• 0

e-commerce: zie jij wat in online verkopen?

Hallo,

Hoe kijken jullie naar online verkopen?

Ik heb veel gehoord dat "mensen nog niet klaar zijn voor e-commerce" maar nu lees ik hier, op reuters.com dat er steeds meer online wordt verkocht.

 

Persoonlijk denk ik dat de 'standaard' winkels niet moeilijk moeten doen met online verkopen, maar voor prijs-vergelijking wil ik weer wel hun prijzen online zien, een beetje dubbel dus.

Wel denk ik dat speciaal-zaakjes, met kleine dingetjes, die moeilijk te krijgen zijn heel goed online kunnen verkopen, zij werken meestal al met een bestel mogelijk via de post/fax.

 

Hoe staan jullie tegen over het verkopen online?

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik merk dat het voor veel winkels veel oplevert om hoog te staan bij prijsvergelijkers, maar dat het een enorme klus is om dat actief te onderhouden. Misschien dus een goed bedrijfsidee voor iemand die zich geroepen voelt: maak een goede aanmeldapplicatie voor prijsvergelijkers, met goede afspraken met die vergelijkers over aanlevering e.d. Ik denk dat veel winkels (de prijsvechters vooral) erg bereid zijn om daar voor te betalen, want zo kunnen ze zonder al teveel werk met hun prijzen in de top10/15 prijsvergelijkers opgenomen worden.

Link naar reactie
  • 0
Hoe staan jullie tegen over het verkopen online?

 

het internet is overhyped ("in de toekomst gaat alles via internet") geweest, daarna underhyped ("internet is dood"), en nu krijg ik het gevoel dat we er eindelijk normaal mee omgaan. internet is een medium zoals ieder ander, met zijn sterke kanten (interactief, wereldwijd, etc) en zijn zwakke kanten (betrouwbaarheid, persoonlijk contact, etc). de online verkopen zullen gestaag blijven groeien en steeds meer diensten zullen enkel online beschikbaar komen. door de rationelere benadering zullen bedrijven hun inzet op internet meer en meer op kosten-baten-analyse baseren. maar dat betekent niet dat alle producten via internet verkocht zullen worden. een huis of een auto bijvoorbeeld zal je niet zo snel kopen via internet. maar het internet wordt wel geraadpleegd bij de orientatie en speelt in dat pre-sales traject een steeds belangrijker rol.

Link naar reactie
  • 0

Een vriend van me is eind vorig jaar gestart met een webshop in horecakleding (www.horecakleding.nl). Dat verloopt zo goed dat ze inmiddels uitgebreid hebben met een shop voor kokskleding en promotiekleding.

Verkopen via internet loont voor hem dus wel degelijk.

 

Ik denk dat ook andere branches waar je het wellicht niet zo snel van zou verwachten (ik had echt niet gedacht dat je "zo maar" kleding koopt via internet) een goede kans kunnen maken met een webshop. Voor veel bedrijven is het daarnaast nog eens redelijk gemakkelijk in hun bestaande processen te integreren en zijn de kosten daardoor ook zeer te overzien.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Een vriend van me is eind vorig jaar gestart met een webshop in horecakleding (www.horecakleding.nl). Dat verloopt zo goed dat ze inmiddels uitgebreid hebben met een shop voor kokskleding en promotiekleding. Verkopen via internet loont voor hem dus wel degelijk.

 

Inch-wide, mile-deep. Juist in die gespecialiseerde niches is internet effectief. Als leverancier van shop-technologie zou je daarop kunnen mikken, door kansrijke b2b-segmenten te identificeren en daarin aanbieders te zoeken. Moet wel iets met commodities zijn die je zo over internet bestelt en blijft bijbestellen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Inch-wide, mile-deep. Juist in die gespecialiseerde niches is internet effectief.

 

Inderdaad. Stond nog een fascinerend stuk over in de Volkskrant, een maand of 8 geleden. Een Nederlandse vent die Dinky Toys spaarde (miniatuur-auto's dus), maakte af en toe nieuwe bandjes met een zelfgemaakte mal. Van die kleine rubber pokke-bandjes.Hee, vroeg op een gegeven moment een kennis, kun je dat voor mij ook niet doen? Enzovoorts enzovoorts. Inmiddels verkoopt hij die bandjes via een website over de gehele wereld. Hij heeft zijn hele schuur vol staan met malletjes, is met zijn hobby bezig, en kan daarbij het rustig aan doen en het geld komt ondertussen zodanig binnen dat ie er prima van kan leven.

