• 0

Een aandeel (of meerdere) van een bedrijf kopen

Een vriend van mij is momenteel een bedrijf aan het opstarten. Om hem aan wat kapitaal te helpen wil ik hem helpen door een of meerdere aandelen in dit bedrijf te kopen.

Ik heb hier dus helemaal geen ervaring mee, en heb er dan ook enkele vragen over. Tips zijn ook welkom.

 

1. Hoe ziet een aandeel eruit? Is het tastbaar, een document of een certificaat etc.

2. Moet er een notaris aan te pas komen bij de koop?

(Het gaat maar om een klein bedrag, dus misschien is dat niet de moeite)

3. Is het voor mij belastingaftrekbaar?

4. Heb ik zeggenschap over beslissingen in het bedrijf?

5. Moet ik op de hoogte worden gehouden van beslissingen of andere zaken?

 

Misschien hebben jullie nog meer tips. Nogmaals, ik heb dit nooit eerder gedaan en weet er echt niets van.

(Overigens de voornaamste reden is dat ik degene help, in tweede instantie zou het natuurlijk fijn zijn als het wat zou opleveren)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om het logisch te maken beantwoord ik de vragen bewust niet in de gestelde volgorde:

 

2. Moet er een notaris aan te pas komen bij de koop?

Ja.

 

1. Hoe ziet een aandeel eruit? Is het tastbaar, een document of een certificaat etc.

Je krijgt een notariële akte en je wordt opgenomen in het aandeelhoudersboek.

 

3. Is het voor mij belastingaftrekbaar?

- Ik pas, laat dat een fiscalist maar beantwoorden -

 

4. Heb ik zeggenschap over beslissingen in het bedrijf?

Hangt er vanaf wat je afspreekt.

 

5. Moet ik op de hoogte worden gehouden van beslissingen of andere zaken?

Hangt wederom van de afspraak af.

 

Maar.. Is het niet veel makkelijker om gewoon geld te lenen aan de BV met een vooraf afgesproken rente / vergoeding? Dus geen gedoe met aandelen, gewoon zelf een overeenkomst opstellen en dat (volgens jou) kleine bedrag overmaken.

 

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Hoi Commonsense,

 

Lees eens mijn artikel over Oprichter, Familie en Vrienden hier op ons prachtige forum. Andere artikelen over het investeren in bedrijven: Businessangels of Informal Investors en Venture Capitalists I, II en III .

 

Een paar waarschuwingen vooraf:

- leg alles schriftelijk vast (investering of lening).

- schrijf het geld in je gedachten direct af.

- bespreek met je vriend hoe jullie verder gaan indien hij failliet gaat.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Een vriend van mij is momenteel een bedrijf aan het opstarten. Om hem aan wat kapitaal te helpen wil ik hem helpen door een of meerdere aandelen in dit bedrijf te kopen.

Ik heb hier dus helemaal geen ervaring mee, en heb er dan ook enkele vragen over. Tips zijn ook welkom.

 

1. Hoe ziet een aandeel eruit? Is het tastbaar, een document of een certificaat etc.

2. Moet er een notaris aan te pas komen bij de koop?

(Het gaat maar om een klein bedrag, dus misschien is dat niet de moeite)

3. Is het voor mij belastingaftrekbaar?

4. Heb ik zeggenschap over beslissingen in het bedrijf?

5. Moet ik op de hoogte worden gehouden van beslissingen of andere zaken?

 

Misschien hebben jullie nog meer tips. Nogmaals, ik heb dit nooit eerder gedaan en weet er echt niets van.

(Overigens de voornaamste reden is dat ik degene help, in tweede instantie zou het natuurlijk fijn zijn als het wat zou opleveren)

 

 

 

Moet nu heel erg weg, maar kan het niet laten even snel te reageren.

 

1. een aandeel is niet tastbaar, maar een recht op dividend en zeggenschap

2. levering van aandelen gaat via de notaris

3. nee, het nemen van aandelen zelf niet. Eventuele verliezen a.g.v. faillissementen soms wel, al is daar recent e.e.a. in gewijzigd / komt er een wijziging aan. Zal ik even moeten nakijken.

4. Hangt er vanaf hoeveel % van de aandelen je hebt of wat je afspreekt in de aandeelhoudersovereenkomst. De meerderheid (51%) geeft je automatisch zeggenschap (tenzij anders bepaald). Je kunt in de AH ovk afspraken over de hoogte van managementfees, belangrijke investeringen, wijzigen van statuten, etc. Als je een minderheidsbelang neemt, dan altijd een AH ovk opstellen (anders ook trouwens, maar minder noodzakelijk).

5. Ja, je hebt een jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Is ook het orgaan dat de zeggenschap uitoefent. Hierbinnen geldt het verenigingsrecht (meeste stemmen gelden, soms afwijkende bepalingen).

 

Tip: als je een belang neemt van < 5% is het geen aanmerkelijk belang en fiscaal voordeliger (box 3). Dat geldt voor dividend en ook winst bij verkoop. Bij een belang van >5% valt het in box 2 en is het zwaarder belast. Er zit een 'niemandsland' tussen 5% en circa 8% dat fiscaal ongunstig is. Heb ik al eens eerder wat over geschreven.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.