• 0

Franchise PRIMERA tabak & gemak

Hallo iedereen,

 

Binnen nu en 2 jaar zou ik graag willen ondernemen in tabak & gemak op franchise basis.

IK heb dan wel even rondgekeken hier en daar en de formule van PRIMERA trok me wel aan.

Ik ben een startend ondernemer en wij willen dit dan met zijn tweeën doen.

Graag zou ik dan hier vanuit de mensen met ervaringen willen weten wat zij vinden van dit concept en wat de voor en nadelen zijn.

Mischien zullen er wel mensen zijn die hier gewerkt hebben of nog werken.

Mischien zijn er wel die er ondernemer zijn.

Graag zou ik eerst hier wat informatie en ervaring willen opdoen voordat ik wat winkels langs ga.

Mochten er nog vragen voor me zijn dan zou ik die graag willen beantwoorden.

In het kort zal ik hier beneden wel wat opgeven vanmezelf.

 

- wat zijn de voor en nadelen van franchise met primera.

- wat is de nadeel van primera.

-wat zijn de voordelen.

mischien zijn er nog wel dingen waar ik niet op kom die jullie dan mischien kunnen bedenken en antwoorden.

IK stel het zeer op prijs .

vast bedankt allemaal.

 

 

man

23 jaar

startkapitaal : 70.000 euro.

startend ondernemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De vraag heeft eigenlijk 2 deelvragen in zich:

1. wat vinden we van een tabak-gemak-zaak

2. wat vinden we van de Primera samenwerkingsformule

 

1. voordeel:

- het is vaak met 2 man met eventueel ondersteuning van enkele hulpkrachten te draaien, je hoeft dus geen top personeelsmanager te zijn om het te kunnen draaien.

- makkelijk assortiment, geen mode, geen tht's

- vaak zijn er prima ondernemingen over te nemen, meteen een lopende toko > minder risico

 

nadeel:

- tabak heeft wat vervelende neveneffecten, inbraak/overvalgevoelig, tabak krijgt een steeds negatiever imago

- je bent 23, als je nu in die shop gaat staan wordt je wereld de komende jaren wel heel klein ("3 boxen Caballero met filter mevrouw Jansen? Alstublieft ... ")

 

2. Voordeel:

- Op de juiste locatie kun je met zo'n Primeraformule een prima boterham verdienen.

- je hoeft het wiel niet uit te vinden, assortiment, marketing en automatisering zijn op het juiste niveau voor handen.

- Primera is een cooperatie, dat heeft als extra voordeel boven een reguliere situatie dat de gezamenlijke winkeliers een stevige vinger in de pap hebben (met name qua condities en bijdrage erg belangrijk). Het belang van die cooperatie komt eigenlijk pas naar boven als er "herrie" in de formule komt. Negatieve voorbeelden zijn bijvoorbeeld Bakkerij Bart, Oil & Vinegar.

- Mede gezien je leeftijd: je kunt heel veel leren van je collega-winkeliers. Dingen die zij succesvol toepassen kun jij ook gebruiken in jouw toko.

 

Nadeel:

- het is minder spannend om samen te werken in een formule. Je kunt het minder een eigen draai geven. (Maar of dat op je 23e al een groot minpunt is?).

Link naar reactie
  • 0

Hallo Wouter,

 

Bedankt voor je tips.

Mocht ik zo een formule willen starten zou ik zoals boven genoemd moeten letten op de contracten,

Ik heb hier eerlijk gezegd helemaal geen idee en verstand van.

Wat zijn eigenlijk de punten van zo een contract als je een franchise aangaat.

 

-van de nationale franchise gids heb ik begrepen dat ze een gemiddelde omzet hebben van een miljoen per jaar.

Wat is eigenlijk de netto bedrag dat voor je blijft.

mocht je in zo een geval jezelf verlonen wat is het bedrag dan.

 

Mocht het nou zo zijn dat ik van het slechte op pad ga.

ik heb een 5 jaar contract en mijn winkel gaat na 2 jaar failliet omdat ik het niet meer red.

wat zou er dan kunnen gebeuren in zo een situatie.

