• 0

Vpb winst en dga loon

Beste forum leden

 

2008 is er een holding opgericht op het advies van de accountant

Door middel van een ruisende en geruisloze inbreng in de werk bv en de holding

is dit goedgekeurd door de belasting dienst per 1 januari 2008

 

De holding is opnieuw opgericht

(de bv die had ik al) daar was ik in 2008 dan ook nog in loondienst als dga netjes per maand belasting afgedragen via de loonheffing.

 

2009 is er een winst geboekt van circa 80.000 euro in de holding

( geen dga salaris nog uitgekeerd) over dit jaar

De winst is ontstaan door

€ 45.000 verhuur

€ 40.000 management vergoeding ( werk bv)

€ 55.000 verrichte werkzaam heden in niet in concernverband.

€ 140.000 omzet

€ -60.000 kosten

€ 80.000 winst

65.000 geïnvesteerd door privé / vordering op de holding

 

Alle winst en het geleende geld is weer geïnvesteerd in panden en aflossingen van leningen ( versneld afbetalen)

 

2008 en 2009 is er een verlies ontstaan in de werk bv.

De werk bv vertoont nu verlies ( geen fiscale eenheid)

het verlies is ontstaan door de management huur panden enz.

Verlies staat inmiddels op 90.000 euro comfortabel verlies

 

Nu moet ik nog in de holding circa betalen

+ € 16.000 euro voor de vpb

+ € 17.000 over 2009 omdat er geen loonheffing nummer bekend is. op de holding voor de dga

+€ 17.000 over 2010 dga

€ 51.000 nog te betalen aan fiscus

 

omdat ik alles geïnvesteerd in gebouwen enz. heb sta ik redelijk op slot.

 

Omdat 2010 ook een minder jaar was. Een omzet van maar 80.000 in de holding

 

zit ik er aan te denken om de management vergoeding terug te betalen over 2009 en 2010.

doormidden van een credit factuur te sturen. Kan dit!

 

Hiermee ontstaat in de holding een verlies van circa 60.000 euro.

Vervalt hiermee ook het dga salaris 2010 !

omdat ik ook aannemelijk kan maken dat ik nog een vordering heb op de holding bv geleend vanuit privé

 

Mijn accountant was niet blij dat ik dit tegen hem zij. van een credit factuur

De accountant die ik heb komt nooit met advies ik moet alles maar zelf ondervinden.

Hij zegt dat hij geen advies mag geven maar daar is die toch voor!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn wel goede redenen om dit eventueel aan te passen

misschien kijkt hier iemand ander anders tegen over.

(omdat de werkmaatschappij in zwaar weer verkeerd op dit moment)

en staat tevens meer dan 100.000 euro in de min bij de bank R.C ( niet privé voor meegetekend.)

de bank hou ik tevreden om net iets onder het bedrag te blijven te zitten.

 

Tevens vanaf 2009 zijn de activiteiten/werkzaamheden die in de werkmaatschappij verrichte met een daling van 70% verminderd.

Het bedrag van 100.000 in de min is ontstaan door eerst een lening te verstekken in 2008 van 90.000 naar de holding.

de holding heeft in 2008 en 2009 het pand gehuurd. Naar de werkmaatschappij

( per 01-01-2010 is het pand verhuurt aan een andere maatschappij)

Vervolgens heeft de holding de lening bijna terug betaald. Op 20.000 euro naar

Geen crediteuren

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je met terugwerkende kracht een management-fee wilt verlagen, moet je wel met een zeer sterk verhaal komen. Welke manager is bereid om een deel van zijn vooraf overeengekomen management-fee terug te storten omdat de toko waarvoor hij werkt, achteraf slecht bleek te draaien? Geen zakelijk verhaal dus.

 

Aangezien de omzet van de werk-BV met 70% is verminderd, is het uiteraard wel verdedigbaar om de management-fee vanaf 2011 fors te verminderen.

 

Vermindering van de management-fee hoeft niet persé tot vermindering van het DGA-salaris te leiden. Naast de management-fee heeft de Holding externe inkomsten € 55k uit werkzaamheden verricht in niet concern-verband en € 45k verhuur pand aan andere maatschappij (vanaf 01-01-2010). Lijkt me ruim voldoende om een DGA-salaris te kunnen betalen.

 

Nog een vraagje: Waarom is er voor gekozen om geen fiscale eenheid aan te gaan tussen Holding en Werk-BV. Had achteraf een hoop belastinggeld gescheeld.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Ik als bestuurder van de holding

holding bestuurder van de werkmaatschappij holding heeft management vergoeding gehad

Ik als bestuurder van de holding als er blijkt dat de werkmaatschappij hieronder geleden heeft.

En de holding uit andere inkomsten zijn bestaan kan voorzien.

zie ik hier geen probleem mee om de vergoeding terug te betalen.

 

Fiscale eenheid is bewust niet gedaan ivm dat er sterk wisselend personeel in zat tot 120 personen.

Om een faillissement destijds te voorkomen zijn per 1 januari 2010 de activiteiten gestaakt door deze bv.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Happy 2011,

 

Nederlands was vroeger vast niet je sterkste punt op school :).

 

Het kan zijn dat jij er geen probleem in ziet om de management-fee terug te betalen, maar de kans is aanwezig dat de fiscus dit probeem wel ziet. Verder verval je een beetje in herhaling.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Beste Happy2011,

 

Ik vermoed dat de andere schrijvers in dit topic het bij het juiste eind hebben. Maar als jij van mening bent dat je een sterk argument hebt om de fee terug te betalen kan ik je alleen maar aanraden om de casus voor te leggen aan de inspecteur van de Belastingdienst en vragen of hij het met je eens is.

Ik raad je zeer sterk af om dit zomaar door te voeren zonder fiat van de Belastingdienst. De gevolgen kunnen tamelijk groot zijn. In potentie ontneem je ze namelijk een stuk belastinginkomsten, en als zij daar wel recht op hebben zullen ze het niet nalaten om dit dubbel en dwars (dus met boetes) terug te halen. Als jouw optie een mogelijkheid is krijg je gewoon fiat en kun je het alsnog doorvoeren.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.