• 0

Een nieuw board op Higherlevel.nl?! Jazeker: Groei!

Op Higherlevel.nl zijn vele aankomende en startende ondernemers actief. Hartstikke goed natuurlijk, want de hoofdreden dat Higherlevel.nl ooit is opgericht is om kennis te delen zodat Nederland beter voorbereide ondernemers krijgt die tot meer in staat zijn door de kennis, ideeën en inspiratie die we met z'n allen hier uitwisselen. En dat begint natuurlijk allereerst met een goede start.

 

Ook discussies na de start vinden veel plaats hier op het forum. De eerste paar medewerkers, de eerste echte reclamecampagnes en artikelen in de pers, de eerste klanten buiten je eigen kennissenkring en het creëren van substantiële inkomsten om een bedrijf met recht een bedrijf te mogen noemen, al die onderwerpen komen dagelijks voorbij.

 

Maar we willen graag proberen om, heel eenvoudig en van onderaf aan beginnend, nog een stap verder te gaan. Vandaar dit board: speciaal voor groeiende ondernemers of zij die groei van hun onderneming als een belangrijk speerpunt zien. Over alle onderwerpen die daarbij komen kijken: commerciële uitdagingen als je echt hard groeit, de uitdagingen van het creëren van een schaalbare onderneming, het ervaren van flinke personele groei na de eerste tijd met slechts een paar medewerkers, het creëren, ontwikkelen en vooral beheren van niet alleen producten maar complete productportfolio's, internationaal gaan omdat Nederland te klein wordt, kortom, dit board is volledig gericht op groeiende ondernemingen.

 

Enkele uitgangspunten (die eigenlijk ook gelden voor andere delen van het forum, maar ze zijn met name ook relevant voor dit board):

[*]Offtopic discussies worden weggemodereerd. Dit topic gaat over onderwerpen die voor groeiende bedrijven relevant zijn;

[*]Startende ondernemers zijn van harte welkom, maar ervaringsdeskundigen krijgen de ruimte;

[*]Wij zijn een ondernemersforum. Aan huiswerkvragen doen wij niet.

Misschien werkt dit board, misschien ook niet, we zijn allemaal zeer benieuwd!

 

Nederland heeft namelijk grote behoefte aan groeiende, ambitieuze bedrijven en ondernemers nodig die durven te dromen en die de stappen willen zetten en offers willen brengen om mooie, duurzame bedrijven op te zetten en te laten floreren. En daar willen we met dit board een bijdrage aan gaan leveren, door iedereen met interesse in dit onderwerp, maar vooral ervaringsdeskundigen die het zelf meemaken of meegemaakt hebben, uit te nodigen aan de discussies mee te doen, kennis en ervaringen te delen en zo meer groeiende, sterke bedrijven te laten ontstaan!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat verstaat HL onder "groeien"? Ee bedrijf dat er aan wekt om het personeel te verdubbelen? Een bedrijf dat (naast de bestaande producten) een tweede en derde lijn producten in de markt gaat zetten?

 

Laten we proberen niet de discussie meteen met definities dicht te smeren. De grens is grijs, maar tegelijkertijd gevoelsmatig duidelijk: ambitieuze groei, een bedrijf neerzetten waaraan je werkt en niet waarin, een exponentieel schaalbaar bedrijf wat werkgelegenheid en waarde creëert... Waar precies de grenzen liggen is niet direct interessant in mijn ogen, wél dat HL als daar behoefte aan is, graag groeiers wil faciliteren kennis uit te wisselen en elkaar te inspireren.

Link naar reactie
  • 0

Over alle onderwerpen die daarbij komen kijken: commerciële uitdagingen als je echt hard groeit, de uitdagingen van het creëren van een schaalbare onderneming, het ervaren van flinke personele groei na de eerste tijd met slechts een paar medewerkers, het creëren, ontwikkelen en vooral beheren van niet alleen producten maar complete productportfolio's, internationaal gaan omdat Nederland te klein wordt, kortom, dit board is volledig gericht op groeiende ondernemingen.

 

Hoi Jeroen,

Ik denk dat toch elke ondernemer aan groei doet! Anders was hij/zij niet begonnen. Het komt te voorschijn onder veel andere board titels, zoals je al noemt. Ik zou juist eerder iets opzetten voor het stopzetten van groei, bedrijfsverkoop en aankoop, of uittreding of beeindiging. Dat zijn ook moeilijke en ingewikkelde problemen die discussie wensen.

Brood.

Link naar reactie
  • 0

Groeien of doorgroeien is een natuurlijk fenomeen (afkomstig uit het gewone leven). Iedereen is er aan onderhevig. Alle items in andere boards zijn indirect t.g.v. groei (bestaan). Je kunt het alleen moedwillig stoppen. Wil je jouw onderneming laten stabiliseren dan zal een ander wellicht de groeimarkt overnemen en in plaats van jou gaan groeien. CONCURRENTIE. Het is anders wanneer er geen markt meer is voor je product. Dan krijg je het probleem van afbouw of overstappen naar iets anders.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou juist eerder iets opzetten voor het stopzetten van groei, bedrijfsverkoop en aankoop, of uittreding of beeindiging. Dat zijn ook moeilijke en ingewikkelde problemen die discussie wensen.

