• 0

Joomla (virtuemart) of Magento

Hallo allemaal,

 

Ik ben hard bezig om een webwinkel te bouwen. Dit doe ik m.b.v. software van een groot webhosting bedrijf. Werkt goed alleen ben ik wat ontevreden over de beperkte mogelijkheden wat betreft vormgeving.

 

Ik ben mij daarom aan het oriënteren op Virtuemart en Magento (deze twee zijn bij mij favoriet).

 

Waar wil ik deze voor gebruiken:

-het bouwen van een simpele webwinkel (of eventueel meerdere) met een beperkt assortiment (20-30 producten)

 

Mijn vereisten:

-niet al teveel technische kennis nodig

-snel te realiseren (m.b.v. een aanpasbare template)

 

Mijn overwegingen:

-wil geen (duur) geïnvesteerde tijd verliezen door later te ontdekken dat mijn keuze verkeerd is geweest

-misschien dat Magento meer toekomst heeft dan Virtuemart (daarom dus kiezen voor Magento)

-Magento te ingewikkeld voor mij is (ben een redelijke leek op dit gebied) en ik misschien verzuip in alle mogelijkheden

 

Wie heeft een passend advies voor mij?

 

Vriendelijke groeten, Tomatito.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beide zijn open source. Dat betekend onder andere dat je ze gratis kunt downloaden en je ze kunt uitproberen op je server. Installeer beide eens en spendeer eens een weekendje om alle functionaliteiten van beide pakketten te verkennen.

 

Niemand zal namelijk kunnen vertellen welke het beste bij jouw toepassing past. Uiteindelijk zul je met beide pakketten hetzelfde kunnen bereiken of kunnen maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou voor Magento gaan. In eerste opzicht lijkt het misschien allemaal veel te uitgebreid, maar het biedt daarmee ook de mogelijkheid om op termijn op te schalen. Ook zijn er voor Magento veel interessante modules ontwikkeld. Op het gebied van koppelingen met voorraadbeheer, crm en betalingsverkeer zit het veel beter in elkaar dan virtuemart.

 

Daarnaast is Magento binnen Nederland in opmars. Steeds meer (semi)pro webshopjes gebruiken het en er zijn ook al een aantal webbouwers in Nederland die Magento in hun dienstenpakket opgenomen hebben. Wil je dus op termijn meer met je shop doen dan hoef je niet persé over te stappen naar een ander duur pakket, maar kun je het doorontwikkelen met behulp van de expertise die er in Nederland aanwezig is.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik heb een klein beetje ervaring met beide. Geziwen jouw vereisten zou ik gaan voor Virtuemart, dit is zeker met templates snel te realiseren en toch wel een stukje makkelijker. En voor de 20-30 producten die je er in wil plaatsen is het systeem zeker voldoende.

 

Wel ben ik het eens Manta dat op langere termijn Magneto meer groei mogelijkheden biedt. Het hangt er dus voornamelijk vanaf wat je nu vooraf aan tijd wilt investeren.

 

Virtuemart zie ik vooral als een geschikte webshop bij je (Joomla)website/ bestaande winkel. Terwijl ik Magneto eerder zou aanraden als je Webshop je core business is of moet worden.

 

Misschien kunnen we je trouwens beter adviseren als je aangeeft welke functionaliteit je huidige webshop mist?

 

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor jullie reacties :)

 

Ik heb gisteren een hele dag gespendeerd om mij te oriënteren op Virtuemart en Magento.

 

Voorlopig heeft Virtuemart mijn voorkeur vanwege de simpele reden dat veel host-bedrijven automatische installatie aanbieden hiervoor. Ga ik de installatie zelf regelen... dan verzuip ik tot nu toe in de techniek (servers).

 

Weet iemand nog een host-bedrijf die automatische installatie aanbied voor Magento?

Ik vermoed zelf ook dat Magento inderdaad meer toekomst heeft. Maar goed dat is dan ook weer een afweging (zie mijn vraag).

 

Ik hoop op een tip!

 

Groeten Tomatito.

