• 0

Succes van innovatieve starters?

Aan het einde van dit jaar rond ik mijn eigen onderzoek naar het succes van innovatieve starters af. Ik ben van plan de resultaten daarvan aan dit forum ter discussie aan te bieden. Voordat het zover is wil ik graag inventariseren welke factoren er op dit forum als belangrijkste worden gezien voor het succes van een starter die rond een innovatie een eigen bedrijf begint. Als maat van het succes nemen we hier de omzetgroei in de eerste 3 jaar. (Elke definitie van succes is discutabel maar deze wil ik hier even hanteren).

 

Zelf heb ik me laten leiden door factoren die ik gevonden heb in een uitgebreide literatuurstudie naar onderzoeken naar succesvolle ondernemers in het algemeen, onderzoeken naar succesvolle innovatieve bedrijven en onderzoek naar succesvolle radicale innovaties. Ben benieuwd waar jullie mee gaan komen.

Als je erg veel factoren in gedachten hebt wil ik je vragen de top 5 daarvan te presenteren.

 

Bedankt alvast!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo uit het blote hoofd mijn top 5 van punten waar ik meteen aan zou denken, op volgorde van belangrijkheid:

[*]Het vermogen te luisteren en het oorspronkelijke plan zó te modelleren dat de visie overeind blijft maar het eindproduct of -proces steeds beter bij de behoeften van een (grote) markt aansluit;

[*]Het creëren van zoveel mogelijk toegevoegde waarde, echte economische of sociale waarde. Geen hypes of gimmicks of meedrijven met een trend of nog erger een subsidiestroom, maar een visie en producten die echt een verbetering opleveren, frictie weghalen of een probleem oplossen;

[*]Het kunnen evangeliseren van de visie en het kunnen enthousiasmeren van anderen over de invulling ervan;

[*](Voor software-ontwikkelaars): het vermogen te kunnen kiezen - en weten wat die keuze inhoudt - tussen services en producten, en het vasthouden daaraan;

[*]Focus: als je eenmaal onderweg bent doen zich nog véle andere ideeën aan is mijn ervaring, en één van de belangrijkste factoren voor succes is het kunnen onderscheiden van wat nu echt belangrijk is, en wat leuk/interessant maar afleidend van de visie en missie is.

Ik ben erg benieuwd naar je studie, leuk onderwerp!

Link naar reactie
  • 0

Twee die bij mij opkomen, naast de prachtige lijst van Jeroen

(edit: die heeft focus er ook al instaan, alleen veel te laag :) )

 

[*] Focus , hoofd- en bijzaken kunnen blijven onderscheiden in iedere stap die je doet

 

[*] Olifantenhuid. Niet door kritiek direct een andere koers volgen of afhaken, maar kritiek zien als mogelijkheid pm je product eventueel te verbeteren zonder direct van je eigen concept af te stappen. En je vooral vrijwel niets aantrekken van lovende en negatieve reacties uit je directe omgeving. Die zijn namelijk per definitie gekleurd.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij:

1. Focus (is al eerder gezegd, maar het is ook bewezen dat bedrijven die meer focussen succesvoller zijn)

2. Flexibiliteit in toepassingsgebieden en applicaties van de innovatie

3. Niet protectionistische instelling; Als je op korte termijn marktleider kunt worden door 30% van je bedrijf af te staan of over 10 jaar zonder externe inbreng zul je in het eerste geval meer succes hebben

4. Openstaan voor samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Ervan uitgaande dat de omzetgroei in de 1e 3 jaar de maatstaf is voor het succes, kom je logischerwijs uit op de volgende factoren:

1. Wees een echte ondernemer: iemand met gezond boerenverstand, visie, lef, doorzettingsvermogen, leidinggevende kwaliteiten, een gezonde luiheid en ambitie, goede communicatieve vaardigheden en een commerciële geest (ik vrees dat dit zelden gepaard gaat met het talent om zelf iets wezenlijk innovatiefs te creëren).

2. Zorg dat je beschikt over voldoende financiën om in jaar 1 een productierijp prototype te kunnen kopen van een product dat moeilijk is te kopiëren en waar reeds patenten voor zijn verleend, alsmede om de productie-, marketing- en verkoopkosten in de aanloopperiode (jaar 1 t/m 3) te kunnen financieren.

3. Koop in jaar 1 - uiteraard voor zo weinig mogelijk! - een productierijp prototype van een geniale techneut met een zeer acute behoefte aan liquiditeiten (vanwege het door hem reeds afgelegde langdurige en kostbare voortraject).

