Wat was jouw motivatie om als ondernemer te starten?

Aanbevolen berichten

Gewoon puur uit nieuwsgierigheid! Zoveel ondernemers, zoveel verschillende achtergronden.

Wat was jouw motivatie om voor jezelf te beginnen? En voor de mensen die al langere tijd ondernemer zijn, is dat vandaag de dag nog je motivatie?

 

Zelf vind ik het verschrikkelijk om onder een baas te werken. Ik wil creatief bezig zijn en vooral hard werken (niet dat een baas daar tegen is ;D) Maar ik wil daar zelf resultaten van zien. Ik wil ondernemend bezig zijn, plannen maken, bijstellen, uitvoeren etc. De vrijheid en de uitdaging zijn mijn motivatie!

 

En bij jou?

Jewels from Above - Handgemaakte sieraden van oa. Swarovski Crystal en echt zilver www.jewelsfromabove.nl

Link naar reactie

Een "take this job and shove it" moment, oftewel "dan doe je het maar lekker zelf!", tussen mij en m'n toenmalige baas. Dag later zat ik bij de KvK, 2 weken later was ik "in business". 6 jaar geleden nu, geen seconde spijt van gehad en nu bezig om van m'n "thuiskantoor" naar een echte bedrijfsruimte over te gaan (vandaag kantoormeubels gehaald)

Link naar reactie

Leuk om al jullie reactie's te lezen!

 

Ze zijn zo verschillend!

 

Eigenlijk moet ik ook wel zeggen dat het er bij mij ook al van jongs af aan in zit! Van het organiseren van een bingo tot een inimini nagelstudio (gewoon op school) tot een eigen winkel. Nu ben ik weer helemaal vanaf nul een business aan het opbouwen. Een stuk zwaarder deze keer, want eigenlijk is het ook uit nood ontstaan... Kon geen baan vinden voor een flink aantal maanden en werd zo gefrustreerd dat ik een part time baan heb genomen en nu 'bij klus' door een eigen onderneming te starten.

 

Jewels from Above - Handgemaakte sieraden van oa. Swarovski Crystal en echt zilver www.jewelsfromabove.nl

Link naar reactie

Ik ben begonnen omdat ik wegens gezondheidsproblemen al enkele jaren in de WAO zat.

Ik zag het niet zitten om daar nog jaren in de blijven (was nog maar 25), maar voor een baas werken lukte me niet door mijn gezondheid.

De enige oplossing om ooit weer te kunnen werken was om zelf mijn uren, tijd en inzet in te kunnen delen.

Zodoende heel klein van huis uit begonnen en daarnaast een paar uurtjes per week bij een heel begripvolle baas gewerkt.

Langzaamaan mijn grenzen verlegd en na 2,5 jaar het onmogelijk geachte waargemaakt: fulltime werken/ondernemen.

Inmiddels begin ik aan mijn 5e jaar: het was niet altijd even gemakkelijk door mijn gezondheid, maar het was het dubbel en dik waard!

Vorig jaar 2e bedrijfje opgericht wat ik nu aan het opbouwen ben.

Ik geniet er elke dag van dat ik, tegen verwachting in, toch een carrière heb kunnen opbouwen.

Dus voor mij geldt: Never give up your dreams, fight for it, even when nobody believes in it!

 

Link naar reactie

Ik ben zelf puur als hobby begonnen met een site om inspiratie/tips over kralen uit te wisselen. Doordat er op 'n gegeven moment honderden bezoekers was raadde iemand me aan om wat te gaan verkopen. Ik had toen nog nooit bij een eigen zaak stilgestaan en wist er niets vanaf. Ik ga nu alweer mijn 7de jaar in dus het bevalt prima. :D Ik geniet van de voldoening en de vrijheid. Vrijheid dat je kan werken wanneer je wil, maar ook dat je alle beslissingen helemaal zelf mag nemen. Ik zeg altijd maar mijn enige baas voor wie ik lief moet zijn is de belastingdienst. ;) En ok, de klanten dan, maar dat is makkelijk. En het blijft leuk om te zien hoeveel energie je krijgt als een idee goed uitpakt of hoe leuk het blijft om een enthousiast mailtje van een klant te krijgen. Heerlijk toch als je nu al weet dat je jaar-in-jaar-uit hier mee door wil gaan en iedere vrijdag weer denkt 'he jammer, had dit en dit nog af willen krijgen'? ;)

Link naar reactie

Mijn motivatie was dat de de meeste accountant-partners die het voor het zeggen hadden bij mijn werkgevers (middelgrote en kleine MKB-accountantskantoren) naar mijn idee teveel bezig waren met hun eigen declarabele uren en te weinig met de vraag hoe ze het kantoor en hun werknemers optimaal konden laten presteren. Want voor marketing&sales en stroomlijning van algemene en fiscale werkprocessen was nauwelijks aandacht.

 

Elke "veel gemekker weinig wol"-klant was daardoor van harte welkom (elke klant is er immers één). En zelfs de zeldzaamste fiscale opdrachten werden daardoor aangenomen, maar bijna nooit uitbesteed (elke euro eigen omzet is er immers één). Verder was menig dossier daardoor een puinhoop (wat wil je ook als je o.a. een map "correspondentie" hanteert, want daar valt ongeveer alles onder). En het tijdregistratiesysteem meestal een typisch geval van: "Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?" Je weet wel, een systeem met tienduizend werkcodes en uren besteed aan werksoort A voor klant B moeten schrijven onder werksoort C op klant D, omdat de klant dat zo zou willen.

