• 0

PC in onderdelen kopen en in 1 keer afschrijven

Hoi Allemaal,

 

Ik ben volgens de belastingdienst een "kleine ondernemer" en word dus niet gezien als ondernemer (omdat ik niet voldoe aan het urencriterium, aangezien ik ook nog een fulltime baan heb). Ik kan dus als starter niet willekeurig afschrijven en gebruik maken van wat andere leuke aftrekposten.

 

Ik heb als starter nogal wat grote kosten, zoals een pc, en zou deze alsnog graag in 1 keer willen afschrijven om zo de winst te drukken. Nu heb ik begrepen dat investeringen onder de 450 euro als kosten geboekt mogen worden. Als ik nou een pc in onderdelen zou kopen (elk onderdeel is onder de 450 euro) met losse facturen, kan ik deze dan allemaal in 1 keer afschrijven ? De pc zal tegen de 2000 euro kosten, en daarbij nog iets van 400 euro aan software.

 

De voordelen en nadelen van in 1 keer afschrijven zijn me inmiddels duidelijk, en ik kies bewust ervoor om het in 1 keer af te schrijven, maar alleen indien dit op deze manier mogelijk is natuurlijk.

 

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en ook gegoogled, maar ik zie diverse antwoorden (welles nietes verhaal). Hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven of dit wel of niet mag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil een bedrijfspand hebben dat 1 miljoen euro kost. Ik koop elk steentje apart en zet het zelf in elkaar. Alle facturen blijven onder de 450 euro.

 

Iedereen zal op zijn klompen aanvoelen dat mijn (ja, lichtelijk overdreven) voorbeeld niet gaat werken. In dat geval moet je namelijk de voortbrengingskosten van het bedrijfsmiddel activeren. Bij computers werkt dat in beginsel niet anders, alleen speelt wel de vraag wat je dan bij elkaar moet tellen. Koop je een computer met beeldscherm, muis, toetsenbord, printer, etc. in een keer, dan zal het geheel de investering zijn. Koop je alles los, dan kun je per aankoop de afweging maken.

 

Koop je een computer in onderdelen en zet je die in elkaar, dan zit je in een grijs gebied. Sommige onderdelen kunnen wellicht zelfstandig worden bezien, maar de meeste zullen naar mijn mening toch bij elkaar geteld moeten worden. De software zou je wellicht wel weer als zelfstandig kunnen zien. Als je er een goed verhaal bij hebt waarom het los moet worden gezien, dan kun je daar zeker mee wegkomen. Zoals je het nu omschrijft, heb ik daar echter twijfels bij.

 

Die grens van 450 is overigens niet 'hard', het gaat om relatief kleine bedragen. Voor de een ligt die grens op 100, voor de ander op 5000 (dat zal bij jou niet het geval zijn). Vaak wordt voor 450 gekozen, omdat dit de grens voor investeringsaftrek is. Het werkt administratief een stuk makkelijker om die grens aan te houden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben volgens de belastingdienst een "kleine ondernemer" en word dus niet gezien als ondernemer (omdat ik niet voldoe aan het urencriterium, aangezien ik ook nog een fulltime baan heb). Ik kan dus als starter niet willekeurig afschrijven en gebruik maken van wat andere leuke aftrekposten.

 

Niet helemaal juist. Of jij ondernemer voor de IB bent is niet afhankelijk van het feit of je aan het urencriterium komt. De Belastingdienst geeft een aantal criteria waar op getoetst wordt: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html#P31_3856

 

Je kunt dus wel degelijk IB-ondernemer zijn zonder dat je aan het urencriterium komt.

 

Het probleem is dat je voor de willekeurige afschrijving voor starters in aanmerking moet komen voor de startersaftrek. En daar heb je recht op als je aan het urencriterium voldoet. Zou niet de oplossing zijn om de computer in 2011 te kopen en over 2011 in één keer af te schrijven (er van uitgaande dat je dan wel aan de 1.225 uur komt)?

