• 0

Wanbetalende stelende klant?

Hallo iedereen,

 

helaas moet ik hier een vraag posten over een wanbetalende en misschien zelfs stelende klant. Een klant van mij wilt niet betalen maar hij wilt ook geen uitsluitsel geven wat ie nu wel wil.

 

We hebben een php (dus code is leesbaar) backoffice site gebouwd voor deze klant waarmee automatisch klanten konden worden toegevoed op een unix machine (hosting idee). Nu is de vraag eigenlijk hoe sterk we staan als we dit hoger op willen gaan uitvechten.

 

De offerte is niet getekend maar wel 25% aanbetaald. Nu las ik ergens anders in dit forum dat een aanbetaling ook als handtekening gezien kan worden. Is dat correct?

 

Alle functionaliteiten zijn ingebouwd zoals die in de offerte vermeld staan. Halverwege september is deze voor het eerst op hun server geplaatst om zodoende al te kunnen testen. Begin december is toen de oude backoffice offline gegaan en heeft onze backoffice de mail input overgenomen en is er een conversie gedraaid. We hebben toen nog enkele functionaliteiten veranderd zoals de klant deze handiger leek.

 

En toen in de 3e week van december werd het stil. Heel stil zelfs, we hebben toen niks meer over problemen gehoord. Het was ons wel opgevallen dat niet de hele frontpage al was doorgelinked (dooie links waren er overall) maar wij hebben geen toegang tot het oude systeem dus zover als wij hem live konden zetten is ie live gegaan.

 

Na logischewijs hierop de factuur gestuurd te hebben en de 2 weken afgewacht te hebben (2e week januari) werd er weer niks vernomen. Na bellen en bellen werd verteld dat ze geen factuur gezien hebben. We hebben toen meteen de factuur gefaxed en gebelt of hij aangekomen was en dat was hij. Daarna zeiden ze dat ze betaald hadden maar een week later stond er nog niks op. Wij weer bellen en na aandringen werd ons doodleuk verteld dat het project waar wij de backoffice voor gebouwd hebben stopgezet is.

 

Nu kregen we een mail dat het allemaal te lang geduurd heeft en er teveel bugs inzaten etc en het concept daardoor (dus door ons) nooit uit de verf is gekomen (het concept zelf liep al 2 jaar dus lijkt me sterk). Voor de duidelijkheid praten we nu over de 2 week van februari (dus 2 maanden na de voor ons live datum word ons verteld dat het te lang geduurd heeft). We zijn erachter gekomen dat de systeembeheerder die met ons de koppeling gemaakt inmiddels is in ontslagen dus waarschijnlijk is de koppeling onderhouden nu lastig voor ze en aangezien het concept waar der backoffice voor was gestopt is wordt ons systeem dus voor hun waardeloos.

 

Maar de klapper komt nog. Sinds vorige week is ons de toegang tot het syteem ontzegt terwijl onze backoffice nog gewoon draait. We zijn nu dus de controle over onze eigen code kwijt waarvoor hun dus niet willen betalen maar het nu wel schaamteloos kunnnen leegrippen. We hebben hierover gemailed en ze hebben bevestigd dat de toegang ontzegt is. Is dat niet een geval van diefstal?

 

Sorry voor het lange verhaal maar beter teveel info dan te weinig ;)

 

Het gaat om een getal in de trend van duizenden euro's dus wanneer wegen de kosten op tegen een mogelijk advocaat verhaal?

 

We hebben geen algemene voorwaarden en dus geen handtekening op de offerte (wel aanbetaling) :'(

 

Vrijdag hebben we al een afspraak met de kvk advocaat maar misschien kunnen jullie ons alvast wijzen op punten waar wij zwak staan of juist sterk. Kortom hoe sterk staan we en wat zijn de correcte stappen?

 

Iedereen die de tijd heeft genomen om mijn verhaal te lezen alvast bedankt :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je gelijk moet doen in ieder geval is hun een aangetekende aanmaning sturen waarin je hun nog een redelijke termijn geeft van zeg zo'n zeven dagen.