 

PS. Demo van Virtuemart te vinden op: http://virtuemart.net/home/demo

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik raad zelf Magento aan, maar aan de hosting kant heb ik wel een punten waar je op moet letten:

 

- Joomla (Virtuemart) is een script waar nogal veel fouten in zitten. Ik heb nogal veel websites gehad die gehackt waren vanwege de lekken. Heeft iemand andere ervaringen mee, hoor ik het uiteraard graag.

- Joomla is erg makkelijk te gebruiken en er is een grote community voor. Je kan veel hulp verwachten.

 

- Magento is een heel zwaar platform. Ik raad je af om dit bij een goedkope hostingprovider te hosten. Zoek naar providers die specifiek Magento oplossingen aanbieden. Deze plaatsen veel minder websites (10 tot 50) op een server dan budgethosters (300 tot 2500).

Zo'n Magento oplossing is uiteraard wel meer aan de prijzige kant.

 

Hoop dat je wat hebt aan deze tips. :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor jullie reacties :)

 

Ik heb gisteren een hele dag gespendeerd om mij te oriënteren op Virtuemart en Magento.

 

Voorlopig heeft Virtuemart mijn voorkeur vanwege de simpele reden dat veel host-bedrijven automatische installatie aanbieden hiervoor. Ga ik de installatie zelf regelen... dan verzuip ik tot nu toe in de techniek (servers).

 

Weet iemand nog een host-bedrijf die automatische installatie aanbied voor Magento?

Ik vermoed zelf ook dat Magento inderdaad meer toekomst heeft. Maar goed dat is dan ook weer een afweging (zie mijn vraag).

 

Ik hoop op een tip!

 

Groeten Tomatito.

 

PS. Demo van Virtuemart te vinden op: http://virtuemart.net/home/demo

 

 

 

 

Ja, veel hosters die gebruik maken van Installatron zullen dit aanbieden, waar ik mijn sites host http://www.deziweb.com zit Magneto in de installatie. Let wel even op dat je aan je server inderdaad wat andere eisen moet stellen zoals een poster hierboven al terecht opmerkte.

 

Qua templates zijn er voor beide genoeg te vinden, van magneto zelfs nog wat meer.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal eens met de 2 laatste post voor mij.

 

- Magento: speciale (vaak duurdere) host voor nodig en Magento schijnt langzaam te zijn

 

- Virtuemart: Joomla is geliefd bij hackers, wil je die risico nemen?

 

Ik zou zelf zeggen ga voor Opencart te vinden op opencart.com.

 

- is sneller dan Magento

- heeft geen speciale eisen wat betreft hosting

- is makkelijk aan te passen naar de layout die je wenst

- community is behulpzaam

 

Je kan met een demo vinden op opensourcecms.com , daar staan vele demo van webwinkels en cms'en

 

Succes

Internetbureau Desse Webservices | http://www.desse.nl

Link naar reactie
  • 0

Magento valt af. Inmiddels al weer de nodige info tot mij genomen en weet nu dat hosting voor Magento erg duur is (120 euro).

 

Opencart is nieuw voor mij. Maar ik moet zeggen dat voor een basic webwinkel het er best goed uitziet. Vraag mij alleen af in hoeverre je daar een echt ´flashy´ design aan kunt geven. In ieder geval ook niet van die idiote prijzen zoals bij Magento.

 

Bedankt voor alle reacties.

 

Groeten Tomatito.

Link naar reactie
  • 0

Als je budget het toelaat zou je het design kunnen uitbesteden. Er zijn genoeg ontwerpers die designs maken voor Opencart. Misschien kan je ook een template vinden via het forum. Of hulp hoe je dat zelf kan aanpakken.

 

In ieder geval het templaten is te doen omdat de programmeurs de MVC-methode hebben gebruikt, waardoor layout code gescheiden is van de rest.

 

Voorbeelden van Opencart webshops:

 

silentcards.com

sneaker.st

4kidswithlove.com

broerzus.be

Internetbureau Desse Webservices | http://www.desse.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je een succesvolle Nederlandse webshop wilt bouwen, ontkom je niet aan wat technische kennis. Veel klanten willen namelijk met iDeal betalen. Wellicht moet je overwegen om de ontwikkeling uit te besteden aan een bedrijf. Het hoeft niet altijd duur te zijn.

 

Als je gaat uitbesteden is het overigens vaak voordeliger om te kiezen voor VirtueMart.

