• 0

Datum staking en FOR

Hallo!

 

Ik zit even met het volgende. Ik wil stoppen met mijn onderneming. Ik heb uit kostenoverweging in oktober 2009 mijn naam uitgeschreven bij de KVK want ik ben gaan studeren. Er zouden echter nog wel wat betalingen binnen komen en ik had nog wat activa zoals een bestelauto die verkocht moesten worden. Dit is allemaal gebeurd in januari 2010.

 

Nu is het hoog tijd dat ik ook de belastingdienst hiervan op de hoogte breng. Ik ben hier gewoon niet eerder aan toe gekomen. Ik moet dus af gaan rekenen over een stukje investeringsaftrek en oudedagsreserve.

 

Nu ik hiermee bezig ben, begin ik ineens te twijfelen of ik eigenlijk wel per heden af mag gaan rekenen. Of ik dus zelf de datum van beëindigen mag bepalen. Namelijk, als de belastingdienst de datum van kvk uitschrijven (2009) aan wil houden, komen de FOR en desinvesteringsbijtelling terecht in een veel te hoog tarief ivm de winst in 2009. En dit had ik nu net niet in de planning!

 

Kortweg, hoe wordt nu de datum van beëindiging (en dus de afrekening) bepaald? Ik hoop dat ik dit nog steeds zelf ben.

 

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

 

Groeten Pieter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

Hoi Pieter,

 

Je bent niet zelf vrij om te bepalen wanneer je een onderneming staakt. De stakingsdatum hangt af van de feiten en omstandigheden. Dat je de onderneming in 2009 al hebt uitgeschreven, is niet slim, maar hoeft op zich nog niet te betekenen dat de onderneming al in 2009 is gestaakt.

 

De afwikkeling van de onderneming heeft doorgelopen tot januari 2010 en dat zou kunnen betekenen dat het feitelijk stakingsmoment in 2010 is gelegen. Ik zou dus het standpunt innemen dat je je onderneming hebt gestaakt in 2010 en dit ook aangeven in de aangifte 2010.

 

De kans dat de Belastingdiens hierin meegaat, acht ik groot, maar garanties kan ik je helaas niet geven.

 

Succes.

 

Odeon

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.