***deze heb je nodig wil je straks een incasso-procedure starten..

 

Noem daarin ook het feit dat ze nooit schriftelijk hebben gereclameerd tegen jullie factuur en dat je er daardoor vanuit gaat dat er geen inhoudelijke bezwaren zijn.

***Zo dwing je ze schriftelijk aan te geven wat precies hun bezwaren zijn en kun je deze in een vervolgprocedure gaan weerleggen. Als ze niet alsnog reageren sta je straks sterker....

 

Zeg dat je bij uitblijven van de betaling "je gaat beraden op andere procedures om je vordering te innen en dat alle extra kosten die dit met zich meebrengt uiteraard op hun verhaald gaat worden."

 

Verder even afwachten waar de kvk-advocaat meekomt....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Zo op het eerste gezicht staan jullie sterk. Het feit dat jullie geen algemene voorwaarden hebben is niet direct relevant. Algemene voorwoorden zijn handig, zeker in jullie tak van sport, maar het ontbreken daarvan is niet onoverkomelijk. Alsdan geldt gewoon het Nederlands recht en al hetgeen in het Burgerlijk Wetboek en de rechtspraak is bepaald. Wel is het raadzaam om algemene voorwaarden op te (laten) stellen, maar dat ter zijde.

 

Voor wat betreft de casus. Er is een offerte, een aanbetaling en jullie zijn – voor zover mogelijk – jullie verplichtingen nagekomen. Dit is meer dan voldoende om nakoming van de overeenkomst te vorderen. Gelet op de stelling die de wederpartij inneemt adviseer ik om een ingebrekestelling (sommatiebrief) te sturen waarin een uiterste termijn is opgenomen voor nakoming van de overeenkomst met de waarschuwing dat je de vordering uit handen zult geven, indien de wederpartij in gebreke blijft.

 

Hebben jullie een advocaat nodig?

Nee in dit stadium niet en indien de openstaande vordering minder dan € 5000,- bedraagt hebben jullie in het geheel geen advocaat nodig. Alsdan kun je nakoming van de overeenkomst afdwingen via de sector Kanton van een rechtbank. Uiteraard is het lastig om als leek een dergelijke procedure te voeren, maar niet onmogelijk. In ieder geval is het raadzaam om een jurist in de arm te nemen.

 

Voor de goede orde, iedere advocaat is jurist, maar niet iedere jurist is advocaat. Het verschil is de procesbevoegdheid. Simpel gezegd, bij een Rechtbank mogen alleen advocaten een procedure voeren. Bedraagt de openstaande vordering meer dan de drempel voornoemd dan is – voor zover er een procedure moet worden gevoerd bij de Rechtbank – de tussenkomst van een advocaat dus noodzakelijk.

 

Voor wat betreft de kosten-baten vraag. Dit is altijd lastig te beantwoorden en ligt geheel aan de omstandigheden. Is één brief voldoende of moet een hele procedure worden gevoerd? De kosten verschillen en hangen geheel af van de vraag hoeveel uren een dergelijke kwestie kost en in hoeverre de kosten te verhalen zijn op de wederpartij.

 

Ik raad jullie in ieder geval eerst aan om een sommatie te (laten) sturen naar de wederpartij. Succes. Wil je meer weten neem dan even contact op.

 

PS Een voorbeeld van een ingebrekestelling heb ik opgenomen onder de thread "iemand weigert te betalen". Ik kan zo even geen link naar de voorbeeldbrief creëeren, wel naar de thread. De voorbeeldbrief vind je als attachment onder:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=3598;start=msg28582#msg28582

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ooit in een behoorlijk vergelijkbare situatie gezeten. De tegenpartij zou hele vreemde sprongen kunnen maken, een advies wat ik jullie graag wil geven is om even een stap achteruit te nemen en de situatie onpartijdig te overzien.

 

Bedenk alles wat jullie in de ogen van de klant fout kunnen hebben gedaan, laat je mening niet tekenen door emotie maar kijk gewoon naar de gebeurtenissen en probeer de verschillende situaties te zien.

 

Op deze manier kan je een idee krijgen van de gedachtengang van de tegen partij. Voor de rest zou ik zeer zeker naar het advies van Edward en 2thepoint luisteren.