 

Dat is trouwens hetgeen wat me het meest fascineert aan internet. Het is het eerste medium waar een particulier dit gewoon kan bereiken. Vergeleken met alle andere media- en communicatie-innovaties (kranten, post, telegraaf, telefoon, radio, televisie) vind ik dat echt een ongelooflijk fantastisch concept.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

De lat om te gaan verkopen is wat lager. Als je het vergelijk met iets verkopen via meer traditionele kanelen kun je online met een fractie van de investering al starten.

 

Er zijn natuurlijk wel beperkingen - aankopen moeten meestal goed te verzenden zijn, redelijke bedragen per bestelling opleveren, een dagje of 2 wachten dulden en daarnaast liefst geen impuls-aankopen zijn.

 

Wat ik wel mooi vind aan online verkopen is dat er sterker wordt afgerekend op het product, en de prijs/kwaliteitsverhouding. Een verkoper met een zeer klein startbudget en parttime inzet kan toch uitgroeien tot een grote speler, iets wat in de traditionele retail ondenkbaar is.

 

Hobby-artikelen zijn een perfect voorbeeld natuurlijk. Niet alleen zeer specialistische dingen als bandjes voor dinky-toys, maar ook bijv electronica-componentjes, tubetjes verf en klosjes punnik-garen. Het zijn geen dingen waar veel mensen interesse in hebben, maar wel dingen waarbij er weinig traditionele kanelen zijn - en waarbij het moeilijk haalbaar zal zijn die in te richten.

 

Verder geldt ook: 'wen er maar aan!'. Online kopen moet bij het publiek wel doordringen en in de smaak vallen... een hele grote sector zijn bijvoorbeeld computer-onderdelen, terwijl juist daar ook goede retailers zijn/waren. De doelgroep (computer-sleutelaars) gaat echter gemakkelijk over tot online aanschaf omdat ze meestal al vertrouwd zijn met internet etc.

 

Link naar reactie
  • 0
...en daarnaast liefst geen impuls-aankopen zijn.

Nou ik moet zeggen dat ik toch vrij impulsief overga tot het kopen van bijvoorbeeld een cd of een boek waarop ik attent wordt gemaakt door bijvoorbeeld een nieuwsbrief van die organisatie.

 

De doelgroep (computer-sleutelaars) gaat echter gemakkelijk over tot online aanschaf omdat ze meestal al vertrouwd zijn met internet etc.

Als dit waar is (en dat denk ik wel) dan ligt er dus nog een grote groeimarkt. De komende jaren zullen steeds meer mensen internet als vertrouwd zien, omdat ze ermee zijn opgegroeid. De jeugd heeft de toekomst, past hier wat mij betreft ook gewoon weer. Dat betekent steeds meer verkoop via internet.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb laatst een artikel geschreven over e-commerce en de opkomst van interne en externe behoeften naar internettechnologie bij bedrijven.

 

Het blijkt dat internet nog steeds in opkomst is en dat mensen nog steeds meer kopen en verkopen via internet. Bedrijven spelen hier steeds meer op in door door webshops etc. Tevens zorgt de digitalisering ervoor dat de grenzen van landen vervagen.

 

Dit is heel goed te merken binnen het MKB die hevige concurrentie ondervinden van "winkels" uit andere landen. Internationalisering en globalisering nemen ook steeds meer toe.

( (><) )

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het niet, was heel simpel geschreven voor een schoolopdracht. Er staan conclusies in die over het algemeen bekend zijn.

 

De essentie was dat er steeds meer mensen over een computer beschikken en daardoor ook in aanraking komen met internet. Hierdoor ontdekken steeds meer consumenten het gemak van internet en de laagdrempeligheid die het met zich meebrengt. Men kan anoniem informatie zoeken op een website of rondneuzen in een webshop (prijsvergelijking bijvoorbeeld). Maar men kan ook steeds meer zaken regelen via internet (bankzaken, verzekeringen, adreswijzigingen etc.).

 

Door de toegenomen interesse van de consument is het essentieel voor bedrijven om hier voldoende op in te spelen door de mogelijkheden van online bereikbaarheid aan te bieden. Grote voordelen zijn dat de bedrijven 24 uur per dag bereikbaar zijn en dat de informatie verschaffing zodaing groot kan zijn dat het een bedrijf veel geld kan besparen. Nadruk op kan, want als een bedrijf de informatie verschaffing niet naar behoren of onoverzichtelijk doet, is de kans groot dat de consument hierdoor afgeschrikt wordt en niet meer terugkomt, met alle verliezen als gevolg. Internettechnologie voor bedrijven is ook kostenbesparend en bedrijvenprocessen worden sneller uitgevoerd.

