• 0

Eenmanszaak - welke verzekeringen?????

Hallo allemaal,

 

Het is de bedoeling dat ik me zeer binnenkort ga inschrijven bij de kvk als eenmanszaak. Ik ga hier parttime mee bezig zijn en ben nog steeds werkzaam bij m'n "normale" werkgever. Kan iemand mij vertellen welke verzekeringen ik moet afsluiten? ???

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hangt een beetje af van je situatie en risico's van je uit te oefenen beroep.....

Je zou kunnen denken aan een bedrijfsaansprakelijkheidverzekering, een rechtsbijstandsverzekering en evt inboedelverzekering.

Als je genoeg salaris verdiend bij je baas zou ik voorlopig even wachten met een inkomensverzekering voor zelfstandigen.

Verder moet je bedenken dat als je en in loondienst, en als zelfstandige werkt, de ziekenfondsgrens voor zelfstandigen geldt. En die ligt net boven de 20.000 euro bruto per jaar....

Dus waarschijnlijk zul je je moeten afmelden als ziekenfondsverzekerde en aan moeten melden als particulier verzekerde, maar dat geeft de belastingdienst wel aan.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ook het nut van een rechtsbijstandverzekering is maar betrekkelijk. In sommige gevallen kan een eenmanszaak hier profijt van hebben. Over dit onderwerp meer bij de ondernemers faq. Heb je meer vragen hierover neem dan even contact op.

 

Een goede inboedel en aansprakelijkheidsverzekering zou ik je altijd willen aanraden. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn zo'n beetje de kosten voor:

 

Aansprakelijkheidsverzekering

Rechtsbijstandverzekering

 

Inboedel heb ik die nodig? Ik ga geen spullen opslaan, niks stoffelijks verkopen, etc..

 

Particulier ben ik al verzekerd, dus dat hoef ik niet te regelen?

De kosten van een verzekering hangen van vele factoren af. Wat ga je precies doen?

 

Hoewel al voor inboedel verzekerd bent raad ik je zeker aan om daar nog eens goed naar te kijken. Veel mensen zijn particulier zwaar onderverzekerd. Een ander punt, zorg dat de continuiteit van je bedrijf is gewaarborgd. Mocht één van je kinderen onverhoopt eens met lucifers spelen dan kan dat zeer vervelende gevolgen hebben voor het voorbestaan van jouw bedrijf.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ook het nut van een rechtsbijstandverzekering is maar betrekkelijk. In sommige gevallen kan een eenmanszaak hier profijt van hebben. Over dit onderwerp meer bij de ondernemers faq.

 

Deze verzekering wordt veel ondernemers standaard aangepraat, dus ik ben erg benieuwd naar je mening hierover.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ook het nut van een rechtsbijstandverzekering is maar betrekkelijk. In sommige gevallen kan een eenmanszaak hier profijt van hebben. Over dit onderwerp meer bij de ondernemers faq.

 

Deze verzekering wordt veel ondernemers standaard aangepraat, dus ik ben erg benieuwd naar je mening hierover.

Een rechtsbijstandverzekering wordt ondernemers inderdaad standaard aangepraat en vaak in een pakket met andere “noodzakelijke” verzekeringen verkocht. In de tijd dat ik voor een rechtsbijstandverzekeraar werkte heb ik vaak nee moeten verkopen omdat de polisvoorwaarden aangebrachte zaken niet dekken. Zo kun je bij de meeste verzekeraars voor een waslijst aan zaken niet terecht, waaronder advies. Lees meer over dit onderwerp onder de map Ondernemers faq, Rechtsbijstandverzekering of niet?

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;threadid=2642;action=display.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Enig idee dan over de kosten, nu ik ook uitgelegd heb wat ik ga verkopen?

Als je als consultant gaat werken is het aan te raden om naast een aansprakelijkheidsverzekering ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te nemen (daarnee dek je jezelf in tegen eventuele fouten in je werk). De kosten hiervan bedragen tussen de € 500 en € 1500. Dit kan sterk van verzekeraar verschillen. Voordat je overgaat tot het afsluiten hiervan wil de verzekeraar in ieder geval van jou een CV, algemene voorwaarden en een ondernemingsplan zien.

 

De kosten van een gewone aansprakelijkheidsverzekering vallen mee, tussen de 60 en 120 euro moet je jezelf toch kunnen verzekeren.

 

Voor wat betreft de rechtsbijstandverzekering adviseer ik je om in ieder geval goed de voorwaarden te lezen. Persoonlijk denk ik dat je hier, gelet op de aard van je diensten, niet veel aan zult hebben en dat je de kosten beter kunt besparen. De kosten van een rechtsbijstandverzekering variëren tussen de € 500 en enkele duizenden euro's (hiervoor moet je echt offertes aanvragen). Succes.

 

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Eventjes een vraag voor Edward.Wat is het verschil tussen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. ???

Heel eenvoudig. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dekt je je in tegen fouten die je maakt in de beroepsuitoefening. Bijvoorbeeld een foutief advies of een webdesigner die site aflevert vol foute scripts, waardoor een opdrachtgever klanten of orders misloopt. Dergelijke fouten worden niet gedekt door een 'gewone' aansprakelijkheidsverzekering. Stel nu dat je tijdens de uitoefening van je werk de pc van een opdrachtgever per ongeluk molt of je loopt door een glazen deur heen, dan zul je daarvoor de gewone aansprakelijkheidsverzekering moeten aanspreken. Voor dat soort gevallen kun je weer geen aanspraak maken op je beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

 

Je voelt 'm natuurlijk al aankomen, er zijn grensgevallen denkbaar. Laat in dat geval de verzekeraars het maar lekker onderling uitvechten.

 

Helder genoeg?

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Helder genoeg?