 

Bovendien hadden die accountants veelal de nare gewoonte om fiscaal advieswerk zonder overleg vooraf met de fiscalist voor een habbekrats te verkopen (want de accountant was het eerste en wat hem betreft enige aanspreekpunt van de klant en een lage prijs verkoopt lekker makkelijk) en vervolgens de fiscalist de schuld te geven van het feit dat er zoveel tijd op dat soort klussen moest worden afgeboekt.

 

Ik ben dus vooral voor mezelf begonnen om te ontdekken of ik als zelfstandig MKB-fiscalist met puur de focus op fiscaal werk, zou kunnen overleven en op een leukere manier zou kunnen werken dan in loondienst bij accountants. Ja dus!

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie

Net als veel mensen al jaren met het idee rond gelopen om iets voor mezelf te willen. Vroeger als grafisch ontwerper al een eigen studio op willen richten, helaas door RSI problemen is dat er toen nooit van gekomen.

 

Bij toeval ontdekt dat er nog iets mistte in de kattenmeubelbranche en hierop ingesprongen. Ik kan er helaas nog niet fulltime van ondernemen, maar wie weet wat er in de toekomst nog gaat veranderen!

Het is in ieder geval heerlijk om je eigen paden uit te zetten en aan niemand verantwoording af te moeten leggen :)

 

 

 

Link naar reactie

Uh.... maar Karin toch..... Later zul je ontdekken dat je om goed te ondernemen, over alles verantwoording moet nemen. Dat voelt wat anders dan "afleggen".... Veel beter, eerlijk gezegd. ;)

 

...foute woordkeuze ;). Verantwoording nemen: jazekers, maar inderdaad wel van je eigen keuzes. En verantwoording nemen waar je ook voor 100% verantwoordelijk voor bent is equivalent voor ondernemen: dat bevalt me wel.

Link naar reactie

@jenson wat voor klanten heb je dan wel niet haha

 

Eigenlijk is mijn opmerking dat een klant erger is dan een baas wel serieus bedoeld. Een klant betaalt niet als ie niet tevreden is. Een baas betaalt altijd je salaris netjes op tijd. Ook probeert een baas altijd wel de vrede te bewaren terwijl een ontevreden klant er vaak hard in gaat.

 

Ik denk dat velen wiens motivatie is "niet voor een baas te willen werken" uiteindelijk van een koude kermis thuiskomen.

 

Verder heb ik wel tevreden klanten, hoor. En ik ben een tevreden ondernemer :-)

Link naar reactie

@Jenson

 

Ja als je het op die manier stelt :)

 

Ik zelf vind het vervelend om onder een baas te werken omdat het je beperkt. Een baas zal je nooit groter/hoger laten groeien dan hem. En of je die positie nu wel of niet bereikt het gaat er om dat je het uberhaupt niet gaat bereiken als je voor een baas blijft werken.

Jewels from Above - Handgemaakte sieraden van oa. Swarovski Crystal en echt zilver www.jewelsfromabove.nl

Link naar reactie

Mijn motivatie kwam voort uit de onmogelijkheid lang een baas aan me te binden. Ik denk dat ik teveel initiatief nam voor mijn functies. De enige plek die ik langer mocht bezetten was een baan als chauffeur voor invalide kinderen. Het gevolg was dat ik zelf ben gaan experimenteren als zelfstandig ondernemer in de reparatie van traktoren. Al snel begon ik allerlei apparaten te modificeren en te herontwerpen, soms tot ongenoegen van de fabrikant. Ze hadden er steeds meer moeite mee dat ik zelf alles beter kon. Maar ja ik kocht de spullen gewoon en betaalde hen. Ik bepaalde zelf wel wat ik ermee deed. Het gevolg was dat ik wel leuke nieuwe dingen fabriceerde. Dit zorgde wel voor een leuke inkomstenstroom. Ik kreeg allerlei leuke opdrachten en heb allerlei expirementen op eigen initiatief gedaan. Heeft ook af en toe veel geld gekost en ook wel vaak veel stress. Ik heb er echter geen seconde spijt van gehad om als ondernemer de wereld te hebben gaan ontdekken.

Link naar reactie

De dingen waar ik over droomde realiteit te maken. Vooral dus voor het web. Creatieve concepten, games. De vrijheid hoort daar bij, maar ik deed gewoon omdat ik dingen leven wilde inblazen. Na 4 jaar als ondernemer kan ik je een ding vertellen: als je "vrijheid" zoekt moet je het inbouwen. Het ironische is dat je meestal inderdaad meer vrijheid hebt, maar dat 8 uur per dag te weinig wordt. Het wordt ook snel je gevangenis. En wat dat betreft kan ik maar 1 tip geven: doe wat je het liefst wilt. Alleen dan kom je door zware tijden heen. Bedenk niet alleen "wat zou een leuk concept zijn?" maar ook "wat zou ik leuk vinden om te DOEN, elke dag weer?"

 

 

Link naar reactie

Verantwoordelijk zijn voor je eigen keuzes, en daar ook de vruchten van plukken.

En natuurlijk ook geld.

Waarom zou ik voor mijn baas haar dure auto en huis bij elkaar verdienen en zelf in een oude civic blijven rijden?

Terwijl mijn baas zichzelf al amper meer met de winkels bemoeide maar wel elke maand een veelvoud van het salaris van ons in de winkel overgemaakt kreeg.

En het ondernemerschap heeft altijd getrokken. Handelde vroeger op school al in allerlei dingen, modchips en dergelijke.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.