 

Veel succes!

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

2ThePoint, Edward en zrski heel erg bedankt voor jullie antwoorden op mijn vragen!

 

We hebben besloten om ze nog een laatste herrinering te sturen met aardige toon om zodoende te hopen dat we er nog zonder problemen uit komen en zoals zrski zegt om niet meteen kwaad bloed van onze kant uit te zetten (hun hebben dat natuurlijk al wel gedaan). Aangezien ze deze week zouden laten horen wat nu hun intenties zijn (niet betalen, wel betalen etc) kunnen we dat nog netjes en afwachten en kan de kvk advocaat ons vrijdag ook goed informeren of de goeie gang van zaken voor een mogelijke verdere procedure.

 

Mocht er een wonder gebeuren dan is er niks aan de hand mochten ze kiezen om niet te betalen (niks laten horen is ook duidelijk) dan zijn de intenties duidelijk en zal de vriendelijkheid ook helaas moet plaats maken tot de door jullie ook aangerade schriftelijke aangetekende aanmaning. Deze aanmaning is inmiddels ook al opgesteld en nemen we vrijdag ook mee naar de kvk advocaat, Edward bedankt voor het voorbeeld.

 

Is vooral het feit dat we geen toegang meer tot het systeem hebben en dit is bevestigd niet een punt wat behoorlijk tegen ze gaat werken? Het is immers zoiets als bij een bakker alle broodjes opeten en dan bij de kassa met legen handen staan en zeggen dat ze vies waren en ondertussen zijn recepten stelen :) We hebben ook nooit ontvangen wat er nu precies de missende functionaliteiten en bugs zijn welke de aanleiding is om niet te betalen. Maar zoals ik uit jullie reactie begrijp staan we behoorlijk sterk in deze zaak?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Barski,

 

Er is nog een andere oplossing voordat je gaat procederen en dat is een incassoburo. Vaak is een brief van hen voldoende om mensen tot betalen te dwingen. Ben zelf ook bezig om geld van iemand terug te krijgen met een vriend van mij die een incasso buro heeft. Voor mij is het voordeel dat het me niets kost: de incasso kosten worden opgeteld bij de factuur.

 

Onderstaand een link naar een "Handleiding incassoburo en deurwaarder" (http://www.trosradar.nl/PHP/HTML/38/) en een lijst van incasso buro's (http://incasso.verzamelgids.nl).

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mis in de voorbeeld brief:

Aangezien wij van uw kant geen schriftelijke reclames over onze factuur hebben ontvangen gaan wij er van uit dat u geen inhoudelijke bezwaren heeft en dat u in principe accoord gaat met onze factuur.

 

***Zo dwing je ze schriftelijk aan te geven wat precies hun bezwaren zijn en kun je deze in een vervolgprocedure gaan weerleggen. Als ze niet alsnog reageren sta je straks sterker....

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

2ThePoint, Edward en zrski heel erg bedankt voor jullie antwoorden op mijn vragen!

 

We hebben besloten om ze nog een laatste herrinering te sturen met aardige toon om zodoende te hopen dat we er nog zonder problemen uit komen en zoals zrski zegt om niet meteen kwaad bloed van onze kant uit te zetten (hun hebben dat natuurlijk al wel gedaan). Aangezien ze deze week zouden laten horen wat nu hun intenties zijn (niet betalen, wel betalen etc) kunnen we dat nog netjes en afwachten en kan de kvk advocaat ons vrijdag ook goed informeren of de goeie gang van zaken voor een mogelijke verdere procedure.

 

Mocht er een wonder gebeuren dan is er niks aan de hand mochten ze kiezen om niet te betalen (niks laten horen is ook duidelijk) dan zijn de intenties duidelijk en zal de vriendelijkheid ook helaas moet plaats maken tot de door jullie ook aangerade schriftelijke aangetekende aanmaning. Deze aanmaning is inmiddels ook al opgesteld en nemen we vrijdag ook mee naar de kvk advocaat, Edward bedankt voor het voorbeeld.

