• 0

berekening cashflow

hallo,

 

Ik overweeg een aandeel in een bv te verkopen. Hiertoe tracht ik ,mede naar aanleiding van alle berichten op dit forum, een berekening te maken van de waardering. Ik gebruik een model waarbij ik de toekomstige cashflowverwachting (5 jaar) in kaart breng, maar hierbij maak ik gebruik van;

-cashflow uit de operatie (resultaat+afschrijving-mutatie's werkkapitaal

-cashflow uit investering

-cashflow uit financiering (aangegane leningen -aflossing)

 

Uiteindelijk komt hier uiteraard een totale cashflowprognose uit naar voren.

 

Het betreft een sterk groeiend bedrijf met nu 4 vestigingen. Iedere keer als we een nieuwe vestiging starten hebben we te maken met een nieuw aanloopverlies.

 

en nu de concrete vraag...

Heeft iemand voor mij de exacte formule van de dcf methode en de adjusted cashflow methode, en hoe om te gaan met aanloopverliezen in deze waardering.

 

bvd bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Bas,

 

Welkom op HL!

 

Je vraagt om de exacte formule van de dcf methode en de adjusted cashflow methode. Met het laatste bedoel je waarschijnlijk de adjusted present value aanpak? Dit is een variant op de dcf aanpak.

 

De aanloopverliezen komen als het goed is, gewoon terug in je cashflows, deze zijn in die jaren lager door een verlies (dus een negatieve EBIT) óf door hogere investeringen in dat jaar.

 

Als je het goed wilt doen, is het van belang dat je prognoses maakt voor alle jaren tot het bedrijf stabiel is. Stabiel betekent dat je investeringen en afschrijvingen aan elkaar gelijk zijn en dat het bedrijf niet meer groeit.

 

Als je dan de cashflows van die jaren allemaal hebt dan kun je deze scenarioperiode zoals ze die noemen, de jaren dat het bedrijf nog niet stabiel is, contant maken tegen een bepaalde vermogenskostenvoet, een percentage. Dit percentage is het rendement dat jij wilt maken op deze investering. Daarnaast maak je de cashflows uit de restperiode contant, let er hierbij op dat je ze terugrekent naar het moment nu en niet naar de start van de restperiode.

 

Is dit wat je wilt weten? Het is voor mij wat lastig om antwoord te geven omdat ik niet precies weet wat je allemaal zelf al weet en kunt en gedaan hebt.

 

Groeten, Manon

Link naar reactie
  • 0

Beste Manon,

 

Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

Het is voor mij wat lastig om antwoord te geven omdat ik niet precies weet wat je allemaal zelf al weet en kunt en gedaan hebt

 

Categorie bel en klepel en zo....

 

Je hebt gelijk, ik bedoel APV. Ik las in een van je eerdere berichten dat het verschil tussen dcf en apv het resultaat op de financiering was, maar die snap ik dus niet. Ik dacht dat ik dan wellicht de cashflow uit de operatie contant moest maken, en niet de totale cashflow (na investering en financiering)

 

Maar voordat we op de juiste methodiek komen eerst nog even over die cashflowberekening. Dit jaar maken we best een aardige ebitda (130k). De operationele cashflow begint wat te worden. Maar wanneer we de komende 5 jaar 7 vestigingen willen openen, zie je dat we de groeiende operationele cashflow hard nodig hebben om de groeiende debiteuren en voorraden te financieren, de investeringen te doen, en de bijbehorende aflossingen te betalen. De totale cashflow (operationeel, investering en financiering) blijft dan heel laag. Oftwel alle cash gaat in de genoemde groei zitten.

 

Als je het goed wilt doen, is het van belang dat je prognoses maakt voor alle jaren tot het bedrijf stabiel is. Stabiel betekent dat je investeringen en afschrijvingen aan elkaar gelijk zijn en dat het bedrijf niet meer groeit

 

Maar ik kan toch niet een berekening maken op basis van een prognose tot 2025??

 

groeten Bas

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad heel lastig.