Link naar reactie
  • 0

Bekijk eerst eens wat je budget is en hoeveel tijd je er in wilt steken, een goede webshop zet je niet in een paar uurtjes op. Al is dit ook afhankelijk van je technische kennis. Misschien kan je ook eens naar Prestashop kijken, is een stuk lichter dan Magento en lijkt me zeer geschikt voor jouw doel.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de extra reacties!

 

Inmiddels heb ik een lichte voorkeur voor Opencart vanwege zijn eenvoud en goedkope hosting.

 

Prestashop ziet er echt schitterend uit! Veel mooie winkels gezien.

 

Maar is het niet zo dat je bij Prestashop voor heel veel zaken (allerlei modules) moet betalen? Dan word het alweer een stuk minder aantrekkelijk van. En hoe zit het met de hosting? Kan dat op een goedkoop pakket?

 

Zomaar wat bedenkingen/overwegingen.

 

Groeten Tomatito.

 

PS. Misschien maar eens een nieuw topic starten over wat nu een goede website is?

 

Ik kom hele lelijke sites tegen (bv Avantisport) maar die doen goed zaken. En ook Marktplaats vind ik erg lelijk en je kunt toch niet dat zij geen bezoekers trekken. Dus wat is de meerwaarde van een visueel erg mooie shop (zoals Prestashop)?

Link naar reactie
  • 0

Prestashop heeft net als opencart zowel gratis als betaalde modules, met voldoende technische kennis valt voor beide ook alles zelf te maken.

Visuele aantrekkelijkheid hoeft niet direct een streven te zijn, maar betrouwbaarheid en duidelijkheid zijn wel belangrijke punten. Als die niet in orde zijn zal je dit direct merken aan je conversie.

Met maar 30 producten zal je voor beide pakketten geen zware hosting nodig hebben. Een betrouwbare en snelle hoster is natuurlijk wel van belang.

 

Of marktplaats mooi is daar valt over te twisten, maar het zit wel bijzonder functioneel in elkaar. Avantisport kan echter een hele hoop aan verbeterd worden vermoed ik. Volgens mij kunnen ze hun conversie flink verhogen met een ander design.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik heb de nodige uurtjes geïnvesteerd.

 

En uiteindelijk ben ik op Opencart en Prestashop uitgekomen. Opencart vanwege zijn eenvoud (heerlijk!) en Prestashop vanwege de grote gemeenschap en de hoeveelheid (mooie) templates die er in omloop zijn. Het desingn van Opencart is erg basic en mooie templates zijn schaars. Maar goed dat is een smaak kwestie.

 

Met beide programma's heb je in ieder geval zeer korte tijd een goed ogende webwinkel op poten.

 

VirtueMart vind ik ook wel wat hebben, alleen als ik er mee ga werken dan vind ik k het minder (gevoelskwestie). Een kennis van mij heeft trouwens een joeperd van een webwinkel waarvoor hij VirtueMart gebruikt en hij is nog nooit gehackt!. Volgens hem gewoon een kwestie van regelmatig updaten.

 

Tot zover.

 

Groeten Tomatito.

Link naar reactie
  • 0

- Magento: speciale (vaak duurdere) host voor nodig en Magento schijnt langzaam te zijn

Magento is inderdaad redelijk zwaar, maar als je even zoekt naar een goede hoster hoeft het niet langzamer te zijn dan andere pakketten. Het werkt inderdaad voor geen meter op een shared hosting pakket, omdat de server toch wel wat geheugen nodig heeft om het te kunnen draaien. Magento is al wat sneller te maken door caching te gebruiken en enkele (gratis) modules te installeren.

 

Magento valt af. Inmiddels al weer de nodige info tot mij genomen en weet nu dat hosting voor Magento erg duur is (120 euro).

Je krijgt hosting inderdaad al voor 10 euro per jaar, maar 120 euro is niet overdreven duur hoor.

 

Een groot voordeel van Magento vind ik is dat je meerdere webwinkels in één installatie kunt zetten. Dit is bijvoorbeeld handig als je producten hebt die in meerdere webwinkels verkocht worden plus dat het onderhoud scheelt. Verder is Magento erg in opmars (zoals al is gezegd) en worden er enorm veel (vaak gratis) modules voor gemaakt.