 

Is vooral het feit dat we geen toegang meer tot het systeem hebben en dit is bevestigd niet een punt wat behoorlijk tegen ze gaat werken? Het is immers zoiets als bij een bakker alle broodjes opeten en dan bij de kassa met legen handen staan en zeggen dat ze vies waren en ondertussen zijn recepten stelen :) We hebben ook nooit ontvangen wat er nu precies de missende functionaliteiten en bugs zijn welke de aanleiding is om niet te betalen. Maar zoals ik uit jullie reactie begrijp staan we behoorlijk sterk in deze zaak?

 

Aardig blijven kan nooit kwaad. In mijn reactie ging ik er vanuit dat de verhouding al helemaal op scherp stond, dan rest alleen nog een harde opstelling.

 

De wederpartij heeft zichzelf in een lastige positie gemanouvreerd en kunnen geen vewijt maken aan jullie adres als zij niet bij jullie hebben gereclameerd omtrent de gebreken. Een advies: Breng de wederpartij niet op ideeën. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mis in de voorbeeld brief:

Aangezien wij van uw kant geen schriftelijke reclames over onze factuur hebben ontvangen gaan wij er van uit dat u geen inhoudelijke bezwaren heeft en dat u in principe accoord gaat met onze factuur.

 

***Zo dwing je ze schriftelijk aan te geven wat precies hun bezwaren zijn en kun je deze in een vervolgprocedure gaan weerleggen. Als ze niet alsnog reageren sta je straks sterker....

 

Met alle respect, maar dat is nu juist vragen om problemen. Als de wederpartij zelf klachten heeft, dan moeten ze daar ook maar zelfstandig mee komen. Als schuldeiser ben je niet verplicht om te vragen of de dienstverlening wel of niet naar wens is. 99,99% van alle gevallen krijg je onmiddelijk een waslijst aan bezwaren retour. Daarop mag je vervolgens weer verweer voeren. Voor je het weet worden hoofdzaken veranderd in bijzaken en vice versa. Ik zie dit maar al te vaak gebeuren en dit draagt dan ook niet bepaald bij aan een spoedige afwikkeling. Alsdan is er maar één die beter wordt van het geschil, de jurist in kwestie.

 

Voor wat betreft de voorbeeldbrief, het is niet meer dan een voorbeeld en dient derhalve te worden geindividualiseerd naar de specifieke kwestie. Dit is ook tegelijk mijn bezwaar tegen voorbeeldbrieven op dit forum. Mij is al verzocht om meer van dergelijke voorbeelden aan te reiken. In beginsel heb ik daar geen bezwaar tegen, maar de praktijk wijst uit dat voorbeelden al snel foutief worden gebruikt en eigenlijk een volledige handleiding behoeven voor goed gebruik. Maar goed, dit ter zijde.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hoi Barski,

 

Er is nog een andere oplossing voordat je gaat procederen en dat is een incassoburo. Vaak is een brief van hen voldoende om mensen tot betalen te dwingen. Ben zelf ook bezig om geld van iemand terug te krijgen met een vriend van mij die een incasso buro heeft. Voor mij is het voordeel dat het me niets kost: de incasso kosten worden opgeteld bij de factuur.

 

Onderstaand een link naar een "Handleiding incassoburo en deurwaarder" (http://www.trosradar.nl/PHP/HTML/38/) en een lijst van incasso buro's (http://incasso.verzamelgids.nl).

Succes ermee!

Met vriendelijke groet,

Ties

Een incassobureau is zeker een oplossing als het alleen om een geldelijke vordering gaat, maar in deze gaat het toch niet alleen om geld. Een ander punt is dat er heel veel kaft onder het koren van de incassobureau"s zit. Een goed incassobureau heeft ook oog voor jouw belang om relaties te behouden. Helaas hanteren maar al te veel incassobureau's de botte bijl.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Met alle respect, maar dat is nu juist vragen om problemen.

Edward, hier ben ik het niet met je eens, de zinssnede die ik hanteerde vraagt niet maar CONSTATEERT dat de klant niet heeft gereageerd.

Je wijst hun alleen op een extra gebrek, namelijk niet reageren en impliceert hiermee tevens dat ze daar dus te laat mee zijn.