 

Tevens is de interne behoeften van bedrijven naar internettechnologie nog steeds groeiende. Veel bedrijven beschikken over e-mail en een intranet. De informatie werd "vroeger" via allerlei memo's verspreid, nu wordt het digitaal gedaan. Als men nu iets wil weten stuurt men elkaar een mailtje. Voordeel hiervan is dat men antwoord krijgt wanneer de ontvanger er tijd voor heeft (scheelt ook veel als men aan de andere kant van de wereld zit). Heeft iets haast, dan is het nog steeds handiger om face-to-face af te spreken of te bellen.

 

Kortom, ik zie zelf heel veel in online verkopen. Het is heel laagdrempelig en heel aantrekkelijk om te doen (meestal zijn de online artikelen lager geprijsd). Echter zijn veel mensen huiverig als men een rekeningnummer of visakaart nummer moeten invullen bij vooruitbetaling. Dit geniet ook bij mij niet de voorkeur.

( (><) )

Link naar reactie
  • 0

Dat argument van die kostenbesparing is mij niet helemaal duidelijk. Er hebben zich al heel wat distributie-experts over internet gebogen, en dan blijkt een internetwinkel meestal helemaal niet zo goedkoop.

 

Jaaa, je kunt wel een website openen, maar dan begint de ellende pas.

 

* er moet een link gelegd worden met backstore/backoffice processen - niet alleen op systeemniveau maar ook in de organisatie (denk aan het orderproces en facturering)

 

* de complete logistiek moet aangepast worden

 

* wat is het retourbeleid?

 

* de klantenservice moet aangepast worden

 

Opgeteld is verkoop via internet zeker voor consumentenproducten veel en veel duurder dan verkoop via winkels - het bekende last-mile probleem. De hele internet-bubble was gebaseerd op het idee dat mensen met een computer massaal via internet zouden gaan inkopen, maar inmiddels zijn we toch wel tot het inzicht gekomen dat e-commerce eigenlijk een variant is op catalogue-marketing, een fenomeen dat al meer dan een eeuw bestaat en op z'n best een procent of vijf vertegenwoordig van alle distributie in B2C.

 

Samengevat: online verkopen heeft alleen zin als gewoon verkopen via winkels problematisch is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kostenbesparend in het opzicht van informatieverschaffing. Alle informatie die men via een website kan publiceren hoeft niet meer in real life gecommuniceerd te worden (althans, dat zou niet meer nodig moeten zijn).

 

Wanneer men echter een uitgebreide webhop etc. heeft, dan dient er wel het nodige geïnvesteerd te worden in follow-up, distributie, logistiek etc. Echter kunnen zommige van deze kosten ook als eenmalig aangemerkt worden.

 

Maar de argumenten over retourbeleid en klantenservice vind ik niet helemaal gegrond. Die heb je immers ook bij een concrete winkel in een stadscentrum. Dat zijn geen extra kosten vergeleken bij een "normale" winkel.

 

Toegegeven..men haalt nog niet het maximale uit internet en e-commerce. Het kan heel lucratief zijn, mits men kwalitatief goede producten verkoopt, goede after sales service heeft, een goede backoffice en klantenservice heeft etc. Wanneer men goede ervaringen daarmee heeft, worden er meer producten via die websites besteld.

( (><) )

Link naar reactie
  • 0
Samengevat: online verkopen heeft alleen zin als gewoon verkopen via winkels problematisch is.

 

Nee ben ik het niet mee eens. Hoe problematisch is het bijvoorbeeld (altijd wel weer dat voorbeeld trouwens ;)) om een boek in een winkel te kopen? Sterker nog blijkbaar vinden mensen het niet erg om kleding via internet te kopen terwijl ze in een winkel zelf nog wel kunnen passen. Het gaat om de voordelen die het online winkelen met zich meebrengt. Ik zelf bijvoorbeeld koop graag een boek of cd bij bol, omdat ik het gewoon te veel moeite vind ervoor naar de stad te rijden. De verzendkosten zijn vergelijkbaar (of lager) dan het parkeren van mijn auto en de brandstofkosten (nee de fiets pak ik niet).

