• 0

Producten van andere merken verkopen naast eigen merk?

Beste lezers,

 

Ik heb een webshop waarin in ik "health food" verkoop, ik doe dit nu ongeveer 2 jaar. Ik verkoop momenteel 4 verschillende producten van mijn eigen merk, en zie dat de omzet van dit jaar is gestegen t.o.v. van vorig jaar, maar niet zo veel. Ik vraag me nu af of het een goed idee is om ook producten van andere merken in mijn webshop te introduceren. In principe zou ik die producten ook onder mijn eigen merk in de webshop kunnen aanbieden, maar ik vraag me af hoe klanten dit zullen ervaren.

 

Mijn doel is om mijn eigen merk sterk neer te zetten omdat de ingredienten hoogwaardig zijn, omdat de winstmarge veel hoger is en omdat klanten een soort trouwheid aan het merk ontwikkelen als ze ervaren dat het product wat ze hebben gekocht van goede kwaliteit is. Maar wil ook geen klanten mislopen die meer keuze willen hebben...

 

Dus: Producten van andere merken verkopen= mijn eigen merk verloochenen of meer omzet?

 

Ideeen zijn welkom!

 

Groet,

 

beesje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe groter het aanbod des te beter.

 

Alleen met een compleet assortiment kan je webwinkel groeien en daarom is een groter assortiment noodzakelijk. Je eigen merk kan je daardoor ook beter in de picture zetten door te wijzen op onderscheidende eigenschappen zoals b.v. prijs of kwaliteit.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

ik ben net als René voorstander van de mix, zeker bekende A-merken kunnen de traffic naar je webwinkel verhogen

mede doordat je vindbaarheid beter wordt.

 

in onze formule (gezondheidswinkel) ligt het aandeel eigen merk tussen de 25 en 40% (varieert per winkel).

wij hebben regelmatig klanten die de winkel binnenstappen en vragen naar een product van een specifiek A-merk,

de meesten willen enkel die en zijn niet bereid te switchen naar het huismerk.

 

Als je in een verder stadium van de klantrelatie bent beland kan je makkelijker een eigen merk product adviseren

en op die (omgekeerde) manier je aandeel eigen merk vergoten.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

ik ben net als René voorstander van de mix, zeker bekende A-merken kunnen de traffic naar je webwinkel verhogen

mede doordat je vindbaarheid beter wordt.

 

in onze formule (gezondheidswinkel) ligt het aandeel eigen merk tussen de 25 en 40% (varieert per winkel).

wij hebben regelmatig klanten die de winkel binnenstappen en vragen naar een product van een specifiek A-merk,

de meesten willen enkel die en zijn niet bereid te switchen naar het huismerk.

 

Als je in een verder stadium van de klantrelatie bent beland kan je makkelijker een eigen merk product adviseren

en op die (omgekeerde) manier je aandeel eigen merk vergoten.

 

Hmm.. dus door andere merken klanten binnenhalen, om die vervolgens op termijn te "overtuigen" van mijn eigen merk.

 

Bas, is jouw gezondheidswinkel trouwens online of een echte winkel? In het geval van een echte winkel lopen mensen de winkel vaak binnen omdat het gewoonweg in de buurt of op hun weg is. Bij een online winkel zit een klant binnen 2 muisklikken in een andere winkel. Indien ik producten van een bepaald merk zou verkopen, die zijn ook te vinden in andere webshops, en wat maakt mijn winkel dan nog uniek? Mensen vinden mijn webshop nu omdat ze op zoek zijn naar een bepaald product, niet zozeer naar een merk...

 

Bedankt voor de feedback. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm.. dus door andere merken klanten binnenhalen, om die vervolgens op termijn te "overtuigen" van mijn eigen merk.

 

Bas, is jouw gezondheidswinkel trouwens online of een echte winkel? In het geval van een echte winkel lopen mensen de winkel vaak binnen omdat het gewoonweg in de buurt of op hun weg is. Bij een online winkel zit een klant binnen 2 muisklikken in een andere winkel. Indien ik producten van een bepaald merk zou verkopen, die zijn ook te vinden in andere webshops, en wat maakt mijn winkel dan nog uniek? Mensen vinden mijn webshop nu omdat ze op zoek zijn naar een bepaald product, niet zozeer naar een merk...

 

Bedankt voor de feedback. :)

 

 

? Nu ben ik de weg even kwijt.

 

Het product blijft, sterker nog je gaat het zelfde product ook van andere merken aanbieden en daardoor meer klanten binnenhalen die op zoek zijn naar het specifieke product.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

 

? Nu ben ik de weg even kwijt.