 

De beste keuze voor een pakket maak je aan de hand van je eisen en wensen aan het pakket. Wil je bijvoorbeeld ook je voorraad er mee kunnen beheren? Wil je (in de toekomst) meerdere webwinkels gaan aanbieden? Wat is je budget? Hoeveel is snelheid je waard ten opzichte van functionaliteiten? Moeten klanten recensies kunnen plaatsen bij producten? Moeten ze zich eerst registreren alvorens ze kunnen bestellen, of kan een gast dat ook zonder zich te registreren? Heb je producten die in meerdere kleuren aan te bieden zijn? Die misschien wel een andere prijs hebben per kleur (de rode is 2 euro duurder dan de groene bijvoorbeeld)? Etc. etc.

 

Een keuze kun je pas goed maken als je weet wat je nodig hebt en wat je wil.

 

Kijk ook eens goed of het pakket ondersteuning biedt voor SSL, dus dat de verbinding beveiligd wordt als men zich wil registreren en wil gaan betalen. SSL is absoluut geen overbodige luxe en hoeft niet duur te zijn, maar steeds meer mensen stellen het toch wel op prijs dat hun gegevens niet "open en bloot" over de lijn gaan.

Wyrix - hosting voor en ontwikkeling van websites en webwinkels

www.wyrix.com

 

12Byte - hosting voor websites en webwinkels

www.12byte.com

Link naar reactie
  • 0

Gezien je lijst van wensen, het beperkte aantal producten en het gebrek aan technische kennis wat ik uit je berichten opmaak, lijkt het mij inderdaad een verstandige keuze van je om niet voor Magento te kiezen.

 

Wat Rik al zei: een groot voordeel is dat je bij Magento verschillende webwinkels tegelijkertijd kan draaien. Ikzelf draai 2 webwinkels op twee verschillende domeinnamen op 1 Magento installatie. Gewoon op een shared hosting overigens, wel een van kwaliteit, en kost 15 euro per maand.

 

Ik kan je zeker Prestashop aanraden. Heb voor iemand een webshop in Prestashop opgezet, en dat was redelijk makkelijk. Ook de implemetatie van iDeal is redelijk makkelijk in Prestashop.

 

Groet,

 

AgendaVoorOndernemers

Alle evenementen voor ondernemers online: http://www.agendavoorondernemers.nl

Seminars, beurzen, congressen, workshops over onderwerpen die jou als ondernemer aanspreken.

Link naar reactie
  • 0
Je krijgt hosting inderdaad al voor 10 euro per jaar, maar 120 euro is niet overdreven duur hoor.

 

Dat klopt... 120 euro is niet duur maar wel veel geld ;). Zeker als een kwalitatief goed programma als Prestashop geen zware hosting nodig heeft.

 

Magento is inderdaad aantrekkelijk vanwege de multistore mogelijkheid. Maar ook Opencart biedt deze mogelijkheid.

 

Inmiddels ben ik wat betreft mijn kennis over internet dermate gevorderd dat ik vrij makkelijk een eigen webwinkel bouw die er in mijn ogen goed uitziet.

 

Verbaas mij nu geregeld over wat sommige internetbedrijven durven te vragen voor technisch zeer eenvoudige handelingen. Ik ben blij dat ik dat nu zelf kan. En dat was eigenlijk ook de bedoeling van al mijn geïnvesteerde tijd ;)

 

Groeten Tomatito.

 

PS. Ook maar eens kijken naar dat SSL verhaal.

 

Link naar reactie
  • 0

@tomatito .. daar heb je helemaal gelijk in. De meeste dingen zijn helemaal niet zo moeilijk. Maar als je echt geen idee hebt hoe en wat, dan heb je iemand nodig die dat wel kan... en dan betaal je je blauw als je niet oplet.

 

Succes ermee! Als je (technische) vragen hebt of ergens niet uit komt, stuur me maar een mailtje. Met Opencart heb ik geen ervaring, wel met Magento en Prestashop.

 

Groet,

 

AgendaVoorOndernemers

Alle evenementen voor ondernemers online: http://www.agendavoorondernemers.nl

Seminars, beurzen, congressen, workshops over onderwerpen die jou als ondernemer aanspreken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.