 

En blijkbaar vinden de klanten van www.horecakleding.nl het een voordeel dat ze via internet kleding kunnen bestellen tegen zeer gunstige prijzen. Daarbij kunnen ze eerst een proefmonster opvragen. Dat is veel goedkoper dat een bedrijf een passerie te laten verzorgen, want dan moet er fysiek iemand komen met de spullen en daar betaal je dan toch de loonkosten voor.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

De verzendkosten zijn vergelijkbaar (of lager) dan het parkeren van mijn auto en de brandstofkosten (nee de fiets pak ik niet).

 

Ben ik het grotendeels mee eens. Een retourtje naar de stad kost me ook een liter peut en 2,20 parkeergeld, de verzendkosten online zijn meestal een euro of 5.

 

Wel is het jammer dat er weinig dienstverleners zijn voor landelijke verzending. Een webshop zit al gauw aan TPG, en kan ook geen goedkoper alternatief aan de klant bieden.

 

Qua logistiek kun je het hele gebeuren een beetje vergelijken met producten van een magazijn naar een winkel verplaatsen, alleen gaan ze nu direct vanaf het magazijn de postauto in.

 

Een verkoper die hier niet aan wil heeft ook nog alternatieven: Soms kan je direct laten verzenden van de groothandel naar de klant (zie je veel bij computerspullen), en in sommige gevallen kun je met fulfilment veel oplossen (gebeurd veel met boeken, cd's, gsm's etc). Op die manier geef je het hele logistieke gebeuren uit handen, van magazijn-opslag tot inpakken, labelen en op de post gooien.

Link naar reactie
  • 0

Een ander nadeel van e-commerce is dat er bij enigzins homogene goederen gelijk de prijzen worden vergeleken. In "het echt" loop je misschien naar twee andere winkels om te kijken welke prijs ze daar hanteren, maar online surf je zo naar een prijsvergelijker met tientallen winkels.

Link naar reactie
  • 0

Een ander nadeel van e-commerce is dat er bij enigzins homogene goederen gelijk de prijzen worden vergeleken. In "het echt" loop je misschien naar twee andere winkels om te kijken welke prijs ze daar hanteren, maar online surf je zo naar een prijsvergelijker met tientallen winkels.

 

En waarom is dat een nadeel?

( (><) )

Link naar reactie
  • 0

De verzendkosten zijn vergelijkbaar (of lager) dan het parkeren van mijn auto en de brandstofkosten (nee de fiets pak ik niet).

 

Ken jij één winkelier die jouw brandstofkosten betaalt? Voor e-commerce zijn juist die extra distributiekosten een bezwaar. Dat is precies het last-mile probleem. Vandaar dat de digitale snelweg tien jaar na de introductie van de browser bezaaid is met uitgebrande SRV-wagens. Bol.com is voor jou wel interessant, maar Bertelsman vond er blijkbaar niks an.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Toch zijn er vele succesverhalen met betrekking tot e-commerce, hierbij denk ik aan de handel in boeken (bol), aandelen (de bank), computerartikelen (computershops), etc.

 

Vorig jaar was de wasmachine van me ouders stuk, het was 32 graden buiten en op een zaterdagmiddag. Ze wilde naar het centrum gaan rijden om een nieuw te kopen. Toen kwam bij mij het idee om even de mogelijkheden op het internet te bekijken en binnen een half uur hadden we een nieuwe wasmachine besteld en uitgezocht. Kwam zo uit de fabriek naar ons toe en scheelde 350 euro met de winkelprijs! De garantie en service verloopt verder gewoon via Mielle.

 

Volgens mij bieden dit soort producten een sterke kans binnen het e-commerce verhaal.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
Bol.com is voor jou wel interessant, maar Bertelsman vond er blijkbaar niks an.

Dat Bertelsmann een strategische koerswijziging doorvoert hoeft niet perse te zeggen dat BOL niet interessant is. Dit jaar zal BOL.com (NL) winst draaien en ik weet niet hoe jij erover denkt, maar ik vind winstgevende bedrijven toch wel interessant (dit heeft wel degelijk toekomst)

 

Ken jij één winkelier die jouw brandstofkosten betaalt?

Nee die ken ik niet en daarom is het toch ook logisch dat de internetwinkel mij distributiekosten berekend. Ik begrijp jouw opmerking dan ook niet, want het ondersteunt alleen maar mijn motivatie (of ik heb oogkleppen op :D)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het interessant om ook eens de opinie te horen van iemand die een internetshop heeft. Vooral van degenen met een winstgevend winkeltje! Ik vrees dat het nu heel stil gaat worden...