Ik heb inmiddels heel wat incasso's geregeld voor mijn werkgevers als o.a. hoofd debiteurbeheer en zelfs een stuk of wat "papieren dagvaardingen" geregeld en door deze zinssnede in je aanmaningen sta je gewoon een stuk sterker.

 

Maar een ieder zijn mening...

(ieder voor heeft zijn tegen)

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Met alle respect, maar dat is nu juist vragen om problemen.

Edward, hier ben ik het niet met je eens, de zinssnede die ik hanteerde vraagt niet maar CONSTATEERT dat de klant niet heeft gereageerd.

Je wijst hun alleen op een extra gebrek, namelijk niet reageren en impliceert hiermee tevens dat ze daar dus te laat mee zijn.

Ik heb inmiddels heel wat incasso's geregeld voor mijn werkgevers als o.a. hoofd debiteurbeheer en zelfs een stuk of wat "papieren dagvaardingen" geregeld en door deze zinssnede in je aanmaningen sta je gewoon een stuk sterker.

2thepoint, over de formulering geen discussie. Het is zonder meer een hele nette benadering. Het enige bezwaar dat ik heb is dat je de wederpartij ruimte laat en in zekere zin uitnodigt. Procestechnisch is dat niet handig. Let wel, de uitwerking kan precies hetzelfde zijn. Daarover is geen discussie mogelijk.

 

Maar een ieder zijn mening...

(ieder voor heeft zijn tegen)

Helemaal mee eens.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

alweer bedankt, door jullie hulp zijn ons veel dingen duidelijker geworden!

 

Aardig blijven kan nooit kwaad. In mijn reactie ging ik er vanuit dat de verhouding al helemaal op scherp stond, dan rest alleen nog een harde opstelling.

 

De verhouding zijjn nu natuurlijk zodanig verstoord dat wij met deze klant geen zaken meer willen doen en de klant zelf zal die mening delen anders gaan ze niet zo met ons om. Het lieft zou ik een onaardige brief willen sturen maar dat lijkt me onze zaak geen goed doen. :)

 

We hebben de voorbeeldbrief na persoonlijk omstandigheden aangepast. Het is uiteraard niet een copy paste verhaal.

 

Waar nog niemand zich aan het gewaagd is het feit dat onze code van ons is afgepakt. Maakt dat het verhaal niet heel erg simpel? Ook omdat ze zeggen ze het product niet voldoet. Waarom is het dan live gegaan door het oude backoffice systeem te laten vervangen?, waarom pas na 2 maanden zeggen dat het te lang geduurt heeft?, waarom de toegang tot de systemen blokkeren voor ons?

 

Of hebben we een punt over het hoofd gezien waar we op gepakt kunnen worden. Ze natuurlijk neem ik aan niet helemaal achterlijk, ze zullen wel een manier hebben waarop ze ons denken te kunnen pakken ander zal je nooit zo handelen in mijn ogen. Of word ik paraniode ::)

 

Link naar reactie
  • 0

Of word ik paraniode ::)

Heel herkenbaar, een partij die om 5 voor 12 zich afvraagt of ze zelf wel volgens de regels van het spel hebben gehandeld. Dit is nou juist die bezinning die nodig is en in welk stadium je er ook goed aan doet om eens met een deskundige te gaan praten. Stel de deskundige is staat om kritisch naar jullie kant van het verhaal te belichten. Ervaar vragen en bedenkingen als opbouwende kritiek. Waar twee partijen zijn hebben beiden vaak een aandeel in het gerezen geschil. Wat jullie aandeel is zal aan de hand van kritische vragen moeten worden beoordeeld.

 

Uiteraad sterkt het jullie zaak dat de wederpartij de code heeft "overgenomen", de oude backoffice hebben vervangen, etc... Om een volledig beeld te krijgen zal echter het hele verhaal van A tot Z moeten worden verteld. Aan de hand daarvan kan pas een strategie worden bepaald. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

voordat je met een lading juristen en advocaten op pad gaat lijkt het mij verstandig dat je gewoon een afspraak maakt met en bij de klant om te begrijpen wat de reden is van de non-betaling.