 

Een andere mogelijkheid zou zijn om gewoon willekeurig af te schrijven. Uit het Handboek Ondernemern 2010 van de Belastingdienst:

 

Tijdelijke regeling in 2010: willekeurig afschrijven

 

Investeringen die u als ondernemer doet in 2010, kunt u in twee jaar afschrijven: maximaal 50% in 2010 en 50% in 2011. Deze willekeurige afschrijving is een tijdelijke maatregel vanwege de economische crisis en geldt voor nieuwe bedrijfsmiddelen. Een aantal bedrijfsmiddelen vallen hier niet onder. De belangrijkste uitzonderingen zijn: gebouwen, grond­, weg­ en waterbouwkundige werken, dieren, immateriële activa (waaronder software), bromfietsen, motorrijwielen en personenauto’s. Taxi’s en zeer zuinige personenauto’s mag u wel willekeurig afschrijven. Een personenauto is zeer zuinig als de co2­uitstoot niet meer dan 95 gram per kilometer is bij diesel­ motoren, of niet meer dan 110 gram per kilometer bij andere personenauto’s. Ook elektrische auto’s met een co2­uitstoot van 0 gram per kilometer vallen hieronder. Bedrijfsmiddelen die u vooral ter beschikking stelt aan derden vallen niet onder deze maatregel. Maar bedrijfsmiddelen die regelmatig voor korte tijd worden verhuurd, kunt u wel willekeurige afschrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gereedschappen, aanhangwagens en hoogwerkers.

 

U kunt willekeurig afschrijven als u in 2010 een investeringsverplichting bent aangegaan of voortbrengingskosten hebt gemaakt. Maar het bedrag van de wille­keurige afschrijving kan niet hoger zijn dan het bedrag dat voor de investerings­verplichting is betaald, of het bedrag van de gemaakte voortbrengingskosten. U moet het bedrijfsmiddel vóór 1 januari 2013 in gebruik hebben genomen.

 

Dan kun je in ieder geval in 2010 de helft van de aanschafprijs aftrekken.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt totzover voor de reacties.

 

@ Dennis : Tja ik wil ook graag als ondernemer gezien worden maar de belastingdienst doet dat om een of andere reden niet. Ik hoef ook maar 1 keer per jaar BTW aangifte te doen, in plaats van elk kwartaal. Enige reden dat ik me kan bedenken is het uren criterium. Ik werk 36 uur per week in loondienst, en besteed hooguit 16 uur per week aan mijn eenmanszaak. Dus ik kom bij lange na niet aan het uren criterium. In 2011 zal dit niet veel anders zijn.

 

Winst zal rond de 10.000 euro per jaar zijn (is voor mij genoeg aangezien ik dit er puur erbij doe als hobby). Wellicht is dit te weinig om als ondernemer gezien te worden ?

 

Het is wel jammer dat ik nu dus ook niet van de zelfstandigenaftrek kan genieten, want dan zou ik recht hebben op € 9.427 aftrek.

 

Wat betreft die tijdelijke regeling mbt willekeurig afschrijven, is dat voor iedereen geldig ? Ook voor "kleine ondernemers" die niet aan het urencriterium voldoen ? Want dat zou in ieder geval wel wat helpen, 50 % afschrijving is nog wel te doen.

Link naar reactie
  • 0

@Setups

 

Hoe bedoel je dat de Belastingdienst jou om een of andere reden jou niet ziet als ondernemer? Heb je een brief gehad waarin dat staat? Of heb je een VAR-verklaring gehad waarin staat dat jouw werkzaamheden vallen onder Resultaat Overige Werkzaamheden? Ik vermoed dat je een brief hebt gehad dat je voor de omzetbelasting bent ingedeeld als kleine ondernemer, en dat je daarom ook maar één maal per jaar aangifte hoeft te doen. Maar als je voor de OB kleine ondernemer bent, zegt dat weinig over jouw status als ondernemer voor de IB.

 

Het punt is dat de Belastingdienst natuurlijk nooit van tevoren kan weten of jij voldoet aan de criteria van ondernemerschap. Jij geeft een schatting van hoe jij denkt dat jouw werkzaamheden zullen zijn, en op basis daarvan plaatst de Belastingdienst jou in een bepaald hokje. Dat is geen hokje waar je nooit meer uitkomt als je er eenmaal in zit. Als in de praktijk blijkt dat jij ondernemer bent dan is dat zo.

In de door mij gegeven link staan de criteria voor het ondernemerschap. Zoals je kunt zien hoort het urencriterium daar niet bij. Dit kan dan ook niet de reden zijn waarom je geen ondernemer zou zijn. Natuurlijk ken ik jouw situatie niet, ik weet niet wat je doet en waar je in handelt, maar feitelijk is het vrij eenvoudig:

 

- Maak je winst? Ja.

