• 0

Voorfinanciering BTW op investeringsbegroting

Beste ondernemers,

 

Ik ben op dit moment een financieel plan aan het schrijven voor mijn ondernemingsplan.

Hierbij loop ik bij de investeringsbegroting aan tegen de voorfinanciering van de BTW.

 

Hieronder plaats ik een investeringsbegroting, ik heb alleen achter de voorfinanciering van de BTW vraagtekens geplaatst. Zouden jullie me misschien willen helpen wat daar eventueel zou moeten staan en hoe je er aan komt?

Ik heb over het algemeen gewoon moeite met de BTW.

 

Vaste activa

Laptop € 1.000

Voorfinanciering BTW vaste activa (laptop) ??

Totaal vaste activa € 1.000 ??

 

Vlottende activa

Voorraad € 5.000

Verpakking € 1.000

Voorfinanciering BTW vaste activa (laptop) en voorraden??

Totaal vlottende activa € 6.000 ??

 

Liquide middelen

Bank € 3.000

Totaal liquide middelen € 3.000

 

Aanloopkosten

Promotiekosten € 3.000

Webshop maken € 500

Voorfinanciering levensonderhoud € 3.600

Samples € 1000

Totaal aanloopkosten € 8.100

 

Totale investering € 18.100

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet welke moeite je hebt met de BTW, maar je zult jezelf er wel in moeten verdiepen.

De belastingdienst heeft daar erg heldere publicaties over. ;)

 

>>Btw is de belasting die u betaalt over uw omzet. U berekent de btw in de prijs voor uw producten of diensten. Per maand, >>kwartaal of jaar doet u aangifte, en betaalt u de btw. Btw die u zelf betaald hebt over zakelijke kosten mag u aftrekken.

 

Voor jouw ondernemersplan zal je dus moeten bepalen in welke tarief (hoog of laag) jouw investeringen vallen en wanneer je de uitgave doet. Afhankelijk of je een maand of kwartaalopgave doet, zal je betaalde BTW een maand of kwartaal moeten bevoorschotten/voorfinancieren.

 

Een liquiditeitsprogonose kan je bij de bepaling van BTW behulpzaam zijn.

 

Als je na bestudering van e.e.a. hier een nieuwe prognose plaatst kunnen mogelijk deskundigen hier beoordelen of je dat op een juiste wijze gedaan hebt. Hierdoor krijg je vanzelf gevoel/begrip voor BTW

Link naar reactie
  • 1

Marco, bedankt voor je reactie.

 

Dus eigenlijk is het vrij simpel; Ik heb koop bijvoorbeeld een voorraad ter waarde van 4.000,- euro in. Ik moet 19% belasting betalen.

Dus voorfinanciering BTW van de voorraad is: 4.000 x 0,19 ?

 

En dit geldt voor al mijn inkopen en diensten die ik gebruik waar ik BTW over betaal?

 

Dan heb ik nog een vraagje, ik heb op mijn investeringsbegroting ook een laptop staan die ik zelf in breng. Dus ik heb deze laptop al reeds aangeschaft zo een 2 jaar voordat ik nu mijn onderneming ga starten.

Moet ik van deze laptop dan ook voorfinanciering van de BTW noteren (1.000 euro x 0,19).

Dus krijg ik dan ook nog BTW over deze laptop terug?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.