• 0

Werken via VAR-verklaring naast normaal dienstverband of toch inschrijven KVK

Naast een dienstverband voor een werkgever ga ik voor circa 3 uur in de week voor 1 opdrachtgever werkzaamheden verrichten (onderhoud van een blog). In eerste instantie wilde ik mij hiervoor inschrijven bij de KVK als eenmanszaak maar door een kennis werd ik erop gewezen dat dit ook kan via een VAR-verklaring waardoor er geen KVK inschrijving nodig is.

 

Is dat zo? En zo ja, hoe werkt dat in de praktijk? Vanuit een eenmanszaak factureer je ook BTW. Zonder KVK inschrijving heb je geen BTW nummer en kan dat dus niet. Of moet je het dan meer zien als een soort dienstverband waarbij er wordt uitgegaan van een bepaald uurloon o.i.d.?

 

Via een VAR zou ideaal zijn omdat ik dan voorlopig nog geen KVK kosten heb en daarnaast geen ontheffing hoef aan te vragen i.v.m. bestemmingsplan voor een eigen zaak vanuit huis. Daarnaast zullen de werkzaamheden in eerste instantie voor 3 maanden zijn en pas bij succes worden verlengd.

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

In eerste instantie, en dat zal in ieder geval gelden voor 2011 en waarschijnlijk 2012, zal het als nevenactiviteit zijn. Daarna behoort een doorstart naar een onderneming tot de mogelijkheden. In 2011 zal er 100% geen stap in die richting worden ondernomen.

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niet 100% te ondernemen, waar het met name om gaat: Ga je echt een onderneming starten, dus met administratie, sales, marketing etc. of gewoon deze activiteit in rekening brengen en that's it?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dan zou ik geen onderneming opstarten en het gewoon als neveninkomsten hanteren. Kan je niet gewoon voor een paar uur in dienst eventueel? Dat zou wellicht ook nog kunnen. Het lijkt erg veel op een dienstverband vandaar.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Edwin,

 

Als je ondernemer zonder personeel bent, moet je je zowel inschrijven bij de KvK als een VAR-verklaring aanvragen. Het is dus niet KvK of VAR , maar KvK en VAR.

 

Als je maar voor 1 opdrachtgever werkt, ben je geen ondernemer, Een inschrijving bij de KvK is dan niet persé noodzakelijk, maar ook een VAR-WUO zal er niet inzitten. Waarschijnlijk krijg je een VAR-ROW. Een VAR-ROW geeft je opdrachtgever geen zekerheid. Hij zal zelf moeten beoordelen of er sprake is van een nevenactiviteit (resultaat overige werkzaamheid) of dienstbetrekking (inkomsten uit dienstbetrekking, waarop loonheffing wordt ingehouden).

 

Het BTW-nummer wordt toegekend door de Belastingdienst en niet door de Kamer van Koophandel. Aan de hand van het formulier Startende Ondernemer kan de Belastingdienst beoordelen of je BTW-ondernemer bent. Het formulier kun je via de site van de Belastingdienst downloaden.

 

Bij een geringe BTW-afdracht kun je gebruik maken van de Kleine Ondernemers Regeling en aangifte via een jaaraangifte doen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@djluc

 

Het nadeel van in dienst gaan is dat dit voor de opdrachtgever extra kosten met zich meebrengt...

 

@odeon

 

Mijn opdrachtgever is mijn oude werkgever. Die relatie is goed en qua zekerheden geen probleem. Maar met de VAR-ROW (dan in dit geval?) moet je gewoon een je facturen sturen met het tarief en BTW. Vervolgens voor BTW gebruik maken van de kleine ondernemersregeling (dat kan ook in deze constructie?) en in 2012 meenemen met de aangifte.

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

Als het ook nog je oud werkgever is dan moet je echt even inlezen over verkapt dienstverband. De belasting kan dat constateren en het is vrij aannemelijk in jouw situatie.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

En in het laatste geval is het dus verstandiger om je in te schrijven bij de KVK als eenmanszaak.

Nee, om gewoon in dienst te gaan. Lees even wat meer over de genoemde zaken a.u.b.

http://www.kvk.nl/bedrijf_starten/orientatie/freelancers_en_zzpers/zelfstandigheid_bij_zzpers_en_freelancers/ om maar wat google resultaten te noemen.