 

Het product blijft, sterker nog je gaat het zelfde product ook van andere merken aanbieden en daardoor meer klanten binnenhalen die op zoek zijn naar het specifieke product.

 

Oke, dat "makes sense". Ik kan er altijd nog mee experimenteren. Paar producten van andere merken aanbieden en kijken hoe het loopt.

 

Alrighty.

Link naar reactie
  • 0

Het uitgangspunt van de webshop zou niet moeten zijn om geld te verdienen maar om vaste klanten te krijgen. Klanten die loyaal zijn en die jouw webshop graag en oprecht bij andere mensen aanprijzen. EN die elke maand of elke twee maanden een bestelling bij je doen.

 

Natuurlijk is de eerste stap om een ander merk te gaan verkopen op je site een reuze stap! Je houdt van je eigen merk en je staat er volledig achter, dat heb je absoluut nodig als je het wilt verkopen. Maar is een ander merk echt zo slecht of een achteruitgang? Als je nu bij wijze van 25 kopers per dag misloopt omdat je een ander merk niet hebt en de concurrent wel. Dan weet je al dat ze ook nooit bij jou terecht gaan komen TENZIJ je het merk ook gaat voeren. En hieruit kunnen vaste klanten voortkomen als jij een betere service en prijs kan leveren ten opzichte van je concurrent. En dan kan je wel zeggen maar mijn eigen producten hebben een grotere marge, maar als je ze niets verkoopt aan die potentiële klanten heb je zowieso geen extra omzet! En als je hier 10 vaste klanten aan overhoudt die elke maand een bestelling doen van bijv. 30 euro reken dat eens uit op jaarbasis! Dan maakt marge toch minder uit, je verdient immers al meer. (ik weet niet hoeveel een gemiddelde bestelling bij jou is! En hoeveel kopers je per dag hebt, ik heb gewoon een voorbeeld gegeven)

 

Bedenk ook dat de klant vaak met een bewust doel op zoek gaat naar iets. Als ze van een bepaald merk de appelsap willen, dan is dat waar ze naar op zoek gaan. En dan kan jij wel bijv. apple juice aanbieden maar de klant bepaald wat hij/zij koopt (Dit geldt voornamelijk voor online aankopen, in een winkel kan je nog een beetje sturen.) Wanneer hun gefocust zijn op appelsap, dan willen ze dat kopen. En dan kan de apple juice van betere kwaliteit zijn een lagere prijs hebben of wat dan ook! De klant beslist, hoeveel jij ook van je eigen producten houdt.

 

Er zijn ook veel winkels die naast hun eigen merk er andere bekende merken bijverkopen. Bas gaf je net al een voorbeeld, maar ook bijv. beter bed doet dat. En ook schoenwinkels/kledingswinkels etc gaan het steeds meer doen. Bekende merken geven je extra bezoekers, jij moet zorgen dat het gehele plaatje ervoor zorgt dat klanten vervolgens bij jou kopen. En wat ze daarna kopen (gesproken vanuit mijn eigen visie... Zolang ze bij mij kopen, ben ik al blij)

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

 

Veel succes bij je beslissing

 

 

 

 

Jewels from Above - Handgemaakte sieraden van oa. Swarovski Crystal en echt zilver www.jewelsfromabove.nl

Link naar reactie
  • 0

Hmm.. dus door andere merken klanten binnenhalen, om die vervolgens op termijn te "overtuigen" van mijn eigen merk.

 

Bas, is jouw gezondheidswinkel trouwens online of een echte winkel? In het geval van een echte winkel lopen mensen de winkel vaak binnen omdat het gewoonweg in de buurt of op hun weg is. Bij een online winkel zit een klant binnen 2 muisklikken in een andere winkel. Indien ik producten van een bepaald merk zou verkopen, die zijn ook te vinden in andere webshops, en wat maakt mijn winkel dan nog uniek? Mensen vinden mijn webshop nu omdat ze op zoek zijn naar een bepaald product, niet zozeer naar een merk...

 

Bedankt voor de feedback. :)

 

Mijn winkel is fysiek, wij hebben overigens ook een landelijke (succesvolle) online winkel.

 

Ik ben met je eens dat online niet hetzelfde is, maar toch heb je online ook tools om klanten te verleiden ook iets van jouw eigen merk te verkopen, denk aan de tool "klanten die kochten bestelden ook

 

Mijn voorganger gaf ook al een goede: haal ze binnen met een A-merk en zorg dat ze bij je terug komen.

eigenlijk is dat niet anders als bij een fysieke winkel, alleen de manier waarop en hoe is anders.

Klantloyaliteit is belangrijk, denk ook aan een spaarsysteem of kortingsbonnen voor een volgende bezoek,

zorg er voor dat ze terugkomen!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.