 

Of zijn er nog verder persoonlijke tips die u mij kunt geven voor mijn gesprek die ik zal krijgen met primera.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Diegene die mij kennen weten dat ik niet zo'n voorstander ben van franchise, ondanks het imago van zorgeloos ondernemen stoppen veel franchisenemers na het aflopen van het contract en verlengen deze niet. Ook is de investering zo hoog dat de franchiser de eerste jaren (5 tot 10) op bijstandsniveau of in het gunstige geval op minimumloon niveau zit door de torenhoge aflossing.

Tegenwoordig zijn er gelukkig bedrijven/organisaties die zich inzetten voor de franchisenemers en de franchise organisaties goed in de gaten houden en zover ik weet zijn de berichten over Primera positief.

 

Persoonlijk vind ik Primera ook een goede formule en ondanks dat afgelopen jaren slecht waren voor de detailhandel bleven de zaken van Primera het redelijk tot goed doen.

 

Een punt waar je op moet letten, in jouw specifieke geval, is dat je geen haast maakt met de locatie. Zorg dat de locatie goed is en ga niet alleen af op het advies van de franchisegever of de adviseur.

Als het om overname gaat van een bestaande vestiging laat je dan niets wijs maken over dat jij een betere omzet kan maken omdat de vorige franchisenemer zijn bets niet deed, dit zijn vaak onzin verhalen en het slecht lopen van betreffende vestiging is vaak alleen te wijten aan de slechte locatie.

 

Edit: Betreffende je opmerking over de omzet; dit cijfer klopt niet. Het is wel een branche waar de marge erg klein is en je veel omzet moet maken wil je er een modaal inkomen uithalen.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Diegene die mij kennen weten dat ik niet zo'n voorstander ben van franchise, ondanks het imago van zorgeloos ondernemen stoppen veel franchisenemers na het aflopen van het contract en verlengen deze niet. Ook is de investering zo hoog dat de franchiser de eerste jaren (5 tot 10) op bijstandsniveau of in het gunstige geval op minimumloon niveau zit door de torenhoge aflossing.

Tegenwoordig zijn er gelukkig bedrijven/organisaties die zich inzetten voor de franchisenemers en de franchise organisaties goed in de gaten houden en zover ik weet zijn de berichten over Primera positief.

 

Persoonlijk vind ik Primera ook een goede formule en ondanks dat afgelopen jaren slecht waren voor de detailhandel bleven de zaken van Primera het redelijk tot goed doen.

 

Een punt waar je op moet letten, in jouw specifieke geval, is dat je geen haast maakt met de locatie. Zorg dat de locatie goed is en ga niet alleen af op het advies van de franchisegever of de adviseur.

Als het om overname gaat van een bestaande vestiging laat je dan niets wijs maken over dat jij een betere omzet kan maken omdat de vorige franchisenemer zijn bets niet deed, dit zijn vaak onzin verhalen en het slecht lopen van betreffende vestiging is vaak alleen te wijten aan de slechte locatie.

Bedankt, Mooi om je tips te zien en te lezen. De vestiging en locatie onderzoeken worden gedaan door primera is me verteld door een bekende.

Maar is het dan zo dat ik persoonlijk op zoek moet gaan naar de locatie ? of wordt ik hierbij wel geholpen.

persoonlijk ben ik zoals je aangeeft geen voorstander van overnemen van bestaande zaken die al niet goed lopen.

Ik heb dan van gids en bladen gelezen dat zo een bedrijf wel goed verdient qua omzet per jaar.

maar ook weer zoals je aangeeft, wat houdt de ondernemer(franchiser) eigenlijk over per maand netto ?

Link naar reactie
  • 0

Sorry :-[

 

wou het vragen aan de starterscoach ....

Geeft niks hoor. (Welkom op HL trouwens).

