• 0

overname Restaurant

Beste lezers,

 

Ik zou graag een algemeen advies willen inwinnen als het gaat over een overname voorstel.

 

Ik ben werkzaam in een restaurant en heb de aanbieding gekregen om deze per 01-01-2011 over te nemen. mijn eerste vraag is of een eenmanszaak of vof samen met partner(en 2 kinderen) de oplossing is, de huidige ondernemer bied mij een lening aan voor 12 jaar voor overname van de inventaris en goodwill.

Aan welke punten moet ik denken om deze verbintenis aan te gaan?

 

nuttige links zijn zeker welkom

 

mvg

 

Daniel

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerste reactie: Ik mag toch hopen dat je hier al langer mee bezig bent (het is nog 10 dagen ...).

 

Als je op basis van deze gegevens een algemeen advies wil is dat eenvoudig: niet doen.

 

Waarom? Er staat niks omschreven.

 

Het lijkt op een slecht voorbereide hurry-up overname (buikgevoel).

 

Wat is concreet de situatie:

Draait de toko?

Wordt er winst gemaakt?

Is het een huurpand?

Deugt de inventaris (keuken en zitgedeelte)?

Werk je met personeel wat overgenomen dient te worden?

Gaat je partner ook in het restaurant aan de slag?

Heb je een eigen huis of ander vermogen?

 

Volgens mij zijn je keuze's:

1. niet doen

2. eenmanszaak

3. vof

4. bv

Link naar reactie
  • 0

Hallo bedankt voor de snelle reactie!

 

Ja dit is zeker op kort termijn waar ik wel een soort proef tijd krijg tot april...Deze toko draait maar nog niet top...er is personeel en ik werk daar 7 maanden en heb zo de ins en out van het bedrijf gezien om serieus na te denken over deze aanbieding.

Ja mijn vrouw gaat daar een aantal dagen zeker meewerken en dacht juist dan aan een eenmanszaak om haar dan zo in loondienst te nemen. wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en is dus ook volledig aansprakelijk. ook werkt het personeel volledig met 2x 32 uur en 2x 40 uur en 1 partimer(oproep) incl mijzelf exl mijn partner

 

Het gaat om een huurpand en zelf hebben wij geen vermogen om te investeren. Deze huidige eigenaar heeft dus de aanbieding gedaan door een lening af te geven wat voor hem ook naar mijn gevoel een voordeel opleverd.over de verhouding omzet en inkopen is 32% waar de huur en energie 18% is van de omzet.

 

Nogmaals dit is niet een bedrijf dat op zijn top draait maar wel ruimte heeft om dat te kunnen, als je het hebt over bezetting van 1/3 van de ruimte in de huidige situatie.

 

Graag een mening of tips over deze voortzetting

 

bij voorbaat dank!

 

Daniel

Link naar reactie
  • 0

Dag Daniel,

 

Dit klinkt als een hele mooie mogelijkheid om voor jezelf te beginnen. Toch raad ik je aan om je niet halsoverkop in deze zaak te storten. Zulke beslissingen moet je nooit overhaast nemen. Ik proef nu een beetje dat je onder druk gezet wordt (het is "now or never"), eigenlijk moet het dan, zeker als het over zulke majeure beslissingen gaat, altijd "never" zijn. Als jouw huidige werkgever jou oprecht een kans wil geven dan staat dit aanbod over een paar maanden ook nog. Zeker gezien dat er geen direct liquiditeitsbelang (hij wil niet onmiddellijk centen zien) lijkt te zijn bij de eigenaar mag dit geen probleem zijn.

 

Je moet eerst een gedegen boekenonderzoek doen om te kijken over er niet sprake is van de spreekwoordelijke lijken in de kast. Ik wil niet kwaad spreken over de huidige eigenaar, maar wat kan zijn is dat er iets vervelends staat te gebeuren. Als jij de nieuwe eigenaar bent wordt jij daarmee geconfronteerd. De inboedel is dan van jou, de huidige eigenaar heeft een vordering op jou. De inboedel kan jou worden ontnomen, de vordering van de huidige eigenaar op jou blijft dan gewoon staan.

Ook moet jij een prognose maken om te zien of jij kunt leven van de opbrengst van de onderneming. Hiervoor is het absoluut noodzakelijk dat jij volledige inzage krijgt in de financiële gegevens. En natuurlijk tegen welk percentage en welke termijnen jij de lening bij de huidige eigenaar dient af te lossen. Het probleem is dat jij aangeeft dat je zelf geen vermogen hebt. Je kunt je dus geen kat in de zak veroorloven.

 

Nog een tip. Mocht je voor jezelf beginnen dan is het in dit geval verstandig om jouw vrouw medevennoot te maken. Zij is dan eveneens ondernemer en kan profiteren van de zelfstandigenaftrek als ze aan het urencriterium komt. Als je er voor kiest om haar in loondienst te nemen is zij gewoon werknemer en kun je geen gebruik maken van deze mooie korting.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je vroeg ook nog om een link voor meer info:

http://www.khn.nl/smartsite.dws?id=8

 

Op basis van hetgeen je hier schrijft lijkt het mij handig om een capabel persoon te vragen je hierin bij te staan.

 

Mijn mening:

- huurpand

- 3 man vast personeel (ik neem even aan met een contract onbepaalde tijd)

- nul euro in je eigen portemonnee

- je eerste onderneming

 

Dan is het eigenlijk gokken i.p.v. ondernemen. Gaat alles goed is er niks aan de hand. Zit het een keer tegen dan kom je in de sfeer van betalingsachterstanden (huur, aflossing/rente, Belastingdienst). Dan zit je over 3 jaar in de WSNP met je gezin.

 

Als je het persé wil doen is het waarschijnlijk handig om toch een BV te starten. Personeel, huurpand en lening daarin. Zit het dan tegen dan is het jammer voor die BV maar dan kun je zelf simpelweg weer in loondienst aan de slag gaan (schuldenvrij). Eventueel een constructie met een vof en die BV.

 

Als de toko niet goed draait is er overigens ook geen sprake van een unieke kans. Er zijn op dit moment tientallen zoniet honderden horecabedrijven over te nemen die het allemaal nog net-niet zijn maar die allemaal beschikken over groeipotentieel. (Haast is dus sowieso weinig zinvol).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.