 

Ondernemer worden om van de loonkosten af te zijn is niet juist. Daar is het niet voor bedoeld, daarnaast moet je jezelf een uurtarief geven wat redelijk is, of dat uiteindelijk gunstiger is dan een dienstverband bij zo weinig uren is nog maar de vraag. Alle overhead moet over die paar uurtjes verdeeld worden.

http://www.lancelots.nl/starten/uurtarief

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik had toch gedacht dat het een stuk eenvoudiger zou zijn.

 

We hebben inmiddels een uurtarief afgesproken en de werkzaamheden zal ik vanuit huis verrichten en heb daar overigens volledige vrijheid in (waar, wanneer, hoe etc) Een dienstverband is naar mijn mening een heel ander verhaal alleen al gezien het verschil in uurtarief.

 

 

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik had toch gedacht dat het een stuk eenvoudiger zou zijn.

 

We hebben inmiddels een uurtarief afgesproken en de werkzaamheden zal ik vanuit huis verrichten en heb daar overigens volledige vrijheid in (waar, wanneer, hoe etc) Een dienstverband is naar mijn mening een heel ander verhaal alleen al gezien het verschil in uurtarief.

 

 

De regels zijn er om gemaakt dat niet iedereen stopt met werknemer zijn en freelancer wordt zonder het afdragen van diverse premies. Die premies zijn namelijk nodig om het huidige economische stelsel te behouden. Dat moet gefinancierd worden. Daarom dien je meerdere opdrachtgevers te hebben of rekening te houden met de var verklaring e.d.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat begrijp ik.

 

Toch zijn er volgens mij wel meer mensen die naast een dienstverband van 40 uur p/week betaalde nevenactiviteiten verrichten. Vraag me af hoe die dat doen dan.

Wellicht zit er een verschil tussen nevenactiviteit en nevenactiviteiten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Neemt niet weg dat het een situatie is die vaker voor zal komen.

Prima kerel, dan probeer je het. Houd er rekening mee dat je opdrachtgever risico loopt op een naheffing.

 

goede kerst gewenst

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Neemt niet weg dat het een situatie is die vaker voor zal komen.

Prima kerel, dan probeer je het. Houd er rekening mee dat je opdrachtgever risico loopt op een naheffing.

 

goede kerst gewenst

 

Voor de duidelijkheid, ik merk een bepaalde irritatie bij je die niet nodig is. Ik wil het gewoon goed en netjes doen volgens de regels. Het lijkt mij alleen dat er meer mogelijkheden zijn dan een dienstverband. Maar misschien is dat een gekke gedachtegang van mij.

 

Jij ook fijne dagen.

RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!

Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!

http://www.reccen.nl

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard maar zoek even concreet uit wat de regels zijn in plaats van steeds met een retourvraagje te komen. Dan wordt een topic inhoudelijk interessant. Zoek uit wat de regels zijn, waar mogelijke conflicten liggen met je plannen en op basis daarvan kan je een daadwerkelijk onderbouwde vraag stellen. Nu lijkt het alsof je sowieso als ondernemer aan de slag wilt om de kosten omtrent loon te omzeilen en daarbij eigenlijk bevestiging wilt. Het lijkt me beter als je de boel even op een rijtje zet. Dat geeft een inhoudelijk stuk interessanter topic.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Vogens mij gaat dit topic niet meer over ondernemen. Ik denk met de beste wil van de wereld dat er iemand id die in Edwin op basis van de verstrekte gegevens een ondernemer zou zien. Ik ben geen moderator, maar ik zou er een slotje op gooien als ik er een was 8)

 

Maar goed, ik denk graag mee! De oplossing zou zijn om een fictief dienstverband aan te gaan, je wordt dan pseudo werknemer. Dit betekent dat de werkgever voor jou loonheffing inhoudt, maar geen premies werknemersverzekeringen en ook de premies werkgeversverzekeringen niet hoeft te betalen. Bovendien is de inkomensafhankelijke premie voor de zorgverzekeringswet dan ook meteen geregeld. Aan het einde van het jaar hoef je minder af te dragen bij de aangifte IB. Scheelt jou aanzienlijk in de administratie (die is er namelijk niet!).

 

Meer informatie kun je vinden op: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_arbeidsrelaties/lb22_arbeidsrelaties-21.html

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Vogens mij gaat dit topic niet meer over ondernemen. Ik denk met de beste wil van de wereld dat er iemand id die in Edwin op basis van de verstrekte gegevens een ondernemer zou zien. Ik ben geen moderator, maar ik zou er een slotje op gooien als ik er een was 8)

[offtopic]Ik neem deel aan de discussie dus dat laat ik aan mijn collega's over. Als ze nog geen vakantie hebben tenminste ;)[/offtopic]

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.