 

;D

 

Oh, en als je eens de mening van een echte expert wil kennen, kijk dan op Retail Economics van Joost van der Laan, die tot voor kort ondermeer directeur was van het Erasmus Food Management Institute en voordien aan de basis stond van het succes van Jumbo. Joost is expert in logistiek en marketing, en kan je precies voorrekenen wat wel en niet werkt in e-shopping, zie ook dit artikel.

 

This article is written with three distinctive goals in mind:

 

1. To prevent new companies from going bankrupt in an early stage.

 

2. To demonstrate Internet opportunities for existing "brick and mortar" companies.

 

3. To show how cost/profit modeling is used to develop an effective e-business plan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor zo stil zal het helemaal niet blijven (hoogstens omdat er geen internetshop ondernemers op dit forum zitten, maar van de webdesigners hier zullen er vast een aantal tussen zitten die webshops tot hun klanten mogen rekenen.

 

The first solution is niche marketing: a focus on a small, affluent and service oriented consumer group. The second solution is a focus on margin rich products, that sell well on the internet. The third solution is a focus on information distribution.

 

Het voorbeeld dat ik aanhaalde met SA Wear (www.horecakleding.nl, www.koks-kleding.com) past hier uitstekend in. Het biedt niche producten (zie domeinnamen al) en het heeft een marge rijk product (kleding biedt veel marge zoals jullie weten).

 

Waar komt jouw negatieve houding ten aanzien van webshops toch vandaan? Er zijn toch voorbeelden van bedrijven waarbij het wel degelijk werkt. Als je alleen afgaat op de vele mislukkingen (want die zijn er zeker) is dat ook niet geheel eerlijk, want jij weet toch ook dat er heel veel faillisementen zijn onder retailers die via de traditionele weg handelen?

 

Joost van der Laan geeft in zijn artikel aan waarom het volgens hem moeilijk is voor Food retailers om online te verkopen. Dit is dus een artikel over een bepaalde branche, dat kun je niet zo maar doortrekken naar andere branches.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Waar komt jouw negatieve houding ten aanzien van webshops toch vandaan?

 

Die houding is niet a priori negatief, maar wel kritisch. Sinds de eerste browser online ging, heb ik me verbaasd over het fanatieke karakter van vele e-vangelisten. Er werden allerlei irreële toekomstbeelden geschetst, dus ik ben eens gaan kijken uit welke hoek die nou komen. Het profiel van de typische web-propagandist is een jonge man die beroepsmatig veel te veel achter zijn pc zit, en zijn wereld ziet door een webbril. Zelf hoor ik daar ook bij, maar mijn zus en broer en vader en moeder niet. Jouw en mijn ervaringen met dat internet zijn dus niet echt maatgevend. Een jaar of drie geleden is die hele hype doorgeprikt (remember back-2-reality?), en sindsdien is het aantal experimenten met internetshops ook drastisch gereduceerd. Neemt niet weg dat er hier nog steeds interessante dingen gebeuren, dus laten we deze gedachtenwisseling eens een positieve wending geven door elkaar op spannende e-shops te wijzen. Recent nog leuke winkeltjes gevonden Welleke?

 

;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Haha, ja jongen je geeft er weer een leuke wending aan. Nou aangezien je al -terecht- wees op het feit dat ik beroepsmatig te veel achter de pc zit (ook hobbymatig trouwens) wil ik je in ieder geval een voorbeeld geven van een webshop op het gebied van pc onderdelen.

 

www.dell.nl heb ik reeds verschillende pc's besteld en dat bevalt me uitstekend. Zo goed dat ik het ook voor bevriende bedrijven (nou ja de mensen van die bedrijven) heb aangeraden of de bestelling heb gedaan.

 

Zoals ik al eerder aangaf koop ik mijn boeken en de enkele cd's dus bij bol.com. Verder heb ik muziek betaald gedownload bij Junkie XL op de website en de dancesmash van 538 (dat laatste doe ik niet meer)

 

vikingdirect.nl voor kantoorartikelen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel nodig heb en ik toch vaker naar het office centre rijd. Blijkbaar wil ik het wat dat betreft toch tastbaar houden.

 

Voor het overige gebruik ik webshops niet zoveel. Mijn verzekeringen heb ik bijvoorbeeld uiteindelijk toch gewoon bij de bank afgesloten, na online wel wat prijsvergelijkingen gedaan te hebben. Voor electronica kijk ik wel rond, maar kan ik nog niet kopen :P

 

Dus echt in het oog springende voorbeelden heb ik niet, maar aan de andere kant is dat misschien juist positief; het is niet opvallend meer, maar geaccepteerd (door mij dan)

 

 

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.