 

Goed voorstel. Het een houdt het ander trouwens niet tegen. In de mode- en meubeldetailhandel verwacht circa 30% tot 50% van alle zelfstandigen de komende jaren zijn winkel te moeten sluiten. Teveel concurrentie van grote verticals, teveel concurrentie van webshops en geen opvolgers. Groot probleem, want niemand wil die winkels overnemen.

 

Probleem is alleen dat die generatie van stakers niet online is.

 

De stelling dat elke ondernemer gericht is op groei, wordt niet ondersteund door het niveau van een groot deel van de bijdragen op dit forum. De gedachtenwisseling wordt gedomineerd door starters met aanloopvragen en beginners met een relatief laag ambitieniveau. Het forum is gebaat met een aparte plek (of aparte laag) voor ondernemers die die fase voorbij zijn en nu serieus bezig zijn met verdere ontwikkeling, bemensing en internationalisering. Ik zeg 'aparte laag' omdat het wellicht ook mogelijk is binnen de bestaande categorieën een level-ondeling te maken, dat bezoekers naar keuze aan of uit kunnen zetten

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind beide topics interessant. Bedrijfsovername doe ik met grote regelmaat (althans, meestal namens anderen). Verder help ik ondernemers meer succes uit de business te halen. Dat is vaak groei, in ieder geval in rendement maar ook in omvang. Combinatie is natuurlijk het mooist!

 

Groei is an sich een riskante bezigheid. Er zijn genoeg bedrijven die hun eigen groei niet kunnen financieren en kapot gaan aan hun eigen succes. Bovendien neemt het aantal klachten exponentieel toe als dit niet vooraf goed wordt ingeregeld. Groeien terwijl je cash flow (bijv. ruim debiteurenbeleid) niet goed op orde is of er kwaliteit issues zijn is een vloek over jezelf afroepen.

 

Ik vind dat je groei goed moet voorbereiden. Daar is genoeg over te vertellen en het gaat veel verder dan het hebben van een superieure waardepropositie of briljante marketing. Het geheel is hierin zo sterk als de zwakste schakel in je eigen waardeketen. Bovendien is het misschien wel de grootste uitdaging de groei en voorsprong vol te houden.

 

Kortom: kennisuitwisseling op dit vlak juich ik bijzonder toe!

 

En natuurlijk ook met het oog op bedrijfsopvolging. Dat is een groot maatschappelijk probleem. Als de ondernemende babyboomgeneratie er niet in slaagt het bedrijf over te dragen, leidt dit tot een verlies aan werkgelegenheid. Vandaar dat (semi)overheidsinstanties zich hier nu eindelijk ook in mengen. Ik merk in mijn praktijk dat de verkopende babyboomer alles voor zich uit heeft geschoven, enigszins geholpen door de meest recente crisis. En nu er een tsunami aan bedrijven op de markt komt, is het een uitdaging om goede kopers te vinden. Zeker als de ondernemer druk voelt om zijn bedrijf te verkopen en het er niet helemaal top voor staat. De waarde verdampt dan waar je bij staat en dat is wel het pensioen van de ondernemer.

 

Bovenstaande biedt wel kansen voor kopers. Ik merk dat er nu meer mensen zijn die een bedrijf willen kopen, maar er weinig voor willen betalen. Veel gelukzoekers met onvoldoende eigen middelen en banken zijn nog steeds terughoudend. Nu zit er niet alleen maar kaf tussen het koren. Integendeel. Ik kom heel goede kopers tegen, maar financiering blijft kritiek. Ik heb wel wat mensen 'pro deo' geholpen om de financiering niet up front in mijn eigen zak te stoppen. Iedere cent is vaak nodig om de overname te laten slagen. Mijn verdiensten komen dan in een later stadium. Dus helemaal pro deo is het ook weer niet... ik moet immers ook mijn eigen tent laten groeien ;D.

 

Kortom: ik ben ook voorstander van kennisuitwisseling op dit vlak.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Groei is wat anders dan gestaag ontwikkelen. Concreet: omzet groeit per jaar meer dan 20%. Dit geeft speciale uitdagingen: hoe manage je de groei?

 

Dit in contrast met bescheiden, rustige groei. Zoals mijn bedrijf bijvoorbeeld . Ik heb max aantal uren te verkopen en ik verwacht niet dat mijn bedrijf daarom exploderen gaat.

 

Ben benieuwd of we ondernemers met deze prettige uitdaging hier hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ben met een financieringsopzet voor een sterk groeiend bedrijf bezig en kan wel wat afleiding gebruiken. HL is heel ontspannend. Dacht wel even aan dit topic en verhaal van Ewout deed me aan mijn eerste ondernemersavontuur denken dat ik tijdens mijn studie heb beleefd.