- Kun je zelf beslissen in je eenmanszaak, bepaal jij je tarieven en je werktijden? Weet ik niet, maar vermoedelijk wel.

- Beschik je over kapitaal? Weet ik niet, maar hoeft helemaal niet relevant te zijn.

- Hoeveel tijd steek je in je zaak? Zeg 520 uur per jaar, en het levert EUR 10.000,00 op, dus je houdt ca. EUR 20 per uur over

- Hoeveel opdrachtgevers heb je? Als dit er één is dan heb je een probleem, bij meerdere opdrachtgevers ben je ondernemer

- Maak je reclame, heb je visitekaartjes, briefpapier of een website?

- Loop je ondernemersrisico (denk aan niet betalen van klanten)? Tja, als je dat niet doet ben je inderdaad geen ondernemer :)

- Ben jij aansprakelijk voor de schulden van de onderneming. Dat ben je bij een eenmanszaak eigenlijk altijd.

 

Aan de hand van deze criteria beoordeeld de Belastingdienst of je al dan niet ondernemer bent. Op de intermediairdagen gaf de Belasingdienst een mooi voorbeeld, het ging om een toiletjuffrouw en een ijzervlechter. Beiden claimden ze zelfstandig ondernemer te zijn en aan het urencriterium te komen. Hier hadden onze blauwe vrienden wel wat vragen over.

 

- de toiletjuffrouw bleek een ruimte te huren van een groot winkelbedrijf, zij bepaalde zelf de tarieven voor het toiletbezoek, was verantwoordelijk voor het betalen van de huurkosten, had personeel ingehuurd voor de dagen dat ze er niet was en voldeed zodoende aan alle criteria voor het ondernemerschap.

 

- de ijzervlechter werkte voor een beperkt aantal opdrachtgever, kon niet zelf zijn tijden bepalen, kon zich niet laten vervangen, had geen eigen gereedschap en kon ook niet zelf zijn tarief bepalen. De Belastingdienst kwam niet verder dan dat zijn inkomsten het resultaat waren uit overige werkzaamheden.

 

Dit ter illustratie over het ondernemerschap. Misschien kun je jouw persoonlijke situatie wat verder toelichten zodat we een beter inschatting kunnen maken?

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hi Dennis, ik begrijp wel wat je bedoeld, maar het is inderdaad zo dat ik voor de OB als kleine ondernemer word gezien, en was er eigenlijk vanuit gegaan dat ik daarom ook automatisch voor de IB als ondernemer gezien word. Ik heb al diverse malen gebeld met de belastingdienst met vragen hierover, maar het lijkt alsof deze medewerkers er geen zin in hebben (chagarijnig), en krijg te horen dat ik maar op de site moet kijken en dat ik niet aan het urencriterium voldoe.

 

Maar goed, om even op je vragen in te gaan :

 

- Ik maak wel degelijk winst

- Kan zelf mijn werktijden en tarieven bepalen

- Tijd in de zaak is minimaal 8 uur tot maximaal 16 uur per week. Dit kan verschillen, soms heb ik het drukker soms wat rustiger, maar dan ben ik meestal bezig met ontwikkelen, uitproberen etc.

- Heb meerdere opdrachtgevers, afgelopen jaar iets van 9 verschillende gehad.

- Maak geen reclame, maar heb wel visitekaartjes en een website.

- ondernemersrisico heb ik zeker.

- Aansprakelijk ben ik ook, ivm eenmanszaak

 

Ik doe overigens design van websites, promofilmpjes, flyers, etc.

 

Maar goed, ook al word ik gezien als ondernemer, dan voldoe ik alsnog niet aan het urencriterium en kan ik dus ook geen aanspraak maken op de diverse aftrekposten, toch ?

Link naar reactie
  • 0

Hmm, volgens mij ben jij dus echt ondernemer voor de IB. Helaas heb je alleen recht op de zelfstandigenaftrek als je voldoet aan het urenctriterium. Dat is niet het geval dus zal je de volle bak moeten betalen... dus inderdaad, geen aftrekposten.

 

Ik heb even snel de ministeriële regeling voor de willekeurige afschrijving ingekeken, maar daar wordt volgens mij geen woord gerept over het urencriterium. Volgens mij heb je dus gewoon recht op deze willekeurige afschrijving. Maar het kan best zijn dat de experts hier op het forum daar anders over denken ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.