• 0

Wanneer van EMZ naar BV; in januari of december?

Goedendag,

 

Deze vraag gaat over het oprichten van een bv (of structuur) en over de timing ervan. Mijn situatie is als volgt:

 

Sinds twee jaar heb ik een EMZ (commercieel advies en training). Nu is er de mogelijkheid ontstaan om eind volgend jaar voor 25% aandeelhouder te worden van de werk bv van een klant. Het idee is om in 2011 in de rol van interim bedrijfsleider te zorgen voor een winstverbetering. Ik werk er dan 2 a 3 dagen per week. Daarvoor breng ik een tarief in rekening (een % percentage van de winst). Het is de bedoeling dat ik de fee gebruik om de aandelen eind 2011 te kopen (tegen de waarde op 1 januari 2010). Naast deze klus heb ik nog andere klussen in 2011.

 

Ik heb me (ook via higherlevel) verdiept in de juridische en fiscale aspecten van EMZ en BV en ik neig met mijn conclusie richting het oprichten van een BV.

 

Mijn vragen zijn:

> neig ik richting de juiste conclusie?

> welke bv- structuur is het meest zinvol?

> wanneer moet ik die stap zetten, al in januari of pas in december 2011?

 

Alvast hartelijk dank voor de reactie(s)!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sven

 

Als je 25% van de aandelen bemachtigt, dan is een eigen holding BV (zie elders op HL de voordelen) vrijwel altijd de juiste zet. Je wilt niet in privé meteen moeten afrekenen over dividenden en opbrengst van verkoop van de aandelen in de toekomst.

 

Of je dit per januari of december 2011 moet doen, valt niet te zeggen. Dat hangt o.a. af van jouw winstverwachting 2011, de winst in de BV, de fee die je factureert, dividendverwachting, etc. Dat zul je bij een fiscalist neer moeten leggen met alle cijfers erbij.

 

Dan is er nog een 'risico' verbonden aan de levering van de aandelen eind 2011 naar de waarde per 1-1-2010. Als in die periode de waarde van die aandelen (aanzienlijk) gestegen is, dan kan de fiscus zich op het standpunt stellen dat die winst nog belast wordt in jouw eenmanszaak!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat wil je precies doen?

Maakt het interimmanagement (voor hoe lang en wat gebeurt er daarna met de aandelen) deel uit van je onderneming?

Wil je de (andere) activiteiten van de eenmanszaak ook inbrengen in een BV?

Is het de bedoeling dat de managementactiviteiten onderdeel uit gaan maken van de eenmanszaak (en de aandelen dus ook)?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

* geen fiscalist *

 

 

Bij oprichting van mijn BV en holding (van eenmanszaak) heb ik gebruik gemaakt van "terugwerkende kracht" (weet niet meer hoe die term heet)

 

Toentertijd was het zo dat je de belastingdienst voor oktober een briefje kon sturen dat je de intentie hebt een bv op te richten, en dan mocht ik de andere maanden (voor oprichting) ook meenemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.