4. Vindt in jaar 1 een goedkope productiepartner en start met de productie van een beginvoorraad om te verkopen in jaar 2 en 3.

5. Huur getalenteerde verkopers en marketeers in en start eind jaar 1 een marketing&salesoffensief waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van free publicity. Vast onderdeel hiervan is het steeds zodanig aanpassen van de verkoopprijs, dat je het meest optimale rendement maakt en grootst mogelijke marktaandeel genereert c.q. behoudt.

 

Beetje flauwe en niet-beknopte opsomming misschien, maar daarom nog niet minder waar.

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Als het puur om omzetgroei gaat zoveel mogelijk startkapitaal vinden om zoveel mogelijk te kunnen verbrassen en te kunnen verkopen tegen prijzen die martkconform of nog liever wellicht wat lager zijn. Omzet is niet de basis van succes of van groei op langere termijn maar het kan een doel zijn. Veel omzet suggereert grote klanten of groot marktaandeel, is dat het onderliggende doel? Want puur een doel als omzet gaat niet echt ergens over.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Omzetgroei is wel degelijk een prima indicator van de groei van een onderneming in mijn ogen. Je hebt nog meer indicatoren nodig om te weten of het gezond is allemaal en de omzet moet natuurlijk uit de juiste bronnen komen, maar ceteris paribus voor de vinger aan de pols groei van een groeiende onderneming geeft het wel een indruk van groei.

Link naar reactie
  • 0

Omzetgroei is wel degelijk een prima indicator van de groei van een onderneming in mijn ogen. Je hebt nog meer indicatoren nodig om te weten of het gezond is allemaal en de omzet moet natuurlijk uit de juiste bronnen komen, maar ceteris paribus voor de vinger aan de pols groei van een groeiende onderneming geeft het wel een indruk van groei.

Ja en nee, in basis zegt het alleen maar dat je veel verkoopt. Het zegt niets over resultaat, als je een hoge omzetgroei met een goede marge hebt kan je op langere termijn veel harder groeien. Als je bijvoorbeeld de producten van Apple ziet, om maar een algemeen bekend voorbeeld te noemen, dan zie je dat ze marges halen van (bruto) naar verluid een 30-40%. Daarnaast uiteraard gigantische aantallen en omzetten. Hierdoor hebben ze constant meer geld om door te ontwikkelen, marketing uit te voeren etc. Nog afgezien van andere resultaten die ze met dat geld kunnen behalen. Met nettoresultaat ligt ergens tussen de 10-20%.

 

Als je puur korte termijn veel omzet wilt maken moet je jezelf zo diep mogelijk in de schulden steken en zo snel mogelijk zoveel mogelijk tegen zo'n hoog mogelijke prijs verkopen. Uiteraard lastig maar zolang het rendement boeit stuk minder lastig dan met het doel een resultaat te behalen uiteraard.

 

De eerste 3 jaar kom je wel door, dat is het probleem niet zolang je die financieringen maar goed geregeld hebt.

 

Ik zou eerder focussen op een schaalbaar model wat uiteindelijk ook nog eens marge oplevert om verder te kunnen groeien. Zoals bijvoorbeeld je topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=58;action=display;threadid=24316

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Aan het einde van dit jaar rond ik mijn eigen onderzoek naar het succes van innovatieve starters af. Ik ben van plan de resultaten daarvan aan dit forum ter discussie aan te bieden. Voordat het zover is wil ik graag inventariseren welke factoren er op dit forum als belangrijkste worden gezien voor het succes van een starter die rond een innovatie een eigen bedrijf begint. Als maat van het succes nemen we hier de omzetgroei in de eerste 3 jaar. (Elke definitie van succes is discutabel maar deze wil ik hier even hanteren).

[...]

 

TS, wanneer verblijd je HL met je onderzoeksresultaten?

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook wel benieuwd. Want hoe kwantificeer je succes? Groei is leuk, maar vlakt uiteindelijk af. En daarbij, wat is groei? Ik zou het willen vertalen richting rendement. Luc gaf al aan dat omzetgroei niets zegt over de feitelijke groei. Druk het uit in rendement en dan kan zelfs omzetdaling groei betekenen.

 

En wat is succes? Ik denk dat als je als ondernemer op het punt bent dat je nee kunt zeggen tegen een potentiële klant, dat je dan zonder meer succesvol bent. Je hebt dan blijkbaar een marktpositie bereikt waarin iemand klant wil worden en jij de luxe hebt om daar niet in mee te gaan.

 

benieuwd naar TS' reactie.

 

Scherp van je Jan!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.