• 0

Simpele jaarrekening webshop

Wij hebben (nu nog) 2 bedrijfjes. Binnenkort komt de 3de.

 

De eerste bestaal al enkele jaren en heeft wat meer diverse inkoopkosten ed dan de tweede. De eerste wordt dan ook opgemaakt door een boekhouder in ruil voor wederdiensten.

 

Het tweede bestaat enkele maandjes en is een webshop. Nog aardig kleinschalig, maar een jaarrekening vind ik erg handig ook al is het dan niet verplicht.

 

Nu wil ik eerst eens kijken of ik voor de tweede zelf iets kan maken.

Maar heb daar een aantal vragen over.

Is het bijvoorbeeld alleen maar:

 

Omzet

-verkopen via webshop

-Inkoop

-inkoop van voorraad/producten

-Webwinkel keurmerk (195 per jaar)

-Domeinnaam, webhosting + Ip adres

-SSL certificaat

-Inkoop kosten van verzending (pakketpost TNT)

-Inkoop van materialen (voor bijvoorbeeld reparatie of verpakkingsmateriaal)

-----

= winst

 

En dienen de getallen van bijvoorbeeld de inkoop en de verkoop exclusief btw te zijn, zoja moet de btw dan apart worden vermeld?

Zoja, hoe dit weg te schrijven?

En kunnen de genoemde inkopen allemaal bij elkaar in worden berekend, of moet alles apart?

Het is immers wel allemaal inkoop, maar niet allemaal verkoop. Het ene is meer promotie bijvoorbeeld, het andere is een hulpmiddel.

 

Als iemand een voorbeeld heeft van een jaarrekening voor een simpele webshop (dus zonder gehuurde ruimte of grote investeringen zoals computer ed) dan hoor ik het graag.

 

Alvast vriendelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag,

 

Kan uw huidige boekhouder u niet helpen aan een soort voorbeeld? Gezien uw vragen lijkt het me wel belangrijk om het goed te laten doornemen.

 

De kosten en opbrengsten kommen in beginsel exclusief btw op de resultatenrekening. Uw winst is afhankelijk van uw omzet minus de aanwezige kosten.

 

Gebruikt u een boekhouding oid? Daar komt vaak al een resultaat uit door het simpelweg goed te boeken.

 

Succes en mocht u vragen hebben hoor ik dit graag.

Met vriendelijke groet,

 

Lammers Administraties & Belastingadvies

 

Elwin Lammers

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een voorbeeld van de andere onderneming, maar deze is al even complexer dan de cijfertjes voor de webshop,

 

Ik doe eerst liever een poging om de informatie gratis te vergaren (de boekhouder heeft een soort ticket systeem en bij een x aantal vragen wordt er gefactureerd). We zijn nu overeengekomen dat de diensten die ik lever gelijk staan aan de diensten die de boekhouder levert.

 

Kan ik er niet op een andere manier aankomen of wordt het toch te complex zal ik het inderdaad via mijn boekhouder regelen of daar de jaarrekening laten opstellen. Het wel wel goed gebeuren natuurlijk.

 

Begrijp ik goed dat alle inkoopkosten die ik genoemd heb allemaal onder de algemene inkoop kosten vallen?

 

Als voorbeeld:

 

Omzet exclusief btw: € 8000,-

Inkoop exclusief btw: € 5000,-

= winst € 3000,-

 

Geen aparte dingen waar ik rekening mee moet houden?

 

Of moet de voorraad (bijvoorbeeld 150 producten, alle producten minstens 10 op voorraad) ook worden opgeteld (inkoopprijs ex btw) en dit van de inkoop worden afgetrokken aangezien dit dan pas verkocht gaat worden in 2011?

 

Voor de boekhouding van het complexere bedrijf gebruiken we Mill7.

Voor de webshop hebben we besloten (gezien dit erg eenvoudig bij is te houden en geen investeringen/afschrijven ed heeft) het gewoon in excel eerst bij te houden. Werkt tot nu toe nog erg goed.

Link naar reactie
  • 1

Als je een jaarrekening wilt gaan maken kan je er beter wel verstand van hebben. Voorbeeld: (stel BTW draag je pas in 2011 af)

 

Ingekocht 2010: € 5.000 ex. btw aan artikelen.

Verkocht 2010: € 4.000 ex. btw van de totale ingekochte artikelen, met 100% marge dus € 8.000 ex. btw omzet.

Overige kosten 2010 zoals website etc. € 1.000 ex. btw.

 

RESULTATENREKENING

 

Omzet € 8.000

Kostprijs omzet € 4.000

Overige kosten € 1.000

-----------------------

Winst € 3.000

 

BALANS 31-12-2010

 

Debet

Voorraad € 1.000

Bank € 2.380

 

Credit

Eigen vermogen (winst 2010) € 3.000

Nog te betalen BTW € 380 (€ 1.520 - € 1.140)

 

:)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.