 

In een vorig leven was ik als DJ actief (vergane glorie). Heb zo'n beetje alles gedaan en in veel grote tenten in NL en daarbuiten mijn kunstje vertoond. Laten we het er op houden dat het best een succes was, zeker voor een student bedrijfskunde. Net als Ewout, had ik een beperking om te groeien (al had ik toen helemaal die ambitie niet). Enerzijds een maximaal aantal uren te verkopen en anderzijds tentamenperiodes... Nu was ik gemiddeld 180x per jaar aan het werk. Ik kreeg veel meer aanvragen, heb alleen de leukste dingen aangenomen en de rest afgehouden. Leuk bijbaantje dus. Echter, tijdens tentamenperiodes wilde ik liever niet aan het werk. Verder zat ik in de zomer 2 maanden in Spanje. Maar mijn klanten in NL hadden daar natuurlijk geen boodschap aan! Zij hebben hun tent te draaien en ik maakte daar een kritiek onderdeel van uit. Wat nu?? ???

 

Handig als ik was, bedacht ik dat ik backups moest gaan inregelen om mij gedurende de piekperiodes te ontlasten. Dus ik roeptoeteren dat ik mensen zocht. Binnen no time had ik 3 goede backups die ik nog wel een beetje moest opleiden in de studio die ik toen thuis had staan en in de leegloop uurtjes bij klanten (begin van de avond). So far so good.

 

Inmiddels had ik een tentamen en één van de backups bij een klant geplaatst. Kon ik de hele avond studeren, om 0:30 even de tent in om te zien of alles OK was, biertje drinken met de eigenaar (waar anders geen tijd voor was) en toch om 1:30 in mijn bed liggen. Volgende ochtend tentamen inkoppen en nog geld verdienen ook 8). Mijn eerste echte ondernemersgevoel!

 

Ondertussen kreeg ik de smaak te pakken en zette ik mijn backups vaker in. Ik hoefde geen nee meer te verkopen en kon gerust 2 maanden in Spanje zitten omdat de business letterlijk wel door draaide. How nice!!

 

Het werken met één van de backups heeft me toen wel een klant gekost (maar was toch geen leuke tent), dus dat is de keerzijde. Verder deed ik het voor spek en bonen (al ging het dan heel goed) en had ik totaal niet de ambitie om ermee door te gaan. De stap naar echte groei heb ik dus nooit gezet, al had ik met alle contacten van toen best een geinig boekingskantoor uit de grond kunnen stampen.

 

De moraal van bovenstaande is dat groei m.i. enkel tot stand kan komen als je ergens heel goed in bent en iedereen dat ook weet. Dat voel je als je steeds nee moet verkopen en klanten aan je trekken. Het begint met het opzetten van een sterk saleskanaal waar je de delivery vervolgens op moet afstemmen. Meer is het niet: sales en delivery. Sales moet continuïteit hebben en delivery moet excellent zijn. Let ook nog even op je financiën (groei moet je in de regel financieren), et voila. Zo simpel in essentie en toch nog moeilijk genoeg...... Goed dus dat er een topic als deze is.

 

Edit: Je wordt vanzelf ergens goed in als je passie er voor hebt en je het een aantal keren hebt gedaan. Ik was op mijn 12e met plaatjes draaien begonnen, heb veel kunnen oefenen en ben er 6 jaar later pas een beetje succesvol mee geworden. Dat biedt wellicht hoop voor starters. De passie en het talent zorgen ervoor dat je instapt. De klussen die je oppakt en goed afrondt voor de ervaring en bekendheid. En vervolgens perfectioneren en groeien. Dat zou iedereen moeten kunnen.

 

Link naar reactie
  • 0

Nuttig!!

 

De webwinkel groeit! En dat levert inderdaad uitdagingen op waarvan sommige voor mij lastig zijn terwijl ik verwacht dat dit voor anderen meer open deur zal zijn. Ik blijf dus zeker meelezen en zodra er iets concreets is, zal ik ook posten.

In de winkel natuurlijk productverkoop en daarnaast mijn werk als overnameadviseur en waarderingsexpert wat vanaf 1-1 ook anders ingericht gaat worden, ook daar groei. Dus diensten en producten, daar zullen vast vragen over komen.

 

Edit: na het lezen van de huidige topics in het board is de grens me niet veel duidelijker geworden :) Alsnog startersvragen vooral toch?

Link naar reactie
  • 0
heb je ergens een minimum aantal posts voor nodig dat je overal aan het posten bent in 2 minuten?? Pff,stop met onzin berichten te plaatsen aub...

 

Mee eens, 3 "me-too" reacties (waarvan 1 inmiddels door mij weggesnoeid ) zijn niet echt zinnige bijdragen aan dit forum en irriteert diverse leden enorm, en niet ten onrechte.

 

Bovendien is het niet alleen contraproductief maar ook onnodig: de postcountdrempel voor het "Wat vinden jullie van mijn "-board is al enige tijd geleden afgeschaft, juist om onzinne speedposters, irritaties en reacties daarop te voorkomen

 

PM verstuurd

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.