 

Dit werkt in ieder geval beter dan e-mailtjes etc. Je werkt nu met heel veel aannames en in een simpel gesprek onder vier ogen kom je er meestal wel uit.

 

Bevestig de afspraak met een aangetekende brief. Gebruik in het gesprek uitsluitend feiten gebaseerd materiaal. Wellicht is de ontslagen IT manager wel buiten zijn boekje gegaan of heeft aan zijn management een verkeerde voorstelling van zaken gegeven. Van de afspraak een verslagje maken en deze opsturen naar alle aanwezigen.

 

Mocht de afspraak niet doorgaan, dan direct aansprakelijk stellen voor geleden schade en in gebreke laten stellen voor niet voldoen van factuur. Deadlines stellen, nabellen, aangetekende brieven etc. Dit kun je allemaal nog doen zonder advocaten. Standaard formuleringen kun je op internet vinden. Alle activitieiten die je vanaf nu onderneemt mbt deze klant goed documenteren (telefoongesprekken, brieven datum tijd, personen).

 

Probeer de positieve benadering, daarna de negatieve.

 

Groet

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

voordat je met een lading juristen en advocaten op pad gaat lijkt het mij verstandig dat je gewoon een afspraak maakt met en bij de klant om te begrijpen wat de reden is van de non-betaling.

 

Dit werkt in ieder geval beter dan e-mailtjes etc. Je werkt nu met heel veel aannames en in een simpel gesprek onder vier ogen kom je er meestal wel uit.

 

Bevestig de afspraak met een aangetekende brief. Gebruik in het gesprek uitsluitend feiten gebaseerd materiaal. Wellicht is de ontslagen IT manager wel buiten zijn boekje gegaan of heeft aan zijn management een verkeerde voorstelling van zaken gegeven. Van de afspraak een verslagje maken en deze opsturen naar alle aanwezigen.

 

Mocht de afspraak niet doorgaan, dan direct aansprakelijk stellen voor geleden schade en in gebreke laten stellen voor niet voldoen van factuur. Deadlines stellen, nabellen, aangetekende brieven etc. Dit kun je allemaal nog doen zonder advocaten. Standaard formuleringen kun je op internet vinden. Alle activitieiten die je vanaf nu onderneemt mbt deze klant goed documenteren (telefoongesprekken, brieven datum tijd, personen).

 

Probeer de positieve benadering, daarna de negatieve.

 

Groet

Een reusje erbij voor Progresso.Hele zinvolle opmerkingen, maar sta mij toe deze te nuanceren. Het is altijd aan te raden om de zaak onderling op te lossen. Toch is het tevens raadzaam om alvorens of tussentijds ruggespraak te houden, al is dit alleen maar om misslagen te voorkomen en eventueel beter beslagen ten ijs te kunnen komen.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hoe zou je in dit geval om moeten gaan met uitstel gedrag? Als ik het zo lees zou de "klant" zich terug kunnen trekken, de brug binnen kunnen halen en mijn (bijna) naamgenoot lang kunnen laten vechten.

 

Is er een mogelijkheid om ze de tent uit te lokken? Ik zelf denk namelijk niet meer dat aardig zijn, gaan praten, etc. nog mogelijkheden biedt. Mogelijk dat je een gesprek los kan krijgen, maar wat zou hun motiveren om de beloftes in die gesprekken wel na te komen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Hoe zou je in dit geval om moeten gaan met uitstel gedrag? Als ik het zo lees zou de "klant" zich terug kunnen trekken, de brug binnen kunnen halen en mijn (bijna) naamgenoot lang kunnen laten vechten.

 

Is er een mogelijkheid om ze de tent uit te lokken? Ik zelf denk namelijk niet meer dat aardig zijn, gaan praten, etc. nog mogelijkheden biedt. Mogelijk dat je een gesprek los kan krijgen, maar wat zou hun motiveren om de beloftes in die gesprekken wel na te komen?

 

Ja Zrski, daar is die weer: de omstandigheden van het concrete geval. Van geval tot geval zul je moeten beoordelen op het nog zinvol is om verder te babbelen met de wederpartij. De emotie speelt vaak een belangrijke rol, ook ondernemers hebben hier last van. Als partijen niet meer on speaking terms zijn dan zullen beiden eerst van die berg van emotie af moeten komen voordat een gesprek tussen beiden resultaten oplevert.