 

Zeer helder, heb ik dat ook weer duidelijk :D

 

En over een rechtsbijstandverzekering, ga NIET naar Anker Advies, die werken echt verschrikkelijk. Kom ik daar, weten ze niet met wie ik een afspraak heb. Afijn, na een tijdje had iemand we even tijd dus werd ik geholpen.

Heel offerte formulier ingevuld, AV erbij geleverd en ze zouden binnen een week een offerte opsturen. Na drie weken heb ik ze maar eens gebelt, stond ik niet in het systeem, en waren de twee uren op het kantoor daar dus voor niks geweest.

"Sorry sorry, wilt u hier dan volgende week langskomen?" Nee natuurlijk niet, lijkt me vrij duidelijk! Afijn, ze zouden nu een offerte formulier mailen.

Dit verhaal speelde zich af in oktober, en heb dat formulier via e-mail NOOIT ontvangen.

 

Ik heb wel goede verhalen over DAS gehoord, maar die zijn niet zo goedkoop.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0
Oh en Jelmer ik ben bij DAS verzekerd en heb slechte ervaringen. Ook mijn neef heeft in zijn ontslagzaak nogal wat problemen met de DAS gehad.

 

Zou je deze slechte ervaringen kunnen vertellen? Ben wel benieuwd.

 

Ik ging naar Anker Advies, dit omdat ze echt een apart 'bedrijf' gericht op rechtsbijstand hadden en dit wel goed op me over kwam. Ik wil daar terecht kunnen voor advies en altijd door dezelde advocaat/jurist geholpen worden. Heeft iemand nog een tip daarvoor?

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Oh en Jelmer ik ben bij DAS verzekerd en heb slechte ervaringen. Ook mijn neef heeft in zijn ontslagzaak nogal wat problemen met de DAS gehad.

 

Zou je deze slechte ervaringen kunnen vertellen? Ben wel benieuwd.

 

Ik ging naar Anker Advies, dit omdat ze echt een apart 'bedrijf' gericht op rechtsbijstand hadden en dit wel goed op me over kwam. Ik wil daar terecht kunnen voor advies en altijd door dezelde advocaat/jurist geholpen worden. Heeft iemand nog een tip daarvoor?

 

Jelmer.

Hoi Jelmer, het zijn maar twee zaken hoor. Mijn neef had een arbeidsgeschil met zijn werkgever. De man van DAS heeft hem een vergoeding aangepraat terwijl hij daar zelf helemaal niets voor voelde. De man van DAS verteldde steeds dat er niet meer in zat. Dit geloofde hij en heeft de vergoeding goedgekeurt, maar achteraf kreeg mijn neef spijt en is bij een kennis die ook arbeidsjurist is navraag gaan doen en toen bleek dat DAS veel fouten had gemaakt.

 

Dit werd mij vertelt nadat ikzelf een zaak over de kapotte computers aan de DAS had gegeven. Ik moest steeds met DAS bellen. Ik werd niet teruggebeldt. Heb 3 keer de bon toegestuurd omdat die niet meer in het dosjee zat, krijg steeds verschillende mensen aan de lijn en moest daarom steeds weer mijn verhaal vertellen. Briefjes naar Correct (de tegenpartij) kloppen vaak niet en moet ik steeds verbeteren.Ze vergeten vaak dingen.. De zaak loopt nu al bijna 1 jaar en is nog steeds in behandeling. Ik heb mijn verzekering maar geeindigd en neem ook geen nieuwe. Ik heb toch niet zoveel werk voor DAS en betaal mij blauw. Als ik weer wat heb ga ik wel naar een advokaat. Volgens mij heb ik die ook al gevonden. Als ik die een keer nodig ben dan kan ik die met gemak betalen als ik alle kosten aan DAS en tijd die ik zelf erin moet steken bespaar. Volgens moet je gewoon je werk goed doen, dan heb je een zon verzekering of jurist helemaal niet nodig.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja hier dacht ik ook al aan.

Gewoon goed werken, dan wordt je niet zo snel aangeklaagd en als je problemen hebt Edward inhuren :)

Dank je Jelmer, reusje erbij ;), maar hold your horses. Je gaat nu toch voorbij aan de kern van onze dienstverlening. Mijn bedrijf houdt zich primair bezig met juridische advisering. Onze kernactiviteit is het in kaart brengen en minimaliseren van juridische risico’s. Daarnaast verrichten we diensten op interim-basis. UIteraard verlenen wij ook rechtsbijstand, maar dat is meer het sluitstuk van onze dienstverlening.

 

Alle verhalen over DAS ten spijt (zelf heb ik ook niet altijd de beste ervaringen met DAS), ik merk wel op dat het hier gaat om incidenten. DAS heeft de pech van een hoog personeelsverloop en daar pluk je als verzekerde de zure vruchten van. Deze problemen kunnen bij iedere verzekeraar spelen, reken dit niet alleen DAS aan.

 

Nogmaals, een rechtsbijstandverzekering kan voor sommige ondernemers heel nuttig zijn. Zeker voor ondernemers in de retail of de agrarische hoek. Maar houd er terdege rekening mee dat er nadelen aan vast kunnen zitten in de vorm van een beperkte dekkingsgraad, wisseling van personeel, etc…

 

Beoordeel voordat je een rechtsbijstandverzekering sluit hoe hoog je risico is. Kijk niet alleen naar de vraag of je als ondernemer in rechte kunt worden betrokken, maar ook hoe groot de kans is dat jij een leverancier of afnemer in rechte moet betrekken en hoe vaak dit voorkomt dan wel de kans hierop bestaat. Als dit frequent voorkomt dan adviseer ik je om toch ook nog eens aandachtig naar je bedrijfsvoering te kijken. En daar ligt nu juist mijn specialiteit ;D.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.