 

1 tip. Zorg dat je in contact komt iemand die zich als ondernemer bewezen heeft en die je hierin kan helpen en die je al kent/die je vertrouwd. Primera lijkt mij een integere organisatie maar ik zou je adviseren dat je zo'n traject ingaat met iemand die 100% aan jouw kant staat. Het ontbreekt je simpelweg aan ervaring om dit soort contracten inhoudelijk te beoordelen (heel begrijpelijk hoor).

 

Als je een zaak gaat overnemen zal met name de overnamesom voor zaken als inventaris, voorraad een belangrijk onderwerp zijn. Daarnaast het (waarschijnlijk) huurcontract. Op de betere locaties wordt veel gewerkt met 5 jaars contracten (een opstart met 1 of 2 jaar kan contractueel ook). Daarnaast wordt je lid van Primera.

 

Dit zijn toko's met hoge omzet, lage marge, heel veel kleine kassa-aanslagen, iedere dag een paar honderd man voor je neus (kraslot van 2,50 , wenskaart 2,95 , doosje sigaren 7,50 etc).

 

6 dagen per week werken. Om 8.30 uur open (hehe, blij dat je open bent, mijn sigaretten zijn op) en om 18.00 uur dicht. Misschien nog een of enkele koopavonden per week. Daarvoor kun je een mooie boterham verdienen. (op de verkeerde locatie verdient een slechte ondernemer misschien 1000 euro per maand, op de juiste locatie verdient een goede ondernemer een directeurssalaris)

 

Als je het contractueel goed in elkaar zet dan kun je naar mijn idee hier heel veilig aan beginnen zonder dat je in enorme problemen kunt komen. Belangrijkste punt van aandacht ben je eigenlijk zelf. Ben jij de juiste persoon om zo'n toko te bemannen. Een stevige persoonlijkheid met een gezond gevoel voor humor. Ben je gezond genoeg om 6 dagen per week flink aan te poten. Kun je tegen slappe teksten (wat een weer he, al die sneeuw)? Ben je genoeg, maar niet teveel sociaal werker? etc

Link naar reactie
  • 0

Diegene die mij kennen weten dat ik niet zo'n voorstander ben van franchise, ondanks het imago van zorgeloos ondernemen stoppen veel franchisenemers na het aflopen van het contract en verlengen deze niet. Ook is de investering zo hoog dat de franchiser de eerste jaren (5 tot 10) op bijstandsniveau of in het gunstige geval op minimumloon niveau zit door de torenhoge aflossing.

Tegenwoordig zijn er gelukkig bedrijven/organisaties die zich inzetten voor de franchisenemers en de franchise organisaties goed in de gaten houden en zover ik weet zijn de berichten over Primera positief.

 

Persoonlijk vind ik Primera ook een goede formule en ondanks dat afgelopen jaren slecht waren voor de detailhandel bleven de zaken van Primera het redelijk tot goed doen.

 

Een punt waar je op moet letten, in jouw specifieke geval, is dat je geen haast maakt met de locatie. Zorg dat de locatie goed is en ga niet alleen af op het advies van de franchisegever of de adviseur.

Als het om overname gaat van een bestaande vestiging laat je dan niets wijs maken over dat jij een betere omzet kan maken omdat de vorige franchisenemer zijn bets niet deed, dit zijn vaak onzin verhalen en het slecht lopen van betreffende vestiging is vaak alleen te wijten aan de slechte locatie.

 

Edit: Betreffende je opmerking over de omzet; dit cijfer klopt niet. Het is wel een branche waar de marge erg klein is en je veel omzet moet maken wil je er een modaal inkomen uithalen.

Ik heb dit van een eigenaar horen zeggen en ook eens gezien op de gids.

En gezien de formule op de nationale franchise gids van totaal gemak verdienen die ook per jaar gemiddeld 750.000-1.000.000 euro omzet.

Wat denk je ?

Link naar reactie
  • 0

Seurdar,

 

Ik zal vanavond mailen naar iemand die zich met dit soort zaken bezighoudt en kijken wat zij hierover te zeggen hebt. Ik ben geen expert met franchise.

Oke, ik hoop dat zij u veel meer kunnen vertellen over hun zaakje zodat ik het weer kan overnemen van u.