 

Een partij die uitstelgedrag vertoont kun je alleen uit de tent lokken door hen aan te spreken op de verantwoordelijkheid. De wederpartij weet donders goed dat zij zich niet zomaar aan hun verplichtingen kunnen onttrekken. Daar zit vaak een gevoelige snaar. Spreek de wederpartij daarop aan. Dit lokt veelal weer een reactie uit van de wederpartij waarbij al snel verwijten worden gemaakt aan jouw adres. Pas er voor op dat je alsdan niet weer verzandt in een klaagzang over en weer. Voor je het weet zit je weer boven op de frustratieberg en ben je terug bij af. Stuur aan op een oplossing met de opmerking dat geen van beiden er belang bij heeft dat het gerezen geschil blijft bestaan. De vraag “hoe gaan we dit oplossen?”, doet wonderen. Deze toont aan dat jij wel bereid bent om het geschil op te lossen. Als de wederpartij diezelfde bereidheid niet heeft, dan aanvaarden ze willens en wetens het risico dat alleen de keiharde weg zal worden gevolgd. Bevestig in dat geval nog wel even schriftelijk dat je een bemiddelingspoging hebt gedaan.

 

Let wel op, deze beschrijving in een notendop is niet meer dan een voorbeeld hoe je een gestrand schip vlot kunt trekken. In praktijk komt hier een stuk onderhandelingsvaardigheid bij kijken en moet je heel alart zijn op emoties. Eigenlijk moet je steeds boven je eigen geschil blijven staan en dat is voor veel mensen bijzonder moeilijk. Mediation kan in dat verband een alternatief zijn. Bij mediation stel je eigenlijk een gespreksleider aan die er voor waakt dat partijen het spoor niet verliezen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hier een update wat de advocaat te melden had.

 

We staan heel sterk in deze zaak volgens hem en wat de advocaat betreft is het niet verstandig in dit geval om in een discussie te gaan vervallen. We hebben ze een ingebrekestelling gestuurd met de laatste aanmaning (de wederpartij had wederom niks laten horen ondanks belofte) en dit zal onze laatste brief zijn voordat we de stap naar het kanton gerecht willen gaan maken. We krijgen namelijk de indruk omdat we (nog) niet een heel groot bedrijf zijn en de wederpartij dat wel is, dat we het er wel bij laten zitten als ze maar lang genoeg op de negeer tour gaan. Je recht halen kan immers flink geld kosten.

 

Edward: omdat je al aanbod om met vragen contact met je op te nemen zou ik je graag willen vragen wat de beste stappen wat betreft de te volgen stappen voor ons zijn om ons recht te gaan halen bij de sector Kanton van een rechtbank. We zijn namelijk niet van plan om het er bij te laten zitten. Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Hier een update wat de advocaat te melden had.

 

Edward: omdat je al aanbod om met vragen contact met je op te nemen zou ik je graag willen vragen wat de beste stappen wat betreft de te volgen stappen voor ons zijn om ons recht te gaan halen bij de sector Kanton van een rechtbank. We zijn namelijk niet van plan om het er bij te laten zitten. Alvast bedankt

Barski,

 

Tot dusver hebben jullie zelf de correspondentie gevoerd. De ervaring leert dat het nog wel eens wil helpen als je de zaak uit handen geeft aan een incassobureau, deurwaarder, jurist of advocaat die de wederpartij aanschrijft en een aantal zaken vaststelt. Afhankelijk van alle feiten en omstandigheden en de gevoerde correspondentie kan een rechtshulpverlener druk op de ketel uitoefen door bijvoorbeeld bij de correspondentie al een conceptdagvaarding mee te sturen, die na het ommekomst van de termijn onmiddelijk kan worden uitgebracht door een deurwaarder. Afhankelijk van het bedrag van de vordering moet je de balans opmaken. Een incassobureau of deurwaarder zal wellicht de goedkoopste oplossing zijn.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.