakanties zitten er natuurlijk nu even niet in, dat zou niet te betalen zijn.

 

Overigens is dit natuurlijk een bewuste keuze (voor zover ik kan kiezen). Ik kan natuurlijk ook gewoon een heel simpel bijbaantje pakken voor geld op korte termijn, als die mij überhaupt wel willen (vaak ben je niet interessant en te duur op deze leeftijd, en als je gewoon diploma's hebt weten ze ook dat je niet lang zal blijven werken). Nee, dan kies ik er liever voor om zelf werk op niveau te doen met hopelijk goede inkomsten op lange termijn en ondertussen ook proberen te zoeken voor een baan met een beetje toekomstperspectief.

 

Maar hoe zit het dan nu met een schatting van de belastingdienst? Kan ik die nu krijgen en ben ik dan verplicht om het voorschot te betalen (om vervolgens later terug te vragen)?

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit het dan nu met een schatting van de belastingdienst? Kan ik die nu krijgen en ben ik dan verplicht om het voorschot te betalen (om vervolgens later terug te vragen)?

 

Als je de schatting correct invult, hoef je ook niets af te dragen en later terug te vragen

Ok bedankt. Duidelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.