Het is namelijk wel zo dat ik voor het eerst stap in dit ondernemings boot.

Ik ben totaal geen expert en een ervare.

Met als jullie tips die ik hier kan krijgen kan ik een schets voor me maken van de voor en nadelen.

Bedankt .

Link naar reactie
  • 0

Sorry :-[

 

wou het vragen aan de starterscoach ....

Geeft niks hoor. (Welkom op HL trouwens).

 

1 tip. Zorg dat je in contact komt iemand die zich als ondernemer bewezen heeft en die je hierin kan helpen en die je al kent/die je vertrouwd. Primera lijkt mij een integere organisatie maar ik zou je adviseren dat je zo'n traject ingaat met iemand die 100% aan jouw kant staat. Het ontbreekt je simpelweg aan ervaring om dit soort contracten inhoudelijk te beoordelen (heel begrijpelijk hoor).

 

Als je een zaak gaat overnemen zal met name de overnamesom voor zaken als inventaris, voorraad een belangrijk onderwerp zijn. Daarnaast het (waarschijnlijk) huurcontract. Op de betere locaties wordt veel gewerkt met 5 jaars contracten (een opstart met 1 of 2 jaar kan contractueel ook). Daarnaast wordt je lid van Primera.

 

Dit zijn toko's met hoge omzet, lage marge, heel veel kleine kassa-aanslagen, iedere dag een paar honderd man voor je neus (kraslot van 2,50 , wenskaart 2,95 , doosje sigaren 7,50 etc).

 

6 dagen per week werken. Om 8.30 uur open (hehe, blij dat je open bent, mijn sigaretten zijn op) en om 18.00 uur dicht. Misschien nog een of enkele koopavonden per week. Daarvoor kun je een mooie boterham verdienen. (op de verkeerde locatie verdient een slechte ondernemer misschien 1000 euro per maand, op de juiste locatie verdient een goede ondernemer een directeurssalaris)

 

Als je het contractueel goed in elkaar zet dan kun je naar mijn idee hier heel veilig aan beginnen zonder dat je in enorme problemen kunt komen. Belangrijkste punt van aandacht ben je eigenlijk zelf. Ben jij de juiste persoon om zo'n toko te bemannen. Een stevige persoonlijkheid met een gezond gevoel voor humor. Ben je gezond genoeg om 6 dagen per week flink aan te poten. Kun je tegen slappe teksten (wat een weer he, al die sneeuw)? Ben je genoeg, maar niet teveel sociaal werker? etc

hehe ik stuur je wel een pakje sigaret op.

Leuk om hier te zijn bedankt.

Ik zal morgen weer verder tikken met weer verdere vragen hoop ik.

bedankt allemaal. en tot morgen.

Link naar reactie
  • 0

hehe ik stuur je wel een pakje sigaret op.

Leuk om hier te zijn bedankt.

Ik zal morgen weer verder tikken met weer verdere vragen hoop ik.

bedankt allemaal. en tot morgen.

Mag ik dat ruilen voor 1/5 staatslot ... dan heb ik er misschien nog iets aan ...

 

(Het roken van sigaretten is een slechte combi met mijn beoefening van poweryoga .... :) )

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn voor jou zelf redenen geweest zijn om juist een franchise formule te willen nemen en waarom dan juist Primera?

Voor mij zijn voornamelijk de verkoopswaren. Het zijn nogal de spullen die we ( grootendeels dan ) in ons leven nodig hebben.

Zoals de pennen, snoepswaren, tijdschriften, sigaretten, fotos, tnt, etc...

veel heb ik ook gezocht naar andere franchise winkels in deze branch. Wel kwam ik uit op het resultaat dat primera wel over een goeie naam beschikt in deze branch en de grootste zijn en maar verder groeien.

Dit is voor mij informatie opdoen en kijken wat de voor en nadelen zijn en een overzicht hebben.

een ding is zeker...ondernemen wil ik wel.( hopen dat het lukt )

 

 

Link naar reactie
  • 0

Franchise heeft voor- en uiteraard ook nadelen.

Uiteraard is er al een hoop voor je geregeld, je stapt in op een rijdende trein en dat is wel makkelijk.

aan de andere kant zijn er ook nadelen: het kost een hoop euro's!

 

De markt waar jij je in begeeft komt de meeste winst uit de loterijen en het randassortiment,

en Primera regelt uiteraard goede inkoopprijzen die je als éénling nooit kan krijgen.

de formule is al goed ontwikkeld en voor zover ik het kan overzien zijn het veelal drukbezochte winkels

 

Aan de andere kant zijn er al een hoop dingen beslist waar jij geen invloed op kan hebben.

De franchisegever denkt voornamelijk vanuit hun perspectief, dat is niet altijd het jouwe.

Contracten kunnen nogal wat verplichtingen bevatten die vooral voor jou nadelig kunnen zijn.

Je hebt geen volledige vrijheid om te doen wat je wil.

 

Mijn voor-argument is meestal dat je als volledig zelfstandige echt alles zelf moet regelen en uitzoeken

en dat kost je ook een hoop tijd en geld. Samen sta je sterk.

 

We hebben natuurlijk geen idee van je achtergrond, heb je al eens een week of langer in een Primera-winkel gewerkt?

kijk anders eens of je ergens "stage" kunt lopen, kennismaken met het type en hoeveelheid werk.

 

voor hulp bij contracten en andere startzaken kan je natuurlijk een starterscoach zoeken,

wellicht heeft Primera ook een mentorsysteem.

 

Ik ondersteun overigens de mening van René: zoek een goede locatie!

 

(for teh record: ik ben zelf ook franchise-nemer)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

hehe ik stuur je wel een pakje sigaret op.

 

Met zulke opmerkingen, moet je nog maar eens goed verdiepen op het ondernemen in zo'n winkel.

M.a.w. op een pakje sigaretten mag je blij zijn als je 7% verdient, 1 pakje die gestolen wordt of weggegeven wordt moet weer terugverdiend worden door zo'n 20 pakjes te verkopen.

Kijk, daar spreekt de accountant/boekhouder! ;) Herkenbaar!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

De cijfers die ik hier heb, uit het jaarboek van het HBD, over 2009 zijn:

 

Gemiddelde omzet tabak/gemakswinkel 879.500 waarvan 485.000 uit tabaksartikelen, 242.000 uit kansspelen, 73.000 uit OV kaarten komt. Conclusie is dat bijna 8 ton komt uit de verkoop van producten die heel weinig marge geven.

 

Er is nog ruimte, in de grotere winkelsteden, voor een gemakszaak in Almere, Amersfoort, Zoetermeer, Emmen en Ede.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

De cijfers die ik hier heb, uit het jaarboek van het HBD, over 2009 zijn:

 

Gemiddelde omzet tabak/gemakswinkel 879.500 waarvan 485.000 uit tabaksartikelen, 242.000 uit kansspelen, 73.000 uit OV kaarten komt. Conclusie is dat bijna 8 ton komt uit de verkoop van producten die heel weinig marge geven.

 

Er is nog ruimte, in de grotere winkelsteden, voor een gemakszaak in Almere, Amersfoort, Zoetermeer, Emmen en Ede.

Bedankt Rene. Na wat site's te bezoeken heb ik ook gelezen dat het een lage marge heeft.

Het is een dubbele nadenken waard nu ik zoveel gelezen en gezien hebt betreffende de cijfers.

WIl je een goede boterham verdienen is als enige uitgangspunt dat je een goed locatie en een drukbezochte winkel moet hebben.

Je zou dan wel een torenhoge omzet moeten draaien wil je wat overhouden en niet modaal leven om je schulden af te lossen.

IK woon zelf in rotterdam maar daar zit het al namelijk vol van de tabak gemakzaken.

 

Zoetermeer lijkt me wel een mooie plek om wat te beginnen. Moet maar eens rondkijken of er een uniek plek vrij is.

Of toch in rotterdam een goed lopende zaakje overnemen mocht die er zijn.

 

Bedankt allemaal.

 

PS: Ik zal zeker geen pakjes sigaretten meer opsturen. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Franchise heeft voor- en uiteraard ook nadelen.

Uiteraard is er al een hoop voor je geregeld, je stapt in op een rijdende trein en dat is wel makkelijk.

aan de andere kant zijn er ook nadelen: het kost een hoop euro's!

 

De markt waar jij je in begeeft komt de meeste winst uit de loterijen en het randassortiment,

en Primera regelt uiteraard goede inkoopprijzen die je als éénling nooit kan krijgen.

de formule is al goed ontwikkeld en voor zover ik het kan overzien zijn het veelal drukbezochte winkels

 

Aan de andere kant zijn er al een hoop dingen beslist waar jij geen invloed op kan hebben.

De franchisegever denkt voornamelijk vanuit hun perspectief, dat is niet altijd het jouwe.

Contracten kunnen nogal wat verplichtingen bevatten die vooral voor jou nadelig kunnen zijn.

Je hebt geen volledige vrijheid om te doen wat je wil.

 

Mijn voor-argument is meestal dat je als volledig zelfstandige echt alles zelf moet regelen en uitzoeken

en dat kost je ook een hoop tijd en geld. Samen sta je sterk.

 

We hebben natuurlijk geen idee van je achtergrond, heb je al eens een week of langer in een Primera-winkel gewerkt?

kijk anders eens of je ergens "stage" kunt lopen, kennismaken met het type en hoeveelheid werk.

 

voor hulp bij contracten en andere startzaken kan je natuurlijk een starterscoach zoeken,

wellicht heeft Primera ook een mentorsysteem.

 

Ik ondersteun overigens de mening van René: zoek een goede locatie!

 

(for teh record: ik ben zelf ook franchise-nemer)

Het is namelijk wel verstandig om een onafhankelijk derden bij te hebben.

Een starterscoach is een goede.

Voornamelijk ben ik wel bezig met het verzamelen met alle voor en andelen.

Ik ga ook een aantal winkels na vragen hoe het bij hen zit.

 

Ben jezelf ook franchisenemer in hetzelfde branch ?

Link naar reactie
  • 0

Ben jezelf ook franchisenemer in hetzelfde branch ?

nee, ik zit in de voedingssupplementen,

ik heb juist lage traffic met hoge marges.

 

ik kom regelmatig in een goedlopende gemakswinkel (ook Primera) waar het inderdaad ook vaak beredruk is.

hij is onlangs ook verkoop/oplaadpunt voor het OV geworden en heeft er een TNT balie bij,

lijkt mij een goede manier om de klanten naar je winkel te krijgen.

Ik weet uit tweede hand (zijn zus) dat hij er goed van kan leven.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ben jezelf ook franchisenemer in hetzelfde branch ?

nee, ik zit in de voedingssupplementen,

ik heb juist lage traffic met hoge marges.

 

ik kom regelmatig in een goedlopende gemakswinkel (ook Primera) waar het inderdaad ook vaak beredruk is.

hij is onlangs ook verkoop/oplaadpunt voor het OV geworden en heeft er een TNT balie bij,

lijkt mij een goede manier om de klanten naar je winkel te krijgen.

Ik weet uit tweede hand (zijn zus) dat hij er goed van kan leven.

Ik denk dat er wel een hoop er goed van leven aangezien er nog zoveel personeel rondloopt in het winkel.

Wel een leuke branch van je in neem an dat het V.S is toch.

En hoe zit het nou eigenlijk geregeld met het aflossen van je bankschuld.

Laten we zeggen dat je een banklening aangaat, In dit geval van primera tusssen de 150.000-180.000, en je zou dit meer moeten aflossen.

Gaat het aflossen dan van je netto maandinkomen af ?

Of gaat dit anders ?

Moeten er nog kosten uit van de netto maandelijks inkomen zoals: huur, gas.elec. Huis, etc etc ga zo mar door.

 

Mischien een idee

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.