• 0

terugtrekken BD toekenning ondernemerschap inkomstenbelasting

Dit is mijn eerste jaar als ondernemer en de winst is achtergebleven op de bij de belastingdienst opgegeven schatting. Dit komt met name omdat ik de eerste 5 maanden van het jaar nog een WW-uikering had (ben gestart met behoud van uitkering) en toen besloten heb alles dat ik verdiende weer te investeren in de opbouw van de webwinkel (marketingkosten etc.).

 

Het urencriterium heb ik wel behaald, maar de verhouding tussen de uren en de behaalde winst is gewoon wat scheef (lees, uurloon erg laag als je doorrekent).

 

Er zit nu absoluut een stijgende/positieve lijn in de verhouding omzet - winst en volgend jaar zal het dan ook ongetwijfeld beter uitpakken. Huidige verhouding gaat voor 2010 ongeveer uitkomen op omzet 18.500 en winst 3.000 :-\.

 

Hoeveel zorgen moet ik me nu maken over of de belastingdienst wellicht het toegekende ondernemerschap voor de IB gaat terugdraaien naar resultaatgenieter? Dit zou in mijn geval bijzonder vervelend zijn omdat ik nml. zwanger ben en die toekenning ook heel hard nodig heb om straks de maximale ZEZ(zwangerschapsverlofuitkering zelfstandigen)-uitkering te ontvangen.

 

Ik neem aan dat het niet geheel ongebruikelijk is dat er een betrekkelijk lage winst wordt behaald in een eerste jaar? Er dat ook de belastingdienst hier rekening meehoudt? Of ben ik dan te optimistisch? Maak me er nogal zorgen over eerlijk gezegd. Iemand enig idee hoe hier tegenaan gekeken wordt bij de BD?

 

P.S. ik voldoe ook op andere gebieden aan de eisen die gesteld worden om als ondernemer voor de IB te worden aangemerkt, dus niet alleen de uren, maar ook de prestentatie naar buiten toe, klantenbestand etc.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan me niet snel voorstellen dat je qua onderschap niet meer zo gezien wordt door de belastingdienst als je investeringen e.d. in het eerste jaar doet.

 

Uit interesse: Als ik het goed begrijp krijg je het minimumloon zo'n 16 weken dus 4 maanden uitbetaald?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie. Ik hoop het maar.

 

Ja, klopt. Je krijgt dan inderdaad 16 weken 100% minimumloon.

 

Overigens kan ik nergens concreet terugvinden of je per se ondernemer moet zijn voor de inkomstenbelasting. Wellicht houden ze bij het UWV de urengrens heel hard aan en krijg je ook 100% als je als resultaatgenieter wordt aangemerkt als je maar die uren gedraaid hebt??? Maar natuurlijk wil ik sowieso graag in aanmerking blijven komen voor de aftrek en vraag ik me dus los daarvan af of de BD het terug zou kunnen trekken vanwege lagere winst???

Link naar reactie
  • 0

Wat djluc zegt. Winst is niet zaligmakend. Met een goed verhaal als (groeiende c.q. goede) omzet, positieve effecten van de marketingkosten en een stijgende lijn, in combinatie met een goede administratie (inclusief urenadministratie), zal de belastingdienst de winst doorgaans alleen gebruiken om te beoordelen of er (ooit) een voordeel te verwachten is, of dat je aan het hobbiën bent. Tegen de tijd dat de belastingdienst daar naar gaat kijken, heb je al weer heel wat nieuwe resultaten om te laten zien, dat helpt natuurlijk ook.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hai Ronald,

 

Dank je wel voor je reactie. Dat klinkt hoopgevend en zelfs over 2010 kan ik in de administratie aantonen dat er duidelijk een stijgende lijn te zien is wat winst/omzet betreft en een dalende wat kosten betreft in de tweede helft van het jaar. Ook de uren zijn goed bijgehouden gelukkig. Hopelijk zal het dus geen problemen geven.

 

Dank jullie wel voor de antwoorden en ik moet het verder dan maar even afwachten of het bij de BD gelijk vragen oproept of dat ze het laten gaan en 2011 afwachten om het verder te beoordelen.

 

Debby

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.