Als alle cash flow in de komende jaren op gaat aan investeringen, dan is de BV op dit moment erg weinig waard. Niet het juiste moment om te verkopen als je wilt cashen.

 

Het verschil tussen dcf en apv is nul. Het is alleen een andere manier om het te berekenen, APV is makkelijker. Ik zou me overigens over die details niet te druk maken. Als je je cash flow weet dan ben je al een heel eind en als ik jouw post zo lees, dan is deze negatief.

Link naar reactie
  • 0

Het doel is niet om te cashen, het doel is juist om te blijven groeien. Op dit moment is extra vreemd vermogen bij een bank niet te realiseren (ik heb geen extra zekerheden te bieden)

 

Nu heb ik een externe partij gevonden die ook de mogelijkheden van mijn groeiplannen ziet. Deze partij wil /kan wel voor aanvullende financiering zorgen (100-150 k), maar wil dan 25% van de aandelen van de bestaande activiteiten kopen.

 

Ik snap dat mijn bedrijf in deze groeifase volgens die cash modellen niets waard is, maar kan me moeilijk neerleggen dat het antwoord dan moet zijn; groei maar niet.... (zonder groei is er immers wel cashflow!)

 

maar goed.... Laatste vraag, bij het contant maken van die cashflow, met welke rentevoet moet ik dan rekenen?,( het gewenste REV van de investeerder, of een WACC, of een andere rente ??

 

gr Bas

Link naar reactie
  • 0

Als je berekent wat de waarde is voor de investeerder, dan reken je met zijn rendement en anders met je eigen gewenste rendement als je voor jezelf waardeert.

 

Groei leidt uiteindelijk in principe tot meer waarde, daarom moet je ook prognoses maken totdat het bedrijf stabiel is, ook al duurt dat lang. Dus niet": groei dan maar niet. Maar: maak je prognoses lang genoeg.

 

Of je doet het goed, of je pakt een andere manier. Links en rechts wat stukjes van dcf gebruiken maar niet helemaal werkt in het algemeen niet zo goed.

 

Gewoon logisch nadenken helpt ook. Als een investeerder 100k wil neerleggen voor 25% dan vindt hij het bedrijf dus 400k waard. Dat betekent dat hij uiteindelijk verwacht die 100k plus rendement terug te krijgen. Dat kan via dividend of via een verkoop van de onderneming etc.

 

Op welke termijn gaat dit mogelijk zijn?

Link naar reactie
  • 0

De investeerder wil een AL van 100-150k beschikbaar stellen voor het realiseren van een groeiplan. Dat wil hij doen als ik bereid ben 25% van de huidige activiteiten te verkopen. Voor die 25% moet ik met een voorstel komen....

 

 

Link naar reactie
  • 0

De investeerder wil een AL van 100-150k beschikbaar stellen voor het realiseren van een groeiplan. Dat wil hij doen als ik bereid ben 25% van de huidige activiteiten te verkopen. Voor die 25% moet ik met een voorstel komen....

 

 

 

Even dat ik het goed begrijp. Hij wil dat jij 25% van jouw aandelen aan hem verkoopt? En daar gaat hij niet voor betalen maar daar wil hij je een lening voor verstrekken?

Link naar reactie
  • 0

nee, ... Hij wil 25% van mijn bedrijf kopen, om vervolgens een lening van 100k te verstrekken om samen een groeiplan in te zetten.

 

Er is geen andere oplossing dan een goed onderbouwde prognose te maken en op een bepaald moment te stoppen en te simuleren dat de groei stopt zodat je een realistisch, haalbaar verhaal hebt.

 

En als blijkt dat je met die 100k investering niet tijdig een positieve cashflow kunt behalen dan zegt dit ook iets over de haalbaarheid van je plannen.

Link naar reactie
  • 0

Thanks, denk dat ik weet wat ik weten wil. Ga voor mijn berekening gewoon uit van een scenario zonder groei en bijbehorende positieve cashflow en beoordeel die investering separaat. En ik ga me op dit moment maar niet verder verdiepen in de exacte rekenmethode....

 

bedankt voor je advies op dit tijdstip,

 

groeten Bas

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.