Aanbevolen berichten

De overheid bereidt wetgeving voor die het mogelijk moet maken frauderende bestuurders beter aan te pakken.

In het nieuwe plan kan een rechter een bestuurder ontslaan van alle bestuurstaken bij zowel BV's als stichtingen en daarnaast een verbod op een bestuursfunctie opleggen voor een periode van 5 jaar.

Daarbij wordt een openbaar toegankelijk register bijgehouden met de naam van de persoon in kwestie.

Dit register wordt bijgehouden door de KvK.

Meer info hier

Is dit een goed idee?

Voor mij persoonlijk geldt dat ik het idee an sich wel goed vind.

Ik twijfel alleen bij een openbaar register. Volgens mij hebben we in Nederland ook geen openbaar register van criminelen, veroordeelden van vermogensdelicten en pedofielen.

Waarom dan wel in dit geval?

Ik neig er ook naar om 'Ja' te zeggen. Mits met goede regels omkleed (m.n. dat het enkel geldt bij bewuste (forse) schadeveroorzakende acties en alleen bij daadwerkelijke veroordeling), kan dit een goed filter zijn om malafide mensen uit de ondernemerswereld te halen. Ik denk dat dat doel erg goed is.

Lijkt me opzich een goed plan, zeker als door de rechter wordt bepaald wie wel en wie niet.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik het idee an sich wel goed vind.

Ik twijfel alleen bij een openbaar register. Volgens mij hebben we in Nederland ook geen openbaar register van criminelen, veroordeelden van vermogensdelicten en pedofielen.

lijkt me ook goede zaak dat dat er ook zou gaan komen (zeker in het laatste geval), zeker als je bedenkt dat je voor een niet betaalde telefoonrekening van 10 euro al 5 minimaal 5 jaar in een BKR registratie systeem terecht komt.

Nu is dat niet openbaar maar evengoed hebben zeer veel mensen daar toegang toe.

Denk dat het dus goede zaak is dat bestuurders die zich doelbewust misdragen hebben (faillisements fraude enz.) goed geregistreerd worden zodat die niet van de ene naar de andere bv kunnen doorgaan zoals nu het geval is met achterlaten van steeds grotere schulden.

Een wat betreft ernstige delicten maar dat BKR gedoe met een telefoonrekening die enige tijd niet betaald is vind ik onzin. Als je dat doet als je nog jong bent en je ziet wat voor gevolgen dat heeft uiteindelijk dan is dat buiten proporties zo lijkt het althans als ik de topics hier op HL lees.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Ik denk dat zo'n register niet nodig is en niet de fraude voorkomt. Ook sterfhuisconstructies lijken me er niet door belemmerd.

Wanprestaties van bestuurders in openbare functies zullen altijd wel discussie op blijven werpen. De meesten worden vanuit de politiek weer in een andere bestuursfunctie geloodst. Als ze dat aan willen pakken, moeten ze daar zelf dus mee stoppen. Ik heb al eens geopperd waarom de overheid gebruik maakt van BV's? Daar worden vaak incompetente directeuren geplaatst, die de kosten alleen maar opjagen.

Een wat betreft ernstige delicten maar dat BKR gedoe met een telefoonrekening die enige tijd niet betaald is vind ik onzin. Als je dat doet als je nog jong bent en je ziet wat voor gevolgen dat heeft uiteindelijk dan is dat buiten proporties zo lijkt het althans als ik de topics hier op HL lees.

Dat probleem is vanaf 1 januari opgelost Vodafone, KPN en T-Mobile stoppen met het melden van betalingsachterstand aan BKR omdat de sanctie / gevolgen te ingrijpend zijn voor de klanten.

Wat betreft een openbaar register bij wanbestuur. Nee, gaat mij te ver. Je niet kunnen inschrijven als bestuurder of misschien zelfs geen directeur van een bv mogen zijn vind ik een prima maatregel. Naleven en handhaving van gerechtelijke uitspraken is een overheidstaak, net als iemands rijbewijs die is ingenomen, of inderdaad.

een vorm van " verklaring omtrent gedrag" die zich toespitst bestuurders verleden lijkt me een prima optie. Deze verklaring kan door de persoon zelf aangevraagd en overlegd worden. Het is dan aan degenen die zaken met elkaar willen doen om een dergelijke verklaring te vragen.

Ook vind ik het rechtstreeks kunnen zien waar iemand allmaal bestuurder is of is geweest zinvol, dus van iedereen, niet als schandpaal maar gewoon inzage, desnoods tegen betaling om een drempeltje te hebben tegen nieuwsgierige aagjes. Volgens mij kan dit nu niet bij de kvk maar in commerciele vorm bestaat met een duur abonnement bestaat dit al. Bij mijn laatste werkgever hadden wij toegang tot een op de kvk gebaseerde database waarin je de naam van een bestuurder kon intikken en dan zien waar hij allemaal bestuurder is en is geweest.

Zolang er vet geld verdient kan worden met vernieling, bestaan die dus echt wel.

Waar heb je het nu over? Over het gesjoemel met "bijna" falliete BV's ?

Zwaar overdreven reactie van de fiscus, naar wat ik er van gelezen heb op FD.nl. Ze staan met een pruillipje te kijken naar een postbus in duitsland, omdat ze de belastingen niet meer kunnen innen, en dat terwijl deze mannen al VEEEL te ver gaande bevoegdheden hebben, nu een nieuwe kaart in handen geven?

Zal dan wel worden misbruikt als "criminele organisatie" als je met 2 man "iets doet" krijg je gelijk een criminele organisatie aanklacht erbij.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar